Opzij! Opzij! Onze fietsfiles in het nieuws | De Utrechtse Internet Courant Opzij! Opzij! Onze fietsfiles in het nieuws | De Utrechtse Internet Courant

Opzij! Opzij! Onze fietsfiles in het nieuws

Opzij! Opzij! Onze fietsfiles in het nieuws
Een paar weken geleden haalden we het “wereldnieuws” met onze fietsfile. Een enorme rij fietsers die naar het leek eindeloos wachtte voor het (te lang) op rood staande licht op de hoek van de Maliebaan. Foto’s vlogen de wereld over. Dat leverde interessante reacties op.

Een paar weken geleden haalden we het “wereldnieuws” met onze fietsfile. Een enorme rij fietsers die naar het leek eindeloos wachtte voor het (te lang) op rood staande licht op de hoek van de Maliebaan. Foto’s vlogen de wereld over. Dat leverde interessante reacties op.

Bijvoorbeeld op ons onbeschofte voordringen her en der. Een hier wonende Engelsman gaf daar wat saillante voorbeelden van. Hij kon dan ook absoluut niet geloven dat die fietsen inderdaad netjes in de rij stonden te wachten.

Agent met bonboekje

Tja, als er een politieagent met een bonboekje staat, zijn we ineens wel gedwee. Beetje laf dus eigenlijk? Ook interessant om te lezen wat die smerissen allemaal naar hun hoofd kregen. Wel in een veilige anonieme internet omgeving natuurlijk. Ook bewijs van die neiging tot laffigheid?

Het bewuste stoplicht ken ik goed, en ik heb al vaak gezien dat er echt wel reden is om burgerlijk ongehoorzaam te zijn. Niet zozeer de duur van het wachten, als wel het feit dat de voetgangers eerst groen krijgen, en de fietsers pas een flink tijdje later.

App BuitenBeter

Eigenlijk zou je willen dat je dat soort afstellings-foutjes gewoon ergens kunt melden. Maar ik zou niet weten op welke verdieping van het Stadskantoor ik daarvoor moet zijn.

Misschien iets om toe te voegen aan de app BuitenBeter? Met zijn allen zien we immers meer dan de masters of the universe die de stoplichten afstellen.

Fietslampje of biertje

Overigens zou ik graag zien dat er op een ander punt gehandhaafd zou worden: de verlichting van onze ijzeren rossen. Nog even en het is weer zeer vroeg donker, en dan waagt menig fietser onbedoeld zijn leven. Krenterigheid kan het niet zijn. Wat kost zo’n lampje nu nog? Minder dan een biertje in ieder geval.

Slonzigheid en onnozelheid, dat is het enige wat ik bedenken kan. De meeste fietsers ontdekken pas hoe gevaarlijk onverlichte fietsers zijn als ze autorijles nemen.

Een beetje rekening houden met andere gebruikers van de openbare ruimte is de gemiddelde fietser echter helaas vreemd.

Business model verlichting

Misschien een tip voor in de reclame-tassen die de inkomende studenten krijgen? Of gratis lampjes verstrekken bij de fietspompen die nu her en der in de stad staan? Of bij die super fietsenstallingen waarmee we opnieuw het wereldnieuws hopen te bereiken?

Wie bedenkt een sluitend business model?

Inspiratie van de Tour

Iets voor het Business Peloton van de aanstaande Grand Depart van de Tour de France? Om op die manier te bereiken dat we ons die tour allemaal blijven herinneren, ook als de geschoren benen allang weer richting Alpe d’Huez verdwenen zijn? Menig fietser gaat wellicht immers juist meer scheuren over de stoepen, als hij het tempo van de echte wielrenners als inspiratie gaat gebruiken.

Fietsprojecten verbinden

Kunnen we die verschillende ludieke fietsprojecten niet wat meer aan elkaar verbinden? Met een beetje Franse elegantie ook?

Dat zou voor het vertoeven in onze mooie stad prettig zijn.

Of blijven we wat hufterig steken bij het (prachtige) lied van onze eigen Herman van Veen: ’Opzij, opzij opzij. Maak plaats, maak plaats, maak plaats. We hebben ongelofelijke haast..’?

Trude Maas- de Brouwer

Voorzitter Utrecht Development Board

9 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht.

    Wat een heerlijk stuk om te lezen mevrouw, nooit gedacht nog eens met plezier uw stukje te lezen, bravo.

  2. Toine Goossens

    Dit hebt u heel mooi gedaan.

    Ik stel de volgende ideeën voor een businessplan ter beschikking.

    1. Wereldrecord (aandacht)
    Ik stel voor om een wereldrecord fietsverlichting te vestigen. 100.000 Utrechtse fietsers gaan met de verlichting aan in de stad staan. Vervolgens schakelt de gemeente Utrecht de openbare verlichting uit. Helikopters meten het licht/aantal fietsers.

