U-OV op de klimaattop in Parijs vanwege unieke lijn 2 | De Utrechtse Internet Courant U-OV op de klimaattop in Parijs vanwege unieke lijn 2 | De Utrechtse Internet Courant

U-OV op de klimaattop in Parijs vanwege unieke lijn 2

U-OV op de klimaattop in Parijs vanwege unieke lijn 2
Het bedrijf U-OV (openbaar vervoer in de regio Utrecht) is aanwezig bij de klimaattop in Parijs die vandaag is begonnen. De elektrische lijn 2 van U-OV is verkozen tot één van de succesvolste duurzaamheidsinitiatieven namens Nederland.

Het bedrijf U-OV (openbaar vervoer in de regio Utrecht) is aanwezig bij de klimaattop in Parijs die vandaag is begonnen. De elektrische lijn 2 van U-OV is verkozen tot één van de succesvolste duurzaamheidsinitiatieven namens Nederland.

Bij de klimaattop in Parijs komen belangrijke wereldspelers bijeen om te vergaderen en afspraken te maken over wereldwijde klimaatveranderingen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu koos een aantal inzendingen namens Nederland en U-OV is gekozen vanwege de zelfstandigheid van de elektrische voertuigen, die zonder financiering vanuit de overheid binnen een dienstregeling rijdt. Dat is nog niet eerder gebeurd in Europa en daarmee is de lijn uniek.

9 Reacties

Reageren
  1. Johan

    Dat de rest van de u-ov bussen op smerige diesel rijdt vergeten we voor het gemak maar even..?

  2. Arnaud Vandersluis

    Deze 3 elektrische stadsbussen van Optare rijden sinds 2013 dagelijks op lijn 2 voor U-OV en laden draadloos op met Proov IPT technologie

  3. Hans

    Wat een prachtige start om de diesels uit te faseren ;))
    Op naar alle stadsbussen op deze techniek.
    Utrecht als vooroploper?

  4. Echte Utrechter

    Zo geweldig zijn deze bussen niet als ik de chauffeurs op deze lijn mag geloven. Na een rondje om de kerk moeten ze alweer opgeladen worden.

  5. @echteutrechter

    Ja lieve Echte Utrechter, we moeten nu allemaal even wat inleveren aan comfort/gemak als je ‘the extra mile’ wil gaan voor het milieu. Als dit genoeg aandacht en populariteit krijgt verzinnen kapitalistische bedrijven vast heel snel weer een makkelijker variant, omdat ze er dan aan kunnen verdienen.
    Succes ermee tot dan,
    Ook een echte Utrechter.

  6. Jeroen

    Die bussen staan meer dan de helft van de tijd in de garage omdat er iets kapot aan is, of om opgeladen te worden.

  7. rene

    Na wat kinderziektes zijn ze meer inzetbaar, na 4 rondjes staat de acculading op 78% en kan er bijgeladen worden. De “smerige” dieselbussen zijn voorzien van de nieuwste motoren en gebruiken adbleu en een roetfilter. Het bedrijf Qbuzz en Mercedes zijn bezig, om een nieuwe brandstof te testen. De diesel wordt verkregen uit aardgas, een SDMS brandstof, wat geen aromaten, zwavel en stikstof bevat. De diesel geeft bij verbranding veel minder roet af.
    Ik ben idd een medewerker van Qbuzz, de gene die een rustig voetje op het gaspedaal heeft, dat scheelt ook al weer in de uitstoot..

  8. Louise

    @Echte Utrechter en @Jeroen: Je moet nooit de waarheid in de weg laten staan van een goed verhaal! 😉

  9. Rob

    De oude lijn 2, met zo’n grote, rode, (diesel) bus was toch veel mooier. Van de halte Domplein, op weg naar CS, strak draaien om onder de Dom door te kunnen. En het lukte (bijna) altijd. Ik heb op de MAVO gezeten aan het Domplein en ben heel vaak met lijn 2, onder de Dom door, naar CS gegaan. Was een mooie tijd 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).