Reageer op het nieuwe OV-plan: meer bussen naar de Uithof, minder op lijn 2 | De Utrechtse Internet Courant Reageer op het nieuwe OV-plan: meer bussen naar de Uithof, minder op lijn 2 | De Utrechtse Internet Courant

Reageer op het nieuwe OV-plan: meer bussen naar de Uithof, minder op lijn 2

Reageer op het nieuwe OV-plan: meer bussen naar de Uithof, minder op lijn 2
Er is voor komend jaar door de lokale vervoerder U-OV een nieuw vervoersplan opgesteld. In het plan worden meer bussen ingezet richting De Uithof wat ten koste gaat van sommige andere lijnen. Mee eens of niet? Laat het weten.

Er is voor komend jaar door de lokale vervoerder U-OV een nieuw vervoersplan opgesteld. In het plan worden meer bussen ingezet richting De Uithof wat ten koste gaat van sommige andere lijnen. Mee eens of niet? Laat het weten.

Het vervoersplan (hier te lezen) kent twee grote speerpunten waar rekening mee gehouden moet worden. Zo wordt het busstation Utrecht CS Jaarbeurszijde definitief in gebruik genomen en wordt het busstation Utrecht CS Centrumzijde grotendeels gesloten. Verder moet de bereikbaarheid van De Uithof verbeterd worden, met meer ritten en grotere bussen in de spitsuren op de drukste verbindingen.

Het budget van U-OV is echter niet hoger dan voorgaande jaren. Daardoor moeten er keuzes gemaakt worden. Er wordt nu op bepaalde lijnen bezuinigd zodat er meer ingezet kan worden op bussen richting de Uithof. Dit en meer inzet op de lijnen Wijk bij Duurstede en Utrecht en Nieuwegein en Utrecht heeft tot gevolg dat er minder ritten zijn in de avond en het weekend in Oog in Al, minder ritten buiten de spits op bedrijventerrein Lage Weide en Oudenrijn, minder ritten op lijn 48 tussen Houten, Nieuwegein en Maarssen, minder ritten op lijn 2 naar het Museumkwartier in de spits en in de avond en minder ritten op lijn 8 tussen Lunetten en het Wilhelminapark in de spits.

Reageren kan via dienstregelingutrecht@qbuzz.nl.

20 Reacties

Reageren
  1. Peter Rothengatter HetFotoAtelier

    Lijn 2 is juist het paradepaardje van de Utrechtse bussen!
    Milieuvriendelijk elektrisch en goed voor toerisme in museumkwartier !
    Dus daar zéker niet op bezuinigen.
    Misschien meer het fietsen naar de uithof stimuleren?
    Anders worden die studenten veel te lui 🙂

  2. Johan

    Zal Lotje blij mee zijn dat dat paradepaardje, de electrische bus op lijn 2, deels wegbezuinigd wordt. Of komt dit haar juist goed uit > stadsbussen weg en alle Utrechters op de fiets?

  3. Helene Reid

    Ik ben het helemaal eens met het commentaar betreffende lijn 2. Er is voor oudere binnenstadbewoners geen andere manier om binnen hun wijk van A naar B te komen . En voor toeristen is het locale busverkeer al helemaal onvriendelijk. Niet bezuinigen op lijn 2 graag.

  4. Max

    @Peter
    Je kan niet én fietsen naar de Uithof stimuleren én thuiswonen icm. via OV op school komen stimuleren door de uitwonende beurs af te schaven.
    Misschien had Hogeschool Utrecht ook niet alle faculteiten naar de Uithof moeten verplaatsen, maar dat is een andere discussie.

  5. Bram de Goede

    waarvoor zet je bussen in, voor mensen die geen alternatief hebben, studenten kunnen fietsen, ouderen vaak niet. Dus zorg voor bereikbaarheid voor de zwakkere medemens en verdeel de bussen tussen alle wijken.
    In het museumkwartier is veel water, zorg voor een waterbus voor toeristen tussen de Grifthoek garage en de musea, theaters, restaurants en Nieuwe Hoog Catharijne. Vervoer over water Is tevens een leuke attractie.

  6. R.Bouwmeester

    Als er op die momenten weinig of geen klanten zijn heeft het ook geen zin een bus vaak te laten rijden. 2 x per uur is dan redelijk.
    Gaan al die studenten toch op de fiets naar de uithof levert zowel bij het station als door de stad chaos op en die hebben we al genoeg op de route CS-Uithof.

  7. Jackie

    Lijn 2 is een van de weinige busses die via het centrum naar het ledig erf gaat. Deze lijn weghalen is geen optie. Belachelijk zelfs!

