‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’
In tien minuten van Utrecht naar Amsterdam met een razendsnelle zweeftrein. Als het aan de ontwikkelaars van de Atrain ligt wordt dit over vijf jaar werkelijkheid.

In tien minuten van Utrecht naar Amsterdam met een razendsnelle zweeftrein. Als het aan de ontwikkelaars van de Atrain ligt wordt dit over vijf jaar werkelijkheid.

Dat schrijft het Algemeen Dagblad. De krant sprak met Jim Schoot  en Bearnd Hylkema van het technisch ontwerp- en adviesbureau Novus Finitor in Leeuwarden. Zij werken al vier jaar aan de Atrain, een zweeftrein. En als het aan hen ligt, rijdt de Atrain al over vijf jaar in tien minuten van Amsterdam naar Utrecht.

“De techniek is er, er kan worden gewerkt met de huidige treinrails en zelfs met de blauwgele NS-treinen die nu gebruikt worden.” De eerste contacten met ProRail en NS zijn al gelegd en ook de Technische Universiteiten van Delft en Twente hebben de Atrain al omarmd.

De makers zeggen een wereldprimeur in handen te hebben. Maar er is vooral nog wilskracht en heel veel geld nodig. “Ik hoop dat het ons gegund is om zo snel mogelijk te kunnen starten met de transformatie van het spoor.”

31 Reacties

Reageren
  1. Marko

    Een ritje Amsterdam-Zuid duurt 22 minuten. Moeten we een miljardeninvestering doen om dat ritje nog korter te maken? Nog een extra spoorlijn door de weilanden?

  2. Kees B

    Wat een onzalig plan!
    Hoeveel natuur gebied moet voor dit plan worden opgeofferd? En dat allemaal om een paar minuten minder reistijd?
    Ik ben een grote voorstander van het openbaar vervoer, maar dit plan lijkt mij niet echt in het belang van de dagelijkse reizigers.
    Maar, ik ben toch benieuwd. Dus meer informatie over dit plan zou welkom zijn.

  3. Tom

    Nou, van 22 minuten naar 10 minuten… Met als gevolg niet 4x p/u een trein maar tot 8x p/u een trein. Mij lijkt het wel wat. Zeker als je het bestaande spoor en materieel hiervoor kan inzetten, zoals de video laat zien.

    Zeker een interessante ontwikkeling!

  4. Marcel

    Marco: precies, moeten we NOG sneller naar ons werk toe? Men kan die miljarden beter aan meer treinen besteden, zodat we in de spits weer eens in de treinen kunnen zitten. Het OV mag overigens ook wel eens goedkoper worden gemaakt.

  5. Mipa

    De huidige treinen blijven steken qua snelheid op zo’n 100 tot 140 km/h. In het filmpje hebben ze het over snelheden voorbij de 450 km/h. De tijd zou dan naar alle waarschijnlijkheid betrekking hebben van een reis van CS naar CS. Dat is wel een behoorlijke tijdwinst en zal zorgen voor versterking van de randstad. In ieder geval het openbaar vervoer / verbintenis tussen de steden aanzienlijk versterken en ten goede komen van de economie.

    De oplossing die wordt aangedragen ligt boven de huidige infrastructuur en behoeff dus geen aanvullende sporen.

    Persoonlijk denk ik dat dit op meerdere fronten goed zal zijn voor Nederland. Initiele bouw zorgt voor werkgelegenheid, meer mensen zullen kiezen voor de trein ipv oude vanwege de snelheid (minder files met de bijkomende uitstoot en tijdverlies), doorvoer van goederen wordt sneller / goedkoper en dit zal bijdragen aan vergroting van de band tussen de randstad steden.

  6. Peter

    Top.

    Die miljardeninvestering hoef je natuurlijk niet alleen terug te verdienen op dat ene stukje Amsterdam – Utrecht. Die treinen kunnen heus ook verder rijden.

    Een halvering van de tijd levert enorm veel maatschappelijke voordelen en economische optimalisaties op.

  7. Frank

    Jim Schoot en Bearnd Hylkema van het bedrijf Novus Finitor, gevestigd boven een café in Leeuwarden.

    Hylkema is ook ‘bekend’ van de Aqua planing train waarvoor vijftien jaar geleden in de VS patent aangevraagd is en waarvan hij vond dat die wel geschikt was voor de zuiderzeelijn die nooit doorgegaan is. Te vinden op onder andere http://www.nippelinventions.nl/

    Ik denk dat ik voorlopig nog maar even de voorkeur geef aan de luchtfiets. Dat gaat sneller.

