Utrecht gaat scooters en snorfietsen van het fietspad verbannen | De Utrechtse Internet Courant Utrecht gaat scooters en snorfietsen van het fietspad verbannen | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht gaat scooters en snorfietsen van het fietspad verbannen

Utrecht gaat scooters en snorfietsen van het fietspad verbannen
Het college van B&W neemt komend jaar verschillende maatregelen om de overlast van brom- en snorfietsen in de stad tegen te gaan. Zo moeten vanaf maart 2016 alle bromfietsen op de rijbaan rijden.

Het college van B&W neemt komend jaar verschillende maatregelen om de overlast van brom- en snorfietsen in de stad tegen te gaan. Zo moeten vanaf maart 2016 alle bromfietsen op de rijbaan rijden.

De invoering van de helmplicht biedt Utrecht tevens de mogelijkheid snorfietsen in de toekomst ook naar de rijbaan te verplaatsen.Ook gaat de gemeente gevaarlijk geparkeerde scooters vanaf 2016 uit de stad verwijderen. In 2016 heeft de gemeente de mogelijkheid om hinderlijk of gevaarlijk geparkeerde brom- en snorfietsen te verwijderen. De kosten hiervan komen voor rekening van de eigenaar.

Tot slot onderzoekt het college de mogelijkheden om per 2020 een milieuzone in te voeren die alleen toegankelijk is voor volledig elektrische brom- en snorfietsen. Voordat de gemeenteraad een besluit kan nemen over het eventueel uitbreiden van de milieuzone naar brom- en snorfietsen, moet nog wel het nodige onderzoek worden gedaan met het oog op het handhaven van een dergelijke zone.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. Bram

    Hoera! Het gemeentelijk beleid zit snor. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk wordt aangepakt. #nothingbeatsafiets

  2. ACTK

    ‘De invoering van de helmplicht biedt de mogelijkheid snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen’. Deze redenatie ben ik al vaker tegen gekomen, en het lijkt er op dat dit een omarmd idee is.
    Wat hier staat is echter dat we ongelukken voortkomen uit contact tussen fietsers onderling zorgeloos kunnen vervangen door ongelukken tussen auto’s en fietsers omdat de fietsers nu toch een helm op hebben…
    Aangezien fietsers niet alleen uit een hoofd bestaan (en zelfs dat niet optimaal is te beschermen met een helm) lijkt me dit een vreselijke drogredenering die straks behoorlijk wat mensen met zwaar letsel gaan bekopen.
    Nu fietsen sneller worden en meer gebruikt worden is de werkelijke oplossing te zoeken in het aanpassen van infrastructuur voor fietsers en daar waar dat niet mogelijk is, het vaststellen van een maximum snelheid op bepaalde fietspaden en deze snelheidsbeperkingen ook handhaven.
    Utrecht zet grote stappen als het op fietsvervoer aankomt. Laten we niet de domme fout begaan daar tussendoor fietsers tussen auto’s te planten omdat ze een helm op hebben, in het vertrouwen dat het dan allemaal vanzelf goed komt…!

  3. Bas

    Eindelijk! Vooruitgang!

    Waar een auto nog soms een beargumenteerbaar nut kan hebben in de stad heb ik lang nagedacht en denk dat er voor een snorfiets geen enkel praktisch nut is anders dan gemak kopen met milieuschade.

    Alles wat een normaal mens met een snorfiets doet kan ook met een fiets. Sterker nog, een fiets kan meer; kinderen achterop in de maxicosi, aanhangertje, kratje voorop, etc..

    Maar; laten we niet gelijk in het regelzwembad springen. Laten we het simpel houden. De milieuzones regels aanpassen in een verbod voor alle voertuigen die meer dan X gr CO2/KM uitstoten is veel eenvoudiger en pakt gelijk alles mee.

  4. Ronald

    Dus ik mag straks wel met een benzine 5liter V8 de stad in, maar niet met een benzine 4takt scooter van 50cc.
    Die milieuzone wordt voor iets anders gebruikt dan het milieu…

  5. bas

    @Ronald,

    Ja; weet je waarom? Omdat, net als dat er maar heel weinig 4takt snorfietsen zijn er ook maar heel weinig 5 liters V8en in Utrecht rijden. Die V8en die er zijn rijden waarschijnlijk al op LPG en dat is een hele schone manier van vooruitkomen.

