Utrechtse buschauffeurs denken aan OV-staking aanstaande maandag | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse buschauffeurs denken aan OV-staking aanstaande maandag | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse buschauffeurs denken aan OV-staking aanstaande maandag

Utrechtse buschauffeurs denken aan OV-staking aanstaande maandag
Er dreigt een OV-staking van buschauffeurs aanstaande maandag in Utrecht. Dat heeft een woordvoerder van U-OV zojuist laten weten. Reden voor de staking is een voorstel aan de chauffeurs om in sommige gevallen geen pauze te krijgen halverwege de dag.

Er dreigt een OV-staking van buschauffeurs aanstaande maandag in Utrecht. Dat heeft een woordvoerder van U-OV zojuist laten weten. Reden voor de staking is een voorstel aan de chauffeurs om in sommige gevallen geen pauze te krijgen halverwege de dag.

Verschillende media meldden vanmiddag dat de staking er zeker zal zijn maar dat is erg voorbarig volgens de woordvoering van U-OV. “Het klopt dat er onrust is onder de chauffeurs, maar de directie is nog met de ondernemingsraad in gesprek.”

Reden voor de staking is een voorstel van U-OV aan de buschauffeurs om in sommige gevallen de pauzes naar het eind van de werkdag te verschuiven, zodat er tussen de middag doorgewerkt kan worden en er eerder gestopt kan worden met werk.

Het voorstel zou vanaf maandag, als de nieuwe dienstregeling in gaat, van kracht moeten gaan. U-OV heeft dit voorstel gedaan omdat buschauffeurs het op sommige buslijnen vaak moeilijk hebben om de tijden te halen vanwege de vele werkzaamheden in het stationsgebied. Geen pauzes zouden ervoor moeten zorgen dat de drukste lijnen sneller doorstromen.

De werkzaamheden in het Stationsgbeied zijn juist volgens de buschauffeurs de reden waarom de pauze in de middag zo belangrijk is. Een rustpauze wordt juist door de werkdruk die met deze drukke lijnen gepaard gaat zeer gewaardeerd.

Gekoppelde berichten

6 Reacties

Reageren
  1. utrechtse vogel

    Kunnen die chauffeurs nou eens niet iets anders verzinnen om te protesteren dan een staking waarbij vooral de reiziger de dupe is?

  2. Ronald

    Zoiets is altijd weer een bevestiging dat ik heb gekozen voor het juiste vervoersmiddel.

  3. Niek

    Ze zouden ook kunnen proberen niet elke verdomde bus langs CS te laten rijden. Waarom niet meer lijnen die rond Utrecht gaan?

  4. CorrieGM

    Belachelijk voorstel wat mij betreft. In de Arbowet staat op, dat je na maximaal 5 uur een pauze moet hebben van minimaal een half uur. Gewoon meer chauffeurs in dienst nemen, zodat iedereen tijd heeft voor een pauze.
    Overigens is mijn ervaring dat chauffeurs die tijd desnoods wel nemen: vandaag had een bus vertraging, ik zag hem aankomen en toen de aankomsttijd verspringen van ‘over 1 minuut’ naar ‘over 7 minuten’. Even rust, dat is niet verkeerd. Dan rijdt de chauffeur daarna ook weer geconcentreerder, denk ik zo.
    @utrechtsevogel: het is een goed drukmiddel, dus vanuit de stakers gezien goed te gebruiken.
    @Niek: Ik zit in lijn 32, die inderdaad het CS vermijdt. Dus die bussen zijn er inderdaad.

  5. Dien Meibos

    En bedankt U OV. Dit betekend dan ook dat andere lijndiensten geen passagiers meenemen in Utrecht omdat dit onder “besmet” werk valt.

  6. Titia beukema

    Gelukkig dat de chauffeurs opkomen voor voldoende rust. Ook de veiligheid van de reizigers is in het geding. Ik heb me al tijden verbaasd over de enorme druk van de korte reistijden en de enorme chaos bij het station. Petje af voor de chauffeurs

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).