Zo gaat de Maliebaan er waarschijnlijk uitzien | De Utrechtse Internet Courant Zo gaat de Maliebaan er waarschijnlijk uitzien | De Utrechtse Internet Courant

Zo gaat de Maliebaan er waarschijnlijk uitzien

Zo gaat de Maliebaan er waarschijnlijk uitzien
De Maliebaan, het Malieblad en het kruispunt bij de Burgemeester Reigerstraat gaan heringericht worden. Nu de eerste plannen zijn gepresenteerd wordt duidelijk dat de fietser ruim baan krijgt.

De Maliebaan, het Malieblad en het kruispunt bij de Burgemeester Reigerstraat gaan heringericht worden. Nu de eerste plannen zijn gepresenteerd wordt duidelijk dat de fietser ruim baan krijgt.

Het is nog tot en met 20 oktober mogelijk om te reageren op het voorstel. Opvallende veranderingen in het straatbeeld zijn de bomen op het kruispunt van de Maliebaan, Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat en de ruime fietspaden bij het Malieblad, het stuk tussen de Maliesingel en de Maliebaan. Hier komen ook de bomen in het straatbeeld weer terug, zoals dat tientallen jaren geleden ook het geval was.

De veranderingen worden mede gedaan om de zogeheten Herenroute, een alternatieve fietsroute tussen het centrum en de Uithof, te verbeteren. Hiervoor wordt bijvoorbeeld ook op de parallelwegen van de Maliebaan de maximumsnelheid verlaagt naar 30 km/u.

kruispunt nu
Het kruispunt bij de Maliebaan is nu vaak onoverzichtelijk
kruispunt toekomst
Een boompartij in het midden van de weg moet dit oplossen
Maliesingel nu
De Maliesingel staat nu vooral bekend om het slechte wegdek
Maliesingel toekomst
Klinkers en brede fietspaden moeten hier verandering in brengen
malieblad nu
Het zogeheten Malieblad gaat al helemaal op de schop
malieblad toekomst
En het historische parkje wordt daar in ere hersteld

60 Reacties

Reageren
  1. ECB

    Nog meer plekken waar auto moeten wegwezen. Je kan in de spits gewoon nergens meer komen met de auto.

    Links bedankt

  2. Marjan Fietsman

    Doeii automobilistjes, lekker naar Houten! Kusjes

  3. Objectivist

    Dit krijg je als je een stad laat besturen door hippies die mentaal ergens in ’69 op Woodstock zijn blijven hangen….

  4. Ronald

    Jammer dat het fietspad op het Malieblad ook moet wijken. Fietsers zullen er toch wel fietsen vermoed ik.
    Staan ook altijd een paar touringcars langs de rijbaan geparkeerd, hopelijk vinden zij een alternatief.

  5. Brigitte

    Goh, wat grappig.
    Sinds ik DUIC regelmatig lees, zie ik veel ‘artist impressions’ (sfeerimpressies) voorbij komen. Daarop afgaande, zou je kunnen concluderen dat het straatbeeld van Utrecht uitsluitend bestaat uit blanke, knappe, hippe 30-ers. En af en toe een vrouw met kind op de fiets. Nooit zie je een dikkerd, rollator of rolstoel ingetekend.
    En kijk nu toch eens naar die laatste tekening. Daar heeft iemand over na zitten denken.

  6. WP

    ECB en Objectivist (vreemde naam met zoveel meningen) willen graag snelwegen tot in het centrum en daar dan lekker op vast staan. We hadden ooit zo’n snelweg weet je nog, dat werkte niet… Zie ook Brussel, daar hebben ze ook een binnenstedelijke snelweg vermaakt tot wandelzone.

    Ik vind het een prima idee, morgen uitvoeren! De jaren 60 en 70 toen de auto vrij baan moest krijgen was (achteraf) een grote vergissing! Gewoon weer terugbrengen naar hoe het was. Geen doorgaand verkeer in Utrecht, alleen nog bestemmingsverkeer!

  7. Stefan

    Onderzoekers geven aan dat de schadelijke lange termijn effecten van luchtvervuiling door auto’s en scooters nog heel erg onderschat worden. Over 15 jaar verklaren ze ons voor gek dat we vervuilende auto’s en fietsers zo lang naast elkaar hebben laten bestaan. Inwoners van Nederlandse steden leven door luchtvervuiling bijvoorbeeld al een jaar korter dan mensen in de rest van Nederland….en dan heb ik het nog niet eens over mensen met Astma en andere longaandoeningen. Ik vind het daarom heel goed dat de gemeente Utrecht ruimte geeft aan de fiets en het gebruik van de auto in het centrum zo onaantrekkelijk mogelijk maakt.