  8. Sjoerd

    Marco. Aangezien er staat dat er de huidige techniek gebruikt kan worden valt die investering wellicht mee.

    Daarnaast is technologische vooruitgang nooit gratis maar werk van visionairs die kansen en mogelijkheden zien waar anderen alleen over geld kunnen mekkeren.

    Of had je nog graag met je berenvel in een grot gezeten omdat het beheersen van vuur te veel jacht tijd zou kosten?

    En als we een dergelijke techniek aan de rest van de wereld in licentie kunnen verkopen levert het wellicht miljarden op.

  9. Marcel

    Ik ben ook wat skeptisch, want met bestaande rails en bestaande treinstellen?? En wat is het terugverdienmodel? Want om 5x zoveel te moeten betalen om in de helft van de tijd ergens te komen… laat dan maar.

  10. Joeri

    @Marko Volgens mij staat er dat er gewerkt kan worden met de huidige spoorlijn.

    Als je uitrekent hoe veel reistijd je op jaarbasis bespaart, tikt het aardig aan. Extra tijd voor gezin, werk of iets anders 🙂 Bovendien is elke minuut in de trein er een te veel.

  11. Herman

    Kansloos, altijd weet een techneut iets te bedenken en de pers te halen. Dit ding zal nooit rijden.

  12. Remko

    @ Marko: in het bericht staat dat ze bestaand spoor willen gebruiken. Ik denk wel dat het voorbeeld A’dam – Utrecht wat onhandig is; de grote tijdswinst haal je op de grote afstanden.

  13. R_Utrecht

    Gewoon even lezen Marko..

  14. Michiel

    Wordt door deze techniek de middelpuntvliedende kracht dan opgeheven? De huidige reistijd tussen Utrecht en Amsterdam wordt namelijk voor een groot deel bepaald door krappe bogen waar onmogelijk met 400km/u gereden kan worden met de huidige natuurwetten.

  15. Jos

    Geen nieuwe baan nodig Marko. Tijd zal niet veel uitmaken. Die trein staat ook gewoon stil te wachten op andere langzame treinen, spoorproblemen en weet ik wat (maar geen blaadjes en ijsproblemen meer!) Maar als 1 trein goed werkt, wellicht dat er meer vervangen kunnen worden en het wel sneller kan. Ook kost het ogenschijnlijk minder energie. Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de kosten er dan uit zijn. Binnen zeg 50 jaar zou het wellicht een goede investering zijn.

  16. Hajo

    @Marko Goed lezen voordat je reageert: “De techniek is er, er kan worden gewerkt met de huidige treinrails en zelfs met de blauwgele NS-treinen die nu gebruikt worden.”

    Pracht initiatief toch? Als het haalbaar is om die techniek ook op andere drukke trajecten toe te passen lijkt me dat geweldig. Het kost een bom geld en er zullen ongetwijfeld wel wat meer haken en ogen aanzitten maar dat heb je met elke nieuwe techniek.

  17. Rob

    Neem niet aan dat ie naar Amsterdam C.S. gaat. Naar A-Amstel is 17 a 18 minuten….lijkt me geen slimme investering inderdaad.
    Utrecht Antwerpen Brussel..doe je tenminste iets nieuws.

  18. paul

    “als het aan de makers ligt”. Maar het ligt niet aan de makers. Het ligt aan de burgers, de overheden en de financiers. Ik gok op 20 jaar…

  19. Willem

    @Marko Waar staat dat er een miljardeninvestering nodig is? Of heb je een vooringenomen standpunt?

    Voor snelwegen doen we miljardeninvesteringen, waarom dan ook niet het spoor eens een keer upgraden?

  20. Jeroen

    Oei, dat ziet DUIC toch helemaal verkeerd. Het moet natuurlijk zijn: in 10 minuten van Amsterdam naar Utrecht. Want wie wil er nu sneller naar Amsterdam?

  21. Hans

    Voor een forens is dit 24 minuten besparing per dag, 2 uur per week, 2,6 werkweek per jaar. Dit keer een paar duizend forenzen per dag voor 10-tallen jaren….. Zo terugverdiend aan welvaart en welzijn stijging.
    Ik ben ook blij dat we niet meer met de stoomtrein rijden.

