Tolsteegsingel en Maliesingel moeten toegankelijker voor fietsers worden | De Utrechtse Internet Courant Tolsteegsingel en Maliesingel moeten toegankelijker voor fietsers worden | De Utrechtse Internet Courant

Tolsteegsingel en Maliesingel moeten toegankelijker voor fietsers worden

Tolsteegsingel en Maliesingel moeten toegankelijker voor fietsers worden
De plannen voor een herinrichting van de Tolsteegsingel en de Maliesingel zijn klaar. De nadruk bij de nieuwe inrichting van de singels ligt vooral op de fietsstructuur, zo moet de doorstroming en veiligheid voor fietsers worden verbeterd.

De plannen voor een herinrichting van de Tolsteegsingel en de Maliesingel zijn klaar. De nadruk bij de nieuwe inrichting van de singels ligt vooral op de fietsstructuur, zo moet de doorstroming en veiligheid voor fietsers worden verbeterd.

De plannen van de gemeente Utrecht hebben betrekking op de Tolsteegsingel en Maliesingel vanaf de Krommerijnbrug tot aan het Malieblad. Volgens de gemeente vormen de singels “een belangrijke schakel in het fietsnetwerk en leveren een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de drukte in de stad”.

De doorstroming voor fietsers op de singels gaat met de herinrichting worden verbeterd. Zo krijgen de fietspaden rood asfalt en komen er bredere fietsstroken. Zo hoopt de gemeente de veiligheid van fietsers te verbeteren. Ook zullen de voetpaden overal minimaal 2 meter breed gaan worden, zonder obstakels zoals vuilnisbakken en verkeersborden. Dat moet ook het verkeer voor voetgangers gemakkelijker maken.

Minder autoverkeer

De rijweg voor auto’s op de Tolsteegsingel en Maliesingel wordt versmald. Daarnaast wordt de snelheid voor auto’s verlaagd van 50 naar 30 km/uur. Zo hoopt de gemeente dat het autoverkeer dat wil doorrijden, zich na de herinrichting minder snel op de singels zal begeven en eerder zal kiezen voor een route buiten het centrum. De weg moet zo vooral een rol krijgen voor het autoverkeer van de directe omgeving en het aangrenzende deel van de binnenstad. Ook is de voorkeur om de weg niet in asfalt, maar in klinkerverharding te leggen om de snelheid van auto’s tegen te gaan. Daarnaast wordt de verkeersinstallatie bij de kruising met de Zonstraat verwijderd.

Voor de realisatie van het budget is 2 miljoen euro beschikbaar gemaakt. In 2016 moeten de werkzaamheden beginnen.

11 Reacties

Reageren
  1. Arend

    Heel belangrijk en uiterst gevaarlijk (voor fietsers) is het stukje singel van Bleekstraat tot Westerkade. Maar ja…

  2. Ronald

    Die klinkertjes…. toch een beetje jammer; Ook als fietser liever asfalt.

  3. Hans

    Arend heeft helemaal gelijk; Bleekstraat – Westerkade is een heel akelig stukje. De gemeente is creatief, zo blijkt uit dit nieuwe initiatief. Dus pak dit korte stuk ook inventief en groen aan!

  4. @Ronald

    Hoi Ronald,
    Als ik het goed begrijp wordt het fietspad rood asfalt en de rijweg van klinkers. Het krijgt daarmee eenzelfde uitstraling als de ‘fietsstraat’ waar de auto te gast is, zoals de Prins Hendriklaan en nog een paar andere straten in Utrecht. Een genot om op te fietsen…vind ik dan, maar smaken verschillen wellicht :-).
    Groetjes,
    Zonne

  5. Roos Geerse

    Ik heb zo het vermoeden dat dit allemaal gebeurt omdat men fietsers weg wil hebben van de Oudegracht en de rest van de binnenstad zodat die verder ingenomen kan worden door de winkelende mens.

  6. Tja

    Weer een “GL-wil-punten-scoren” maatregel. Er rijdt namelijk nauwelijks autoverkeer over beiden singels en de fierspaden zijn breed genoeg. Zonde van het geld. Je zou juist de singels moeten gebruiken om MEER verkeer, fiets an auto af te wikkelen. Daar zijn ze voor ontworpen en aangelegd. Dat vermindert de druk op andere wegen in de stad. Singels kunnen makkelijk meer verkeer aan, maar de elite wil natuurlijk zelf rust voor de deur, en het plebs op bijvoorbeeld een Bleekstraat krijgt alles te verwerken.

    Vreemd trouwens dat dit een nogal dure ontmoedigingsgrap is, terwijl al het verkeerd dat er nu rijdt al bestemmingsvrekeer is, o.a. door de “ik mag bijna nergens linksaslaan-maatregel”, die op de hoofdverbindingswegen in Utrecht geldt.

  7. JdWstraat

    Er rijdt zeker wel autoverkeer over de singels en zeker ‘s ochtends als grote stromen kinderen naar school fietsen is het met name bij de kruising Johan van Oldebarneveltlaan en Maliesingel levensgevaarlijk.
    Auto’s komen vaak met grote vaart aanrijden, terwijl kinderen – als ze richting Lepelenburg willen – deze auto’s door de bocht in de weg, niet aan zien komen.
    Heel fijn dat de snelheid wordt aangepast naar 30 km per uur!

  8. @ JdWstraat

    Misschien je kinderen leren wat er bij het fietsen in een grote stad allemaal kijken komt? Of anders goed onder begeleiding fietsen?

    Het is geen speelplek nota bene.

  9. JdWstraat

    Er zouden daar ook tussen 8 en 9 verkeersregelaars kunnen komen, of een tijdelijk verkeerslicht, of een zebrapa, of alledrie, of drempels……

  10. Ouder

    Wie zegt dat het een speelplek is? Natuurlijk leer je je kinderen wat er bij fietsen in de grote stad komt kijken. Dat neemt echter niet weg dat er vaak te hard wordt gereden over de singels!

  11. Jaco

    Nog even, en Groen Links stelt ook op de A2, A12, A27 en A28 een 30 km zone in. Want fietsen zullen we.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).