  8. Jonas

    Prima plan. Logisch gezien de enorme hoeveelheid fietsers over deze route.

    Heel goed hoe de gemeente heeft gereageerd op het debacle met de bekeuringen bij de kruising met de Reigerstraat. Eerst de kaart met de stoplichten waarvan je zelf kon aangeven welke onzinnig waren en waarvan er nu daadwerkelijk een deel van de dag op oranje staan. En nu dit mooie plan. Hulde!

  9. Willem

    Prachtig! Het wordt nog wel eens wat met Utrecht!
    ECB en Objectivist zouden het liefst zien dat de Neude nog een parkeerplaats was en je nog gewoon met de auto de Oudegracht op mocht. Ga lekker in Almere wonen, kun je auto rijden in de polder.

  10. Boris

    @Willem

    Waarom in Almere? Is dat de plek voor andersdenkenden? Mogen mensen die niet uw mening aanhangen niet in de stad komen? Ik ken iemand anders die dat ook roept over mensen die hem niet aanstaan.

    We leven met zijn allen in de stad, niemand heeft de wijsheid in pacht, dus we moeten naar elkaar luisteren en elkaars mening serieus nemen. Natuurlijk is het belangrijk dat de lucht schoner wordt. Maar als ik niet meer in de stad kan wonen omdat ik mijn baan moet opzeggen omdat ik mijn auto van U moet inleveren dan heb ik dat liever niet en ik denk dat U dat zal moeten accepteren.

    Alleen een dictatuur kan snel genoeg handelen om echt besluiten te nemen. Wilt U dat?

  11. Herman

    Wat mooi zonder al die auto’s!

    De stad wordt steeds mooier, ga maar eens op de Mariaplaats of Jacobsstraat kijken. Overal waar de auto verdwijnt komt een hele mooie stad tevoorschijn.

  12. Objectivist

    @WP 16 OKTOBER 2015 OM 13:38

    Quote: “ECB en Objectivist (vreemde naam met zoveel meningen) willen graag snelwegen tot in het centrum en daar dan lekker op vast staan.”

    Wat ik wil, is niets anders dan zo efficient mogelijk mijn bestemming in Utrecht kunnen bereiken als ik een boodschapje doe, uit ga, wil winkelen of een zakelijke afspraak heb! Oftewel, met mijn auto het liefst voor de deur!

    Dan helpt het niet mee als een paar doldwaze boomknuffelaars van de Gemeente het hele centrum van Utrecht tot een onbereikbaar en afgesloten urban reservaat vol ecologische fietspaden voor bakfietsmoedertjes ombouwt, wegens utopische hippie-wanen.

    Nu vermijd ik het centrum als de builenpest en geef ik mijn geld gewoon uit op plekken waar ik wel welkom ben….Daar ben ik vast niet de enige in!

  13. Objectivist

    @Brigitte 16 OKTOBER 2015 OM 13:14

    Quote: “En kijk nu toch eens naar die laatste tekening. Daar heeft iemand over na zitten denken.”

    U doelt op de raketgeleerde uit Eritrea op de fiets en de kernfysicus uit het bergachtige Anatolie, welke samen met zijn elegante vrouw (emeritus hoogleraar natuurwetenschappen) het straatbeeld verrijkt…?

  14. Hanks

    @Brigitte

    Die artist impressions komen gewoon van de gemeente Utrecht, niet van DUIC: http://www.utrecht.nl/utrecht-fietst/utrecht-werkt-aan-routes/

  15. ECB

    @ Objectivist,

    Ben het voor de volle 100% met je eens. Aangezien links de hele binnenring van Utje autoluw wil maken, voorzie ik alleen maar meer problemen.

    Als die boomknuffelaars nu eerst met een goed alternatief komen, en dan niet de fiets, dan zal het al een hoop schelen.

  16. Hanks

    @Objectivist

    “Wat ik wil, is niets anders dan zo efficient mogelijk mijn bestemming in Utrecht kunnen bereiken als ik een boodschapje doe, uit ga, wil winkelen of een zakelijke afspraak heb! Oftewel, met mijn auto het liefst voor de deur!”

