Algemene Hulpdienst puzzelt vraag en aanbod bij elkaar | De Utrechtse Internet Courant Algemene Hulpdienst puzzelt vraag en aanbod bij elkaar | De Utrechtse Internet Courant

Algemene Hulpdienst puzzelt vraag en aanbod bij elkaar

Algemene Hulpdienst puzzelt vraag en aanbod bij elkaar
Foto: U Centraal
Yes! Weer een hulpvraag opgelost! Die vreugdekreet klinkt regelmatig in de werkkamer bij de Algemene Hulpdienst van U Centraal. Er staan momenteel zo’n vijftig hulpvragen open.  Nog altijd vijftig te veel, inderdaad. Maar toch is consulent Jos Verbeij apetrots op zijn collega-consulenten en 24 telefoonvrijwilligers die dit voor elkaar krijgen. Elke dag komen er nieuwe vragen, maar elke dag worden ook vragen opgelost.

Yes! Weer een hulpvraag opgelost! Die vreugdekreet klinkt regelmatig in de werkkamer bij de Algemene Hulpdienst van U Centraal. Er staan momenteel zo’n vijftig hulpvragen open.  Nog altijd vijftig te veel, inderdaad. Maar toch is consulent Jos Verbeij apetrots op zijn collega-consulenten en 24 telefoonvrijwilligers die dit voor elkaar krijgen. Elke dag komen er nieuwe vragen, maar elke dag worden ook vragen opgelost.

Neem bijvoorbeeld de vraag van een 80-jarige dame uit Oog in Al. Ze heeft maanden gespaard voor een iPad, maar kan er niet mee overweg. Welke vrijwilliger wil de iPad installeren en mevrouw ermee op weg helpen? De dienstdoende telefoonvrijwilliger zoekt in de pool van 450 vrijwilligers; Utrechters uit alle wijken, van allerlei leeftijden, met allerlei verschillende vaardigheden. Wie heeft de kennis en kunde? Wie heeft tijd? Drie weken na de aanmelding van de mevrouw in Oog in Al is er een vrijwilliger gevonden om haar met de iPad te helpen.

Boodschappen

Regelmatig vragen mensen om een vrijwilliger die met hen samen boodschappen kan doen, omdat ze zelf slecht ter been zijn. “Dan is het nog belangrijker dat vrijwilliger en hulpvrager bij elkaar passen. Een kopje koffie, even napraten hoort er bij, ” legt Jos Verbeij uit. “Doordat we kennismakingsgesprekken voeren, kennen we de mensen en kunnen we inschatten welke mensen goed matchen.” Op de wachtlijst van de Hulpdienst staan relatief veel vragen voor boodschappenhulp. Aangezien de meeste vrijwilligers één cliënt helpen met de wekelijkse boodschappen, zijn daar veel vrijwilligers voor nodig.

Complexe hulpvragen

Het aantal hulpvragen neemt toe. Ook zijn er relatief meer complexe hulpvragen dan een paar jaar geleden.  Om te voorkomen dat de wachtlijst weer gaat groeien, is de Algemene Hulpdienst op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Met een grotere pool van helpende handen, kunnen de telefoonvrijwilligers meer hulpvragen oplossen. En klinkt aan de Kromme Nieuwegracht nog vaker: Yes, hulpvraag opgelost!

Meer weten? www.u-centraal.nl/klussen of bel Jos Verbeij, 030 236 17 43

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).