“Steun de culturele krachten in Utrecht en zet jezelf ermee op de kaart” | De Utrechtse Internet Courant “Steun de culturele krachten in Utrecht en zet jezelf ermee op de kaart” | De Utrechtse Internet Courant

“Steun de culturele krachten in Utrecht en zet jezelf ermee op de kaart”

“Steun de culturele krachten in Utrecht en zet jezelf ermee op de kaart”
De stad bestaat uit een verzameling gebouwen met een netwerk van wegen daartussen. De stad wordt gevuld met bewoners, werkende mensen en een grote groep passanten, de dagjesmensen. De stad wordt door al deze mensen gemaakt. Door de sporen die zij achterlaten, door de sporen die hun voorgangers achterlieten. Sporen die voor alle zintuigen waarneembaar zijn.

De stad bestaat uit een verzameling gebouwen met een netwerk van wegen daartussen. De stad wordt gevuld met bewoners, werkende mensen en een grote groep passanten, de dagjesmensen. De stad wordt door al deze mensen gemaakt. Door de sporen die zij achterlaten, door de sporen die hun voorgangers achterlieten. Sporen die voor alle zintuigen waarneembaar zijn.

Utrecht heeft kunst en cultuur hoog in het vaandel. De hoeveelheid creativiteit en de variatie van het aanbod is bijzonder voor een relatief kleine stad als deze. De creatieven, de makers geven de stad kleur. Zij maken de stad tot stad en kneden het tot een veelzijdig geheel.

Met de terugtrekkende overheid moet de kunst- en cultuursector, of die het wil of niet, veel meer dan voorheen, zijn eigen broek ophouden. Culturele organisaties en individuen moeten nu op eigen kracht hun weg vinden naar andere geldstromen. Dat is goed. Het zet iedereen op scherp.

Crowdfunding-projecten schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn succesvol. Steeds meer cultuurconsumenten beseffen dat hun financiële steun noodzakelijk is. Crowdfunding bedient zich van sociale media en van de kringen of netwerken van de groepen/individuen die het initiatief hebben opgezet. Daarmee is crowdfunding effectief, maar ook beperkt: het werkt vooral goed als het gericht is op particulieren. Dat merk ik nu ik zelf bezig ben met crowdfunding voor een kunstboek.

In de Verenigde Staten is betrokkenheid bij de kunst en cultuursector vanuit het bedrijfsleven veel groter en gebruikelijker. De Amerikanen kenden nooit een verzorgingsstaat zoals die in West-Europa functioneert. Zij hebben geen geschiedenis van brede ondersteuning van kunst en cultuur. Door lagere belastingentarieven houden vermogende inwoners van de VS netto meer over. Geld dat daar makkelijker wordt weggeven aan het goede doel waarmee zij zich verbonden voelen.

Dit is geen pleidooi voor belastingverlaging bij ons, maar wel voor het mecenaat, dat daar wijdverbreid is. Mecenassen in de VS zijn vaak een individue maar bekender zijn toonaangevende bedrijven die hele musea of concertpodia adopteren. Dat dit ook ter meerdere eer en glorie is van die multinationals zelf is geen bezwaar: het is een win-win situatie.

Daarom wil ik wil een oproep doen aan het Utrechtse bedrijfsleven: Steun de culturele krachten in Utrecht en zet jezelf ermee op de kaart! Kijk om je heen. Wat gebeurt er in de stad? Steun kleine of grote initiatieven die Utrecht maken tot wat het wil zijn: een levendige stad, een mooie stad, een stad die een veelkleurig en veelzijdig geheel is.

Juul Rameau

Vereniging Nieuw Utrecht

In deze reeks columns over de stad nemen leden van de vereniging Nieuw Utrecht bij toerbeurt de pen ter hand.

Meer weten over Nieuw Utrecht? Ga naar de website volg ons op Facebook.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).