Wereldprimeur voor fietsers in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Wereldprimeur voor fietsers in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Wereldprimeur voor fietsers in Utrecht

Wereldprimeur voor fietsers in Utrecht
De gemeente Utrecht presenteert vandaag een wereldprimeur: de P-route Fiets. Utrecht is daarmee de eerste stad ter wereld die fietsers met digitale borden naar fietsenstallingen verwijst.

De gemeente Utrecht presenteert vandaag een wereldprimeur: de P-route Fiets. Utrecht is daarmee de eerste stad ter wereld die fietsers met digitale borden naar fietsenstallingen verwijst.

Er zijn een heleboel fietsers in Utrecht, alleen al tussen 7.00 en 19.00 uur rijden dagelijks ruim 100.000 fietsers via de binnenstad van en naar werk, school, universiteit, openbaar vervoer en winkels. Al deze fietsen moeten ook ergens gestald worden.

De gemeente heeft als missie om het fietsen aantrekkelijker te maken. Zo breidt de gemeente het fietsroutenetwerk uit en worden er extra stallingen gebouwd. Vanaf vandaag kunnen fietsers ook op digitale borden zien waar er lege plekken zijn in de Utrechtse stallingen. Het Nijmeegse softwarebedrijf Lumi Guide gebruikt daarvoor een door hen ontwikkeld detectiesysteem dat gebruik maakt van sensoren.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Frank

    Stallingen aanduiden O.K., maar het aantal beschikbare plaatsen aangeven is vrij zinloos. De gemeente denkt kennelijk dat als een stalling vol is, een fietser een andere stalling haat nemen en dan terug loopt? Ik heb al eens elders aangegeven dat de makke van de overheid is dat, als ze een plan bedenken, ze denkt dat de burger zich wel zal gedragen zoals in het plan bedoeld is.

    Een fietser neemt echter de fiets omdat-ie daarmee zo dicht mogelijk bij z’n bestemming kan komen. En dan gaat-ie dus niet verder rijden en elders stallen om daarna terug te gaan lopen.

  2. Anna

    Hoog entertainmentgehalte (Utrecht, dè fietsstad, natuurlijk), maar zou best nog wel eens nuttig kunnen zijn. Soms fiets je naar het station en moet je eeuwig rondlopen om een legaal plekje in een rek te kunnen vinden. Zou schelen als je vooraf weet dat 2 minuten verderop nog minstens 40 plekken vrij zijn.

    Maar dit zal wel alleen werken voor de betaalde/bewaakte stallingen?

  3. Matthijs

    @Frank:
    Wel handig voor de keuze Neude of Vredenburg als je hem bewaakt wilt stallen.

    Niet iedereen is een fietspiraat die z’n krot tegen elke willekeurige boom aan wil gooien. 😉

  4. Hein van het stadhuisplein

    De door ons waargenomen activiteit genaamd ‘fietskwakken’ ofwel het zo gedachtenloos mogelijk hinderen van stadsgenoten met uw rijwiel op de meest uiteenlopende wijzen is bijzonder hoog ontwikkeld in de stad Utrecht. Met name het centrum lijkt een waar arena voor deze nieuwe sport. Zelfs een voordeur is niet heilig meer en kan, zo bleek recent, voorzien worden van een fiets met slot vast aan een handvat in de muur , u kan zich de verabzing bij ondergetekende enigszins voorstellen toen de voordeur een trosje fietsen met zich mee nam.
    Het stadhuis plein staat rijen dik vol fietsen terwijl de gratis fietskelder onder het oude stadhuis soms niet eens halfvol is op zaterdag. Wij liggen er geen moment van wakker deze wonderlijke kant van het wonen in de binnenstad, maar juichen elke poging hier verbetering in te brengen toe.

  5. Utrechter

    Volledig nutteloos natuurlijk: fietsen horen bij het straatbeeld en menig fietser parkeert de fiets nooit en te nimmer in een stalling maar gewoon in een rek op de straat. Als er al geparkeerd wordt, want er is veel doorgaand verkeer.