    90% van de Sterrenwijkers en de Kansenparels rijd op een B-merk (‘sym’) snorfiets die meer uitstoot per gereden km dan een beetje vrachtwagen. Alleen dan niet op de weg, maar recht in de bakkes van de fietsers waar je net zo hard bent langsgereden.

    Ik geef jou je scooter terug, op een voorwaarde; dat je de uitlaat verplaatst naar de voorkant en zo gaat rondrijden. Als het echt allemaal niet zo erg is dan kan je dat best doen toch?

  6. Wilko

    Geloof het of niet, maar die v8 is Door alle milieu maatregelen soms schoner dan die kolere scooters.

    Verder goed idee. Utrecht verdient een shone lucht.

  7. Berend

    Eindelijk! Fantastisch besluit. Hopelijk wordt het nu een stukje veiliger en rustiger op de Utrechtse fietspaden.

  8. Pim

    Uitstekende maatregelen. Ben zelf vervend fietser. Maar zou het de scooter mensen wel gunnen dat er een subsidieregeling komt op elektrische alternatieven in combinatie met een milieuzone. Dit zal de acceptatie ten goede komen. De helmplicht zal neem ik aan gaan gelden voor alle gemotoriseerde tweewielers niet voor de fiets.

  9. Albert de Vos

    En graag ook die elektrische fietsen, die veel te hard rijden van de fietspaden! Levensgevaarlijk….

  10. Cico

    Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: Utrecht wordt steeds meer een ‘ghetto’ voor blanke, hoogopgeleide en rijke mensen. Wie rijdt er in die oude auto’s? Mensen die geen nieuwe kunnen betalen, anders kochten ze er wel een. Wie rijdt er op een scooter? Jeugd en pizzakoeriers, maar vooral de laaggeschoolde autochtoon. Groenlinks komt goed op voor haar achterban, maar ze halen wel de mobiliteit voor de minder kapitaalkrachtigen onderuit.

  11. Barry

    Nadeel is wel dat het nog meer uitkijken wordt als automobilist met al die extra dwazen op de weg (die ook nog is niet harder dan 25km/u rijden).

  12. Bart

    Ah, weer een Groen-Links ‘ik heb er zelf niets mee, dus het kan verboden worden’ maatregel. Zullen we een beginnen met die dampende stadsbussen? En misschien ook iets doen aan het rijgedrag van thuisbezorgers op elektrische scooters en babyboomers op elektrische fietsen? Het lijkt soms het centrum van Cairo of Delhi wel.

  13. Tja

    @ Cico

    En waarom kunnen die, volgens jou laageschoolde autochtonen, niet gewoon fietsen? Dit aangezien scooters vooral voor het korte afstandsverkeer gebruikt worden? Zou ze ook veel geld aan benzine en verzekering besparen.

    Daarnaast zijn bezninescooters en brommers gewoon een slecht product> lawaai, uitstoot, en eigenlijk niet meer van deze tijd. Times are chaning!

  14. Hugo

    Waar in Utrecht is het bijhorende plaatje geschoten?

  15. Michel Post

    Ik lees niets over handhaving. Op de Vleutenseweg moeten bromfietsen nu al naar de rijbaan maar de meesten bromfietsers rijden daar op het fietspad. De rijbaan van de Vleutenseweg is trouwens ook niet geschikt voor bromfietsen, namelijk te smal. Auto’s en bromfietsen kunnen alleen achter elkaar rijden, niet naast elkaar. De rijbaan is destijds expres zo smal gemaakt om de snelheid van het autoverkeer te temperen. Daarbij is totaal niet nagedacht over de plaats van de bromfietser op de weg. Zien wij bromfieters op de Vleutenseweg in de spits straks keurig in de file staan terwijl het fietspad vrij is?
    En ook snorfietsen zouden daar straks tussen de auto’s rijden terwijl ze niet harder mogen dan 25 km per uur. Zeggen we daarmee indirect dat snorfietsers gewoon 40 km per uur mogen rijden? Of is straks de hele Vleutenseweg 25 km per uur? Dat laatste zou ik prima vinden, maar het is niet realistisch. En als snorfietsers even later de weg delen met fietsers (de meeste wegen) moeten ze zich ineens weer wel houden aan de maximum snelheid van 25 km per uur?
    Deze hele maatregel is een knieval voor de snorfiets, in plaats van een stevige aanpak van de snorfiets. Zorg er liever voor dat ze niet harder KUNNEN dan 25 en zorgt ervoor dat de motortjes schoon worden. Zo niet: fietsers naar de rijbaan, auto’s in de hele stad max 25 km per uur, brommers en snorfietsen naar het fietspad.

