Proef op Neude met parkeervak: ‘s ochtends schoon bevoorraden, daarna fietsenstalling | De Utrechtse Internet Courant Proef op Neude met parkeervak: ‘s ochtends schoon bevoorraden, daarna fietsenstalling | De Utrechtse Internet Courant

Proef op Neude met parkeervak: ‘s ochtends schoon bevoorraden, daarna fietsenstalling

Proef op Neude met parkeervak: ‘s ochtends schoon bevoorraden, daarna fietsenstalling
’s Ochtends de horeca bevoorraden zonder draaiende motoren en ’s middags gewoon je fiets stallen op de Neude. Daarmee gaat de gemeente de komende maanden voor het gebouw van de ABN Amro experimenteren.

‘s Ochtends de horeca bevoorraden zonder draaiende motoren en ‘s middags gewoon je fiets stallen op de Neude. Daarmee gaat de gemeente de komende maanden voor het gebouw van de ABN Amro experimenteren.

Voor de horeca aan de Neude moeten leveranciers van gekoelde producten de motor laten draaien tijdens het lossen. Dit levert stank- en geluidsoverlast op en uitstoot van schadelijke stoffen.

Om dit te verminderen komen er nu op de Neude drie parkeerplaatsen met een aansluiting voor elektriciteit. Hierdoor staat de motor uit tijdens het lossen. En wordt er minder door de binnenstad wordt gereden en het makkelijker wordt om te laden en lossen.

Het laden en lossen gebeurt alleen in de ochtend. Daarom kunnen we van de parkeerplaatsen een dynamisch vak maken: in de ochtend tussen 07.00 en 11.30 uur wordt het gebruikt om te laden en lossen, en de rest van de dag om fietsen (kort) te parkeren.

Bezwaar maken kan tot en met 23 oktober. De proef duurt tot 1 september 2016.

9 Reacties

Reageren
  1. Tom

    Lijkt me nogal een opgave om ervoor te zorgen dat die fietsen ook daadwerkelijk weg zijn de volgende ochtend. Desalniettemin een interessant experiment en goed dat er nagedacht wordt over nieuwe oplossingen voor de ruimtelijke indeling van de binnenstad.

  2. Gerard Wusthof

    Ah, weer een kans om geparkeerde fietsen te ontvreemden onder gijzeling van een boete. En de fietsen die niet opgehaald worden omdat men denkt dat deze gestolen is onderhands door te verkopen aan een bevriende fietsenwinkel. Quite the moneymaker…

  3. Wilko

    Of je kan gewoon je fiets uit de fietsenstalling komen ophalen natuurlijk….

    On-topic. Interessant. Hoop dat er meer van dit soort ideeën komen.

  4. Fijn...stof

    En wat is er dan gebeurd met de electrische bevoorrading?
    Dat was veel minder vervuilend…
    (Grote) winkelketens moeten verplicht worden er gebruik van te maken, dat gedoe met veiligheid en zekerheid is gewoon een kostendingetje…. Het is tijd dat Utrecht zijn luchtkwaliteit snel sneller snelst verbeterd…

  5. Peet

    Op de ganzenmarkt stadhuisplein worden de bewoners ook stapelgek van lossende vrachtwagens met brulmotoren

    Er komen zelfs scheuren in de muren

    Gemeente Utrecht,,,,,oplossing!!!???

  6. BramD

    Dit lijkt me toch een aardige oplossing. Zeker de moeite van het proberen waard.
    Als de vrachtwagens tijdens het uitladen gebruik van van de stroom is er weinig herrie meer. En vanaf die plek kan ook de Ganzenmarkt toch bevoorraad worden met wat handige karretjes?
    En intussen worden er ook nog wat fietsers opgevoed. Een win-win aanpak 😉

  7. Katja

    Als we toch bezig zijn…knap het plein op met een prachtige fontein ! Want ”dit plein schreeuwt om een fontein !””

  8. Hans Oudwijk

    @Katja 20 OKTOBER 2015 OM 12:23
    Inderdaad ‘n fontein op de Neude. Dat is Utrecht welhaast verplicht aan haar eigen schoonheid.

    Als je even heel goed luistert en jouw fantasie je achter je oogleden het licht en de warmte van de zomerse zon laat voelen, kan het zijn alsof je net uit de bibliotheek in het oude postkantoor komt lopen. En terwijl je naar een terrasje wandelt hoor je het heldere geklater van de prachtige art deco fontein. Wellicht blaast er dan ook een zwoel briesje verkoelende nevel in je gezicht.
    HALLO WAKKER WORDEN!

    Demense van ‘t Sticht willen toch grootstedelijke allure? Nou dan.

  9. Niels Bokhove

    Dan ken ik nog wel meer plekken voor zo’n elektrische aansluiting, bv. de druk bereden en te bevoorraden Nachtegaalstraat met Albert Heyn, Blokker, Natuurwinkel, HEMA, drankzaken, computerwinkels, enz..
    Overigens 1: grote koelwagens hebben een aparte koelinstallatie op het dak die ook op diesel werkt. Kunnen die dan opeens ook op elektra draaien?
    Overigens 2: wéér krom Nederlands in het DUIC-bericht: “En wordt er minder door de binnenstad wordt gereden en het makkelijker wordt om te laden en lossen.” Wanneer wordt de DUIC-eindredacteur eens wakker?! Of bestaat die helemaal niet?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).