Milieuzone steeds verder onder vuur: camera’s makkelijk te omzeilen | De Utrechtse Internet Courant Milieuzone steeds verder onder vuur: camera’s makkelijk te omzeilen | De Utrechtse Internet Courant

Milieuzone steeds verder onder vuur: camera’s makkelijk te omzeilen

Milieuzone steeds verder onder vuur: camera’s makkelijk te omzeilen
De milieuzone is eenvoudig te omzeilen. Door middel van sluiproutes kunnen oude dieselauto’s die niet toegestaan zijn in de binnenstad er toch eenvoudig komen zonder er een boete voor te krijgen.

De milieuzone is eenvoudig te omzeilen. Door middel van sluiproutes kunnen oude dieselauto’s die niet toegestaan zijn in de binnenstad er toch eenvoudig komen zonder er een boete voor te krijgen.

Dat concludeert RTV Utrecht vandaag na eigen onderzoek. Als voorbeelden noemt de omroep de kentekenscanners op de Croeselaan en de Nelson Mandelabrug die beiden via een zijweggetje ontweken kunnen worden. Bij de Jaarbeurs en de Overste den Oudelaan hangen helemaal geen camera’s.

Een woordvoerder van de gemeente legt uit dat voor deze dekking van de camera’s bewust is gekozen om zo efficiënt mogelijk te kunnen zijn. Ook kan de gemeente zonder camera’s boetes uitschrijven. Bepaalde gemeenteambtenaren mogen namelijk ook bekeuringen uitschrijven.

Het Algemeen Dagblad publiceerde vandaag cijfers over de milieuzone. Van de kleine 7000 bekeuringen die zijn uitgeschreven zijn er slechts ruim 900 voor Utrechtse automobilisten. Waaruit de conclusie kan worden getrokken dat weggebruikers buiten Utrecht slecht op de hoogte zijn van de milieuzone er er ernstig te kort geschoten is in de communicatie en dus in de werking van de zone. Of zoals Bovag-woordvoerder Paul de Waal zegt: “Nu rijden er toch nog ruim 6500 smerige auto’s de stad in. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.”

Dieselgate

Ook het schandaal rond Volkswagen en de in dieselauto’s geïnstalleerde software om de dieseluitstoot te verminderen op rollerbanken, helpt de milieuzone niet echt mee. Dit heeft de gemeente onder meer doen besluiten om de subsidie die je in Utrecht kreeg voor de aanschaf voor een diesel Euro 6-type stop te zetten.

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Dien Meibos

    Tja hadden die 7000 beboeten dat maar geweten. Kortom milieuzone zo lek als een mandje.

  2. Frank

    Tja. Even los van die sluiproutes die alleen Utrechters natuurlijk kennen:

    Als je als bedrijf in Arnhem of Alphen aan de Rijn of waar dan ook vandaan, vier keer per jaar iets moet afleveren in de Utrechtse milieuzone en je hebt een oudere diesel. Wat moet je dan? Een andere auto kopen voor die vier ritten? Moet je dan je klant bellen dat-ie het moet komen halen aan de grens van die zone?

    Dit is toch zo langzamerhand een van de meest stupide tekentafelmaatregelen gebleken die je je kunt bedenken.

    En die ‘bepaalde ambtenaren’ die ook mogen beboeten. Dat zijn ongetwijfeld de milieuambtenaren/BOA’s. En die letten natuurlijk de godganselijke dag op de nummerborden van auto’s….

  3. Ruud

    Er zijn zo veel maatregelen zo lek als een mandje. Is het daarom een flutmaatregel? Nee, natuurlijk niet!! Er zijn zat stukken snelweg waar je harder kunt rijden dan 130 km/h zonder beboet te worden aangezien daar geen controle is. Moet daarom de maximumsnelheid maar afgeschaft worden? Driewerf neen!

  4. Seinstra

    @Ruud
    Ook de snelheidslimiet op lege wegen is een bepaald nutteloze maatregel voor de verkeersveiligheid. Dus daarom moet de maximum snelheid daar juist wel worden afgeschaft.

    Het probleem met de Utrechtse milieuzone is dat het veel te lokaal is. In Duitsland wordt er ook mee gewerkt, maar als ik daar een groene sticker voor mijn auto haal in Keulen, dan geldt die ook voor de binnenstad van Berlijn.

