Politie reageert op commotie roodlichtcontrole Maliebaan: “We staan niet voor niks op deze plek” | De Utrechtse Internet Courant Politie reageert op commotie roodlichtcontrole Maliebaan: “We staan niet voor niks op deze plek” | De Utrechtse Internet Courant

Politie reageert op commotie roodlichtcontrole Maliebaan: “We staan niet voor niks op deze plek”

Politie reageert op commotie roodlichtcontrole Maliebaan: “We staan niet voor niks op deze plek”
Het blijkt niet de tweede keer te zijn in twee weken dat de politie stond te controleren bij de oversteek van de Maliebaan maar al de derde keer. De roodlichtcontrole zorgt voor een flinke discussie over het nut van de boetes en de betreffende verkeerssituatie en leidde ook tot schriftelijke vragen.

Het blijkt niet de tweede keer te zijn in twee weken dat de politie stond te controleren bij de oversteek van de Maliebaan maar al de derde keer. De roodlichtcontrole zorgt voor een flinke discussie over het nut van de boetes en de betreffende verkeerssituatie en leidde ook tot schriftelijke vragen.

Woordvoerder van de politie, Ellen de Heer, laat weten het te begrijpen dat een boete krijgen niet leuk is: “Maar het draait toch echt om de verkeersveiligheid.” Er zijn in totaal 144 boetes uitgeschreven voor het negeren van het rode licht. Deze zijn 90 euro per stuk.

De oversteek bij de Maliebaan zou een onveilige situatie zijn: “Veel fietsers rijden hier door rood, het aantal boetes spreekt voor zich. Er zijn drie stoplichten achter elkaar en er moeten meerdere wegen overgestoken worden. Fietsers zijn een kwetsbare groep, wanneer er een ongeluk zou ontstaan krijgen automobilisten vaak nog de schuld. Ongelukken moeten voorkomen worden.” De politie geeft aan rekening te houden met deze specifieke omstandigheden. “We staan niet voor niks op deze plek. Door rood licht rijden hier is een heel groot risico.”

De Heer laat weten dat ze geen contact met de gemeente hebben gehad over de verkeerscontrole op deze locatie. “Wanneer er ergens locaties zijn waar wij ook van vinden dat er iets moet gebeuren aan de verkeerssituatie dan hebben wij ook zeker contact met de gemeente. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de knip in de Croeselaan.” In deze situatie, bij de Maliebaan, was dit niet het geval, aldus De Heer.

“Wij kijken heel nauwkeurig naar waar wij denken dat deze controles nodig zijn. Soms is het dan noodzakelijk om over te gaan tot het uitschrijven van boetes.”

23 Reacties

Reageren
  1. HH

    Sluit de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat tijdens de spits af voor autoverkeer en de parallelbanen alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer/parkeerders. Blijft alleen de hoofdrijbaan van de Maliebaan over en zijn er geen 3 stoplichten op rij meer nodig. Dit is onderdeel van de doorgaande Oost-West fietsroute; geef dan ook prioriteit aan fietsers.

  2. BS

    graag volgende keer ook controles bij de Nachtegaalstraat/Schouwburg. Ongelooflijk wat fietsers hier doen. Bussen steeds op de rem en mensen (let op: vele kinderen) die oversteken bij groen omver rijden.

  3. Erik

    En de gemeente maar doen alsof Utrecht een fietsstad is. Wat een ellende, niet te geloven.

  4. Xander

    Volstrekt terecht deze controles. Fietsers denken steeds vaker dat verkeersregels voor hen optioneel zijn en maken het met name voor ouders met jonge kinderen levensgevaarlijk om hier, maar ook bv op de Biltstraat, over te steken.
    Het hoge aantal ongelukken met doden of gewonden op de Biltstraat is hier een triest gevolg van.

    Omdat helaas ook uit de reacties ook hier weer blijkt dat fietsers nog steeds denken dat het hun godvergeten recht is op alles en iedereen voorrang te hebben zonder om je heen te kijken blijkt regelmatig bekeuren dringend noodzakelijk. Zou nog veel vaker moeten gebeuren.

  5. Joost

    Onzin. Fietsers zijn de zwakke partij, die krijgen al straf als het misgaat: een klap op het asfalt. De politie kan zich beter richten op auto’s die door rood rijden.

  6. Xander

    @Joost: Onzin. De voetganger is de zwakste partij. En fietsers zijn in Utrecht velen malen gevaarlijker dan auto’s voor voetgangers inmiddels. Enige wat nog gevaarlijker is zijn scooters.

  7. Ron

    Probeer eens op normale wijze met een personenauto vanaf de schouwburg het Wilhelminapark te bereiken, zonder schade van fietsers die werkelijk schijt aan alle verkeersregels hebben. Dat is vrijwel onmogelijk. Ik mag het daar dagelijks met een vrachtwagen doen. Ik zou graag elke Jan Doedel die daar op z’n fietsje de regels aan z’n laars lapt willen uitnodigen een ritje mee te maken. Neem van mij aan dat je dat de gekste dingen mee gaat maken. En niet alleen daar, rondom de bouwput van de Catharijnesingel, en met name het Smakkelaarsveld doet men ook maar waar men zin in heeft. Mede door de slecht afgestelde verkeerslichten heeft men geen enkel idee wat ik dan als chauffeur mee maak. En geloof me, als je onder mijn wagen terecht komt heb je niet alleen hoofdpijn………… kortom, terechte controles.

  8. Judith

    Staaltje moderne opvoedkunde vanmorgen gehoord bij het passeren van een bakfietsmoeder met kleuter vlak voorbij de verkeerscontrole op de Burg Reigerstraat.
    Het jongetje kreeg als antwoord: soms zijn de stoplichten een heel klein beetje kapot en moeten de mensen veel te lang wachten voor rood!!!!

