Verkeersknip Monicabrug van de baan: nieuwe verkeersmaatregelen voorgesteld | De Utrechtse Internet Courant Verkeersknip Monicabrug van de baan: nieuwe verkeersmaatregelen voorgesteld | De Utrechtse Internet Courant

Verkeersknip Monicabrug van de baan: nieuwe verkeersmaatregelen voorgesteld

Verkeersknip Monicabrug van de baan: nieuwe verkeersmaatregelen voorgesteld

Gisteren is in de gemeenteraad besloten dat de omstreden verkeersknip op de Monicabrug niet doorgaat: het wordt een verkeersknijp. Dat wil zeggen dat de doorstroming van het verkeer wordt beperkt, maar niet onmogelijk wordt gemaakt (wat wel het geval was bij de knip). Het effect van ‘knijpen’ moet het effect van ‘knippen’ op de luchtkwaliteit op de Weerdsingel en de Oudenoord zoveel mogelijk benaderen. 

Het Utrechtse college stelde nieuwe verkeersmaatregelen voor om de leefomgeving van de Weerdsingel en de Oudenoord te verbeteren.

• De herinrichting van Paardenveld wordt volgens de vastgestelde plannen uitgevoerd. Dat betekent dosering van het autoverkeer en meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

• De Weerdsingel wordt ingericht als 30 km-zone. Hiermee ontstaat ruimte voor het aanleggen van een fietspad aan de waterzijde. De bestaande bomen blijven gehandhaafd. Op de Weerdsingel en de Amsterdamsestraatweg leggen we tellussen in het wegdek om de hoeveelheid verkeer te meten. Als dat nodig is worden de verkeerslichten aangepast.

• Er komt minder ruimte voor het autoverkeer op en rond de Monicabrug. Goede doorstroming van het openbaar vervoer vanuit de St. Jacobsstraat naar de Oudenoord en vice versa blijft gewaarborgd.

• De maatregelen tegen doorgaand autoverkeer in Pijlsweerd worden uitgevoerd zoals met de bewoners en ondernemers is uitgewerkt. In Ondiep houden we vinger aan de pols om inzicht te krijgen of hier sprake is van een toename van verkeer. Als het verkeer toeneemt volgen na overleg met bewoners en ondernemers aanvullende maatregelen.

• De bestemmingen in Wijk C blijven bereikbaar. Het terugbrengen van het water in de singel maakt het aanpassen van de verkeerscirculatie nodig. Dit gebeurt in overleg met de Verkeerswerkgroep van Wijk C.

Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit

De gemeente moet actie ondernemen om de lucht in de stad schoner te krijgen om in 2015 aan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit te voldoen. Om te veel autoverkeer in Pijlsweerd  te voorkomen voert de gemeente de eerder met de bewoners en ondernemers uitgewerkte voorstellen voor slimme routes in de wijk uit. De Utrechtse gemeenteraad besloot daarom in 2009 om autoverkeer onmogelijk te maken door een knip in de omgeving van het Paardeveld en de Weerdsingel. Deze voorgenomen verkeersknip op de Monicabrug kreeg echter veel tegenstand en gaat niet door.

5 Reacties

Reageren
  1. Tom

    Goed nieuws van gemeente

  2. Tom

    Nu is er vamindag actie tegen monicabrug

  3. Tom

    Poltike patij gaan vragen stellen VVD D66 Sp

  4. Cees

    Tom, Wat wil je nu met al die domme (stomme)opmerkingen, je inzendingen slaan nergens op. mag dat wel van je moeder!!!!

  5. A.Vlaming

    Wij zijn uiteraard blij dat de Knip Monicabrug niet doorgaat. Waar wij erg teleurgesteld in zijn is hoe de gemeente met de besluitvorming en communicatie omtrent de verkeersmaatregel omgaat. Het wordt niet uitgelegd (ook niet in het bovenstaande artikel) waarom knip niet de juiste methode is. Het argument dat de knip op verzet van deel van de bewoners stuitte is natuurlijk totaal verwaarloosbaar. Daar trekt zich de gemeente weinig van aan. Waar het ons werkelijk om gaat is, dat wij als actiegroep een reeks concrete vragen aan de gemeente hebben geformuleerd over de verwachte effecten van de knip en daar hebben wij tot op heden geen enkele reactie op gehad.
    De gemeente heeft zelf aangegeven (vanaf dat de knip in 2008 in het ALU opgenomen was) dat, behalve de schone lucht op Weerdsingel en neven effect optreed: het zgn”waterbedeffect” wanneer het verkeer van Weerdsingel naar de Amsterdamsestraatweg verschuift. Om dit effect te bestrijden was tot 2013 ook een afslagverbod van de Daalsetunnel als onderdeel van de knipmaatregel. In 2013 is de knip Paardenveld “stiekem” in knip Monicabrug veranderd, en door nieuwe berekeningen werd “aangetoond” dat het extra verkeer niet meer richting de ASW zou komen. Hier hebben wij een reeks vragen over gesteld en ondanks vele pogingen om in gesprek te gaan met gemeente, is een (inhoudelijke) dialoog nooit tot stand gekomen.
    We kunnen het niet anders interpreteren, dan dat de knip niet doorgaat omdat gemeente geen zinvolle antwoorden op onze vragen/argumenten kan formuleren zonder dat ze de hand in eigen boezem moet steken.
    Wij zijn blij met een aantal van de vervangende maatregelen: 30km zone op Weerdsingel en ontmoedigen van doorgaand verkeer in de Daalsetunnel. Wij zouden ook graag snel een 30 km zone op de ASW willen zien (dit is ook een onderdeel van Ontwikkelingsstrategie ASW). Aan de ander kant zijn we bezorgd over de effect van knijpen bij Daalsetunnel op het Westplein ( wat wij ook al lang roepen) en over doorvoeren van alle maatregelen in Pijslweerd. Er zijn in Pijlsweerd zeker straten, waar iets aan moet gaan gebeuren : Herenweg en Bethlemweg-Stroomstraat, zeker ook i.v.m.knijpen op de Weerdsingel /Oudenoord. Maar consequent “doorknippen” van Pijlsweerd heeft als gevolg dat alle bewoners van Pijlsweerd het trajecten van ASW-Weerdsingel of ASW-Acaciastraat zouden moeten gaan rijden, juist de trajecten die in eerste instantie ontlast zouden moeten worden. Met het weren van “doorgaand” verkeer wordt ook bestemmingsverkeer geweerd. Knippen betekend nog steeds omrijden en dus extra kilometers en extra uitstoot.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).