Utrecht Centraal kreeg er vandaag een groot nieuw gedeelte bij: zo ziet het eruit | De Utrechtse Internet Courant Utrecht Centraal kreeg er vandaag een groot nieuw gedeelte bij: zo ziet het eruit | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht Centraal kreeg er vandaag een groot nieuw gedeelte bij: zo ziet het eruit

Utrecht Centraal kreeg er vandaag een groot nieuw gedeelte bij: zo ziet het eruit
Vandaag is een groot gedeelte van de nieuwe stationshal van station Utrecht Centraal geopend. Vanaf 07.30 uur kunnen reizigers gebruik maken van zo’n extra 12.000 m2, daarmee heeft het station nu een oppervlakte van 21.000 m2. Ook de promenade langs de stationshal is sinds vandaag te gebruiken.

Vandaag is een groot gedeelte van de nieuwe stationshal van station Utrecht Centraal geopend. Vanaf 07.30 uur kunnen reizigers gebruik maken van zo’n extra 12.000 m2, daarmee heeft het station nu een oppervlakte van 21.000 m2. Ook de promenade langs de stationshal is sinds vandaag te gebruiken.

Het station kenmerkt zich door veel ruimte, licht, nieuwe winkels en horecavoorzieningen onder een golvend dak. Buiten langs de vernieuwde stationshal loopt een promenade van zo’n 300 meter over de sporen. Deze passage met winkels verbindt het Stationsplein West met het Stationsplein Oost.

Tot eind 2015 gaan stap voor stap winkels in de hal verhuizen en komen er nieuwe formules. Vanaf vandaag zijn Starbucks, AH to go, Smullers, Bruna en de vernieuwde Kiosk naar de nieuwe hal verhuisd. AH to go heeft ook een winkel aan de promenade. Ook opent de fastfoodcourt met een gezamenlijk terras. In augustus volgt de freshfood-versie van het terras.

Ondertussen wordt gewerkt aan de inrichting van de andere winkels en aan de nieuwe 2e verdieping: met een bar, bistro en restaurant. Deze bieden in totaal zo’n 500 zitplaatsen.

De laatste bouwfase van het station begint ook meteen vandaag. Het laatste stuk oude stationshal wordt in tussenstappen afgebroken en opnieuw opgebouwd. De looproutes voor reizigers zullen nog af en toe worden aangepast. Eind 2016 is de OV-terminal helemaal klaar.

Feiten nieuwe stationshal:

  • Oppervlakte 31 juli 2015: 21.000m2
  • Oppervlakte als stationshal klaar is in 2016: 25.000m2
  • Oppervlakte oude stationshal was: 8.000m2
  • 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften)
  • 19 roltrappen
  • 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
  • Bouwtijd 5 jaar: 2011 – 2016
  • 194m2 glas voor de buitengevel
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter
  • Budget: € 420 miljoen
  • Ruim 280.000 reizigers en passanten per dag

Utrecht Centraal 002 Utrecht Centraal 009 Utrecht Centraal 008 Utrecht Centraal 007 Utrecht Centraal 006 Utrecht Centraal 005 Utrecht Centraal 004 Utrecht Centraal 003(Foto’s Robert Oosterbroek)

36 Reacties

Reageren
  1. William

    Geweldig! Het leek eerst vrij donker te worden maar het eindresultaat is meer dan de som der delen. Wordt vast nog beter nadat de laatste bouwstap is voltooid!

  2. Jaap tG

    194 M2 glas in de buitengevel lijkt mij een beetje weinig, met zo’n gebouw ?

  3. Bert

    @Jaap:

    De gigantische glazen gevel die je ziet is van het stadskantoor.

  4. Barry

    De glazen, open ruimte spreken mij erg aan. Wat mij betreft hadden zij echter wel wat extra banken neer kunnen zetten, zodat meneer en zijn zoon niet op de grond hoeven te gaan zitten.

