Weerdsingel en Catharijnesingel verbonden; wie betaalt de laatste fase? | De Utrechtse Internet Courant Weerdsingel en Catharijnesingel verbonden; wie betaalt de laatste fase? | De Utrechtse Internet Courant

Weerdsingel en Catharijnesingel verbonden; wie betaalt de laatste fase?

Weerdsingel en Catharijnesingel verbonden; wie betaalt de laatste fase?
Een klein dijkje was woensdagochtend het enige dat de al bestaande Weerdsingel en het eerste stuk van de Catharijnesingel scheidde van elkaar. Rond 10:00 is ook dat gedeelte weggehaald en is de singel verder doorgetrokken.

Een klein dijkje was woensdagochtend het enige dat de al bestaande Weerdsingel en het eerste stuk van de Catharijnesingel scheidde van elkaar. Rond 10:00 is ook dat gedeelte weggehaald en is de singel verder doorgetrokken.

De nieuwe singel is nu verbonden met de Weerdsingel, de Oudegracht, de Vecht, en de Kromme Rijn. Voordat ook het deelgebied Catharijnesingel-zuid (Mariaplaats tot Karel V) vol zal lopen is nog financiële dekking nodig. Op dit moment is 7,6 miljoen gespaard en zal jaarlijks meer geld worden bijgelegd. Het benodigde resterende deel bedraagt echter 16 a 18 miljoen euro, is de voorlopige schatting. Het officiële standpunt van de gemeente: “We zoeken naar financieringsmogelijkheden mede door externe partijen om in de toekomst ook dit deel van de Catharijnesingel te kunnen herstellen.”

Het plan om dat geld op te halen door het bedrijfsleven in te schakelen lijkt momenteel niet veel kans van slagen te hebben. Fractievoorzitters van de Utrechtse politieke partijen denken wel dat de singel doorgetrokken zal worden. Desnoods zal de gemeente het geld zelf bijleggen. De wethouder wil echter eerst de raad voorlichten voor hij met een officieel standpunt naar buiten zal komen.

Fractievoorzitter Sander van Waveren van het CDA denkt dat het ook te laat is om het resterende bedrag bij elkaar te sprokkelen via andere partijen. “Iedereen in de stad begrijpt dat het niet uit te leggen zal zijn dat de singel niet volledig door zal lopen. Het zal er dus moeten komen. Als het nodig is verwacht ik dat de gemeente het zelf gaat betalen.”

Raadslid voor de VVD André van Schie zegt het niet slim te vinden om langer te wachten op investeringen van andere partijen. “Dat is inefficiënt. Het geld zal moeten worden vrijgemaakt in de komende voorjaarsnota.” Overigens zegt Van Schie dat het nooit realistisch was om de wethouder deze bedragen te laten zoeken. “Daar had ik destijds al vraagtekens bij.”

De fractievoorzitter van de PvdA Marleen Haage ziet ook weinig kansen voor externen om de resterende bedragen op te hoesten: “Jammer dat het zo vaag is. Je hebt het geld niet morgen al nodig, maar over een paar jaar. Dat scheelt en over vier jaar kan er een hoop zijn veranderd.”

Dat er nog nauwelijks over gesproken is geen goed teken volgens Tim Schipper, de fractievoorzitter van de SP. “Wij hadden altijd een gevoel dat we nog maar moesten zien of dat ophalen van geld ooit zou lukken. Ik verwacht dat de gemeente Utrecht het zal moeten betalen.”

doorbraak-5_1

18 Reacties

Reageren
  1. Arjan Verhoeven

    16 a 18 miljoen euro + 7.6 = plm 25 miljoen euro??

    Ik ben héél benieuwd hoe een stukje graven, wat beschoeiing en een bruggetje wellicht, zo duur kan zijn. Van dat bedrag kan Centerparcs waarschijnlijk 5 tropische zwemparadijzen van dezelfde grootte inrichten. Bel eerst die maar ‘s.

    Superslecht ook dat het nu verkocht wordt als “too big too fail, nu moeten we wel door”. Echt een verassing is het allemaal niet kennelijk.