    Gr. Hans

  22. Henk Beukers

    De huidige baan is geschikt voor snelheden tot 200km/uur. De rijsnelheid wordt nu verlaagd ivm veiligheid.

  23. Dirk

    De business case mist inderdaad. Ik weet niet of het bronartikel daar wel iets over zegt, maar het is altijd bijzonder jammer als engineers zich focussen op enkel de techniek en inkoppers als duurzaamheid om hun speeltje maar te mogen ontwikkelen. Als je serieus bent dan maak je wat mij betreft ook in die promofilmpjes duidelijk wanneer de investering terugverdiend kan zijn in een real-life scenario.

  24. Willem

    Mensen, het lukt in Nederlands niet eens om een HSL te laten rijden… Laat staan dat dit ooit gaat werken. Prettige dag verder.

  25. Hans

    Dit zou perfect zijn! 10 minuten in plaats van 25 is echt een groot verschil. Het zou mijn dagelijkse leven als werkende in Amsterdam een stuk makkelijker maken.

  26. Roos Geerse

    Het lijkt mij dat je geen gebruik kunt maken van het huidige spoor als daarop ook de gewone (stop-) treinen blijven rijden. Of is het plan de gewone treinen weg te drukken, zodat ook gebeurd is bij de introductie van de Fyra en de Thalys? Steeds weer blijkt dat de snellere maar vooral duurdere treinen pas gebruikt gaan worden als de de oude, gewone verbinding wordt verslechterd.

  27. Toine Goossens

    @Redactie,

    Ik geloof hier geen fluit van, maar het is zonde van mijn tijd om dit uitgebreid uit te zoeken. Mij lijkt dat u met 15 á 30 minuten zoeken op internet had besloten dit nieuwsitem niet te plaatsen.

  28. CorrieGM

    Ach ja, als je met 130 km 10 minuten tijdwinst kunt hebben op de A2, zou dit plan toch ook omarmd moeten worden.

  29. Marko

    De mensen die hierboven reageren dat ik niet goed heb gelezen moeten maar eens kritisch nadenken. Dit is complete luchtfietserij.
    Rijden over het bestaande spoor is niet realistisch, omdat dit bestaande spoor bereden wordt door sprinters die overal stoppen en treinen die graag willen stoppen in Adam Amstel of Adam Bijlmer. Een theoritische oplossing voor dit probleem zal er vast zijn, maar in de praktijk betekend het waarshijnlijk dat de baan gewoon naast de al bestaande infracstructuur komt.
    10 minuten? Ook totaal niet realistisch. Rond de stations van Utrecht en Amsterdam is er geen kans dat je er 400km/h mag rijden. Denk aan wissels en het het passeren van tussenstations. Het zou mij erg verbazen als als de afstand Utrecht Adam centraal in 10 minuten kan worden afgelegd.

    Misschien iets voor de verre toekomst, maar in deze vorm met deze plannen een luchtkasteel van Fyraproporties.

  30. Marko

    “En als het aan hen ligt, rijdt de Atrain al over vijf jaar in tien minuten van Amsterdam naar Utrecht.”

    het ontwikkelen van de trein kost al meer dan 5 jaar. Dan moet de overheid hem nog bestellen en moet de overheid alle procedures doorlopen om alleen maar te starten met de bouw van nieuw spoor. Deze heren lopen behoorlijk met hun hoofd in de wolken.

  31. Alexandros des Burgus

    Het lijkt mij een kansloos project. Als je kijkt naar de knikken in het traject, de vele stations en de grote en zo tijdrovende wisselstraten van Amsterdam en Utrecht bekijkt, dan lijkt het me niet nuttig en/of haalbaar dat die treinen de 450 km/h gaan halen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Amsterdam_-_Elten De HSL lijkt me een betere proeftuin. Zelfs de Brabantlijn lijkt me meer geschikt dan het traject Amsterdam-Utrecht. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Tilburg_-_Nijmegen Maar deze technologie kan beter worden gebruikt voor het verminderen van geluidsoverlast, het verminderen van storingen door geknapte bovenleiding en koperdiefstal en het verminderen van metallische fijnstof. Ik kan het me voorstellen dat iedereen vlakbij het spoor woont enorm blij zullen zijn als de (vracht)treinen voorbij zweven in plaats van denderen, zoals bijvoorbeeld in het traject Utrecht – Almere en Utrecht – Zwolle.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).