  5. Berry

    Schitterend. Wat een vooruitgang. Mooi glas. Oneigenlijke metamorfose. Hoopvolle vergezichten. Diepe leegtes. Verlaten glorie. Pijnlijk kostbaar.

  6. Wim Vreeswijk

    Kost de Utrechtse belastingbetaler wel 100 miljoen, maar dan heb je ook wel wat……

  7. Tim

    @Wim Vreeswijk. Wordt deze verbouwing door de gemeente Utrecht betaald?!

  8. Wim Vreeswijk

    Tim: Helaas staan er geen geldbomen te groeien in onze Utrechtse parken anders had ik met alle liefde voor de stad deze 100 miljoen euro’s willen plukken voor de steeds armere Utrechtse burgers. Helaas bestaan er (nog) geen geldbomen die euro’s produceren dus draait uiteindelijk de Utrechtse belastingbetaler ervoor op. Probleem is dat iedere boreling, allochtoon of autochtoon, bij geboorte al start met een schuld van 26.000 euri en dat hebben we allemaal te denken aan onze ‘rekenmeesters’ die Neerlands schuld steeds verder laten oplopen. Ik heb het dan nog niet over 83 miljard schuld die onze 393 gemeentes hebben veroorzaakt met allerlei speculatieve gronduitgiftes en megalomane idioterie !

  9. Huh

    @wim vreeswijk: volgens mij ben je abuis en wordt verbouwing station door prorail/ministerie infra betaald

  10. Roelof

    @ Wim Vreeswijk. U heeft inderdaad goed begrepen dat er belasting moet worden betaald voor het creëren en in stand houden van voorzieningen. U bent hierbij geslaagd voor het VMBO examen Economie. Gefeliciteerd!

  11. Wim Vreeswijk

    Beste Roelof en Tim: Wat mij ook opviel: de enorme hoeveelheid promotiefoto’s van dit miljoenenfiasco. Daar word je als gewone burger/belastingbetaler toch gigantisch argwanend en depressief van….!

  12. MichielK

    @ Wim Vreeswijk:

    Wat stelt u dan voor? Alles voortaan maar bij het oude laten en de openbare ruimte en alle infrastructuur maar laten verrommelen en verouderen?

    Ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden voor argwaan. Het project was hoogst noodzakelijk, helemaal wanneer we de verwachte reizigersgroei in ogenschouw nemen. Daarbij lijkt het project volledig op schema en binnen budget gerealiseerd te gaan worden (dit overigens in tegenstelling tot de werkzaamheden rondom CS die te maken hebben met het versimpelen van de spoorinfrastructuur).

    En persoonlijk vind ik het station en de directe omgeving vooralsnog erg mooi geworden. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

  13. Mavadelo

    Typisch geblaat wat we al kenden van de centrum partij en het Nederlands blok. Het is een publieke voorziening die we terecht met zn allen moeten betalen dus is het een fiasco, nog even duidelijk maken dat er allochtonen wonen in Nederland (wat dat er mee te maken heefft geen idee maar wat wil je met exreem rechts, alles is goed genoeg om even “allochtonen” te kunnen gebruiken toch?)

    Blij dat ze eindelijk een beetje opschieten, het intereseerd me echt geen bal of didt uit het gemeente potje of het rijkspotje komt, het was nodig.

  14. Liz

    Het is gewoon mooi!

  15. Wim Vreeswijk

    Ten eerste spreek ik als burger/belastingbetaler en verontrust Utrechter en niet als (nog niet herkozen) politicus. Ten tweede heb ik toenemende moeite met het enorme uitgavenpatroon van de zittende gemeenteraad en die vreselijke bouwput in het centrum die ons tot 2030 blijft hinderen en de burger nu al een megaschuld heeft bezorgd van circa 1000 miljoen euro. Alleen maar om Utrecht zogenaamd internationaal op de kaart te zetten voor een paar megalomane en egotrippende bestuurders terwijl we al sinds 2008 in een dikke recessie zitten.

