Utrecht genomineerd voor Fietsstad 2016: “Omleidingen coördineren kan beter” | De Utrechtse Internet Courant Utrecht genomineerd voor Fietsstad 2016: “Omleidingen coördineren kan beter” | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht genomineerd voor Fietsstad 2016: “Omleidingen coördineren kan beter”

Utrecht genomineerd voor Fietsstad 2016: “Omleidingen coördineren kan beter”
Utrecht is één van de vijf kanshebbers om de ‘Fietsstad 2016’ te worden. Dat heeft de Fietsersbond bekendgemaakt. De organisatie is blij met de hoge ambitie die de gemeente Utrecht toont.

Utrecht is één van de vijf kanshebbers om de ‘Fietsstad 2016’ te worden. Dat heeft de Fietsersbond bekendgemaakt. De organisatie is blij met de hoge ambitie die de gemeente Utrecht toont.

Bij de kandidaatstelling in augustus zei de gemeente Utrecht te gaan voor de uiteindelijke titel ‘Wereldfietsstad’. “De nominatie is een beloning voor de ingezette lijn en een aanmoediging om daarmee door te gaan,” laat de voorzitter van de Fietsersbond, Peter van Bekkum, weten.

De bond is vooral te spreken over maatregelen als: de aanleg van fietsstraten op de Merelstraat en Prins Hendriklaan en het uitschakelen van verkeerslichten op bijvoorbeeld de Wittevrouwensingel bij de gevangenis en op de Maliesingel bij de spoorwegovergang.

Verbeterpunten zijn de slechte coördinatie van wegwerkzaamheden en de daarbij horende veilige omleidingsroutes. “Op dit moment maken we ons zorgen over de verkeersveiligheid voor fietsers op de Croeselaan en aansluitend het Jaarbeursplein. Ook met betrekking tot het stallen van fietsen in het centrum, bij het station en in de woonwijken is de stad nog lang niet klaar.”

Thema van de verkiezing is ‘Bikenomics: “De fiets als goudmijn’ en draait om de economische waarde van de fiets. Fietsen leidt tot een betere gezondheid en betere luchtkwaliteit. De fietser bespaart op de kosten van brandstof, er zijn minder snelwegverbredingen nodig en ook in de stad kan ruimte worden bespaard, waardoor een aantrekkelijkere woon- en werkomgeving ontstaat. Ook fietskoeriers rekenen we tot bikenomics”.

14 Reacties

Reageren
  1. Ulaan

    Goden. Daar gaan we weer. Woon ik daar, in een toekomstige Wereldfietsstad?
    Heel Utrecht wordt opgeofferd aan de onvoorstelbare arrogantie van een paar fietsliefhebbers. Er is niks mis met de fiets, weten we allemaal, maar om dat ding op te hemelen tot het vervoermiddel dat alle andere overbodig maakt, is symptomatisch voor een verkrampte visie op stedelijke infrastructuur, en voor een volstrekt voorbijgaan aan het feit dat er ook mensen zijn die niet zomaar een baantje om de hoek hebben.
    Alleen al de kennelijke gedachte dat alle automobilisten in Utrecht in Utrecht wonen en er voor de lol een beetje ronddansen van drempel naar drempel getuigt van grenzeloze naïviteit.
    Ik weet niet wie de slogan Utrecht Bereikbaar bedacht, maar die kan die vondst wel aan de wilgen hangen.

    Ik heb één troost: dit loopt een keer spaak.
    Fijne dag allemaal.

  2. Meerkoet

    Zomaar een baantje om de hoek? Over arrogant gesproken.

    Prima plan om de fiets voorrang te geven en autogebruik waar mogelijk terug te dringen. Ik geniet nu al dagelijks van het fietsen door de stad en de luxe fietsenstallingen bij het Neude en de Zadelstraat. Goed bezig en ga zo door! 🙂

  3. Ulaan

    Geacht Forum,

    Natuurlijk is Meerkoet daar blij mee, wie zou hem/haar daar ongelijk in geven? En waarom? Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat pro-fiets zijn moet leiden tot de demonisering van de auto. Er is een onzinnig vijandigheid ten aanzien van dat vervoermiddel gegroeid, die stoelt op onwetendheid en verkeerde aannames.
    Ook in dit geval mag je er in een democratisch bestel van uitgaan dat ALLE weggebruikers respectvol bejegend worden, vanuit begrip voor de belangen van ALLE betrokkenen. Dat idee heb ik in Utrecht bepaald niet.

    Leve de fiets, maar niet ten koste van alles.

  4. Cico

    Ik vind Utrecht als fietser de laatste jaren helemaal niet verbeterd. Het is vooral drukker en chaotischer geworden met al die opbrekingen en je fiets parkeren blijft een drama, ondanks de inzet van de gemeente met tijdelijke parkeerplekken. Die aanmoediging is wel nodig, maar komt over als een troostprijs voor falende infrastructuur.
    Als automobilist is Utrecht verschrikkelijk als je moet forenzen van/naar je werk. Het is helemaal een drama als je binnen Utrecht van oost naar west moet om bijv iets zwaars te vervoeren of iemand op te halen. Dat duurt tegenwoordig zeker drie kwartier door al die flessenhalsen en stoplichten op rood. Zoals Ulaan al zegt is de fiets helemaal geen alternatief voor de auto maar een aanvulling.