  16. René

    @ Cico & Bart
    U gaat volledig voorbij aan een van de belangrijkste argumenten van de gemeente om vervuilende scooters aan te pakken. Oude auto’s worden ook geweerd als ze vervuilend zijn. De Stadsbussen zijn al een stuk schoner geworden. Nu is het de beurt aan vieze scooters.
    Overigens, de laag opgeleide autochtoon, die volgens u minder kapitaalkrachtig zou zijn, gaat er alleen maar op vooruit wanneer hij of zij wordt gedwongen om voor het vervoermiddel te kiezen waarvoor de wat hoger opgeleide autochtoon veelal ook al kiest, de fiets dus. De fiets is goedkoper. Fietsen is gezonder en de kinderen en anderen in de omgeving ademen ook wat minder rommel in. Als laag opgeleide autochtonen, maar ook anderen, deze verstandige keuze niet uit zichzelf maken, moet zij daartoe maar enigszins worden aangemoedigd.
    Tot slot, de wens mobiel te zijn is geen vrijbrief anderen maar te vergiftigen.
    Goed zo gemeente!

  17. Toine Goossens

    Citaat: ´´En graag ook die elektrische fietsen, die veel te hard rijden van de fietspaden! Levensgevaarlijk….´´

    en nog een citaat: ´´Alles wat een normaal mens met een snorfiets doet kan ook met een fiets. Sterker nog, een fiets kan meer; kinderen achterop in de maxicosi, aanhangertje, kratje voorop, etc.. ´´

    Na de banvloek op auto´s, volgt nu de banvloek op fragiele ouderen, kwetsbaren, gehandicapten en al de anderen die niet voor de volle 100% voldoen aan het profiel van de valide fietser, die als Übermensch anderen van het fietspad veegt.

    We schoppen die de rijweg op. Kunnen auto´s er mee gaan kegelen. Real time plat vermaak op straat.

    Waar zijn dit soort reageerders in hemelsnaam mee bezig?

  18. Kees

    Wie gaat dit allemaal controleren volgend jaar? Politie? Laat me niet lachen die hebben nergens tijd voor.

  19. Claudia

    En ga ik als beperkte dan ook de rijbaan op met mijn elektrische driewieler of kan er eindelijk eens een ontheffing komen voor deze fietsen net als de 45 km autootjes? Op de rijbaan is te gevaarlijk.

  20. Rinus

    Sorry hoor maar ik ervaar iets heel anders! in het kader van de verkeers veiligheid zou er een verbod moeten komen op Electrische scooters (omdat je die niet hoort aankomen) en bellende studenten, maar dat laatste schijnt niet te handhaven te zijn…….!

  21. Toine Goossens

    En nog een citaat:
    ´´De fiets is goedkoper. Fietsen is gezonder en de kinderen en anderen in de omgeving ademen ook wat minder rommel in.´´

    Weg met die mensen in de binnenstad die afhankelijk zijn van autovervoer. Het centrum is allen voor jonge blanke en iets minder blanken en nog enkele donkerder gekleurden, die gezond van lijf en leden zijn.

    Voor de rest zal wel een ´auto afhankelijkheidsvignet´ worden ingevoerd. Jammer als je dat niet hebt, je komt er niet meer in.
    Ook jammer voor degenen die afhankelijk zijn van mantelzorgers die hen per auto naar de stad willen brengen. Tja, geen vignet, Lot staat pal voor nul auto´s in de stad.