  16. Rcp030

    Beste Wim,

    Als u echt zo goed weet wat er allemaal gaande is , moet ook weten dat over een jaar of 4 (2019) alle bouwactiviteiten aan de centrum kant van het spoor klaar zijn. En aan de Jaarbeurs kant de grote verkeershinderende projecten ook over 3 to 4 jaar klaar zijn. Dus 2030 is echt onzin. Die 100 mlj die de gemeente blijkbaar heeft bijgedragen aan het CS (uw bewering) is goed besteed , want wat was die verbouwing nodig. U blijft maar in herhaling vallen over die schuld van 1 miljard nu weten we het wel.

  17. Newsfinder

    Ik ben even langs het nieuwe gedeelte gelopen en ik moet zeggen dat ik het spuuglelijk vind, veels te grijs en strak, had wel wat kleur mogen gebruiken.

  18. Ben

    De wegen en rails zijn de motor van onze economie, ook al zouden we soms best anders willen. Hiermee moeten velen van ons naar hun werk, dus laten we het aub zo prettig en veilig mogelijk maken.

    Een slechte keuze vind ik dat de tram niet onder (of strak naast) het het station stopt, maar er straks weer omheen gaat, zonde van de tijd. Maar dit maakt de nieuwe verbinding door de stad wel weer mogelijk.

    Waar ik via deze website achter kwam dit voorjaar is dat CU2030 niet voor ‘zie je in 2030’ staat, maar CU-2-030, dus zie je naar 030. En ja, daar kan je ook weer heel veel van vinden!

  19. Paul

    @Wim Vreeswijk
    CU2030 slaat op see you too 030, marketingmisser maar heft in ieder geval niets te maken met het jaartal 2030

  20. Wim Vreeswijk

    ‘heft schrijf je als heeft’, maar dat is je dtmaal vergeven. Ik begrijp je emotie. Het hele krankzinnige UCP-traject, inclusief aanleg van singels ten koste van onze (autovriendelijke) Cathariijnebaan, duurt echt tot 2030. Dus we kunnen als Utrechtse burgers nog maar liefst 15 jaar genieten van deze bouwput. In 2000 heeft de grootste fractie van de raad, Leefbaar Utrecht, hier nog een referendum over afgedwongen, doch in ruil voor een paar zeer lucratieve wethouderspost zijn ze uiteindelijk toch accoord gegaan met deze onzin. Met als gevolg dat Leefbaar Utrecht hierdoor electoraal afgestraft werd met 14 naar 3 naar 0 zetels en in 2014 dan ook opgeheven werd.

  21. Rcp030

    Beste Wim,

    Ja het ucp duurt tot 2030, maar in 2019/2020 zijn alle projecten aan de binnenstadskant van het spoor tot echt af, inclusief de singel. Ook aan De Jaarbeurs kant zijn de grote overlast gevende projecten in 2019 af. Daarna wordt er nog wel gebouwd, maar gaat het voornamelijk om de herinrichting van het Jaarbeurs terrein. Zal niet al te veel overlast geven.

  22. Paul

    @vreeswijk
    Zeuren over een typo,wat een niveau.

  23. Rcp030

    Dtmaal schrijf je als ditmaal…….pffff

  24. MichielK

    @ Wim Vreeswijk

    Nogmaals, wat stelt u dan voor? U geeft wel af op de gemeente Utrecht en diverse politieke partijen, maar u stelt hier zelf helemaal niets tegenover. U bent alleen maar tegen, zoals vele populistische politici. Zelf constructieve oplossingen bedenken laat u vervolgens na.

    En een inhoudelijke discussie dan maar proberen te winnen door anderen te wijzen op type- of spelfouten en er zelf vervolgens tenminste drie te maken in dezelfde post is zelfs ronduit teleurstellend voor een politicus die notabene herkozen wil worden.

