Wijziging fietspad Croeselaan zorgt voor nog meer oversteekpunten | De Utrechtse Internet Courant Wijziging fietspad Croeselaan zorgt voor nog meer oversteekpunten | De Utrechtse Internet Courant

Wijziging fietspad Croeselaan zorgt voor nog meer oversteekpunten

Wijziging fietspad Croeselaan zorgt voor nog meer oversteekpunten
Het is al niet de meest verkeersvriendelijke plek van de stad en het wordt er voorlopig ook niet beter op. Het fietspad op de Croeselaan, dat loopt langs het Jaarbeursplein, ligt vanaf vandaag aan de overkant van de weg. Fietsers kunnen nu aan deze kant van de weg in beide richtingen op fietsen. Het betekent extra oversteken ter hoogte van de Rabobank en bij de kruising met de Graadt van Roggeweg.

Het is al niet de meest verkeersvriendelijke plek van de stad en het wordt er voorlopig ook niet beter op. Het fietspad op de Croeselaan, dat loopt langs het Jaarbeursplein, ligt vanaf vandaag aan de overkant van de weg. Fietsers kunnen nu aan deze kant van de weg in beide richtingen op fietsen. Het betekent extra oversteken ter hoogte van de Rabobank en bij de kruising met de Graadt van Roggeweg.

Om het fietspad geschikt te maken voor alle fietsers in beide richtingen, is het bestaande pad verbreed. Na deze wijziging blijft de situatie voor fietsers de komende twee jaar grotendeels hetzelfde.

WTC

Het Jaarbeursplein wordt bouwklaar gemaakt voor de ondergrondse parkeergarage en het WTC. De komende tijd staat er nog een aantal wijzigingen voor het verkeer en busreizigers gepland. Vanaf januari 2016 staat het plein helemaal in de hekken.

7 Reacties

Reageren
  1. casper

    Dan maar voortaan ‘s ochtends al de hele Croeselaan aan de overkant fietsen. Sjongejonge, t wordt er niet beter op!

  2. sander

    hopelijk komt er controle. veel fietsers gaan nu al over het voetgangers gedeelte. dat wordt alleen maar erger zo.

    maar goed, wie bedenkt er dan ook dat de ingang van de fietsenstalling midden in een voetgangersgebied moet komen….

  3. Thijs

    Er zijn teveel bouwactiviteiten tegelijkertijd, die elk hun eigen omleggingen vereisen waardoor het een wir-war van omgeleid (dus zoekend) verkeer wordt.

    Ik snap dat de stad groeit en dat daar aanpassingen voor nodig zijn. Ik wil prima begrip opbrengen voor de hinder die daarmee gepaard gaat, maar de laatste paar maanden loopt het echt uit de hand.

    De Croeselaan heeft op talloze punten open gelegen en telkens waren de “omleidingen” volstrekt ontoereikend (http://www.duic.nl/nieuws/bewoners-boos-na-zwaar-ongeluk-croeselaan-we-hebben-ze-in-juni-al-gewaarschuwd/).

    Nu dus wéér de Croeselaan. Als je die gehad hebt en je wil als fietser (ook als voetganger overigens) naar het station, kom je terecht in een woekerende chaos van bouwhekken, stoepranden, halve stukken fietspad, schijnbaar random zebrapaden, slecht geïnformeerde CU2030-medewerkers en als kers op de taart een leger van weinig sympathieke BOA’s.

    Dan mag je in de rij aansluiten om verplicht (maar “gratis”, oh wat fijn) je fiets weg te zetten in de fietsenstalling: een mislukking op zich met talloze functionele ontwerpblunders (fietsgeul te dicht bij elkaar waardoor trappers blijven haken, positionering van de scanners zorgt voor opstoppingen, te smalle trappenhuizen, regelmatig loeiglad enz).

    Als je vervolgens van daaruit richting TiVre wil staat je een hordeloop te wachten want dan mag je weer niet fietsen dan weer wel en dan weer niet. Heel leuk die donkerblauwe pijlen voor fietsers op bovenstaande foto, maar als je ter hoogte van Leeuwensteyn fietst krijg je toch mooi een prent. En dan moe je nog over de van Sijpesteijnkade, het Smakkelaarsveld en de Catharijnesingel, ook elk een alinea waard.

    Ik ben verder niet zo zuur hoor, maar waar ik ooit na 7 minuten fietsen lachend op het station stond, ben ik nu een kwartier onderweg om vervolgens nog een plek voor m’n fiets te zoeken. Dan word ik heel cynisch van initiatieven die als doel hebben Utrecht als “World Bike Capital” op de kaart te zetten.

    Ik heb overigens de gemeente een aantal keer aangeboden om als gebruiker mee te denken over hoe een aantal dingen wellicht slimmer zou kunnen (wow, participatiesamenleving!) maar daar heb ik nooit meer wat van gehoord.

  4. Koos

    Ga in vredesnaam eerst ter plekke kijken, voordat je hier in de comments leegloopt.
    Wat een verademing na de drukte van de afgelopen maanden. Eindelijk een redelijk breed fietspad, zonder onverwachte bochten etc van jaarbeurs tot Balijelaan.

  5. David Kalkman

    I know. Ik woon op de Croeselaan tussen Ruig en De Korenbeurs, het is elke dag weer genieten en dat al vele jaren. Ik mag hopen dat de beoogde compensatie bewaarheid wordt. Ik woon hier al sinds 2003 en het is nog nooit zo slecht geweest als op dit moment……

  6. Danielle

    Ik hoop dat er snel iets gedaan wordt aan de route naar de fietsenstalling Jaarbeursplein. Daar fietsen nu dagelijks duizenden fietsers tussen kerende auto’s en lossende vrachtwagens. Levensgevaarlijk, kwestie van tijd tot er een écht ongeluk gebeurt. Vanavond ook al de eerste botsing gezien bij de fietsersoversteek bij de Graadt van Roggenweg. Bizar slecht aangelegd, zeker voor een gemeente die claimt zoveel voor fietsers te doen.

  7. Frans de Jong

    Wordt tijd dat de fietsers voorrang krijgen in plaats van de auto’s. Gewoon de rijbaan op en laat de auto’s er maar achteraan sukkelen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).