Poortjes station Overvecht vanaf volgende week op slot | De Utrechtse Internet Courant Poortjes station Overvecht vanaf volgende week op slot | De Utrechtse Internet Courant

Poortjes station Overvecht vanaf volgende week op slot

Poortjes station Overvecht vanaf volgende week op slot
De poortjes van station Utrecht Overvecht gaan aanstaande maandag en dinsdag tijdens de ochtend- en avondspits dicht. Als dit een succes is dan zullen de poortjes op woensdag definitief sluiten.

De poortjes van station Utrecht Overvecht gaan aanstaande maandag en dinsdag tijdens de ochtend- en avondspits dicht. Als dit een succes is dan zullen de poortjes op woensdag definitief sluiten.

In maart is al een begin gemaakt met het sluiten van de poortjes bij het station. Toen werd 50 procent van de poortjes gesloten, in april volgde nog eens 25 procent en volgende week de resterende 25 procent. “Dit hebben we gedaan, zodat reizigers kunnen wennen aan de nieuwe situatie. De ervaringen waren positief”, aldus NS-woordvoerder Ingeborg de Boer. Als de ervaringen wederom positief zijn dan zullen alle poortjes op het station vanaf woensdag definitief gesloten zijn.

Eerder schreef DUIC over partijen en omwonenden die ontstemd zijn over de komst van de poortjes. De onderdoorgang is een belangrijke verbinding tussen de wijken Overvecht en Tuindorp. De tunnel bij de Mr. Tripkade blijft sowieso open en is 180 meter verderop. De gemeenteraad stemde unaniem tegen de komst van de poortjes bij het station.

Toch sluit de NS de poortjes om de veiligheid van de reizigers te vergroten. Zwartrijders veroorzaken een groot deel van de overlast, waardoor reizigers zich soms onveilig voelen. Door het in gebruik nemen van de poortjes hebben zwartrijders geen toegang meer tot het station. Door je OV-chipkaart voor de kaartlezer van de poort te houden, check je in. Indien je de poortjes niet kunt openen of een vraag hebt en er is geen NS-medewerker in de buurt dan kan men terecht bij de NS alarm- en informatiezuil. Deze zijn op elk NS-station bij de poortjes te vinden.

14 Reacties

Reageren
  1. Freek

    Waarom geen poortjes bij de perrontrappen?

  2. Jan

    Waarom geen poortjes bij iedere voordeur?

  3. Hassan

    “Als dit een succes is dan zullen de poortjes op woensdag definitief sluiten.”

    En wanneer is het geen succes? En hoe meet men dat?
    Kan met niet voorstellen dat de conclusie ten nadele van de NS zal zijn.

  4. Suus

    Hassan slaat de spijker op z’n kop: wanneer is het een succes..? En voor wie..?

  5. Ronald

    Ook als je helemaal niet met de NS reist, heb je er last van.

  6. johan

    geld hier geen recht van overpad?

  7. MichielK

    Ik begrijp eerlijk gezegd de ophef niet zo. Je kan het station gewoon als onderdoorgang blijven gebruiken namelijk. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een ov-chipkaart met wat saldo. Aan de ene kant van het station check je in, aan de andere weer uit. Aangezien je nergens heen gaat kost dit dus ook niets.

  8. Ronald

    Dat kost me dus €27,50 + privacy. Bijna gratis inderdaad voor zo’n mooi tunneltje.

  9. Ozkan

    Veiligheid van de reizigers???
    En de veiligheid van onze kinderen die naar school gaan? 180mtr verderop is het echt niet veilig voor een volwassene laat staan een kind van 8!
    NS denk eens niet altijd aan je winst of kom eens ook met een oplossing voor deze schoolgaande kinderen.

  10. Luuk Upuuk

    En wanneer gaan ze het station sluiten?

  11. Erwin

    Wat een gezeur weer. Als de Hema maatregelen neemt zodat mensen niet meer de doorsteek kunnen maken van Oudegracht naar Steenweg, klaag je dan ook omdat je dan via de Bakkerstraat moet lopen..?

  12. Omwonende

    Fijn, prima, hoera!
    Had 10 jaar eerder moeten gebeuren.

  13. HH

    De NS: een staat in de staat die haar eigen regels bepaalt. Democratisch gekozen Gemeenteraad is unaniem tegen, maar daar heeft de NS ongestraft geen boodschap aan. En veiliger? Hoeveel overlast veroorzaken zwartrijders op de trajecten Utrecht Overvecht – Utrecht Centraal, Utrecht Overvecht – Hilversum en Utrecht Overvecht – Amersfoort? Die conclusie moet toch op cijfers zijn gebaseerd. En die positieve ervaringen van de afgelopen weken (sinds maart), waar zijn die op gebaseerd? Is het ineens aantoonbaar veiliger geworden, minder overlast en minder zwartrijders?
    En waarom is die OV-kaart niet gratis?

  14. ACTK

    En telkens als ik door de tunnel liep en slechts een deel van de poortjes gesloten was dacht ik dat ze bij NS het spoor volledig bijster waren. Maar nu lees ik dat dit een zorgvuldig gekozen strategie is om mij te laten wennen aan gesloten poortjes. Ze moeten er bij NS van overtuigd zijn dat IK dus het spoor bijster ben. Tenzij ik een afwijking heb en dit soort gekkigheid voor de rest van de mensheid wel tot gewenning leidt. In dat geval zie ik een grote toekomst voor deze techniek. We gaan allemaal weer meer trappen lopen: In kantoorgebouwen schaffen we alle liften af. Door eerst een, dan twee en dan alle drie de liften stop te zetten. Deze truc heeft een gouden toekomst. Wat een mogelijkheden! 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).