  5. Lukas

    Als ze ook nog even de grachten weer mooi maken door alle parkeerplekken daar op te heffen verdienen ze het wat mij betreft. Dan zou ik daar met zoveel liefde fietsen.

  6. Meerkoet

    Willen we meer of minder auto’s?
    Minder!

    Waarom:
    1. Auto’s zorgen voor schadelijke uitstoot.
    2. Auto’s nemen enorm veel ruimte in(zelfs als ze niet gebruikt worden)
    3. Auto’s degraderen in potentie mooie straten tot grauwe verkeersaders waar je zo snel mogelijk weg wil vluchten 🙁

  7. Monique

    Weet niet of utrecht het predikaat fietsstad 2016 verdiend. Ik zie de situatie alleen maar verslechteren voor fietsers. Het is in utrecht west een grote puinbak en dat lijkt steeds erger te worden. Zo is nu de Leidseweg ook niet meer bruikbaar. Daarnaast heeft de fly-over er alleen maar voor gezorgd dat meer verkeer door Utrecht west crost en je als fietser of voetganger veel meer moet wachten. Dan heb ik het nog niet eens over de vervuiling die ontzettend is toegenomen. Conclusie van de jury: utrecht is non-fietsstad 2016!

  8. Willem

    Als @Ulaan nou gewoon zelf ook een baantje in de buurt zou zoeken..?

  9. Bas

    @willem

    We kunnen niet allemaal bij de stayok werken natuurlijk. Zoveel echte economie is er nu ook weer niet op fietsafstand van de dom.

    @ulaan heeft een heel belangrijk punt te pakken. GL en de zijnen denken wel de wijsheid in pacht te hebben en door de strot van de rest te moeten duwen, maar dat is natuurlijk helemaal geen goede instelling. Andersdenkenden worden als drammende kinderen weggezet, zeer kwalijk.

  10. Erwin

    @bas: het is maar net wat je op fietsafstand beschouwd. Persoonlijk fiets ik 27 km enkele reis naar m’n werk,. Prima te doen. Is ook nog ns gezond.

  11. @ulaan

    Mooi gezegd Ulaan.
    Iemand met gezond verstand en een frisse kijk op de zaak.
    Veel mensen zullen het met Ulaan eens zijn.
    Het is in Utrecht fietsen of vertrekken.
    Discriminatie van automobilisten en mensen die gewoon anders over denken. Slechte zaak.

  12. @meerkoet

    meerkoet, je hebt helemaal gelijk. binnen utrecht zou iedereen zoveel mogelijk de fiets moeten gebruiken.

    maar de rest heeft ook gelijk. helaas is een lokaal baantje niet voor iedereen weggelegd. en ook zijn er genoeg mensen die vastzitten aan starttijden en niet kunnen of mogen thuiswerken. opstoppingen van auto’s zijn voor niemand goed, dus je zou verwachten dat de gemeente daar ook rekening mee houdt.

    je kunt ook andere maatregelen nemen: meer ondergrondse parkeermogelijkheden. (woonwijk bovenop garage bouwen), snelle uitvalswegen naar de ring, straten af sluiten voor verkeer, etc. structureel verbeteren betekent niet dat er alleen maar automobilisten gepest hoeven worden, en autohaat is al helemaal niet aan de orde.

  13. @ Ulaan

    De gedachte dat er vijandigheid heerst tegen de auto is wat mij betreft een misser. Het is geen keuze tegen een bepaald vervoersmiddel, het is een keuze vóór een leefbare stad en ruimte. Ik lees hier ergens dat het een eeuwigheid duurt als je vanuit oost naar west moet. Waarom moet je dan per se dóór de stad, langs de Weerdsingel? Ik zou graag vaker aan de Weerdsingel willen zijn, maar ik bedenk me wel twee keer met al die auto’s daar. Heb je je ooit afgevraagd wat al die auto’s die daar zijn voor route rijden? Die zijn echt niet allemaal bezig met hun incidentele ritje om iets zwaars vanuit oost naar west te brengen. Die rijden daar dagelijks, omdat ze vanuit west dóór de stad naar Hilversum of Amersfoort rijden vice versa, of omdat ze vanuit oost dóór de stad naar Den Haag of Amsterdam rijden vice versa. Prima als je met de auto wilt, geen probleem, maar ga dan lekker buitenom.

  14. Dirk

    De oplossing voor opstoppingen is niet nog meer wegen aanleggen. De beschikbare ruimte groeit niet (zeker niet in het centrum) en het inwonersaantal groeit wel.

    Misschien moeten mensen enkel hun verwachting bijstellen en hun gedrag aanpassen (omrijden, eerder vertrekken, fiets nemen, verder weg parkeren, ov nemen of een combinatie van deze factoren). Uiteindelijk zijn het hoofdzakelijk de automobilisten die elkaar in de weg zitten en zal de drukte niet opeens verdwijnen als alle stoplichten, drempels en wegversmallingen opgeruimd worden.

    Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat 20 kilometer naar werk fietsen best te doen is. Op de dagen dat ik daar geen zin in heb dan neem ik de trein. En dat betekent niet hardcore treehugger worden en de auto verbannen: het enige dat we sporadisch hoeven te doen is op de piekmomenten proberen niet allemaal op dezelfde plek te zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).