Projectontwikkelaar wil nieuwe haven, horeca en 167 woningen bouwen aan de Kanaalweg | De Utrechtse Internet Courant Projectontwikkelaar wil nieuwe haven, horeca en 167 woningen bouwen aan de Kanaalweg | De Utrechtse Internet Courant

Projectontwikkelaar wil nieuwe haven, horeca en 167 woningen bouwen aan de Kanaalweg

Projectontwikkelaar wil nieuwe haven, horeca en 167 woningen bouwen aan de Kanaalweg
Projectontwikkelaar Kondor Wessels Projecten wil 167 woningen en horeca realiseren rondom een nieuw te graven haven aan de Kanaalweg in de Merwedekanaalzone. Het ontwerpbestemmingsplan is gisteren gepubliceerd.

Projectontwikkelaar Kondor Wessels Projecten wil 167 woningen en horeca realiseren rondom een nieuw te graven haven aan de Kanaalweg in de Merwedekanaalzone. Het ontwerpbestemmingsplan is gisteren gepubliceerd.

De Merwedekanaalzone in Utrecht is een voormalig bedrijventerrein langs het Merwedekanaal. Op deze betreffende locatie was voorheen een verf- en lakfabriek gevestigd en vond er inzameling, opslag en verwerking van klein chemisch afval plaats. Momenteel zijn de gebouwen gesloopt, ligt het terrein braak en is het omgeven door een hekwerk. Kondor Wessels Projecten is al eigenaar van de grond.

De ontwikkelaar wil meerdere woningblokken gaan bouwen, met een bouwhoogte variërend tussen de 4 en 12 lagen met een kap. Op het hoogste punt zal een van de blokken 40 meter hoog zijn. Om in de parkeerbehoefte te voorzien worden er 128 parkeerplaatsen aangelegd. Het horecagebouw moet een oppervlakte krijgen van 250m2.

Er moeten verschillende typen huizen komen; woon-werk units, starters appartementen, één-kamerflats, 3-4 kamer appartementen, lofts, luxe toren appartementen, penthouse flats en luxe haven appartementen. In totaal moet er plek komen voor 350 bewoners.

De haven zal geschikt worden voor het afmeren van sloepen. De vaste ligplaatsen zullen bestemd zijn voor de bewoners en de horeca. Om botsingen te voorkomen met de roeiers op het Merwedekanaal zullen bij de uitgang van de binnenhaven palen worden aangebracht zodat de vaarrichting van de sloepen overeenkomt met de vaarrichting van de roeiers.

Vanaf morgen is het ontwerpbestemmingsplan voor zes weken in te zien op het Stadskantoor. De komende zes weken kunnen mensen ook zienswijzen op het plan sturen naar de gemeente.

De ligging van het project
De ligging van het project

25 Reacties

Reageren
  1. Michiel

    Een mooie ontwikkeling die de Merwedekanaalzone (toch enigzins achtergebleven) alleen maar verder doet opbloeien, zeker als de plannen in het noorden ook van start gaan. Wat mij betreft zetten ze dit langs de gehele Kanaalweg richting het zuiden zo voort!

  2. Ruud

    Mooi! Dat kan die locatie wel gebruiken!

  3. sander

    palen plaatsen om de vaarrichting overeen te laten komen met de roeiers?

    wat wordt hier mee bedoeld? ik neem aan dat iedereen weet dat roeiers heen en weer roeien dus dat de vaarrichting twee kanten opgaat. en dan staan die palen echt totaal niet in de weg als twee roeiers toevallig hier moeten kruisen? (of toch wel?)

  4. HH

    @Sander: roeiers varen aan stuurboord, tenzij ze bijvoorbeeld met oefeningen o.i.d. bezig zijn, dus als boten uit de haven komen moeten ze altijd rechtsaf slaan om in dezelfde vaarrichting te gaan en dan een rustige plek zoeken om eventueel te keren. Maar de boten moeten ook vanuit twee richtingen naar binnen kunnen. Hoe men dit wil gaan realiseren zonder het kanaal ter plaatse te verbreden is mij niet duidelijk.

  5. Michel Post

    Toch opmerkelijk dat op de zogenaamde ‘artist impression’ van dergelijke plannen zelden fietsers staan afgebeeld. Zelfs op de vooral voor fietsers ingerichte weg langs het Merwedekanaal staan in dit plan uitsluitend autootjes afgebeeld.

  6. bram

    128 parkeerplaatsen voor 350 bewoners? Is dat wel genoeg?

  7. Jiri

    Leuk plan! Succes met de realisatie

  8. Luuk Upuuk

    Leuk, maar niet echt over nagedacht. In de namiddag en avond ligt het haventje grotendeels in de schaduw van de te bouwen hoogbouw.

  9. Mikel

    Kees van Oosten zal het wel weer tegen gaan houden met zijn geneuzel over fijnstof of parkeerplekken. Of het wijkC commite zal wel weer tegenstemmen.

  10. merw.

    Het idee was goed, de uitwerking is helaas weer een maximale opbrengst per m2

  11. Jasper

    Wat een vreselijk plan! Ze zouden hier eengezinswoningen moeten maken, niet honderden woningen.

  12. Frank Masolijn

    Met die haven daar vraag ik me vooral af hoeveel extra vaarverkeer er zal komen en hoe vaak de brug (Socrateslaan) over het Merwedekanaal open zal gaan. Het staat hier nu al geregeld vast op het Europaplein als de brug over de Vaartse Rijn open gaat.