  25. Wim Vreeswijk

    Beste Michiel,
    U kunt mijn voorstellen lezen op mijn site, zoals de verkiezingsprogramma’s 2010 alsmede 2014 en een analyse van de begroting 2014. Daarnaast kunt U ook een groot aantal lokale analyses waarnemen van in en buiten de provincie Utrecht. Ook voor 2018 liggen er alweer een aantal ideeën op de plank want er zijn zat zaken en ergernissen te benoemen over Utrecht

  26. homie

    Ik mis ook de kleuren

  27. Heleen

    Ja het Centrumproject duurt lang, is erg duur en bezorgt inderdaad overlast. Maar een aantal onderdelen van deze grote verbouwing zijn echt noodzakelijk en zullen het centrum opfleuren. Zoals het weer terugbrengen van water in deel van de singel. Minder aandacht voor de auto’s ook gelukkig! Die Catharijnesingel en omgeving en de wegen richting Amsterdamsestraatweg waren toch godsgruwelijk lelijk. Daar horen we de heer Vreeswijk niet over. En verbouwing van Hoog Catharijne zelf en Tivoli/Vredenburg vind ik ook mooi geworden! Mooier eigenlijk dan het oude gebouw.
    Ben wel tegen komst van WTC Gebouw aan de Jaarbeurskant en of die enorme bioscoop er moet komen?

    Verder vind ik dat die grote stationshal echt nodig is. Gezien de huidige drukte op CS en zeker gezien de toekomst. Loop maar eens tijdens spitsuur op het station en zie de drukte aan…

    Ik ga straks even een kijkje nemen in de nieuwe stationshal denk ik.

    Enkele punten uit het partijprogramma van PVU (Wim Vreeswijk):
    – Aanleg van meer en bredere wegen
    – Geen autoverbod in binnenstad. Milieu-effect is uitermate gering, dus feitelijk symboolpolitiek
    – verlaging parkeertarieven

  28. Wim Vreeswijk

    Hallo Heleen,
    Het is in ieder geval fijn dat je even de moeite hebt genomen om mijn verkiezingsprogramma over 2014 te lezen. Mijn site kun je wellicht ook wel vinden……

  29. pieter

    nu nog een goede aanduiding in het station,voor nederlanders al moeilijk ,laat staan voor buitenlanders

  30. Erik

    Meneer Vreeswijk heeft nog niet door dat de jaren ’60 voorbij zijn met zijn focus op automobiliteit. Het grootste probleem van auto’s in de stad is het onevenredige en asociale ruimtegebruik van de auto, zowel in gebruik als in parkeren. Volgens mij zou hij het liefste het plan Feuchtinger uitvoeren en alle singels dempen en vervangen door brede autowegen. Godzijdank leven we in 2015.

  31. Wim Vreeswijk

    Neem jij je oma achterop de fiets?

  32. Hester

    Mijn oma neemt de bus

  33. Wim Vreeswijk

    Hoe heten jullie eigenlijk? Ik geloof dat ik de enige op deze site ben die niet verstoppertje speelt?

  34. Wim Vreeswijk

    Deze discussie ontaard inderdaad in raaskallerij. Dit ben ik gewend van KAFKA en haatdragende akties.

  35. MichielK

    ‘Ontaard spel je als ontaardt in dit geval’, maar dat is u in dit geval vergeven.

    En wellicht is deze discussie geen raaskallerij maar is men het gewoon niet met uw standpunten eens en is de gemiddelde lezer van deze site niet de doelgroep van uw politiek programma?

  36. Gerrit

    We houden die marginale halve zool toch maar mooi van de straat, tot de volgende verkiezingen.

    Daarna zou het het beste zijn als hij weer in z’n eentje in de gemeenteraad mag zitten emmeren; zo’n verwarde man die werkloos over straat loopt de hele dag zou pas echt gevaarlijk kunnen worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).