Na BuitenBeter nu ook tijd voor BinnenBeter | De Utrechtse Internet Courant Na BuitenBeter nu ook tijd voor BinnenBeter | De Utrechtse Internet Courant

Na BuitenBeter nu ook tijd voor BinnenBeter

Na BuitenBeter nu ook tijd voor BinnenBeter

We kennen in Utrecht inmiddels allemaal het appje BuitenBeter. Zelf ben ik een enthousiast gebruiker, zeker nu de gemeente netjes terugkoppelt wat er met je melding al dan niet gebeurt. Ik merk dat hier de back office steeds beter op orde is.

Voor wie het niet weet: BuitenBeter maakt gebruik van ons allemaal om straten, pleinen en parken opgeruimd te houden. Kapotte vuilniszakken en zwerfvuil meld je met een zelfgemaakte foto via je smartphone aan de gemeente. Daar gebruiken ze die meldingen voor hun opruimrondes.

Samen in schonere stad

Het mooie is dat we zo allemaal bijdragen aan een schonere stad. Dat doen we natuurlijk nog beter door zelf te zorgen dat spullen niet verslonzen. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik een kapotte fiets in het plantsoen opruim, die duidelijk al maanden niet meer kan rijden.

Een leuke tentoonstelling van de binnengekomen foto’s zou ook nog eens duidelijk maken wat wij burgers nu eigenlijk belangrijk vinden in het buitengebeuren. Ideetje voor in het nieuwe Stadspaleis? Of voor de website van de gemeente? Wat te denken van een teller waaruit blijkt dat er minder foto’s binnenkomen? Als bewijs van tevredener inwoners? Een competitie tussen steden? Het appje is immers elders ook in gebruik.

Zorg op de schop

Er zijn ook aanwijzingen dat er ruimte is voor een nieuwe variant in dit genre: BinnenBeter. Nu de thuiszorg op de schop gaat, verzorgingshuizen gesloten worden, ontstaat voor veel mensen onduidelijkheid. Waar kun je voor hulp aankloppen? Waarop kun je rekenen en waarop niet? We lezen her en der wel over buurtteams, maar tot nu toe op een vrijblijvend abstractie niveau. Over systemen, over privacy en nog zo wat. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee waar mijn buurtteam (nu of straks) bereikbaar is, en wie er in zitten. En hoe zij aan hun informatie komen. De makke is immers dat de mensen die hulp nodig hebben soms paniekerig op zoek zijn, en lang niet zo mondig zijn als de makers van de regels veronderstellen, of hopen.

BinnenBeter  juist hier

Er is dus iets te doen voor ons allemaal. Stel, we zien een buurvrouw vereenzamen en achteruit kachelen. We kunnen een boodschapje voor haar doen. Maar wat als we vermoeden dat ze niet echt meer aan de douche toekomt, en slecht begint te eten? Dan is gewone burenhulp niet voldoende meer. Zo’n app BinnenBeter zal best ingewikkeld zijn. Ik hoop en verwacht wel dat de stad met de jongste, hoogst opgeleide en ook nog eens de gelukkigste bevolking als eerste begint met het zoeken van een oplossing. Noblesse oblige. Zodat we allemaal ook ons steentje kunnen bijdragen aan dat aspect van de kwaliteit van onze stad.

Sociaal innovatieve topstad

Onze universiteit is trots op zijn plek in de Sjanghai ranking, als de beste van Nederland, behorend tot de beste 60 van de hele wereld. Utrecht “de stad” moet dezelfde ambitie hebben in de internationale leefbaarheids-ranking. We hebben de expertise en de onderzoekscapaciteit bij de hand aan diezelfde universiteit. Bouwers van apps bezit Utrecht in ruime mate. Misschien moet de gemeente de partijen die geïnteresseerd zijn in de app BinnenBeter aan elkaar verbinden door middel van een verkennings-opdracht?

Dan worden we ook nog een sociaal innovatieve stad…

Is daar al een ranking voor?

Trude Maas

Voorzitter Utrecht Development Board

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).