Zo gaat de Cremerstraat eruitzien | De Utrechtse Internet Courant Zo gaat de Cremerstraat eruitzien | De Utrechtse Internet Courant

Zo gaat de Cremerstraat eruitzien

Zo gaat de Cremerstraat eruitzien
De Cremerstraat gaat ontwikkeld worden tot een fietsstraat met parkstrook. De straat moet een ‘prettige en veilige’ verbinding worden tussen Leidsche Rijn en het centrum van de stad. 

De Cremerstraat gaat ontwikkeld worden tot een fietsstraat met parkstrook. De straat moet een ‘prettige en veilige’ verbinding worden tussen Leidsche Rijn en het centrum van de stad. 

Er is veel te doen om de herinrichting van de straat. Vanwege de verandering en naastgelegen bouwprojecten van Eneco (stadsverwarming) en ProRail (spooruitbreiding) moeten er ongeveer 150 bomen gekapt worden, waarvan een nog onbekend aantal wordt teruggeplant.

Naar verwachting start de herinrichting van de Cremerstraat in het najaar van 2016. De afgelopen tijd dachten bewoners via een internetpeiling en drie avonden al mee over het ontwerp voor de Cremerstraat en de parkstrook.

Kritiek

Op de bomenkap die gepaard gaat met de aangekondigde plannen hebben 159 omwonenden een bezwaarschrift ingediend. De bewoners gaan er vanuit dat het er slechts 46 bomen terug worden geplaatst en dat 104 bomen dus niet zullen worden teruggeplant. Dat concluderen zij uit het Groenherstelplan.

De periode tussen inspraak en besluitvorming heeft dan ook langer geduurd dan gebruikelijk is. Dit komt onder meer ook door de tijd die nodig was voor afstemming van de projecten die de gemeente, ProRail en Eneco in de directe omgeving gaan uitvoeren.

Eneco is bezig met de voorbereiding van de vernieuwing van de transportleiding van de stadsverwarming die door de parkstrook loopt. Dit is naar voren getrokken zodat de parkstrook maar één keer op de schop hoeft. Het werk van ProRail betreft de vernieuwing en uitbreiding van het spoor en de mogelijke bouw van een zogenaamde ‘Ondergrondse Trillingwerende Constructie’ (OTC) in het oostelijke deel van de Cremerstraat.

Cremerstraat 7 Cremerstraat 6 Cremerstraat 5 Cremerstraat 4 Cremerstraat 3 Cremerstraat 2

12 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Super!
    Erg blij met dit college vanwege alle fiets- en voetgangervriendelijke maatregelen.

  2. kees van oosten

    Zie voor het bezwaar van de bewoners en de utrechtse bomen stichting:

    http://www.utrechtsebomenstichting.nl/kapvergunning-bomen-galjoenstraat-cremerstraat-en-cremerpark-verleend/

  3. RobH

    Het is wel altijd mooi weer op die plaatjes.

  4. Bram

    Het lijkt me meer een hondenuitlaatplek

  5. Michel Post

    Het lijkt me helemaal geen handige fietsroute, zeker nu het doorsteekje naar de Daalsetunnel er niet meer is. Het is er vast prettig fietsen maar wie om in de Daalsetunnel te komen moet je allerlei rare bochtjes en ommetjes maken door een woonwijkje. Dat gaan vast maar weinig mensen doen.

  6. kees van oosten

    @ Willem.

    Het is makkelijk om voor een fietsstraat te zijn als je er zelf niet woont. De Cremerstraat is totaal ongeschikt voor een drukke fietsstraat. Het betekent voor de bewoners een verstoring van rust en privacy. Kleine kinderen op de stoep laten spelen is er niet meer bij want die kunnen onder de voortsnellende fietsen komen. Het is een raadsel waarom de gemeente niet voor de Vleutenseweg kiest. Daar is ruimte zat en het is per saldo korter.

  7. Luuk Upuuk

    Gekapte bomen terugplaatsen?? Dan alleen de stronken zeker, want de afgezaagde stammen in de grond zetten, werkt niet.
    Het lijkt me handiger om de gekapte bomen te vervangen, dan staat er over 30-40 jaar weer een mooi rijtje!

  8. rob ottervanger

    Nee, niet weer zo’n lelijke rode asfaltloper door de stad. De Leidseweg wordt ook al zo lelijk! De Cremerstraat is al zo’n rustige autoluwe straat. Gemeente besteedt dat budget toch beter !

  9. Peter

    Zonde van het geld om deze plaatjes te laten maken.

    Concreet word de straat dus rood en verder?

  10. Ronald

    Wat leven we toch in een decadent land als we ons geld uitgeven aan kleurtjes voor ons wegdek.

  11. Michelle Braber

    Grote onzin en kapitaalverkwisting, deze fietsroute. De parallellopende Vleutenseweg is voorzien van brede fietspaden.

  12. Rick

    Op zoch mooi , maar bij de cremestraat zit het hem vooral in de aansluitingen: het soorsteekje naar de daalse tunnel moet terug en worden geupgrade. De verbinding met de gele brug en de verbinding ba die vrug met station lr centrum zijn alle suboptimaal momenteel

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).