    Vier voorbeelden die alle vier uitstekend autoloos te voltooien zijn. Ik ben het met je eens dat het centrum van Utrecht bijzonder auto-onvriendelijk is en dat de gemeente Utrecht er alles aan doet om de autobezitter zoveel mogelijk dwars te zitten, tot op het irritante af.

    Maar als iedereen in het centrum van Utrecht daadwerkelijk ‘de auto voor de deur’ zou hebben kom je echt niet tot die efficiënte manier om je bestemming te bereiken.

    Dus ik snap je irritatie, maar je alternatief is naief en onrealistisch.

  17. Hans Oudwijk

    De impressiefoto van de Maliesingel laat en aanzienlijke versmalling van de autorijbaan zien. Mag ik de conclusie trekken dat de singel voor auto’s éénrichtingsverkeer gaat worden?

    Zo ja dan zouden een paar drempels ter hoogte van de bocht bij Zonneborg geen overbodige luxe zijn want daar wordt nu al altijd verschrikkelijk hard gereden. Althans, de mannetjes die zich midden in de stad een ‘sportieve rijstijl’ hebben aangemeten doen dat met een stevige ‘aanloop’ bij voorkeur in de flauwe bocht aldaar.

  18. Jeroentje Tafelblad

    Die conclusie lijkt me onzin, er zijn genoeg wegen die een smalle rijbaan hebben waar twee auto’s elkaar gewoon kunnen passeren vanuit tegengestelde richting.

  19. Gertjan Koelewak

    @ECB:

    Een goed alternatief is bijvoorbeeld de fiets.

  20. ECB

    @ Gertjan Koelewak,

    Zelf kan ik door medische redenen niet de fiets gebruiken. Het OV is een ramp. Dus een alternatief is er niet in deze stad.

  21. boris

    @Gertjan Koelewak

    Ik ben een beetje klaar met mensen die de fiets een goed alternatief noemen zonder daarbij te benoemen wat er dan op de fiets gedaan kan worden wat tot nu toe in de auto gebeurd. Dus bij deze de vraag en ik hoop dat u de tijd neemt om een goed antwoord te bedenken.

    WAARVOOR IS DE FIETS DAN EEN GOED ALTERNATIEF? u zegt het zo stellig, daar moet iets achter zitten.

    Kom dan? Wat kan ik op de fiets gaan doen wat ik nu nog met de auto doe? Dat weet u helemaal niet, dat kunt u helemaal niet zeggen. Is het nou echt zo moeilijk om in te zien dat sommige mensen niet voor de lol in hun auto stappen?

  22. Buurman

    waar blijft toch echte visie! Utrecht is geen pretpark!

  23. Herman

    Utrecht is een stad, een stad met een middeleeuws hart en daarom prachtige wijken. Dat alles heeft zich ontwikkeld in een tijd dat er nog geen auto’s waren.

    Auto’s passen dus eigenlijk niet in zo’n stad. Fietsers natuurlijk wel die nemen zowel in gebruik als gestald nu eenmaal veel minder ruimte in beslag dan auto’s.

    Als je in de stad wilt wonen en werken dan heb je aan een fiets of OV veel meer en aan een auto heb je eigenlijk niets in de stad.

    Altijd gevaarlijk om te vergelijken, maar in steden als Amsterdam, Antwerpen, London, New York en Parijs is de rol van de auto ook ondergeschikt en wordt het OV, fiets of taxi als vervoersmiddel gebruikt.

    Gewoon omdat in een beperkte ruimte waar veel mensen willen zijn voor allerlei functies auto’s gewoon niet passen.

    Als je toch graag alles met de auto wilt doen dan is de binnenstad van Utrecht met omliggende wijken niet de meest handige plek en zijn er alternatieven genoeg, niet eens heel ver weg zelfs. In Leidsche Rijn Nieuwegein of wat verder Almere is de auto wel makkelijk te gebruiken.

  24. Bas

    @herman,

    Ik zie je punten en geef je op veel ervan gelijk, al was het maar om de redelijk van hoe het geschreven staat!

    Een ding wel; de leeftijd van Utrecht wordt nogal eens overschat. Zie hier: http://code.waag.org/buildings/#52.0934,5.167,12
    Alle woningen in Nederland naar bouwjaar.

    Je ziet duidelijk een grens, voor 1900 is binnen de oude en de nieuwe gracht. Ten oosten nog wat bouw rond 1930, maar veruit het grootste gedeelte van de stad is gebouwd na 1950 (zoals veel steden in NL dankzij de Duitsers). Er is behalve de museale kleine stadskern maar heel weinig oud Utrecht.