    Het is trouwens ook 75 euro per inwoner, pakweg 200 euro per gezin. ‘t Is reuzejammer, ik zou graag eens helemaal rondvaren, maar laat dan maar zitten eigenlijk.

  2. Johan

    He he, eindelijk zijn we dan waar we moeten zijn. Na jarenlange mist – we hebben geen geld, het bedrijfsleven moet bijleggen – ziet de gemeenteraad het licht. Natuurlijk komen er geen externe financiers. En natuurlijk is het niet te verkopen dat het laatste stukje singel niet doorgetrokken wordt. Dus: nu per omgaande budget vrijmaken, aanbesteden en graven. Ja critici, het wordt een afzichtelijk kanaaltje onder een megalomaan stukje Hoog-Catharijen. Maar ook critici, Utrecht eindelijk echt weer omsingeld is van onschatbare meerwaarde voor de stad. Gemeenteraad, B&W: morgen starten!

  3. herman

    Welk stukje betreft het nu?
    Mariaplaats – Karel V zoals hierboven gemeld. Of gaat het ook over stuk Tivoli/Vredenburg – Mariaplaats?

    Afgezien hiervan, eindelijk wordt er iets duidelijk, namelijk dat er niet genoeg geld beschikbaar is en dit naar verwachting er ook niet zal komen.
    Oftewel, de belastingbetaler mag betalen.

  4. Mick

    Volgens mij is het hele verhaal vrij simpel:

    Gezien de planning met de bouw van Nieuw HC winkelcentrum is het technisch niet mogelijk om eerder te beginnen dan 2018. Voor de zittende politici heeft het dus geen zin om veel geld te reserveren omdat dit alleen maar van hun budget afgaat dat zij kunnen besteden in een tijd dat ze er toch zitten… Kun je maar beter doorschuiven naar een collega die er later toch niet meer omheen kan :-).

    Misschien niet netjes/wenselijk of wat dan ook, maar wel verklaarbaar.

  5. pieter conemans

    Ben nog niet eens gaan kijken. Ik ben nog zoo kwaad dat mijn stukje singel nog minimaal 5 jaar gaat duren.( hoogte Mariaplaats )
    M’n winkeltje en de Springweg garage zijn zoo slecht bereikbaar. Dit hele circus heeft met al tienduizenden euro’s omzet gekost en dat geëmmer is nog laaang niet afgelopen…

  6. Ernst

    MUW en aanpak ‘t Goylaan afblazen en van de opbrengsten dat stukje singel graven.

  7. Corrie Huiding-Stomp

    De singel had meteen door getrokken moeten worden. En wat het geld betreft het Muziekpaleis heeft het dubbele geld gekost van wat er begroot was en daar hebben ze ook het geld voor gevonden. Dus handelen en geen jaren wachten.

    Corrie Huiding-Stomp

  8. Erik

    @Arjan Verhoeven:

    Het is wel wat complexer dan dat, de honderden oude heipalen moeten uit de grond, spuikokers moeten verlegd en gesloopt worden en vergeet het immer complexe kabels- en leidingenwerk niet. Het is niet zo simpel als een gat graven en klaar.

  9. Atilla Vigh

    @Erik
    Het zijn de mensen die nog nooit van hun leven een hamer een spijker hebben vastgehouden hebben om direct hun Gamma ervaringen bot te vieren op groot stedelijk bebouwing.
    Zo was er jaren geleden een of ander ongelovelijk naief vrouwspersoon die niet begreep dat er nogal wat leidingen (zowel nat als droog) in het stedelijk gebied liggen. Ze begreep werkelijk niet dat als je die wilt verleggen 500 meter verderop dat je dat met beleid moet doen.
    Wat veel mensen niet kunnen of willen begrijpen is dat de stad wel doordraait, je kunt dus niet als bouwer je alles qua ruimte en grond toe-eigenen. Een tweede punt is, wat je al aanhaalt is dat “oude troep” (want vroeger ging het allemaal wel op de Gamma manier) netjes weggehaald moet worden. Overigens stel ik voor dat onze vrienden zelf eens een bouwbedrijf inhuurt en kijkt of ze de prijs naar beneden krijgen. Die denken nog dat bouwbedrijven voor 10 euro per uur werken ofzo?

