Zo gaat de Croeselaan eruitzien als 30 km/u zone | De Utrechtse Internet Courant Zo gaat de Croeselaan eruitzien als 30 km/u zone | De Utrechtse Internet Courant

Zo gaat de Croeselaan eruitzien als 30 km/u zone

Zo gaat de Croeselaan eruitzien als 30 km/u zone
De Croeselaan gaat evenals veel andere wegen in de stad de komende tijd op de schop. De meest gebruikte weg om naar het centraal station te komen gaat ingericht worden als een 30 km/u weg. 

De Croeselaan gaat evenals veel andere wegen in de stad de komende tijd op de schop. De meest gebruikte weg om naar het centraal station te komen gaat ingericht worden als een 30 km/u weg. 

De schetsen betreffen een zogeheten voorlopig ontwerp. De Croeselaan is in het Stationsgebied één van de verbindende lijnen en moet tevens één van de beeldbepalende groene lanen van Utrecht worden. In de directe omgeving wordt of is al flink verbouwd. Denk aan het hoofdkantoor van de Rabobank, de herontwikkeling van de Knoopkazerne, de komst van de Moreelsebrug en de herinrichting van het Jaarbeursplein de komende jaren. De Croeselaan geldt voor deze ontwikkelingen als belangrijke ontsluitingsweg.

Daarnaast dient de kwaliteit van de openbare ruimte van een hoog en duurzaam niveau te zijn, zodanig dat de Croeselaan ook een aantrekkelijke ruimte wordt voor voetgangers. De Croeselaan geldt voor het fietsverkeer als hoofdfietsroute, zeker met de komst van de Moreelsebrug. Een verbetering van de fietskwaliteit op de Croeselaan is een belangrijke opgave voor het ontwerp Croeselaan.

Het nieuwe ontwerp houdt vast aan de kenmerkende brede middenberm met eromheen het eenrichtingscircuit voor het autoverkeer. Het fietsverkeer wordt volledig losegemaakt van het autoverkeer. Aan de westkant van de Croeselaan komt een breed tweerichtings fietspad. Dit fietspad is kruisingsvrij vanaf het Jaarbeursplein (tramhalte) tot aan de Van Zijstweg. Ook komen er in plaats van twee rijen bomen, vijf rijen bomen.

Systeemsprong

Gisteren maakte het college van B&W al grootschalige plannen bekend voor het wegverkeer in Utrecht voor de toekomst. Het autoverkeer wordt zoveel mogelijk uit het centrum verbannen en daar komen brede fietspaden voor terug. Niet iedereen heeft deze plannen met gejuich ontvangen. Het CDA zegt hier bijvoorbeeld over: “Het autoverkeer neemt juist niet af, ondanks dat dat in het huidige beleid al ontmoedigd wordt. Daarnaast mist nog steeds veel informatie over de ‘waterbedeffecten’ van de maatregelen die voorgesteld worden. Zonder goede onderbouwing van de effecten vindt het CDA dat de gemeenteraad niet zulke grote besluiten kan nemen.”

De vernieuwde Croeselaan moet eind 2017 af zijn. Het gehele plan is hier te zien.

Croeselaan 2

14 Reacties

Reageren
  1. endre

    betreft dit de hele croeselaan, of alleen het stuk tussen station – rabo?

  2. Jeroen

    Ja, tot aan de Asselijnstraat en daarachter blijft het gewoon afgetrapte boel.

  3. Jacobson

    Het ziet er mooi uit, MAAR ik vind dat de fietsroute er ongelukkig uitziet. Als je uit de richting rivierenwijk langs de Croeselaan aankomt rijden aan de rechterkant van de weg, dan moet je oversteken naar de linkerkant. Voor het Beatrixgebouw is geen fietspad meer. Dat oversteken gaat dwars over een raar soort rotonde waar je het autoverkeer kruist (stoplicht?). Daarna moet je de Van Zijlstweg oversteken (stoplicht).