    Kent u die? Een mantelzorger wil een fragiele oudere van oost naar west in in de stad brengen. Kan niet. Omrijden via de Zuilense ring, en andere snelwegen als het aan Lot ligt. Wie niet fietsen kan, wordt op kosten gejaagd, maar daar heeft Lot lak aan.

  22. R. Bouwmeester

    Moet ik met m’n Spartamet, max.25 km.p.u. een helm op en van het fietspad af? Doodeng tussen verkeer wat 2 x zo snel gaat.
    Racende scooters en snorfietsen aanpakken prima, maar voor de normale snorfiets is dit niets,

  23. Dirk

    De bekende argumenten tegen: extra kosten door omrijden en haast. En natuurlijk de zwakkeren en de mensen die met bestelbusjes het centrum in moeten. Voor die laatste groepen kunnen we best via wetgeving uitzonderingen maken. Als ik echter in of buiten de spits in Utrecht rondfiets dan zie ik erg weinig taxibusjes en bestelbusjes. We weten allemaal dat de overgrote meerderheid die met een auto in het centrum rondrijdt dat doet omdat het een gewoonte is en omdat ze liever op hun luie reet blijven zitten.

    Het gaat wel om al onze longen hier waar de overgrote meerderheid van de automobilisten geen bal om geeft.

  24. Hans Oudwijk

    Wat een verzameling antisociale figuren reageren hier. Ja ja ze zijn reuze begaan met het milieu, stemmen wellicht GL en ze deugen. Ze deugen zich elke dag een slag in de rondte. En daar kunnen arme sloebers, mensen met andere prioriteiten of ideeën en mindervaliden danig bij in de weg lopen. Die moeten dus maar hun vervoersmiddelen en -wijze aanpassen aan het Utopia van de mensen die deugen. Het Utopia van de deugdzamen heeft op alle banen voorrang. Mensen die wel deugen vinden dat gewoon. En dat is logisch en vanzelfsprekend. Zij deugen per slot en u bent dom, Wellicht een PVVer.

  25. Bahco

    Om iedereen te waarschuwen voor de aanstaande verandering hangen er onder de verkeersborden die fietspaden aangeven nu gele onderbordjes die aangeven dat bromfietsen op die paden nog even toegestaan zijn. Daarna zullen de bromfietsers tussen de auto’s moeten gaan rijden.

    Dit wordt een uitdaging op het Vredenburg, tussen de Viestraat en de bruggen over de singel. Naast het fietspad is daar geen rijbaan voor auto’s, alleen een busbaan waar bromfietsers niet mogen komen, en waarschijnlijk ook niet willen.

    ‘k Ben benieuwd of de gemeente hier nog een route voor bromfietsers gaat bewegwijzeren, of dat men het helemaal zelf mag uitzoeken. Maar het meest waarschijnlijk acht ik de nederlandse oplossing: wel regels maken, niet handhaven.

  26. Cees de Baat

    Ik rij een paar maal per jaar met de scooter van Rotterdam naar Apeldoorn. Daarbij kom ik door Utrecht. De doorgaande route is door het centrum. Helaas weet ik geen andere route om door Utrecht heen te komen.
    Moet ik deze rit dus in het vervolg maar niet meer maken? Of moet ik eerst maar eens een week naar Utrecht komen, een hotel nemen en de stad gaan verkennen? Betaald het gemeentebestuur de hotelkosten dan?
    Overigens kwam ik afgelopen wek al tot een (leuke) verrassing toen ik eindelijk de weg had gevonden om onder het spoor door te komen. Allemaal busbaan. Mag ik daar als scooterberijder overheen?
    Ik vind dat er totaal geen rekening wordt gehouden met doorgaand scooterverkeer.

  27. AW

    Ik ben zeer voor een verbod op tweetakt-scooters, maar voor de rest moeten Groenlinksers tegen zichzelf beschermd worden..

  28. Jeroen

    Het is inmiddels 2,5 jaar later en er rijden nog steeds dagelijks vele honderden scooters over voetpaden en op fietspaden waar dat niet mag. Er is geen enkele handhaving! Met klachten hierover doet de gemeente Utrecht ook helemaal niets, en voor de politie is het geen prioriteit.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).