Utrecht wil ‘Fietsstad 2016’ worden als opmaat naar wereldfietsstad | De Utrechtse Internet Courant Utrecht wil ‘Fietsstad 2016’ worden als opmaat naar wereldfietsstad | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht wil ‘Fietsstad 2016’ worden als opmaat naar wereldfietsstad

Utrecht wil ‘Fietsstad 2016’ worden als opmaat naar wereldfietsstad
Utrecht heeft zich kandidaat gesteld om verkozen te worden tot Fietsstad 2016, een jaarlijkse verkiezing van de Fietsersbond. Utrecht is één van de negen genomineerden. “Met de titel ‘Fietsstad 2016’ houden we de energie van de Tour nog langer vast.”

Utrecht heeft zich kandidaat gesteld om verkozen te worden tot Fietsstad 2016, een jaarlijkse verkiezing van de Fietsersbond. Utrecht is één van de negen genomineerden. “Met de titel ‘Fietsstad 2016’ houden we de energie van de Tour nog langer vast.”

Uit de 9 gemeenten die zich kandidaat stelden, nomineert de Fietsersbond dit najaar op basis van ingestuurde documenten en landelijke cijfers vijf gemeenten voor de titel. De genomineerde gemeenten worden bekend gemaakt op het Bikenomics-symposium op 13 oktober in Utrecht. Hier zullen ook de extra prijzen voor beste Fietsregio en het best financieel onderbouwde fietsparkeerbeleid uitgereikt worden.

De gemeente laat weten dat Utrecht zich met Le Grand Départ aan de wereld heeft gepresenteerd als fietsstad en dat ze hierom ook voor de titel fietsstad 2016 willen gaan. “De laatste vier jaar hebben we met partijen in de stad en regio veel fietsprojecten gerealiseerd waar we extra trots op zijn, zoals drie fraaie inpandige stallingen, 18 kilometer fietsstraat, vele kilometers fietspad in Leidsche Rijn. Utrecht heeft de ambitie om Fietsstad 2016 te worden, als opmaat naar wereldfietsstad.”

10 Reacties

Reageren
  1. Erik

    Wat heeft de Tour te maken met fietsinfrastructuur? Echt helemaal niets. De gemeente geeft nogmaals aan helemaal niets van fietsers te snappen.

  2. Gerard Arninkhof

    Oss doet ook mee, dit wordt een hele zware strijd.

  3. Chris

    Ik heb sterk de indruk dat dit niets meer is dan pure propaganda. Waarom? Neem Le Grand Depart als voorbeeld, waarmee Utrecht zich inderdaad gepresenteerd heeft als fietsstad. 100 Dagen lang stond de stad in het teken van de fiets en Tourgasten werden onder meer rondgeleid langs de grootste fietsenstalling ter wereld. Maar ondertussen bestond de dagelijkse praktijk voor de Utrechtse fietsers uit verkeerd ingestelde verkeerslichten, chaotische en onoverzichtelijke verkeerssituaties, glas op de weg en openbaar vervoer dat voorrang krijgt op fietsers.

    Er zijn ongetwijfeld diverse fietsprojecten in ontwikkeling en wellicht ben je als fietser slechter af in andere steden. Maar Utrecht fietsstad? Dat predicaat impliceert meer dan alleen veel fietsers en een grote fietsenstalling. Ik raad de Fietsersbond aan om hier eens een rondje te komen fietsen als ze durft…

  4. Van Pimpelen

    … als argeloze recipiënt (= kennisnemer van de actualiteit) vernam ik dat de directeur van de Fietsersbond niemand minder is dan de door sommigen gewaardeerde Hugo van der S, ooit Verkeerswethouder van onze Gemeente, in die hoedanigheid verantwoordelijk -zo u wilt medeplichtig- aan de binnenstedelijke Hoogwaardig Openbaar Vervoersbaan. Als voetganger snel oversteken, als fietser weten hoe je ‘manoeuvreren’ schrijft, als automobilist een ‘sight-seeing’ door Utrecht genieten als gevolg van het Verkeerd-Circulatie-Plan, bij de konijnen af (ik moest iets met Nijntje doen; sorry)…

  5. De utrechter

    Laat de fietsers eerst behoorlijk leren fietsen. Het rijdt s’ avonds altijd zonder licht! Aan de verkeerde kant van de weg, op plaatsen waar niet gefietst mag worden. Wanneer gaat de politie bekeuren?

  6. Rob Vermeulen

    Wat zijn we toch allemaal weer lekker negatief. Natuurlijk is het ‘propaganda’. We noemen dat tegenwoordig citymarketing. Een goede tool om onze stad op de kaart te zetten. Het is ook heel normaal dat dit een opvolging is op de Tour-start eerder dit jaar.

    Dus ja, we kunnen allemaal gaan zitten zeuren, of we kunnen van onze stad een nog mooiere stad maken door dit soort dingen. Fietsstad zijn op zich is niet zo spannend als titel, maar wel de verbeteringen aan de fietscultuur die erdoor bereikt wordt.

  7. BramD

    @Chris: Openbaar vervoer heeft zo maar voorrang op de fietser? Het is toch een grote schande…
    Wanneer gaan ze eens begrijpen dat de straten, de pleinen en niet te vergeten de trottoirs er zijn voor de fietsers…

  8. Utrechter

    Fietsers horen zich aan de verkeersregels te houden. Doen ze dat niet: dan zijn ze een plaag in het verkeer.

  9. Chris

    @Rob: je zegt dat de titel fietsstad niet zo spannend is, maar wel de verbeteringen die erdoor bereikt worden. Mijns inziens zou het omgekeerd moeten zijn: de stad spant zich in voor fietsers en behaalt met de resultaten de titel fietsstad. Door de stad naar buiten toe te vermarkten als fietsstad terwijl ik als bewoner de stad als niet bepaald fiets-vriendelijk ervaar, zorgt begrijpelijkerwijs voor een negatieve teneur.

    @BramD: nee dit is geen schande. Maar het predicaat fietsstad impliceert wat anders…

  10. heinvandeijnden

    Ik weet niet of dit een serieuze prijs is, maar het is lachwekkend dat Utrecht fietsstad 2016 wil worden. Voorlopig is de situatie bij het station en de singel zo bedroevend dat je je afvraagt of het waar is dat de gemeente hier een gooi naar wil doen. Het station en omgeving is tot 2030 één grote bouwput waar iedereen zich maar doorheen moet zien te sleuren en wringen.
    Ok., we stonden anderhalve dag in het spotlicht vanwege de TDF maar dat is alleen interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in wielrennen.
    Als je dagelijks door deze ellende moet dan moet je even slikken bij berichten zoals dit.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).