  25. Thijs

    WP, maak je niet te druk om wat objectivist allemaal uitkraamt, hij zeurt werkelijk overal om. (zie diverse andere posts) Als ‘t ‘m even lukt, draait ie ‘t binnen 2 zinnen zo om dat de man uit Eritrea, de arme vluchteling en iedereen die links denkt er de schuld van is dat hij als trouwe belastingbetaler iedere dag in de file staat. Ondertussen heeft hij niet door dat het zijn eigen (en die van de gelijkdenkenden) schuld is. Namelijk: als we allemaal zo weinig flexibel zijn en per se met onze luie reet vanuit ons blik direct de vergaderstoel in willen rollen, dan hoef je geen wiskundige te zijn om te concluderen dat je dan in de file staat.
    Meneer woont zelf waarschijnlijk niet in de stad maar ergens achteraf, dat praat een stuk makkelijker als het om luchtvervuiling aankomt.
    Korreltje zout dus. Heel veel zout.

  26. Pim

    Helemaal mee eens, @herman.
    De stedelijke dichtheid is een gegeven in Utrecht De monumentale waarde heeft ons stadsie enorm veel gebracht. De kwaliteit van de binnenstad zit ‘m onder andere in de vorm van de openbare ruimte en de knusse aangename menselijke maat die onze historische binnenstad heeft. Mocht je ervoor kiezen om toch midden in de stad te wonen of werken, dan zul je ook moeten kijken naar alternatieven. De auto massaal tot in de binnenstad slepen doet danig afbreuk aan de leefbaarheid van de stad die o.a. voor het tourisme zo interessant is.
    Volgens mij is het vooral zaak om vanuit de huidige transferia zeer hoogwaardige OV pendel verbindingen aan te leggen. Een bus (daarin geef ik je gelijk @ECB) volstaat imo ook niet, dat is teveel geschud, te krap, te lang wachten in de regen, etc. Dat is voor menigeen (en zo te horen voor Objectivist) geen goed alternatief voor de auto. Een tramverbinding wordt in de praktijk veel meer gezien als gelijkwaardig. Maar dat vergt wat infrastructuur…
    Daarnaast is het vooral een mindset die maar een klein beetje hoeft te switchen. Stel je voor: je komt vanuit Arnhem en je wil naar de Mariaplaats. Vanuit Arnhem rij je in 30 minuten naar de ring van Utrecht. Vervolgens ben je nog een keer zoveel tijd kwijt om de stad in de komen en je auto kwijt te raken. In die 30 minuten ben je al 2x met een tram van Transferium met de tram op het station. 5 minuutjes lopen (goed voor je conditie) en je staat fris en fruitig op je bestemming. Veel gedoe is het niet en als leuke bijkomstigheid gaat de stad ook nog eens lekkerder ruiken! Die €10,- parkeerkosten van Springhaver gaan voor de helft op aan een transferiumkaartje, voor de andere helft koop je een lekkere dürum döner. (de brandstof van retour ring-utrecht zit nog in je tank)

  27. Jannes

    Ik woon in de binnenstad in het museumkwartier en ik heb de auto voor de deur. Voor mij is de binnenstad nu uitstekend bereikbaar via Maliebaan en Utrecht Oost, ik zit binnen 10 minuten op de snelweg. Ik vind het in het museumkwartier relatief rustig met verkeer, het rijdt er vaak prima. Helemaal als je de weg kent en wat eenrichtingsverkeer negeert. Ik hoop alleen niet dat mijn wijk minder bereikbaar (lees: minder snel bereikbaar) wordt door de plannen voor de Maliebaan en Maliesingel. Nu race ik namelijk altijd lekker vanaf de Berekuil tot aan mijn parkeerplek zonder dat ik echt rekening hoef te houden met fietsers. Straks wordt het slalommen zo te zien. Wel leuk dat ik met de hond straks een leuker rondje kan maken over dat nieuwe pad langs de Maliesingel met die twee bankjes. Misschien wordt dat wel mijn nieuwe spot.

  28. BramD

    En ook eens beginnen met het opheffen van parkeerplaatsen langs de openbare weg. Bijvoorbeeld te beginnen met de grachten. Dat zal de auto-druk in de binnenstad doen afnemen en de aantrekkelijkheid ervan doen toenemen.