    Wel goed dat de gemeente ook het nut inziet van het faciliteren van de fietsers. Het stroomlijnen van fietsroutes moet ook echt worden doorgezet. Denk aan fietsstraten, groen-licht-zones, bredere fietspaden (zonder sluipdoor-kruipdoor-bochtjes) en alternatieve routes die drukte, winkelend publiek en bouwputten omzeilen.

  6. Jack

    Is er ook een app of website waar ik de info kan raadplegen? Eenmaal onderweg naar bijvoorbeeld de stalling Jaarbeursplein ga ik niet meer om- of doorrijden naar een andere staling. Dan mis ik mijn trein namelijk.

  7. C.J.C. Broer

    Laat men — als Utrecht zo’n fietsstad is/wil zijn — op tal van plekken (bijvoorbeeld kruising Rubenslaan-Adriaan van Ostadelaan) het fietsverkeer eens boven het autoverkeer plaatsen en fietsen niet zo belachelijk lang laten wachten voor een stoplicht. Geldt voor tal van andere plekken! Hele Tourgebeuren is een groot commercieel gebeuren en opzitten voor de Bühne, wat de stad onleefbaar gaat maken die dagen.

  8. Marcus

    Tsjongejonge. Nu dit weer. Hugo van der Steenhoven (voorzitter ENFB) heeft dit jaar wel een enórme lange natte droom. Utrecht fietsstad. Overigens ben ik nu al een fan van de term “fietskwakken”. Die houden we erin.

  9. Joram Eversen

    Whats next? De weg ligt open voor mooie ideeën!

    P&R terreinen voor fietsers net buiten de binnenstad? Het laatste stukje met een onbemande people mover? Of met een boot?

    Wat dachten jullie van fiets parkeervergunningen? Alleen bewoners van de betreffende wijk mogen per persoon een vergunning voor één fiets aanvragen die dan in die wijk op straat gestald mag worden. De rest moet de kelders in. Dit zorg waarschijnlijk ook voor nieuwe ondernemers die particuliere stallingen gaan uitbaten.

    Of op prominente plekken mooie exclusieve stallingen met wat hogere parkeertarieven. Kan iemand mijn fiets gelijk ook wassen?

    Valet parking zou ik ook ideaal vinden. Lekker je fiets afgeven en niet in die stalling opzoek naar een plekje.

    Maar ja, ik ben zo gek dat ik best wil betalen voor een makkelijk plekje voor mijn mooie fiets.

  10. Femke

    Ik denk dat ValetFiets-Parking nog best wel serieuze vormen aan zou kunnen nemen. Gat in de markt!

  11. Bram

    Wordt dan ook het overal maar neerkwakken van de fiets tegen gegaan?

  12. Bram

    GroenLinks begrijpt, denk ik, de bedoeling niet helemaal. ik liep zojuist langs die paal en zag dat ze er hun reclamefiets tegen hebben geparkeerd…

  13. Leo

    Een applicatie van max. 1000 euro was voldoende geweest en handiger. Maar dan had onze wethouder verkeer haar vrindjes bij de verkeersbordenindustrie er niet bij kunnen betrekken. Nu staan deze peperdure gedrochten op de meest onhandige plekken ( langs de gracht Achter parkeerplaatsen) onze mooie binnenstad te ontsieren. Wat een droevigheid, lotje.

  14. @Bram

    gemeente Utrecht heeft vorig jaar 26000 fietsen verwijderd, die ze, als ze niet opgehaald worden tegen vergoeding, gewoon verpatsen aan fietsenmakers. dat waren er n stuk of 16000 afgelopen jaar. Big business dus denk maar niet dat ze daar dit jaar opeens mee opgaan houden.

  15. richard

    die gleuven tussen die borden.. daar past een mooie dikke nitraat tussen zeg!

  16. Jiri

    @Bram
    Groenlinks begrijpt wel meer dingen niet. De Utrechtse burger bijvoorbeeld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).