Milieuzone in Utrecht weert ook gehandicaptenvoertuigen: “Een nieuw busje kopen is geen optie” | De Utrechtse Internet Courant Milieuzone in Utrecht weert ook gehandicaptenvoertuigen: “Een nieuw busje kopen is geen optie” | De Utrechtse Internet Courant

Milieuzone in Utrecht weert ook gehandicaptenvoertuigen: “Een nieuw busje kopen is geen optie”

Milieuzone in Utrecht weert ook gehandicaptenvoertuigen: “Een nieuw busje kopen is geen optie”
Wethouder van Hooijdonk heeft gisteravond in de gemeenteraad aangegeven serieus te kijken naar verzoeken voor een ontheffing voor de milieuzone wanneer een gehandicaptenvoertuig niet aan de gestelde eisen voldoet. Mandy Mienes, die in een rolstoel zit, kan anders volgend jaar met haar aangepaste auto niet meer naar haar werk in de stad.

Wethouder van Hooijdonk heeft gisteravond in de gemeenteraad aangegeven serieus te kijken naar verzoeken voor een ontheffing voor de milieuzone wanneer een gehandicaptenvoertuig niet aan de gestelde eisen voldoet. Mandy Mienes, die in een rolstoel zit, kan anders volgend jaar met haar aangepaste auto niet meer naar haar werk in de stad.

Door het invoeren van de milieuzone op 1 januari 2015 zijn straks ook ‘vervuilende’ gehandicaptenvoertuigen ouder dan 15 jaar niet meer welkom in Utrecht. Alleen wanneer er voor meer dan 5000 euro aanpassingen aan een voertuig zijn gemaakt dan kan deze in aanmerking komen voor een ontheffing. Maar Mienes die aan de Catharijnesingel werkt heeft maar voor 2600 euro aanpassingen aan haar busje. Zij heeft nog geen ontheffing kunnen krijgen. “Het is beetje een aparte situatie”, laat ze weten. Het busje van Mienes staat wel gewoon geregistreerd als gehandicaptenvoertuig bij de belastingdienst. “Natuurlijk heb ik gemaild met de gemeente maar het antwoord was dat ik niet voldeed aan de eisen voor een ontheffing.”

Mienes vertelt dat ze nog niet weet hoe ze volgend jaar vanaf haar woning in Oudkarspel naar haar werk moet: “Het openbaar vervoer is nog niet overal aangepast en ik ga uiteraard niet met de taxi.” Een nieuw busje kopen is ook geen optie: “Dat is heel lang sparen.” Wat Mienes vooral vervelend vindt is dat er geen eenheid is in de regelgeving: “Als persoon met een beperking moet ik overal rekening houden met andere regels. Hier zou één duidelijke lijn in moeten komen. Daarnaast werken we toe naar een participatiesamenleving in Nederland maar het lijkt erop dat je alleen mag participeren als je voldoet aan bepaalde voorwaarden.”

Enkele gemeenteraadsleden hebben het verhaal van Mienes opgepikt en het onderwerp gisteravond aangekaart in de gemeenteraad. Wethouder van Hooijdonk heeft toen aangegeven dat de nieuwe regelgeving uitzonderingen toestaat voor schrijnende gevallen. Mienes kan hier een officieel verzoek voor indienen. Het is nog niet zeker of Mienes deze ontheffing ook gaat krijgen.

2 Reacties

Reageren
  1. Toine Goossens

    Hoe meer gedetailleerde gemeentelijke regelgeving, hoe meer uitzonderingen er nodig zijn.

    Correct handhaven wordt steeds moeilijker, duurder en complexer.

    Wie gaat dat betalen?

    De GGZ jongeren en fragiele bejaarden.

  2. FAb

    Het is net als met de binnenstad: deze wordt voor mensen die slecht ter been zijn maar niet rolstoelen steeds moeilijker toegankelijk. Zelfs als je kunt taxi-en is het een drama.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).