  29. Van Pimpelen

    … Feuchtinger???

  30. Rob

    “Utrecht is een stad, een stad met een middeleeuws hart en daarom prachtige wijken. Dat alles heeft zich ontwikkeld in een tijd dat er nog geen auto’s waren.”

    Dat is niet relevant want het gedeelte van de stad wat ontwikkeld is in de tijd dat er wel veel auto’s waren wordt net zo hard verpest voor autoverkeer. Er zit kennelijk geen visie achter maar een waan.

    “Auto’s passen dus eigenlijk niet in zo’n stad. Fietsers natuurlijk wel die nemen zowel in gebruik als gestald nu eenmaal veel minder ruimte in beslag dan auto’s.”

    Nou daar denkt men inmiddels ook al anders over. Fietsen die gestald worden zijn inmiddels ook al overlastgevende elementen die geweerd moeten worden, en fietsverkeer wordt ook al als een probleem gezien, met name op plaatsen waar gewerkt wordt.

    Het probleem is kennelijk niet de soort vervoer maar de mate van gebruik ervan. Als iedereen met het OV zou gaan dan zou het OV ook een probleem worden.

  31. swek030

    Doei auto’s! Die horen niet in Utrecht thuis.

  32. Josse de Voogd

    Een kleine minderheid gebruikt de auto en geeft daarmee veel overlast voor de meerderheid. Ja fijn je auto voor de deur, maar dat kan alleen omdat de rest het niet heeft. Wijken binnen de binnenring zijn gewoon niet geschikt voor de auto. Bijna de hele rest van stad en land wel. Prima plan.

  33. Dirk

    Fijn om te zien dat de auto nog minder ruimte krijgt en dat die teruggegeven wordt aan voetgangers en fietsers. Voor een stad als Utrecht die voor een aanzienlijk deel uit autolozen bestaat (studenten maar ook steeds meer professionals die er geen behoefte aan hebben om een auto te bezitten) is het een goede verhouding.

    De toekomst voor Utrecht is wat mij betreft de introductie van een tramnetwerk. Dan kun je namelijk echt de binnenstad voor auto’s en bussen gaan afknijpen (het niet-bestemmingsverkeer) en het is zelfs een alternatief voor de fiets (de fietsparkeeroverlast loopt inderdaad soms de spuigaten uit).

  34. D Jonkhout

    het is opzich wel mooi maar ik zie geen ruimte meer voor het maliebaan festival oftewel de piekenkermis waar moet die dan gehouden worden iemand die graag elk jaar naar de piekenkermis gaat en braderie
    Danny

  35. Frank van Laar

    Een hele vooruitgang op het Malieblad.
    Maar zou het kruispunt Maliebaan/Nachtegaalstraat/Burgemeester Reigerstraat niet wat meer grandeur kunnen krijgen?

    Zodanig,dat Voetgangers en overige weggebruikers van deze unieke plek kunnen genieten!!

  36. Dienmeibos

    Ik kan niet wachten tot het zover is kan ik heerlijk lekker fietsen over de malie baan het ziet er fantastisch uit werkelijk!

  37. Ronald

    Misschien dat het middeleeuwse centrum niet gemaakt is voor auto’s, de Catharijnesingel en de Maliebaan zijn dat wel gewoon. Al die oude foto’s van ‘t Utrechts Archief staat het vol met de gezellige auto’tjes die ongehinderd door straatmeubilair rondkarren. Veel viezer dan nu trouwens, dat veranderd ook snel in de richting van nul uitstoot (lokaal).

  38. Hans

    Het gaat de goede kant op met de stad!
    Een compliment voor het gemeentebestuur is hier zeker op zijn plaats. Met links of rechts heeft dit niks te maken zoals sommigen beweren; we hebben een evenwichtig college van vier partijen, twee ter linker zijde, twee in het spectrum van rechts.

  39. van wezel g

    De amtenaren van heden zijn de pest voor de arbeiders.

  40. Echoput

    Pffffff wie is de grootste ambtenaar van Wezel? . – ezel…ezel…ezel…

  41. Luuk Upuuk

    Misschien met oog voor histories besef en toekomstvisie vast een paradeplaats voor Pegida inrichten??

  42. Ries

    Pffff….de stad wordt een ramp en bijna onbereikbaar voor auto’s, vooral door Groen Niks en al dat inteelt vanuit de polder die alleen huifkarren en fietsen gewend zijn.