  9. Victor

    Er zijn in zeven jaar twee ongelukken geweest met fietsers. Ik vind dat niet bepaald een extreem aantal en lijkt mij niet dat dit het politieoptreden legitimeert.

  10. Geenstijl@Utrecht.

    Als je een burgemeester hebt die zich ook niet aan de wet houd, wat betreft gelukzoekers ed, is het niet zo verwonderlijk dat de inwoners van Utrecht zich ook niet aan de wet houden.
    Maar politie Utrecht sjapoo en ga vooral zo door met optreden tegen overtreders.

  11. Jonas

    “Door rood licht rijden hier is een heel groot risico.” Onzin. Concrete aantallen/gevallen worden er niet genoemd. Dit is één van de veiligste plekken om door rood te rijden. Bij de kruising bij de stadsschouwburg is het bijvoorbeeld veel linker en zie ik regelmatig kantje-boord situaties.

    “Veel fietsers rijden hier door rood, het aantal boetes spreekt voor zich.”

    Ja, het spreekt voor zich dat de plek is gekozen niet vanwege de veiligheid maar om zo veel mogelijk boetes te kunnen schrijven. Dat snapt een kind. Men rijdt door rood omdat het daar kan.

    Als er een onzinnige file ontstaat als je gaat handhaven, weet je dat het verkeerd zit. Ja, regels zijn regels, maar er bestaat ook zoiets als slim en proportioneel handhaven. Ga dan eens ergens staan waar door rood rijden veel minder vaak voorkomt omdat het te gevaarlijk is, en pak de echte waaghalzen. Levert minder geld op maar wel een stuk meer begrip.

  12. Manon

    Ik moet toegeven dat ik ook weleens door rood fiets, maar de gemeente mag ook wel toegeven, dat Utrecht op veel plaatsen in de binnenstad, aangepast moeten worden voor het verkeer. 10 minuten eerder van huis vertrekken om fietsfiles en frustratie te vermijden is wat ik nu doe.

  13. Singa

    Whaha verontwaardigde politie. Pff, stel schijnheilige +&%#%& zijn het. Op de stoep fietsen geven ze een boete voor, ok prima als ze dan consequent zelf ook niet op diezelfde stoep fietsen (eigen ervaring). Nederlandse politie is er vooral voor zichzelf. Waar het dus iig op neer komt is 1) kijken of er politie is 2) dan maar eens kijken of het veilig is 3) door rood op het lege kruispunt. Ik (en ik vermoed velen met mij) heb niet bepaald een hoge pet op van de Nederlandse politie en dat hebben ze volledig aan zichzelf te danken.

  14. Singa

    Overigens in reactie op het feit dat ‘alle fietsers’ aso’s zijn in het verkeer: het is ook geen slecht idee om als automobilist de verkeerssituatie in te schatten en bij drukte niet fietspaden te blokeren of midden op het kruispunt te gaan wachten (moet toegeven dat ik dit als automobilist ook wel eens gedaan heb). Vaak zat meegemaakt dat automobilisten per se door het groene licht willen ook al is er al verderop geen ruimte wat resulteert dat er nog een rij auto’s afslaat terwijl jij als fietser al groen hebt. Ik maak dit bijna dagelijks mee op het kruispunt de Boelelaan Amstelveenseweg (Amsterdam). Maar dat is vast lastiger te controleren en levert te weinig op.

  15. Jolanda

    Ik vind het prima die controles! Ben zelf ook fietser en verbaas me over de brutaliteit die fietsers hebben om overal maar voorrang te nemen, door rood te rijden, op de stoep te rijden: ze bellen zelfs dat je als voetganger ad kant moet, want zij moeten erlangs op de stoep!

  16. Pierre

    “Fietsers zijn een kwetsbare groep, wanneer er een ongeluk zou ontstaan krijgen automobilisten vaak nog de schuld” Dat woordje ‘nog’ intrigeert me.

  17. kees van oosten

    Kan de politie niet veel beter jagen op automobilisten die door de stad scheuren en niet stoppen bij zebrapaden om voetgangers over te laten steken?

  18. Theo

    Helaas voor de goeden onder de kwaden, maar de meerderheid van de fietsers denkt dat ze boven de wet staan en trekken zich werkelijk nergens ook maar iets van aan. Zij hebben geen idee welke risico’s ze nemen. Laat de politie deze (te) grote groep asoos maar flink aanpakken en niet alleen op de Maliebaan!

  19. Toine Goossens

    Terecht deze controles. Ik heb aan de Maliebaan gewerkt en reed dan van de middenbaan naar een parallelbaan. In 50% van de keren werd ik belemmerd door fietsers die het rood licht op de Reigerstraat negeerden.

  20. Jan

    Als je door rood rijdt riskeer je een boete. Dat weet ieder kind. Zeur dan niet als je die ook een keer krijgt.

  21. Wim Barmentloo

    Rood licht boete fietser even hoog zoals bij auto en iedere dag opnieuw controle tot ze zich fatsoenlijk gedragen. Helaas zijn fietsers in vereniging incl. Wethouders raadsleden en bakfiets moeders leden van een club van bewuste wetsovertreders.

  22. Bart

    Lekker handhaven, is daar zo druk met de fietsers van alle kanten. Zou veel meer veiligheid geven als er minder door rood wordt gefietst. En argumenten dat het daar kan is geen argument. Rood is rood! Trouwens handhaven bij auto’s mag ook strenger en politie Utrecht mag idd wel eens met het goede voorbeeld beginnen….maar is nog steeds geen rede voor door rood….

  23. Ronald

    Wees toch eerlijk Politie;
    Geen gebakken gelul over veiligheid.
    Men negeerde gewoon vaak het rode licht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).