Zo kan de Twijnstraat er in de toekomst uit gaan zien | De Utrechtse Internet Courant Zo kan de Twijnstraat er in de toekomst uit gaan zien | De Utrechtse Internet Courant

Zo kan de Twijnstraat er in de toekomst uit gaan zien

Zo kan de Twijnstraat er in de toekomst uit gaan zien
De Twijnstraat en de Nicolaasstraat moeten in de toekomst flink getransformeerd worden. Het college heeft een plan gepresenteerd waarmee de volgende stap in het proces gezet kan worden: het Functioneel Ontwerp en Programma van Eisen liggen klaar

De Twijnstraat en de Nicolaasstraat moeten in de toekomst flink getransformeerd worden. Het college heeft een plan gepresenteerd waarmee de volgende stap in het proces gezet kan worden: het Functioneel Ontwerp en Programma van Eisen liggen klaar

De Twijnstraat en de Nicolaastraat zijn belangrijke wegen in het netwerk voor voetgangers en fietsers in de binnenstad. Beide straten verbinden het Museumkwartier met het Universiteitskwartier en via de Oudegracht met het kernwinkelgebied van Utrecht. De transformatie van de straat heeft een hoge prioriteit voor de gemeente. Vooral de Twijnstraat is een drukke bedoening: voetgangers, fietsers en auto- en vrachtverkeer zijn er te vinden.

Om tot een nieuwe inrichting van de straat te komen heeft de gemeente op twee avonden overlegd met zo’n 80 aanwezigen. Meerdere mogelijke varianten zijn besproken, na alle reacties is er nu een programma van eisen opgesteld. Dit is een document waarin eisen en wensen staan waar het nieuwe ontwerp aan moet voldoen.

Chaotische straat

De Twijnstraat wordt nu vaak nog als chaotisch ervaren, dit blijkt ook uit de reacties die de gemeente ontving: laden en lossen moet beperkt worden tot de ochtend, stoepbanden moeten geplaatst worden om voetgangers veiligheid te bieden, de gemeente moet kijken naar alternatieve fietsroutes en de mogelijkheid van eenrichtingsverkeer. Ook de gemeente concludeert dat gestalde fietsen, veel uitstallingen van ondernemers en ander straatmeubilair de doorgang belemmeren in de straat, evenals geparkeerde auto’s en de vele paaltjes. Daarnaast is er een wildgroei van borden en is de algehele kwaliteit van de weg niet meer op het hoogste niveau.

De gemeente wil samen met de ondernemers nu gaan zorgen voor een opgeruimde en gezellige straat voor bewoners en bezoekers. “De Twijnstraat heeft een aantrekkelijke mix van winkelen en horeca. Hier zitten winkels die niet overal te vinden zijn”, aldus de gemeente. “Daarom zouden de Twijnstraat en de Nicolaasstraat aantrekkelijke stadsstraten moeten worden.”

De gemeente schets een toekomstbeeld: “Mensen slenteren over bredere stoepen, de vele fietsers delen de smallere rijloper met het autoverkeer en het bevoorradend verkeer. In het eindbeeld is parkeren langzamerhand verplaatst naar alternatieve locaties. Uitstallingen en objecten zijn sterk gereduceerd. Fietsen van bezoekers zijn gestald in vakken, gericht op korte bezoektijden en in rekken voor langer verblijf. Bewoners stallen hun fiets in een buurtstalling.” De inrichting en detaillering moeten eenvoudig worden en met duurzame materialen: “passend in de historische binnenstad.”

Vervolgstappen

De gemeente laat nu een eindbeeld zien waar stapsgewijs naartoe gewerkt gaat worden. Nu het Integraal Programma van Eisen klaar is en het Functioneel Ontwerp gepresenteerd zal er een definitief ontwerp gemaakt gaan worden. In het najaar start de uitvoering, tijdens de kerst- en sinterklaasperiode zullen er geen ingrijpende werkzaamheden plaatsvinden. Uiteindelijk moeten de voetgangers en de fietsers centraal staan in de straat.

Huidige situatie door Dolte Stedenbouw
Huidige situatie door Dolte Stedenbouw
Ontwerpschets door Dolte Stedenbouw. Het definitieve ontwerp kan hier van afwijken. Foto bovenaan artikel is actueler.
Ontwerpschets door Dolte Stedenbouw. Het definitieve ontwerp kan hier van afwijken. Foto bovenaan artikel is actueler.

34 Reacties

Reageren
  1. Karenlee

    De Twijnstraat heeft al veel charme, maar kan nog leuker als het (inderdaad) iets minder druk en chaotisch wordt. Ik ben er helemaal voor…

  2. NLP

    Ik neem aan dat de schrijver ‘drukke bedoening’ bedoelt ipv ‘bedoeling’…

  3. Jack

    Ziet er aantrekkelijk uit op de artist impression! Nog wel even de vraag of er een goede fietsparkeergelegenheid komt en of de Twijnstraat dan autovrij (behalve laden en lossen in de ochtend) wordt?

  4. SuuS

    Inderdaad … geen fietsparkeerplekken. Praktisch gezien zijn die wel nodig

  5. Suzanne

    Het is bizar dat er nog steeds geparkeerd kan worden. Daar is het veel te krap voor.