    Als je de Rabobrug overwilt, moet je daarna weer de autobanen over (stoplicht?).
    Ik denk dat velen de verleiding om gewoon rechts te blijven fietsen niet zullen weerstaan.

  4. Ronald

    Zo te zien verdwijnt er dus een fietspad!
    Het fietspad aan de kant van de Rabotoren is weg, iedereen moet aan de Westkant gaan fietsen. Wie denk dat iedereen dat gaat doen? Ik niet. Ik voorspel fietsers op de stoep die geen zin hebben over te steken, als ze even later toch aan die kant de fietsenstalling in moeten.
    Dus ook voor fietsers is dit onhandig, dat had ik niet verwacht.
    Wat is eigenlijk de drijfveer? Esthetiek?

  5. WP

    Volgens mij staat op pag 6 nog de tunnelvariant voor het Westplein….. Pijnlijk voor Lombok 😉

  6. Herman

    Beetje tegenstrijidg?
    Enerzijds belangrijke ontsluitingsweg voor RABO/Jaarbeurs e.d. en anderzijds 30 km, fietsweg, brede berm, veel bomen e.d.?

  7. Niels Utreg

    Prachtig! Nu graag ook in de rest van de stad. Albatrosstraat is bijvoorbeeld verkeerstechnisch een drama, continu file. Zeker nu de Croeselaan half dicht is. Fijn voor de bewoners daar, Maar om in een groen gebied te wonen moet je denk ik in een wijk zitten met veel Groen Links-wetshouders, raadsleden of tenminste -stemmers. Grachtengordelpolitiek!

  8. Willem

    En mu nog de Kaatstraat, Adelaarstraat en W. van Noortstraat afsluiten voor doorgaand verkeer en inrichten als 30-km wijkontsluitingsweg!

  9. Wim

    30 km op wijkontsluiting is een snelheid die onrealistisch is. en totaal overbodig als de fietspaden en rijweg gescheiden is.
    Is zeker bedoelt om extra geld te collecteren door de flits colonne.
    Doe normaal en ze het op een normale snelheid.
    We gaan niet terug naar paard en wagen.

  10. Mimi

    De komende tijd op de schop?! Ik kan me langzamerhand al niet anders meer herinneren dan dat de Croeselaan op de schop ligt. Duidelijk is in elk geval dat dit voorlopig nog zo gaat blijven, waarbij verbetering van de fietskwaliteit cq algehele kwaliteit op zijn best als licht aan het einde van de tunnel fungeert.

  11. Ineke

    Een dubbelfietspad aan één kant van de weg werkt niet, dat zie je overal in Utrecht. Is veel te onhandig. Fietsers gaan dan inderdaad op het trottoir rijden. Veel beter is dubbele fietspaden aan beide kanten. Moet toch mogelijk zijn als ze 5 rijen bomen plannen?

  12. Jeannette

    Ziet er mooi uit, maar snap niet hoe dit het huidige probleem van op de stoep parkerende bewoners en leveranciers oplost. Nu heb ik er last van, maar ik snap die mensen wel. Hoe moet je anders grotere spullen bij de voordeur krijgen?

    Verder is er al een ontvlechting van het fiets en auto verkeer door de 2 fietspaden.

  13. casper

    5 rijen bomen is wel erg veel. En als het op gezondheid aankomt is dit nog slechter ook. Bij zo’n groen bladerdak is er minder verwaaiing en hoopt het fijnstof zich juist op onder de bomen.

    En ze moeten het fietspad aan beide kanten realiseren. Maakt de rabobank en het station makkelijker bereikbaar.

  14. Mark Kwant

    Geen fietspad meer bij Rabotoren? Dat kan niet waar zijn. Ik blijf gewoon rechts fietsen want ik wil even verderop de brug over. Wie dat heeft bedacht, die fietst zelf zeker niet?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).