Nieuwe brug bij Vredenburg aan de krappe kant | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe brug bij Vredenburg aan de krappe kant | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe brug bij Vredenburg aan de krappe kant

Nieuwe brug bij Vredenburg aan de krappe kant
Uit een onderzoek van busmaatschappij Qbuzz en de gemeente Utrecht is gebleken dat de brug over het toekomstige water van de Catharijnesingel te smal is voor de bussen.

Uit een onderzoek van busmaatschappij Qbuzz en de gemeente Utrecht is gebleken dat de brug over het toekomstige water van de Catharijnesingel te smal is voor de bussen.

Het onderzoek is gedaan op de kruising Vredenburg Carharijnesingel in Utrecht. De brug is te smal voor de circa 3400 bussen die er dagelijks overheen moeten. Vooral als twee dubbelgelede bussen, de harmonicabus, tegelijk de brug over moeten. De gemeente bekijkt nu alternatieven, zoals het mogelijk versmallen van het fietspad. Tot die tijd zullen de bussen langzaam moeten rijden.

In de toekomst zal dit probleem niet optreden, omdat fietsers en voetgangers de huidige brug zullen gebruiken en de bussen de nieuwe brug.

12 Reacties

Reageren
  1. zooi

    Ja, top. Maak het fietspad maar weer smaller. Het maakt de fietsers toch niet uit als ze dicht langs elkaar moeten fietsen.

  2. pauline

    De (MBA) rekenmeesters kunnen er wat van. Ten eerste hanteren ze vaak oude maatsstaven. Ten tweede zijn veel auto’s breder geworden, maar daar wordt geen rekening mee gehouden. Gevolg: te smalle straten waardoor de wielen deels over de berm of stoep moeten rijden of je wielen tegen de randen rijden waardoor er ongelukken veroorzaakt worden.

    In dit geval het lachertje dat dure bruggen (kunstwerken) te smal zijn. Nog niets geleerd van de RODE BRUG dames en heren van de politiek en bestuurders?

    Misschien eens in anno 2014 gaan denken, werken en handelen?

  3. Maarten

    Een prima definitieve oplossing gelijk, laat de bussen maar langzaam rijden. Tot aan de schouwburg lijkt mij 30 km p/u trouwens prima.

  4. Alwin

    Lees even de laatste zin, de burg is prima, maar tot dat alles klaar is het even behelpen.

  5. Krakeling

    Veel lawaai over niks. Zodra de chauffeurs van de dubbelgelede bussen bemerken dat er problemen ontstaan bij het gelijktijdig passeren van de brug, gaan ze hun rijgedrag daarop aanpassen. Zoveel vertrouwen heb ik wel in de rijcapaciteiten dan die mannen/vrouwen.
    Dit soort berichten zijn afkomstig van managers die hun bestaansrecht proberen te bewijzen.

  6. Tja

    We moeten dit anders lezen.

    Als je naar de foto kijkt zie je dat de, overigens voor bussen tijdelijke, brug breed genoeg is, de knik voor de TiVre, net voordat je de burg op gaat is tijdelijk iets te smal. De chauffeurs laten elkaar daar trouwens keurig om en om voor gaan. Als chauffeurs door het centrum een constante, lage, rustige snelheid, van pak ‘m beet 3 km/h zouden hanteren zouden er al minder problemen zijn. Het verkeer vloeit dan gemoedelijk door. Het is ook veiliger.

    Wat Qbuzz hier vooral bedoeld is dat chauffeurs hierdoor hun veel te strakke rittenschema niet halen.

    Als dagelijks busreiziger kan ik overigens opmerken dat dit door hele andere zaken komt.

    Zo staan er veel te veel stoplichten op de busroute door het centrum richting station, ook te veel vlak na elkaar en zijn er gewoonweg te veel haltes achter elkaar. Zeker door de toevoeging van de halte Vredenburg. Ook zijn veel haltes heel onhandig net na een verkeerslicht gesitueerd. De praktijksituatie is dat een bus vaak lang stilstaat voor een verkeerslicht en bij groen direct na het optrekken weer in de rem moet bij een halte.

    Daarnaast zijn sommige chauffeurs al te laat op de eerste halte na hun pauze-/eindhalte, hoe kan dit? Veel bussen op Utrecht Centraal komen “te laat” binnen of vertrekken te laat. Dan lijkt me dat de binnenkomst- en vertrektijden te krap zijn bemeten.

  7. Jan Lisman

    Is de “nieuwe brug” in de kop dezelfde als de “huidige brug” in de laatste zin?

    Dat zou betekenen dat er nóg een brug gaat komen.

    Het artikel blinkt niet uit in duiddlijkheid.

  8. HH

    Dit was te verwachten. Wie herinnert zich niet hoe het bij de Roodebrug ging en daarvoor bij de Monicabrug. Het lijkt wel of men bij de Verkeersdienst de mallen met de draaicirkels voor gelede bussen en diepladers kwijt is.

  9. Ronald

    Ook enkelgelede bussen worden harmonicabus genoemd.
    En deze brug is dus ook niet ontworpen voor bussen, dus dat het dan niet echt geschikt is daarvoor, is niet bepaald verbazingwekkend.

  10. Jan Verheul

    Ondanks het onduidelijke karakter en bijbehorend uitleg , van dit artikel . komt het op mij over , dat er op belangrijke beroepsplekken , dus mensen die over de belangrijke dingen gaan in Utrecht , er blijkbaar toch nog onbekwame personages tussen zitten …Want al die ontzettend oude gebouwen en bruggen in Utrecht , zelfs van meer dan honderd jaar geleden , staan nog fier overeind , en véél nieuwbouw , is inmiddels alweer in sommige gevallen , meerdere malen vervangen …. het geeft te denken beste mensen …..

  11. Vincent

    @ Jan Verheul – En honderd jaar geleden werd er geen nieuwbouw gesloopt? Tuurlijk wel, dat is van alle tijden. Een stad is voortdurend in beweging, gebouwen verliezen hun functie, infrastructuurstromen veranderen, en het is ondoenlijk om te voorspellen waar men over 50 jaar behoefte aan heeft.

    Genoeg van die fiere gebouwen en bruggen waar je het over hebt zijn tegenwoordig hoogst onpraktisch en duur in het onderhoud, maar we laten ze staan omdat we het stadsbeeld niet al te veel willen aantasten en een oude binnenstad vanuit toeristisch oogpunt een grote meerwaarde heeft. Allemaal hele valide redenen om die dingen te laten staan, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof ze het vroeger zo veel beter voor elkaar hadden.

  12. Co van Hemert

    Men kan ook het probleem oplossen door een apparte voetgangers / fietsbrug naast de geplande brug te maken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).