Utrechtse fietsers kunnen eerste persoonlijke verkeerslicht-assistent ter wereld testen | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse fietsers kunnen eerste persoonlijke verkeerslicht-assistent ter wereld testen | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse fietsers kunnen eerste persoonlijke verkeerslicht-assistent ter wereld testen

Utrechtse fietsers kunnen eerste persoonlijke verkeerslicht-assistent ter wereld testen
Fietsers in Utrecht kunnen morgen het zogeheten ‘Light-Companion’ systeem testen. Deze techniek moet het fietsverkeer op een eenvoudige en speelse manier laten doorstromen bij verkeerslichten. Morgen wordt er een proefopstelling geplaatst op de Jaarbeurspromenade in Utrecht.

Fietsers in Utrecht kunnen morgen het zogeheten ‘Light-Companion’ systeem testen. Deze techniek moet het fietsverkeer op een eenvoudige en speelse manier laten doorstromen bij verkeerslichten. Morgen wordt er een proefopstelling geplaatst op de Jaarbeurspromenade in Utrecht.

Van de vier grote steden in Nederland worden in Utrecht de meeste meters afgelegd met de fiets. De groei van het aantal fietsers levert echter ook hindernissen op. Het Utrechtse Springlab heeft vorig jaar onderzocht wat de grootste fietsfrustraties van Utrecht zijn. Na meer dan 1500 stemmen bleek dat het lange wachten voor verkeerslichten de grootste ergens is.

Springlab ging samen met andere partners aan de slag en kwam met drie innovaties om het fietsen in Utrecht leuker en veiliger te maken. Een van deze ideeën is het Light-Companion systeem.

The Light Companion is volgens Springlab ´s werelds eerste persoonlijke verkeerslicht-assistent die elke fietser individueel naar het groene licht begeleidt. Het systeem detecteert iedere fietser en berekent hoe hard deze moet fietsen om het groene licht te halen. Vervolgens krijgt elke fietser een eigen groen LED lampje (Light Companion) om te volgen. Per fietser zal de snelheid verschillen, maar de snelheden blijven altijd goed te doen voor alle fietsers.

Het verwachte voordeel van de Light Companion is dat deze ervoor zorgt dat fietsers in groepen aankomen bij het verkeerslicht. Iedereen wil namelijk het groene licht halen. Hierdoor kan de wachttijd voor fietsers verkort worden en wordt de doorstroom van het hele kruispunt verbeterd.

Kort na de zomer zal de Light Companion op een aantal locaties in Utrecht in de praktijk worden getest en verder worden ontwikkeld. De betrokken partijen willen de eerste groene golf voor fietsers met de Light Companion realiseren aan de Kardinaal de Jongweg.

Morgen is het eerste prototype te testen tussen 12:30 en 14:00 uur op de Jaarbeurspromenade. Dit is voor ingang oost.

Happy Biking - Light Companion hi-res

3 Reacties

Reageren
  1. Jiri

    Het lijkt mij dat dit systeem enkel werkt op fietspaden die gemiddeld druk zijn. Op de routes naar de stad is het de gehele dag door een komen en gaan van fietsers, waardoor dit systeem niet goed kan functioneren lijkt mij. De vraag die dan gesteld wordt: Is een enkele lus in de grond dan niet voldoende om he tlicht tijdig op groen te laten springen? Zal een hoop schelen in de aanlegkosten en onderhoud.
    Hoe dan ook: Mooie techniek, leuk!

  2. Utrechter

    Mooie techniek, maar in hoeverre het zinvol is betwijfel ik. Beter werken aan ‘groene golven’ en beter gemarkeerde fietssnelwegen door de stad met obstakelvrije routes (geen stoeprandjes, levensgevaarlijke paaltjes, geen onnodige stoplichten etc.).
    Zouden innovaties als deze kern kunnen zijn van een jaarlijkse fiets-tech-expo in de Jaarbeurs? Utrecht als bike valley 🙂

  3. Goemans

    De vraag is waarom de aankomst van de fietser geregistreerd moet worden bij het begin van de ledstrook. Je zou ook een zichtbare ‘groene golf’ kunnen weergeven die de gemiddelde fietssnelheid omgeeft en waarbinnen rijdend je altijd nog bij groen aankomt. Een fietser bekijkt dan zelf of hij dat nog bij kan rijden of wat moet afremmen. Het risico dat een fietser zich overschat en het net niet haalt en zich in gevaar brengt is aanwezig maar dat risico is er ook bij gewone verkeerslichten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).