    In Nederland moeten je echter precies uit je hoofd weten wat er in de plaatselijke verordening staat. Dat loopt uiteraard volledig uit de hand straks. Wat als allerlei gemeenten hier aan beginnen en met andere regels komen? 393 plaatselijke verordeningen doornemen voordat je vertrekt? Mag ik met mijn auto Appingedam wel in?

    Utrecht moet zich daarom heel snel wenden tot de landelijke politiek en daar een simpel systeem naar Duits voorbeeld laten ontwikkelen.

    Ik heb de effectiviteit van de milieuzone an sich, als instrument tegen fijnstof in de stad, maar even buiten beschouwing gelaten. Alleen al de praktische kant is namelijk niet goed geregeld en dus voor burgers onacceptabel bestuur.

  5. Dien meibos

    @ruud dat met de snelweg gaat niet op. Want wat als je de trajectcontrole op de a2 deze zou kunnen ontwijken door op bepaalde plekken op 2rij banen te rijden? Dan is het systeem toch ook lek.

  6. Annelotte

    Mijn vader is 1 van de 6100 beboeten van ‘buitenaf’. Gebonden aan zijn auto door invaliditeit (incl. invalideparkeerkaart) en formaat auto waar scootmobiel achterin past. Ikzelf woon in de milieuzone. Conclusie: mijn vader kan mij niet meer bezoeken. En de gemeente zegt simpelweg dat hij geen uitsluiting kan krijgen, omdat hij niet werkt of woont binnen de milieuzone. Ergerlijk!

  7. Jozannah

    “Mijn vader kan mij niet meer bezoeken.” Overdrijven is ook een vak.

  8. Objectivist

    @Annelotte 27 OKTOBER 2015 OM 08:29

    Daar waar eco-fascisten de dienst uitmaken, sneuvelt de menselijkheid als eerste.

    Triest!

  9. kees van oosten

    De gemeente heeft de milieuzone zo gemaakt dat ‘vieze’ diesels gewoon kunnen blijven parkeren op de parkeerterreinen van de Jaarbeurs langs de Overste den Oudenlaan (P2 en P4).

    Als je van de Europalaan komt staat het bord namelijk net voorbij de Truus van Lierlaan. P2 en P4 zijn samen goed voor 3200 parkeerplaatsen.

    De SSLU heeft de gemeente(raad) daar al vaak op gewezen en dat ook in beroep aangevoerd. Kennelijk heeft de gemeente er voor gekozen ‘vieze’ dieselbezoekers van de Jaarbeurs niets in de weg te leggen.

  10. Wim Vreeswijk

    De gigantische bouwput in het centrum veroorzaakt al 15 jaar enorme files, dus luchtvervuiling. Door het vele op en terugschakelen begon zelfs mijn koppelingsplaat te haperen en in mijn rechterschouder liep ik een forse slijmbeursontsteking op waar vanmiddag de kortizonenspuit in gezet moet worden. De milieuprutsers in het gemeentehuis worden allemaal bedankt!

  11. Luuk Upuuk

    @ Wim Vreeswijk, waarom ben je niet gewoon eerlijk en geef je alle buitenlandse diesels de schuld van je zere rechterschouder?

  12. Arthur

    Niks mis met een milieuzone, maar deze moet wel bereikbaar zijn. Zoals al eerder geopperd. Milieuvignet naar Duits voorbeeld. Een niet al te dure sticker die in verschillende steden te gebruiken is. Wel een hoge boete als de goedkope sticker niet betaald is. Van de opbrengst van de stickers iets doen om via een andere weg het milieu te bevorderen.

  13. Wim Vreeswijk

    Hoezo niks mis met de milieuzone? Nog altijd is Utrecht de enige gemeentelijke idioot van 393 gemeentes die dit hebben ingevoerd. Als het zo geweldig zou zijn geweest waren er vast wel meer dan 1 gemeente hiermee begonnen. Het is gewoon extreem linkse zakkenvullerij om dit te bedenken. Dit gaat D66 heel wat lokale kiezers kosten in 2018

  14. Gerben

    @wim vreeswijk : Amsterdam : 2017
    https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/nieuws-onderdelen/luchtkwaliteit/2015/convenant/
    Rotterdam : 2016
    http://www.gezonderelucht.nl/

  15. Wim Vreeswijk

    Gerben bedankt voor de info. Maar dit gaat in 2016 en 2017 spelen. Anno 2015 is Utrecht nog de enige dorpsgek van Nederland wat de milieuzone betreft

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).