  8. Lauk

    Met de verhuizing van het busstation naar de andere kant van het station worden de bussen voor binnenstadsbewoners sowieso veel minder bereikbaar. Dan ook nog minderen op buslijn 2? Vooral voor hen die minder goed ter been zijn (veel in de binnenstad…) is dit een vergaande verslechtering. Suggestie: kijk naar Schiphol met zijn bewegende trottoirs; zoiets zou ook prima zijn om onder het station door een verbinding te maken met het busstation met een tussenstukje (lopen) met opstapplek onder de perrons…. Verder mag het openbaar vervoer best meer geld krijgen als er ook meer mensen gebruik van maken! Tenslotte: is het niet de moeite waard om opnieuw te overwegen een treinstation te openen bij de Uithof? Scheelt honderden miljoenen voor de geplande tram die het overige vervoer in de binnenstad in het nauw gaat brengen, en dan de vrijkomende gelden besteden aan fijnmazig vervoer van de toekomst, ook in de binnenstad en de andere wijken.

  9. Henk

    Ehh, Lauk.

    Aanleggen van treinstation in De Uithof scheelt honderden miljoenen omdat er geen geplande tram heen hoeft??

    Zie je niet klein beetje, heel klein beetje over het hoofd dat daar in de buurt helemaal geen spoor loopt? Aanleggen van rails, bouwen station, enzovoorts enzoverder kost ook centjes hoor…

    #raresuggestie

  10. Erik

    @Lauk:

    Het is u wel bekend dat er geen spoorlijn in de buurt van de Uithof is? Je kan wel een station gaan aanleggen daar maar daar heb je weinig aan als er geen trein kan rijden.

  11. BramD

    Het OV is in een negatieve spiraal terecht gekomen. Door steeds minder bussen te laten rijden, zullen mensen steeds minder mensen geneigd zijn om te overwegen de bus te nemen.

  12. Herman

    Er zijn meer dan genoeg studenten die op fietsafstand van de Uithof wonen, alleen vanwege luiheid maken zijn gebruik van OV.

    Laat deze groep voortaan op de fietskomen en alleen reizigers die van buiten Utrecht komen mogen nog met de bus.

    Nu worden alllerlei inwoners uit Utrecht de dupe van luie studenten….

  13. Henk

    In de spits minder bussen op lijn 2. Er staat dus nergens dat lijn 2 verdwijnt. En juist op deze lijn kan m.i. in de ochtendspits minder gereden worden. Deze lijn richt zich vooral op bezoekers stad en musea. Daar is t voor 9:30 nog niet erg druk.
    Studenten stimuleren te fietsen is niet dé oplossing voor alle problemen. Meer studenten op de fiets, kan wel de druk op het ov wat verminderen.

  14. P. van Mourik

    Als Oud-Utrechter bezoek ik de stad vooral uit recreatief oogpunt, met name het Museumkwartier. Lijn 2 is hiervoor heel handig (ook het Spoorwegmuseum is met Lijn 2 goed bereikbaar). Kan de horeca/toeristenindustrie via VVV een bijdrage aan de
    exploitatie van Lijn 2 geven?

  15. jannes

    Hoogstwaarschijnlijk komt er na 2040 een treinstation op De Uithof. Het is doorberekend dat de tramlijn tegen die tijd niet meer voldoende is, en daarom zou er tegen die tijd een treinverbinding moeten komen, via een aftakking vanaf Lunetten.

  16. jannes

    @Jackie, halte ledig erf is prima te bereiken via halte sterrenwijk.
    @Max; spreiding vs centreren van UU/HU is zeker een interessante kwestie. Feit is wel dat de HU gebouwen in de buurt van Oudenoord niet best meer waren/zijn. Blijkbaar is er na een proces toch besloten deze faculteiten naar de Uithof te verplaatsen.
    @Lauk,Henk,etc,.. Een spoorlijn naar de Uithof ligt nog zeker binnen de opties. Dit is echter wel rond/na 2040, wanneer volgens voorlopige schattingen de tramlijn de drukte niet meer aan zou kunnen, door de groei van Utrecht Science Park.Voordat u de groei hiervan afkraakt, bedenk wel goed hoeveel dit nu al betekent voor de gemeente Utrecht. De huidige eventuele plannen voor een spoorlijn naar de Uithof zouden via Lunetten gaan trouwens.

  17. Ronald

    Zo’n taxideeldienst via een app lijkt me meer de toekomst.
    Veel efficiënter dan lege bussen laten rijden in de hoop dat iemand toevallig in wil stappen.

  18. Willem

    Lijn 1 door de Adelaarstraat rijdt 5 keer per uur vrijwel leeg door de straat. Die kan makkelijk gereduceerd worden.

  19. debbie

    goedemorgen,
    zeker niet bezuinigen op lijn 2 !
    Bus laten rijden ook op zondag lijn 58 ,
    oudere kunnen echtgenoot al jaren niet opzoeken in de biltse hof in bilthoven …schandalig
    denk aan de ouderenvoorziening ook in de stad!!

  20. Lizz

    Denk eens aan een bus door Tuindorp , is natuurlijk veel te duur !!!! voor de jongeren niet ???????

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).