    Als echte Utregter hoop ik dat men eens wakker wordt in de stad en de Gemeenteraad, fietsen oke, maar een stad zonder auto’s is geen stad meer.

    Ongelofelijk allemaal, wanneer zijn de Gemeenteraadsverkiezingen?

  43. Thijs

    Heerlijk, niet omver gereden worden door een rechtse bullebak in een audi A-nogwat! Ik teken voor dit plan. Ondergetekend: een linkse polderinteelter met een referentiekader breder dan alleen de stad Utrecht. Ik kan de polder ten zeerste aanraden voor een stukje peace of mind, Ries! Zal je goed doen.

  44. Willem

    @Boris: nee hoor, wat een opgefokte reactie van je. Gewoon omdat die steden daarvoor gebouwd zijn. Een stad als utrecht niet.

  45. Marjo

    Grapjassen die de tekeningen van het kruispunt van de Maliebaan gemaakt hebben. De boomkronen groeien in de tekening in elkaar. De wortels zitten voor de helft onder het asfalt. Geen boom kan zo groeien. Zelfs in elkaar stekend hebben zo’n bomen onderaan al ruimte nodig groter dan de wegkruising van nu. Dat zie je zo aan de bomen die er nu al staan. Wat getekend is kan helemaal niet. Artist-impression noemen ze dat waarschijnlijk. Volksverlakkerij kun je ook zeggen. Als ze iets laten zien dat helemaal niet kan dan zijn ze iets anders van plan dan getekend is.
    De andere tekeningen zien er ook aardig uit. Daar is minder gemakkelijk bij te zien of het wel of niet kan. Bij artist-impressions weet je het nooit.

  46. Berend

    Goed zo, Utrecht is een fietsstad. Genoeg plaatsen om te wonen als je alles graag met de auto doet.

  47. Erik de Gier

    Utrecht fietsstad!!

  48. Johan de Boer

    Morgen beginnen! Wat een aanwinst voor de stad. Na de Domstraat, Marieplaats en de st. Jacobstraat krijgt nu dus de Maliebaan en omgeving de kans op een duurzame opknapbeurt. Kan niet wachten tot ook de grachten en natuurlijk het Domplein autovrij worden gemaakt. De stad wordt telkens een beetje mooier!

  49. Links tuig

    @rechtse rakker: check nog ff welke partijen in het college zitten voordat je dit soort onzin ventileert. Jouw VVD zit ook in het college.

  50. Kees N

    Prachtig plan, ruim baan voor de fietser. Één ding: graag de fietsstroken met asfalt en de autostroken met klinkers. Dat is voor ieder plezieriger.

  51. Objectivist

    @Hanks 16 OKTOBER 2015 OM 15:57

    Quote: “Vier voorbeelden die alle vier uitstekend autoloos te voltooien zijn.”

    Reizen naar Groningen kan ook op de fiets. Ik wil het alleen niet.

    Quote: “Ik ben het met je eens dat het centrum van Utrecht bijzonder auto-onvriendelijk is en dat de gemeente Utrecht er alles aan doet om de autobezitter zoveel mogelijk dwars te zitten, tot op het irritante af.”

    Amen!

    Quote: “Maar als iedereen in het centrum van Utrecht daadwerkelijk ‘de auto voor de deur’ zou hebben kom je echt niet tot die efficiënte manier om je bestemming te bereiken.”

    Jawel, alleen moet je dan het centrum anders aanpassen! Meer wegen aanleggen, slimmere doorstroming genereren en extra parkeergelegenheid scheppen.

    Quote: “Dus ik snap je irritatie, maar je alternatief is naief en onrealistisch.”

    Waarom? Al die miljoenen die gestopt zijn in het omvormen van de stad in een bio fiets-utopia voor bakfietsmoedertjes hadden ook gewoon kunnen worden ingezet om het centrum effectief per auto bereikbaar te maken. Gewoon een kwestie van (verkeerde) keuze! Utrecht had ook gewoon dé autostad van Nederland kunnen worden….

  52. WP

    @Kees N

    volgens mij word je op je wenken bediend. Dat is tegenwoordig standaard beleid, midden klinkers en fietsstrook asfalt.

  53. Objectivist

    @Thijs 16 OKTOBER 2015 OM 19:45

    Quote: “WP, maak je niet te druk om wat objectivist allemaal uitkraamt, hij zeurt werkelijk overal om. (zie diverse andere posts) Als ‘t ‘m even lukt, draait ie ‘t binnen 2 zinnen zo om dat de man uit Eritrea, de arme vluchteling en iedereen die links denkt er de schuld van is dat hij als trouwe belastingbetaler iedere dag in de file staat.”