  13. Annette

    Een plan dat funest zal zijn voor de drie (!) roeiverenigingen die gebruik maken van dit vaarwater. Wil de gemeente het Merwedekanaal verder ‘ontwikkelen’, dan zal ze toch echt met een fatsoenlijk alternatief vaarwater voor de roeiers moeten komen. Ik begrijp niet dat de gemeente het drie goed lopende sportverenigingen met samen ~1500 leden onmogelijk wil maken om te trainen. We bouwen toch ook geen huizen bovenop een voetbalveld?

  14. Bill

    Hoogbouw had je beter aan het kanaal kunnen plaatsen, zodat er meer mensen van die levendigheid op het water kunnen genieten..!

  15. marieq

    Vast geen sociale huurwoningen:(

  16. RobH

    @Annette: Ik heb jarenlang getraind op het Maas-Waalkanaal, dat toch aanmerkelijk drukker is dan het Merwedekanaal (en er varen aanmerkelijk grotere boten/schepen). Zonder enig probleem. Wat zou dan het probleem zijn op het Merwedekanaal?

  17. Cees van Westen.

    Prachtig plan ! Vooral omdat Utrech nog steeds geen echte eigen jachthaven/ Marina heeft, terwijl we toch heel erg veel vaar wegen hebben in onze stad.
    Een gezin woning zijn juist niet nodig, die zijn al ruim voorradig in drempel wijken zoals in Nieuwegein/Maarsen. ( minder dan 50% van de Utrechters zijn een gezin, de rest ouderen, stellen , alleen wonende ) De behoefte in nu vooral stedelijke appartementen.
    Hoger bouwen is , zo centraal in de stad, zeker ook een goede optie.

  18. Pieter

    Een verdere stedenbouwkundige visie zou van deze hele kanaal strook een uniek stukje Nederland kunnen maken door het thema van kleine jachthavens door te zetten.
    Uitvaren boten kunnen verplicht worden aan de kanaal roeiers voorrang verlenen.

  19. Anneke

    De projecttekening laat zien dat een stuk van het Merwedewater bij het bouwplan wordt getrokken. Waarom is dat? Komen daar vlonders voor privéboten? Wordt het dan een eenrichtingswater? Zoals het nu lijkt kunnen boten elkaar niet passeren.
    En RobH, in dit plan staat het niet, maar er zijn ook plannen om het water vanaf de Jaarbeurs via De Munt naar de Catharijnesingel bevaarbaar te maken. Dan wordt het automatisch drukker vaarwater.

  20. Anneke

    PS van Anneke; Inderdaad Michel Post, de Kanaalweg is een fietsstraat, daar zijn auto’s te gast. Vreemd als je straks meer gasten dan fietsers hebt.
    PS2 Ik pleit voor roeiwater, besef dat een deel van het Merwedekanaal de enige mogelijkheid voor Utrechtse roeiers is om dicht bij huis te trainen.

  21. Freddy

    Top plan, wil je gelijk wonen, met de boot lekker met gasten in de avond de binnenstad invaren…of naar Amelisweerd, of de vecht op !

  22. Paul

    Een zeer stedelijk plan met letterlijk onbegrepen hoogtes van respectievelijk 9 lagen en 12 a 13 lagen in een omgeving waar 6 lagen hoog is!
    Een noodzaak om zulke extreme hoogbouw toe te passen is er niet en het zal alleen detoneren in zijn omgeving. Als je de kwaliteit toe laat nemen kun je volstaan met minder eenheden want dit lijkt typisch weer een oplossing waar de grondprijs de echte oorzaak is om zo hoog te bouwen. Kies voor KWALITEIT

  23. Jan van Bekkum

    Het neerzetten van dit plan lijkt daarmee de doodsteek voor het Utrechtse roeien. Jammer voor een sport die zowel als breedte sport en wedstrijd sport een stevige basis heeft in Utrecht. Daarnaast is het de vraag of een jachthaven op deze plek veel toevoegt aan de reeks pleziervaartuigen die hoofdzakelijk stil en in de weg liggen.
    Dat er behoefte is aan woningen begrijp ik, echter hoop ik van harte dat dit niet ten koste gaat van het schaarse roeiwater wat Utrecht nog heeft.

  24. Oud-roeier

    Beste Rob H, als ik het me goed herinner van bezoekjes aan Phocas is het Maas-Waalkanaal veel breder dan het Merwedekanaal, en zijn er aanmerkelijk minder roeiboten aan het trainen. De vele Utrechtse roeiers moeten al jaren met z’n allen tussen de twee sluizen van het smalle kanaaltje heen en weer peddelen, onderweg de hindernis van vijf (als ik het me goed herinner) smalle bruggen nemend, langs de terrassen van rijen woonboten, af en toe nog een hengel ontwijkend… Als het probleem nog niet duidelijk is, nodig ik je van harte uit een keer langs het kanaal te fietsen.

  25. Peter de Rijke

    Dit project is heus een leuk plan voor de pleziervaart, maar met name absoluut funest voor het Utrechtse roeien. Het merwedekanaal is, zeker op dat stuk, al dermate smal dat je slechts met twee boten naast elkaar kunt roeien. Nu gebeurt dit op dat punt nauwelijks, maar wel in tegengestelde richting. Als er nog een stuk vlot oid op het kanaal wordt gebouwd, zal er daar dus geen ruimte meer zijn. Afgezien hiervan is een haven met extra bootverkeer op deze locatie, zelfs zonder een evt vlot, bij uitstek de manier om ongelukken te veroorzaken: de haven ligt namelijk pal naast de brug en bovendien in een bocht. Minder overzicht.
    Nogmaals ik vind het een leuk plan, maar niet op deze locatie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).