  6. robert

    Wel jammer dat ook hier weer die afschuwelijke geraniumbakken aan de historische lantarenpalen hangen…. voor de rest ‘een mooi straatje’

  7. Co van Hemert

    De twijnstraat behoort goed toegankenlijk te zijn voor brandweer en ambulance. Een parkeerverbod zou daar wel goed zijn. De straat is nogal smal te noemen.

  8. Jan

    Ziet er leuk uit, ook de geraniums! Aleen jammer van die fietsster die weer eens blijkbaar fietsend vanaf het voetgangersdeel de straat op rijdt. Het blijft dus voor voetgangers even link als nu.

  9. peter

    Prima dat parkeren van auto’s in de Twijnstraat verdwijnt. Eindelijk ruimte!

  10. wandelaar

    Prima, ook voor mensen met een rollator/rolstoel is dan winkelen mogelijk.

  11. Saar

    Aan het begin van de straat zijn twee parkeerplekken met een kruis erdoor. Toch staan daar altijd auto’s en busjes geparkeerd of langdurig stil.

    Oversteken van LHC naar het hoekje van de Rabobank is ook een gevaarlijk punt.

    Deels ligt het ook aan de bezoekers zelf. Bezoekers van de EkoPlaza en van de bloemenwinkel zetten hun fiets midden op de smalle stoep, ipv de steeg om de hoek. In die stegen zouden diagonale fietsstandaarden aan de muur kunnen komen.

  12. Karenlee

    Moet zeggen dat ik niet goed snap waarom sommige mensen zo verontwaardigd zijn over de bloembakken aan de lantarnpalen. Nee, het is misschien niet “historisch correct”, maar anno 2015 is het wel een (en ook een van de weinigen) manier om mooie bloemen een onderdeel te maken van relatief druk openbare straten en ruimtes.

  13. jos stelling

    Ben voor de geraniums aan de lantaarnpalen. Zijn die dingen overdag ook ergens goed voor.

  14. Onager Booden

    een van die straatjes die je nog aan ouder Utrecht doen denken toen er nog geen voetgangersgebied was. Ik vind het er niet als verbetering uitzien, te weinig ruimte voor verkeer en moeten er per see overal in de stad terrassen zijn.. Het ledig erf is om de hoek dus dat lijkt mij overbodig. Dit is toch gewoon de toegangsweg voor veel soorten vervoer vanaf de zuidzijde.. een beetje parkeren moet kunnen in je eigen straat er wonen immers nog overal mensen in de Twijnstraat.

  15. Michiel

    Ik denk toch dat er opgelet moet worden dat het niet allemaal te steriel wordt. Waarom niet gewoon auto’s eruit en voor de rest de boel de boel laten? Een beetje chaos maakt een stad ook een stad, en niet Leidsche-Rijn-Aan-de-Gracht

  16. Arnoud

    Helemaal met Michiel eens (hierboven 13:57)!

  17. Marieke

    Eens met Michiel! Daarbij vind ik het, als bewoner van de Nicolaasstraat, nu dan net weer wat minder charmant dat het laden en lossen naar mijn stoep verplaatst wordt – terwijl de Nicolaasstraat hierboven juist ook genoemd wordt als straat vol sfeer.

  18. Heer Kuch....

    Geinig dat mensen hier reageren op de onderste ontwerpillustratie in het artikel, terwijl de bovenste de meest realistische is, daar is nog gewoon sprake van autoparkeerplekken (en dus autoverkeer) en fietsen op de stoep, ook is er geen ruimte voor terrasjes, zijn de stoepen smal en hangen er geen bloemen in de lantaarnpalen. Met de ondersteillustratie wordt het volk lekker gemaakt voor een aanpak, terwijl de bovenste illustratie het echte ontwerp wordt. Het echte ontwerp verschil zo ongeveer alleen in stenen van de actuele situatie. Vertrouw nooit ontwerpillustraties.

  19. Karenlee

    Heer Kuch – tot ongeveer 5 minuten voordat jij reagereerde stond de onderste ontwerpillustratie helemaal bovenaan als enige beeld van “toekomstsituatie”. Vandaar…..

  20. Luuk Upuuk

    Op de plaatjes wordt niet echt een realisties beeld geschetst. Waar zijn alle fietsen gebleven???????.

  21. Fabian

    Het is lang niet meer de straat van vroeger, de juppenwinkels hebben de overhand.

  22. Henk Oldenziel

    Niet vergeten dat door de komst van Station Vaartsche Rijn in 2016 dikkere stromen mensen de Binnenstad vanuit het zuiden/Ledig Erf zullen inlopen (en andersom), verbreding van het trottoir lijkt me alleen daarom al een nuttige ingreep.

  23. Rosa

    @Jan: Ik denk dat het onveiliger is dat voetgangers zich op de weg begeven in het door jou aangehaalde voorbeeld, dan dat een oplettende fietser op een rustig moment vanaf de stoep zich richting weg begeeft. Wat een onzin weer. In mijn ervaring zijn fietsers een stuk alerter (en dus minder gevaarlijk) dan de voetgangers die zich in de binnenstad begeven en oversteken of uitwijken zonder eerst uit hun doppen te kijken.