    Een trouwe belastingbetaler ben ik niet, maar voor de rest zie ik daar eigenlijk weinig staan dat niet in meer of mindere mate geheel op waarheid berust.

    Quote: “Ondertussen heeft hij niet door dat het zijn eigen (en die van de gelijkdenkenden) schuld is.”

    Hoe had ik het over het hoofd kunnen zien? Niet de Marxistische gemeenteraad van Utrecht heeft het centrum auto-frei verordonneert, maar ik!

    Quote: “Namelijk: als we allemaal zo weinig flexibel zijn en per se met onze luie reet vanuit ons blik direct de vergaderstoel in willen rollen, dan hoef je geen wiskundige te zijn om te concluderen dat je dan in de file staat.”

    Je hoeft ook geen wiskundige te zijn om te kunnen bedenken dat je meer wegen aan kunt leggen. Je hoeft er zelfs niet intelligent voor te zijn.

    Quote: “Meneer woont zelf waarschijnlijk niet in de stad maar ergens achteraf, dat praat een stuk makkelijker als het om luchtvervuiling aankomt.”

    Uiteraard niet! Ik ga niet op een plek wonen die door een zooi doldwaze ambtenaren schier onbereikbaar voor auto’s is gemaakt.

  54. WP

    @Objectivist

    “Jawel, alleen moet je dan het centrum anders aanpassen! Meer wegen aanleggen, slimmere doorstroming genereren en extra parkeergelegenheid scheppen.”

    En waar moeten die wegen dan komen te liggen…? En hoeveel rijstroken moeten ze dan wel niet hebben….?
    Meer en bredere wegen gaan gepaard met sloop van huizen, dat betekent dus dat je wilt dat mensen verplicht uit de stad weg moeten??

    Volgens mij moet je lekker in Leidsche Rijn gaan wonen, daar hebben ze van te voren na kunnen denken over het autogebruik. Dat het er niet gezelliger van wordt is dan echter wel weer een nadeeltje…

    De stad Utrecht is niet gebouwd op zoveel auto’s. De stad is weliswaar voor het grootste deel niet middeleeuws, maar wel voor een groot van voor 1940. Pas daarna is het autogebruik drastisch toegenomen. Voor 1940 had vrijwel niemand dit voorzien en bouwden ze niet voor zoveel auto’s. Voor 1900 (ook een groot deel van Utrecht, was het überhaupt gewoon paard en wagen.

    Ik ben absoluut niet tegen de auto, heb zelf ook zo’n patserige leasewagen, maar dat iedereen van buitenaf maar met de auto midden in het centrum moet komen en dat bewoners van de ene wijk naar de andere wijk met de auto gaan is iets wat anders kan. Van buitenaf moet je je auto maar op een transferium neerzetten en van interwijkverkeer doe je maar op de fiets, of je rijdt een stukje om via de snelweg. Utrecht is voor bestemmingsverkeer, niet voor doorgaand verkeer.

  55. Objectivist

    @WP 19 OKTOBER 2015 OM 09:41

    Quote: “En waar moeten die wegen dan komen te liggen…? En hoeveel rijstroken moeten ze dan wel niet hebben….? Meer en bredere wegen gaan gepaard met sloop van huizen, dat betekent dus dat je wilt dat mensen verplicht uit de stad weg moeten??”

    U denkt te tweedimensionaal. Betrekt de derde dimensie eens in het verhaal.

    Quote: “Volgens mij moet je lekker in Leidsche Rijn gaan wonen, daar hebben ze van te voren na kunnen denken over het autogebruik.”

    Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.

    Quote: “De stad Utrecht is niet gebouwd op zoveel auto’s. De stad is weliswaar voor het grootste deel niet middeleeuws, maar wel voor een groot van voor 1940. Pas daarna is het autogebruik drastisch toegenomen.”

    Dat is waar, maar neemt geenszins weg dat ze wel verbouwd had kunnen worden om meer auto’s effectief te kunnen verwerken. Dat kan nog steeds en als Utrecht werkelijk een sterke economische voortrekkersrol wil bekleden dan zal ze dit alsnog moeten gaan doen ook. Op wat ideologisch gestoelde moderne hippies na zit niemand op een ecologisch bakfietsparadijs te wachten.