    2. Fietslichtactie
    Op drukke fietspunten komen een week lang detectoren te staan, Elke fiets met voor- en achterlicht wordt geteld en zichtbaar gemaakt op een bord.
    We zetten in op 250 telpunten. Per telpunt melden 10 of meer sponsoren zich aan. Het sponsorbedrag is € 0,01 per fiets.

    De opbrengst komt in FLuF, FietsLicht Fonds utrecht. De gemeente verdubbelt de opbrengst. De fietsersbond brengt vrijwilligers in om de gekochte lampen te installeren.

    De Utrechtse ICT wereld zet het project op.

    3. Grand Depart (aandacht)
    In een van de nachten voorafgaand aan de Depart maken we de stad autovrij. De wielerploegen stappen op een fiets met verlichting van het merk waar zij op rijden. Zij openen een massale nachtelijke toertocht door de stad.

    Tegelijk organiseert de Jaarbeurs een fietsbeurs met alle merken die meedoen. Rondom dit evenement vinden allerlei acties plaats. Zo reikt de Rabobank een prijs uit voor de meest innovatieve fietsverlichting. En afsluitende acties om Utrecht als meest fietsvriendelijk stad ter wereld neer te zetten.

    Al die activiteiten vergen heel veel vrijwilligers. Alleen de tour zoekt er al 2500. Dat vergt veel actieve participatie.
    Daarom wordt burgemeester Jan van Zanen beschermheer van het programma. Het programma is tevens het startschot voor het project Utrecht Participeert.

    4. Utrecht Participeert
    Bouwt voort op het enthousiasme van het fietsproject. Utrechters zien en voelen hoe de stad veiliger wordt door participatie.

  3. J.A. Hulsenbek

    De gemeente Utrecht heeft nooit veel geinvesteerd in de infrastructuur van de stad, zoals bijvoorbeeld met rotonde’s op de belangrijke kruispunten of ongelijkvloers.
    Dus moesten daar massaal rode/groene lichten staan en handhaving door de politie.
    De enorme groei van het stadverkeer (vooral met fietsers) en het gebrek aan politie voor verkeershandhaving levert nu het probleem dat fietsers niets zien in stoppen voor rood – en terecht vaak.

  4. Karin Luidens

    In plaats van de Buiten Beter app is hier een prachtig meldpunt van de Fietsersbond voor: http://meldpunt.fietsersbond.nl/
    En ja, ook is hier een app voor om schade, gevaarlijke en andere opmerkelijke situaties die verbetering vragen te melden….

  5. Fietsersbond Utrecht

    Naast het hierboven al genoemde online meldpunt (voor slecht afgestelde verkeerslichten en andere gevaarlijke en onhandige situaties), heeft de Fietsersbond ook een Fietsverlichtingsactie. Voor Utrecht vind deze actie toevallig net dit weekend plaats:

    Dus kom aanstaande zaterdag 25 okt, tussen 11 en 15 uur bij de Stadhuisbrug om je fietsverlichting gratis te laten repareren!

  6. Jiri

    Remmen voor rood licht zorgt voor extra slijtage aan de fietsbanden, wat weer extra fijnstof oplevert. Daarnaast zijn de batterijen die gebruikt worden ten behoeve van de fietsverlichting slecht voor het milieu. En wat te denken van al dat papier dat verkwist wordt voor het uitschrijven van al die politiebonnen?!? Heeft GroenLinks al raadsvragen gesteld?

  7. HarryRmk

    Er is een mooi initiatief om verbeteringen (lees ook (ver)storingen) te melden. Inclusief een app om direct ter plaatse een situatiefoto in te sturen.

    http://www.verbeterdebuurt.nl of in Play Store: verbeterdebuurt

    De gemeente Utrecht heeft zich daarin gecommitteerd en reageert redelijk snel bij het oplossen van je probleem.

  8. Joost

    Sluitend businessplan? HEMA, Trude.

  9. Niels Bokhove

    Over het onbeschofte gedrag van fietsers valt een dik boek te schrijven. Wat me – als autobestuurder én als fietser – mateloos irriteert zijn de fietsers die aan de verkeerde kant van de toch al smalle grachten tegen het verkeer in rijden, en dus de ronde rode borden met de witte dwarsstreep negeren. Gisteren beduidde ik geïrriteerd een jongen aan de andere kant te gaan rijden. “Hier is toch een fietspad” was zijn letterlijke reactie. Met zulke vastgeroeste fantasieën fietsen ze dus rond in Utrecht, en owee als ik ze in de weg zit met de auto.
    Vorige week werd ik als voetganger aangereden door een fietser, die op een fietspad aan de verkeerde kant en hard rijdend plotseling vanachter een bestelbus opdook. Ik een acute bloedneus en misschien een lichte hersenschudding, de fietser reageerde gelukkig heel attent, dat wel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).