Rechter beslist: 130 km/u op A2 toegestaan | De Utrechtse Internet Courant Rechter beslist: 130 km/u op A2 toegestaan | De Utrechtse Internet Courant

Rechter beslist: 130 km/u op A2 toegestaan

Rechter beslist: 130 km/u op A2 toegestaan
De beslissing van het kabinet om 130 km/u over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam toe te staan is goedgekeurd door de rechter. De gemeenten Stichtse Vecht en Ronde Venen hadden een zaak aangespannen tegen het besluit, maar vingen vanmiddag bot bij de rechter.

De beslissing van het kabinet om 130 km/u over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam toe te staan is goedgekeurd door de rechter. De gemeenten Stichtse Vecht en Ronde Venen hadden een zaak aangespannen tegen het besluit, maar vingen vanmiddag bot bij de rechter.

Volgens de gemeenten is bij de verbreding van de A2 afgesproken dat er niet harder dan 100 kilometer per uur gereden zou worden op de snelweg, die nu zes banen in beide richtingen heeft. Harder rijden levert volgens de gemeenten slechts twee minuten tijdwinst op, terwijl het wel heel veel extra uitstoot veroorzaakt. Omwonenden krijgen ook veel meer herrie te verduren.

Volgens minister Melanie Schultz van Verkeer neemt de uitstoot niet toe, omdat auto’s tegenwoordig veel schoner rijden. De zeer brede snelweg is volgens haar veilig genoeg om harder te gaan rijden. De voorzieningenrechter is dat met haar eens.

10 Reacties

Reageren
  1. Ronald

    Dit gaat alleen over 130km/h na 19:00, dus overdag nog steeds oppassen geblazen als je afslag Vinkeveen passeert.!

  2. Geenstijl@Utrecht

    Afspraak is afspraak zou ik zeggen, maar ja een VVD minister is dus duidelijk niet van de afspraken.
    Misschien een goed idee om eens te kijken of er niets tegen het geluidsoverlast gedaan kan worden, dat is nog het minste wat je als overheid kan doen, lijkt mij.

  3. Freddy

    Wordt tijd dat er bij de VVD een paar mensen komen met meer logica… natuurlijk produceert 130 Km meer uitstoot, long en milieu schade dan 100 Km per uur… ongeveer 30 %.
    Gelukkig wordt dan wel de reistijd op dit korte stuk met maar liefst bijna 2 min. verkort…ofwel het verschil van enkele stoplichten mee of tegen in de stad…
    Dat er meer geluid overlast voor omwonende is, statistisch ernstigere schade/ongelukken is natuurlijk al helemaal niet relevant natuurlijk…voor de VVD.
    Aangezien iedere logica ontbreekt… is het dus louter partij promotie /symbool politiek lijkt me.

  4. Bas

    Dit gaat niet over snachts. Dit gaat over 24u per dag. De maximum snelheid is NOG niet omhoog, gaat wel gebeuren. Merk je vanzelf.

  5. Pieter Smagge

    Ik stel voor om met brommertjes door Wassenaar te gaan rijden.Een zien wat het commentaar dan is.

  6. Otto

    Auto’s zijn tegenwoordig veel schoner?!? Dat is toch alleen maar omdat ze sjoemelsoftware aan boord hebben? Auto’s zijn nog steeds heel erg vies hoor!

  7. Ronald

    Nee Bas, deze rechtszaak ging over het reeds genomen verkeersbesluit om ‘s nachts 130 te mogen rijden, het besluit om overdag 130 te rijden komt er vast wel aan, maar is nu nog niet genomen.
    Laat staan dat er een rechtszaak over is geweest.

  8. Wim

    Geenstijl,
    Volgens mij staan die geluidswallen er al , bij de bebouwing, Welke trouwens daar clandestien in 1980 is neergezet.
    Langs het andere stuk waar de weilanden liggen is dat niet nodig waant daar staan alleen maar koeien en schapen.
    Dus waar zeur je over.

  9. Peter

    @Freddy

    Je gebruikt statistiek als een echte Pro. Zodra de harde waarden te laag zijn ga je over op %, anders op de waarden zelf…

    De tijdswinst op dat stuk met 130 VS 100 is 30%, dat is flink. Als ik van Amsterdam naar Maastricht 30% winst behaalde ben ik een half uur eerder waar ik moet zijn.

    Een betere wereld creëer je in kleine stapjes, dus nu van Amsterdam naar Utrecht 130, straks tot den Bosch en zo voorts… Iedere stap zal GroenLinks mekkeren dat het maar 1 of 2 minuten scheelt, maar aan het eind van de rit worden er miljoenen euro’s bespaard door snellere logistiek!

  10. Frederik

    Mijn voorstel: maximumsnelheid 180 km/u.
    Dan ruimen de hardrijders zichzelf vanzelf op.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).