    Quote: “Van buitenaf moet je je auto maar op een transferium neerzetten en van interwijkverkeer doe je maar op de fiets, of je rijdt een stukje om via de snelweg.”

    Exact de mentaliteit die het bedrijfsleven en vermogende shoppers weg zal gaan jagen uit Utrecht.

  56. Hans Versnel

    De voorgestelde plannen voor de Maliebaan zijn met bewoners en andere belanghebbenden rond de Maliebaan tot stand gekomen. Die hebben al hun belangen afgewogen en natuurlijk heeft niet iedereen zijn zin gekregen. Het zal een ieder bekend zijn dat daar veel autobezitters bij zijn evenals fietsers overigens. Maar wat te denken van de voetgangers/wandelaars en bezoekers van het Spoorwegmuseum. Het zijn heel goede plannen en zeer innovatief wat betreft de kruising met de Nachtegaal/Reigerstraat! Heel mooi voor het Malieblad waardoor het park Lepelenburg op groene wijze wordt verbonden met de Maliebaan. Nu alleen nog de vraag waar de touringcars moeten parkeren zonder die mooie verbinding te doorkruisen.

  57. Objectivist

    Mooi zo, prima ruim baan voor de fiets zeg ik altijd maar.

  58. WP

    @Objectivist,

    “U denkt te tweedimensionaal. Betrekt de derde dimensie eens in het verhaal.”

    Afgezien dat dit echt veel te duur is, wordt er in Nederland/Europa geen tunnel meer gebouwd waar je eventueel vast in zou kunnen komen te staan, na een paar ‘ongelukjes’ in het verleden met tunnels in Europa.

    Het bedrijfsleven wil graag rond het Centraal Station zich vestigen, die zeggen gewoon botweg tegen hun medewerkers, kom maar met het OV. En het stationsgebied is best nog goed te bereiken met de auto en dat zal niet zo snel veranderen.

    De vermogende shopper is niet waar Utrecht het geld aan verdient. Dat wordt verdient met de consument met een middeninkomen, daar zijn er namelijk veel en veel meer van. Op Oudkerkhof wordt overigens nog akelig veel rekening gehouden met de vermogende shopper uit Bosch en Duin en omstreken, aangezien daar nog steeds parkeerplekken zijn midden in de oude stad (kom er zelf ook geregeld, alleen niet met de auto 😉 )

    En dan nog vroegûh kon je zelfs op de Steenweg met de auto komen. Nu mag dat niet meer, zijn er minder bezoekers gekomen??

  59. Constant Demonchy

    Alle reacties tot nog toe gaan over de vraag of je fiets of auto de voorrang moet geven. Maar ziet niemand nou dat het eigenlijk een heel dom plan is? Ze leiden het hele verkeer langs de Maliebaan kant van het Malieblad en dan dwars door de verbinding tussen Malieblad en Maliebaan in plaats van langs de Maliesingel. Hoe moet dat dan bij de Piekenkermis? En met de start als je wilt hardlopen? Hoe verzin je het…
    En waarom doe je de prachtige zichtlijn door de hele Maliebaan, de mooiste laan van Nederland, geweld aan door halfweg een blokkerend plantsoentje aan te leggen? Ik ben overtuigd fietser, maar niet ten koste van de gebruiksmogelijkheden voor evenementen en de schoonheid van de baan.

  60. Otto nelemans

    Eigenlijk heft het niet zo veel zin om tussen het reactiegeweld te reageren, totdat ik bij Constant Demonchy (goed zo weer eens een volledige naam!) las dat de prachtige zichtlijn van de maliebaan ernstig onderbroken gaat worden. Ook de Maliebaan is heel oud. Ik zou zeggen wat meer respect graag voor dit nationale monument.
    Verder ben ik zeker ook voorstander van meer nadruk op het gebruik van de fiets, maar nu worden deze verkeersduivels (ikzelf fiets ook altijd in en naar de binnenstad) zonder licht, rijders door rood en telefoonaanbidders, die vaak tegen in het verkeer op de fietspaden rijden, verschrikkelijk beloond. Als alle automobilisten het zelfde rijgedrag zouden vertonen, dan wordt het pas een rotzooi.
    Hoe gaan automobilisten van buiten de binnenstad bezoeken? Het parkeerbeleid met name aan de oostzijde van de stad is nog altijd niet opgelost. Leuk voor de middenstand.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).