  10. Bart Bosman

    @Herman: “Oftewel, de belastingbetaler mag betalen” schrijf je. Natuurlijk, wie moet dit anders betalen? We betalen met z’n allen belasting om onder meer gemeenschappelijke zaken (voor de gemeenschap dus) te realiseren.

  11. Arjan Verhoeven

    @Erik, @Atilla,

    Ik snap heus wel dat dit niet een project is ter grootte van een schuurtje in de tuin (van de Gamma).

    Maar ik vind het nogal duur dus ik vind er 2 dingen van:

    1) Ik heb ook geen idee hoe je een auto bouwt. Maar als iemand vraagt: wilt u deze Fiat voor 50.000 euro kan ik toch bepalen of ik dat ervoor over heb. Mutatis mutandis; zou ik, desgevraagd, “Ja” zeggen tegen een aanbod “We gaan de singel nu echt doortrekken, kost je wel 200 euro”? Nee, absoluut niet!
    Dat die kosten niet te traceren zijn op mijn belastingaangifte, en waarschijnlijk voor een flink stuk betaald worden door iemand uit Appelscha doet daar niets aan af.

    2) Als de garage meldt dat de APK dit jaar 200 euro gaat kosten dan krijg ik keurig gespecificeerd waar die rekening uit bestaat. Nu stuurt de gemeente een dergelijk bedrag naar elk huishouden, en ik vind dat ik het recht heb om te zien waar dat precies aan uitgegeven gaat worden. Met een beetje geluk kijkt er een aannemer die wel verstand van zaken heeft mee die de krant belt omdat hij het voor de helft kan.

  12. Pim

    Waarom het zo duur moet zijn?
    Dat komt onder andere doordat de verkeersstromen de stad in-en-uit onafgebroken hun weg moesten vinden. Tel eens hoe vaak de wegen zijn verlegd, leidingen zijn verplaatst enz. enz.
    Lijkt me dat de jongens van Center Parks daar weinig kaas van hebben gegeten; die bouwen gewoon een mega-dome op een kaal stuk grond. 😀

  13. Jan willem

    Wie weet nog hoe het plan destijds werd verkocht ….. Was het niet zo dat de investeerders van hc als tegenprestatie voor uitbreiding de singel zouden aanleggen?

  14. Freddy

    Eens met Johan, het is duidelijk , waarom zouden externe betalen hiervoor ? De stad wil z.s.m afronding.
    De gemeente kan grondverkoop inkomsten smakkelaars veld, luxe appartementen op top lokatie, inzetten om dit laatste te realiseren zonder dat de burger het veel geld kost.
    Dus, snelle aanpak met doordachte financiering besluiten die burger minimaal belasten.

  15. herman

    @Bart Bosman, wellicht een eyeopener voor je maar er zijn meer financieringsbronnen dan alleen belastinggeld, gelukkig maar! Als het gehele CU20130 project met belastinggeld gefinancierd had moeten worden dan hadden we meer dan torenhoge belastingen moeten betalen.

    Een groot deel van CU2030 wordt betaald met geld dat verdiend wordt door de ontwikkeling van Vastgoed. Dat valt vanwege de crisis tegen en daarom komen delen van de financiering van het CU2030 project in de problemen.

  16. Jeroen

    @Pieter Conemans

    Je winkel is toch niet afhankelijk van autoverkeer? Het lijkt me geen pretje om steeds die ronkende file voor je gevel te hebben die de Springweg garage in wil. Wat mij betreft had die garage allang tegen de vlakte gemoeten. Raar anachronistisch mormel in de binnenstad. Aan alle kanten wil de gemeente verkeer tegen houden maar parkeergarages zijn er in overvloed in ons historisch centrum

  17. Jeroen

    Laten we een deel via Crowdfunding opzetten. Er zijn vast genoeg huishoudens en bedrijven in Utrecht te vinden die een bijdrage willen leveren aan het doortrekken van de Singel en terugbrengen van het water.

  18. Rietje

    Dit stuk singel is al zo mooi.
    Ik hoop dat de rest snel gedaan kan worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).