Utrecht als kinderparadijs | De Utrechtse Internet Courant Utrecht als kinderparadijs | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht als kinderparadijs

Utrecht als kinderparadijs
Utrecht kreeg de smaak te pakken na de flitsende start van de Tour de France in juli. In de stad klinkt de echo: de Grand Départ levert veel op. Ook nieuwe initiatieven en activiteiten voor alle inwoners. Veel groots en kleins blijkt mogelijk. We zijn net iets groter gaan denken. Utrecht voelt zich minder ‘Calimero’, de tekenfilmfiguur die beteuterd zei: ‘zij zijn groot en ik is klein, da’s niet eerlijk, o nee’.

Utrecht kreeg de smaak te pakken na de flitsende start van de Tour de France in juli. In de stad klinkt de echo: de Grand Départ levert veel op. Ook nieuwe initiatieven en activiteiten voor alle inwoners. Veel groots en kleins blijkt mogelijk. We zijn net iets groter gaan denken. Utrecht voelt zich minder ‘Calimero’, de tekenfilmfiguur die beteuterd zei: ‘zij zijn groot en ik is klein, da’s niet eerlijk, o nee’.

De stad stroomde vol bezoekers die Utrecht ontdekten. Internationale toeristengidsen en onze vertrouwde sites en tijdschriften zoals de ANWB Kampioen (‘Leukste adresjes van de Domstad’) en Libelle (‘Meest romantische stad van Europa’) publiceren reportages met sfeervolle foto’s. Nu is voor heel Nederland toerisme een steeds belangrijker bron van inkomsten. En dus van werkgelegenheid. Wat betekent dit, kunnen wij profiteren van onze groeiende goede naam?

Jongste toeristen extra welkom

We hebben geen Nachtwacht, geen cult schilder zoals Vincent van Gogh. Ook tref je hier niet de grootste haven van de wereld, of ingenieuze Deltawerken. Maar wij kunnen aantrekkelijk zijn voor een grote andere groep toeristen. De jongste stad van Nederland kan zich moeiteloos profileren als uiterst kindvriendelijk. En de straten, torens, kastelen, musea, restaurants en hotels met extra aandacht openstellen voor juist kinderen plus hun ouders en grootouders.

Online ‘Voor Kinderen’

Kijk eens wat we al hebben. Per jaar 400 duizend bezoekers bij het Spoorwegmuseum. Speelklok en het Universiteitsmuseum zijn goed ingericht voor kinderen. De site Musea Utrecht toont een duidelijk overzicht van alle kindvriendelijkheid in de musea onder de knop Voor Kinderen. Juist jonge beentjes beklimmen de Dom gemakkelijk en vinden dat een echt avontuur. Dom Under als ondergrondse ontdekkingstocht is niet te versmaden. Iets verderop bieden we Kasteel De Haar aan; de andere kant op ligt de Hortus met zijn vlindertuin. Dan hebben we succes-konijn Nijntje en het Centraal Museum nog niet eens genoemd.

Summerschool in plaats van vakantiekamp

Doordenkend is Utrecht geknipt voor verschillende vrolijke summerschools, als variant op het aloude vakantiekamp-idee. Daar ligt ook een kans voor het Catharijneconvent met een nog te ontwikkelen concept. Religie is immers weer helemaal het centrum van aandacht geworden. Nijntje kennen we al in vele gedaanten, ze kan zó met gevouwen handen meedoen in het Rijksmuseum voor Christelijke Kunst.

Combi-ticket Utrecht

Eén gecombineerd toegangskaartje voor verschillende kinder-evenementen zou toch moeten kunnen. Essentieel is bereikbaarheid, zowel online als in het echt. Zoals Musea Utrecht al de aparte knop op de site heeft, zouden er meer uitnodigende online toegangspoorten moeten zijn. Iets daarvan zien we al wel op sites van Toerisme Utrecht, en van Kidsproof.nl. In het echt: er moet worden gedacht over kindvriendelijke looproutes, over fiets- en ander parkeren, het openbaar vervoer, ook bij Haarzuilens.

Pindakaas of hagelslag

Restaurants leveren hun bijdrage. Met naast de pannenkoek de keus uit een boterham met hagelslag of pindakaas. Wie weet –oeps-kan brouwerij De Leckere een kinderbiertje fabriceren, van zuiver Utrechts water…? En hoe kindvriendelijk zijn eigenlijk onze hotels? Is er oppas voorradig voor ouders die ’s avonds nog even de stad in willen?

Kinderfilms bij slecht weer

Bij slecht weer draaien er in dit concept dus kinderfilms in veel bioscopen. Te groot gedacht? De Grand Départ liet zien wat Utrecht kan. Gemeente en gezamenlijk bedrijfsleven en veel vrijwilligers maakten de stad tot een evenwichtig feest. Die creativiteit in een hogedrukpan levert werk op, met kansen voor zoveel mogelijk mensen. Daar gaat het om in een gezonde stad.

Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board

3 Reacties

Reageren
  1. Deem

    Wat mij betreft moet Utrecht zich meer richten op een groeiende doelgroep met geld: ouderen. Utrecht is hartstikke leuk voor studenten, maar ik (50er) voel me niet thuis in het winkelaanbod voor en terrassen met voornamelijk 20ers. Neem een voorbeeld aan Den Bosch

  2. Frank

    @Deem: Het winkelaanbod is een kwestie van marktwerking en alleen van beleid daar waar de gemeente een stem in het kapittel heeft via vergunningen. Dus leer maar te leven met een verschijnsel dat elke grotere stad kent.

    En voor wat betreft de terassen ben je n.m.m. zo oud als je je voelt. Ik kies terrassen op basis van sfeer. Niet op basis van de leeftijd van het aanwezige publiek. Maar zelfs als ik dat wel een rol zou laten spelen, kon ik eerlijk gezegd nog op meer dan voldoende terrassen in Utrecht terecht.

  3. huubske

    Ah, de mening van de grote denker Frank is binnen; we weten nu eindelijk hoe het zit en kunnen weer verder met onze dag.

    ‘Ik kies terrassen op basis van sfeer’

    Een levensles om nooit te vergeten, steek die in je zak Deem!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).