Liken op Facebook is een vak | De Utrechtse Internet Courant Liken op Facebook is een vak | De Utrechtse Internet Courant

Liken op Facebook is een vak

Liken op Facebook is een vak

Of liken op Facebook wel of niet een vak apart is, is maar net hoe je het bekijkt. We nemen jou graag mee in onze Facebook lessons learned. Of Fakebook lessons learned. 😉

Alle startende ondernemers zullen het herkennen. De wens om zo snel mogelijk hun doelgroep te bereiken, hen te laten weten dat je product of dienst er is. En ze te informeren of nog beter, met ze in gesprek te gaan. De tijd van de het éénzijdig zenden van je communicatieboodschap is met de komst van Social Media verleden tijd. Social Media (en dan heb ik het nu over Facebook en Twitter) kun je zien als een nieuwsbrief 2.0, eentje die kort van stof is en eentje die terugpraat.

Aan ons dus de uitdaging om onze doelgroep, de drukke vrouw (27-49 jaar oud) die houdt van mooie, bijzondere spullen en haar zaken goed regelt (bij voorkeur online) aan ons te binden. Onder andere via Facebook.

Eén van de tips die we kregen om snel volgers op Facebook te krijgen was om te starten met een LIKE,SHARE&WIN-actie. Wil je kans maken om product X te winnen, dan moet je onze pagina liken en delen met je vrienden.  Doordat het bericht wordt gedeeld op de pagina van die mensen, zien hun vrienden de actie.. en de sneeuwbal begint te rollen.

Ofwel je gaat VIRAL! Door een product te kiezen wat past bij de doelgroep, bereik je hopelijk je doelgroep en doordat ze je pagina moeten liken kun je ze vervolgens door leuke updates op je tijdslijn aan je blijven binden.

Binnen no time zagen we onze teller oplopen met 150/200 volgers per WINactie. Denk er even een geluid bij van een scratchende plaat..  Tot zover het mooie verhaal. We doken wat verder in onze statistieken om te kijken of we inderdaad onze doelgroep naar onze Facebookpagina wisten te trekken en kwamen tot de volgende conclusie.

Facebook-liken is een ‘vak’, een fulltime ‘job’ voor sommige van hen, misschien zelfs wel echt hun inkomstenbron of extraatje. Deze professionele likers doen niet anders dan het web afstruinen naar WINacties om vervolgens te liken, te sharen (met hun Facebook-vrienden uit dezelfde likers-sekte..) in de hoop iets te winnen.

Overigens snappen wij  hun drijfveer. Een gemiddelde kraskaart of een gemiddeld lot kan niet tippen aan de winkans van dit soort acties. Maar mijn hemel.. Sommige Likers reageren op tientallen pagina’s per dag tot wel tientallen pagina’s per uur! Zij gebruiken Facebook voor niets anders dan het winnen van spullen, hun zogenaamde vrienden delen de acties met hun.

Onze nieuwe Social Media strategie zal dus iets geleidelijker worden uitgerold. We hopen mensen aan ons te binden met leuke, persoonlijke, originele posts. Af en toe een winactie om het spannend te houden, maar niet om ons bestand te laten groeien.

Dus ben je een drukke vrouw van tussen de 27-49 jaar, die houdt van mooie, bijzondere spullen en haar zaken goed regelt (bij voorkeur online) volg ons dan vooral omdat het je aanspreekt, we houden je graag op de hoogte van al het leuks, handigs en nieuws in de markt op het gebied van … (kijk voor meer informatie over ons op www.zook.nl)

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).