  24. heer Kuch….

    @ Rosa,

    Ik weet het niet hoor, maar in welke stad leef jij? Dezelfde stad als waar de fietsers overal fietsen waar ze niet mogen fietsen, zeker in de binnenstad, en zich aan geen enkele regel houden? Vind je het gek dat die voetgangers overreder worden door fietsers; als jij misschien?

  25. Joris Louwes

    Helemaal met Michiel eens (hierboven 13:57).
    Hark de boel niet te veel aan!

  26. Lekkage

    Leuk! Een nieuw stukje openluchtmuseum in Utrecht in deze straat van de nieuwe elite. Kunnen we niet gewoon een hek om dit gebied met een deel van de Oude Gracht plaatsen? Een soort van binnenstedelijke gesloten omgeving. Dit om alle barbaarse krachten en invloeden buiten te houden die zo’n negatief effect hebben op het zo gekoesterde verheven leven ruikend naar delicate franse kaas en wijn!

    Rot toch op naar je tweede huis in Frankrijk of Italie!

  27. Dolly

    om effe wat mensen uit de droom te helpen. De lantaarnpalen zijn niet historisch, die kun je gewoon bestellen. Verder leuk plan, charme zit ook wel weer in de drukte. Voor auto’s is het beetje te klein maar verder prima. Alleen jammer dat ook hier het niveauverschil tussen trottoir en straat blijft. Dat is bij het Vredenburg ook een stoorzender. Was strakker geweest als alles met dezelfde steen was bestraat enzonder niveauverschil. Dat geeft een ruimtelijkhidsgevoel van een plein of boulevard

  28. Dolly

    @henk oldenziel, station Vaartsche Rijn wordt een stil station. Niemand gaat er gebruik van maken. Sorry maar de poort naar de stad is en blijft het stationsgebied. Centraler kan niet, al sins mensenheugenis. Oude routes zoals bij Ledig Erf waren er wel maar die zijn niet meer in functie.

    Wacht maar af.

  29. Rosa

    @ Heer Kuch

    Wel eens zelf door de binnenstad van Utrecht gefietst? Ik vind voetgangers een stuk arroganter daar, en de fietser valt een stuk harder bij een botsing overigens. Ik snap de haat voor fietsers niet zo. Als auto’s en voetgangers zich zelf nu zo netjes aan de regels zouden houden, tuurlijk. Maar dat is alles behalve het geval en daar heb ik, als zeer nette fietser in Utrecht, vaak veel meer last van dan mijn mede fietsers. Het zal allemaal wel. In mijn ervaring zijn de mensen die klagen over fietsers, vaak de mensen die zich zelf juist helemaal niet aan de verkeersregels houden en gevaarlijke situaties veroorzaken met al hun opgekropte en vaak onterechte frustraties.

  30. Henk Oldenziel

    @Dolly dat betwijfel ik. Vaartsche Rijn is juist bedoeld om Utrecht Centraal te ontlasten en ligt dichterbij het Centraal Museum. En de nieuwe horeca aan de Oosterkade en onder de nieuwbouw op de kruising met de Gansstraat is er ook niet voor niets. Omgeving Ledig Erf zou zomaar een tweede Centrum kunnen worden.

  31. G. Moroder

    “De Twijnstraat heeft een aantrekkelijke mix van winkelen en horeca. Hier zitten winkels die niet overal te vinden zijn”…“Daarom zouden de Twijnstraat en de Nicolaasstraat aantrekkelijke stadsstraten moeten worden.”
    De eerste stappen zijn al gezet. Spoedig zal de Twijnstraat van karakteristiek en gezellig naar steriel en voorspelbaar veranderen. De perfecte locatie voor een koffietentje. Ik ben meer van Bert’s Bierhuis.
    Schuif het plan lekker door naar de kanaalstraat. Daar ben je in het verkeer ècht je leven niet zeker.

  32. Paul Simon

    Henk Oldenziel; haha, het Centraal Museum? Je bedoelt dat gebeuren met die oude houten boot, drie schilderijtjes van de Dom en eens per jaar een tentoonstelling over Viktor & Rolf? Daarvoor hoeft nu ook weer geen station aangelegd te worden én de Twijnstraat op de schop, het is nog net geen Centre Pompidou 🙂

  33. HH

    Waarom moet er een niveauverschil in de straat komen? Niet handig voor fietsers en voetgangers, te meer daar het zo’n klein verschil is, net genoeg voor gescheurde enkelbanden. De impressie ziet er goed uit, daar wil je wel naar toe.

  34. Jo

    Een maximum snelheid voor de fietsers zou niet verkeerd zijn….niet uitvoerbaar in de praktijk vrees ik alleen.
    Probeer maar eens met 2 peuters aan de hand over te steken….auto’s komen van 1 kant fietsers van alle kanten….want ze halen nl. Ook nog medefietsers in met een noodvaart. Dit ontwerp lijkt mooi maar in de praktijk denk ik dat het niet werkt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).