Perronkappen Utrecht Centraal uit 1894 volgend jaar in Leidsche Rijn: met historische foto’s | De Utrechtse Internet Courant Perronkappen Utrecht Centraal uit 1894 volgend jaar in Leidsche Rijn: met historische foto’s | De Utrechtse Internet Courant

Perronkappen Utrecht Centraal uit 1894 volgend jaar in Leidsche Rijn: met historische foto’s

Perronkappen Utrecht Centraal uit 1894 volgend jaar in Leidsche Rijn: met historische foto’s
De oude perronkappen van Utrecht Centraal, waarvan de laatste delen in 2011 gesloopt zijn, zullen volgend jaar weer te zien zijn als overkapping van een evenementenhal in Leidsche Rijn. In september zullen de bouwwerkzaamheden op het Berlijnplein beginnen. In april moet de hal klaar zijn, aldus Arjan den Boer van het maandelijkse tijdschrift Retours over spoorweghistorie, vormgeving en fotografie.

De oude perronkappen van Utrecht Centraal, waarvan de laatste delen in 2011 gesloopt zijn, zullen volgend jaar weer te zien zijn als overkapping van een evenementenhal in Leidsche Rijn. In september zullen de bouwwerkzaamheden op het Berlijnplein beginnen. In april moet de hal klaar zijn, aldus Arjan den Boer van het maandelijkse tijdschrift Retours over spoorweghistorie, vormgeving en fotografie.

In 2010 ontstond er protest toen bekend werd dat de perronkappen gesloopt zouden worden. Er is toen beloofd een deel ergens anders op te bouwen. Op het tunneldak van de A2, op het nieuw te bouwen Berlijnplein, zouden de kappen gebruikt worden als dak van een nieuwe hal die op dit plein moet herrijzen. Niet alle perronkappen gaan gebruikt worden, maar wel een deel. De gemeente Utrecht liet eerder weten: “Na het noodzakelijke conserveringswerk wordt de constructie weer opgebouwd in Leidsche Rijn Centrum. Door de onderdelen niet achter elkaar, maar naast elkaar op te bouwen, wordt een overkapping van circa 30 x 35 meter gerealiseerd.”

Den Boer verdiept zich al jaren in de historie van het spoor en houdt ook de ontwikkelingen bij van de perronkappen. Zodoende sprak hij met John Korssen, projectleider in Leidsche Rijn. Die liet aan hem weten dat de vergunning voor de inrichting van het Berlijnplein inmiddels rond is. Eerst zal de hal voor kleine evenementen worden gebruikt. In 2017, als er genoeg bewoners zijn in Leidsche Rijn Centrum, zal blijken of een markt in de hal haalbaar is.

Historische foto’s

Onderstaande fotoserie laat de bouwwerkzaamheden van de perronkappen zien op 23 oktober 1894. De kappen zouden gebouwd zijn door een Belgisch bedrijf dat financiële problemen kreeg tijdens de bouw. De perronkappen waren dus nog niet klaar ten tijde van de oplevering. Daarom moesten de Staatsspoorwegen de afwerking uiteindelijk zelf doen. De foto’s komen uit de digitale collectie van het Spoorwegmuseum.

IMG_0516IMG_0527IMG_0528IMG_0529IMG_0534IMG_0535

3 Reacties

Reageren
  1. Cornelis van Tilburg

    Zou ook niet de oude perronkap van Rotterdam Blaak worden hergebruikt? Wat is daarmee gebeurd?

  2. Erik

    Het zou veel leuker zijn om bij het Spoorwegmuseum het perron van een overkapping met deze kolommen te voorzien…

  3. Wim Kamerling

    Goed initiatief om de oude constructie opnieuw te gebruiken. Ik hoop dat de oude betonnen koepel van de entreegebouw in Arnhem welke gesloopt werd maar opnieuw opgebouwd zou worden in Arnhem, ook binnenkort opnieuw gebruikt wordt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).