Campagnes met Beyoncé: de rooskleurige toekomst van United Wardrobe | De Utrechtse Internet Courant Campagnes met Beyoncé: de rooskleurige toekomst van United Wardrobe | De Utrechtse Internet Courant

Campagnes met Beyoncé: de rooskleurige toekomst van United Wardrobe

Campagnes met Beyoncé: de rooskleurige toekomst van United Wardrobe
Sjuul, Thijs V en Thijs S in het bedrijfspand van United Wardrobe aan de Vinkenburgstraat (Foto: Job van Gasselt / DUIC)
Iets meer dan anderhalf jaar geleden zaten ze nog met vijf man in een stoffige ruimte in het oude postkantoor op de Neude, maar inmiddels zijn ze gegroeid tot een volwaardig internationaal bedrijf met vijftig werknemers. Kledingmarktplaats United Wardrobe groeit als kool en de toekomst ziet er rooskleurig uit. “Fuck fast fashion, sky is the limit.”

Iets meer dan anderhalf jaar geleden zaten ze nog met vijf man in een stoffige ruimte in het oude postkantoor op de Neude, maar inmiddels zijn ze gegroeid tot een volwaardig internationaal bedrijf met vijftig werknemers. Kledingmarktplaats United Wardrobe groeit als kool en de toekomst ziet er rooskleurig uit. “Fuck fast fashion, sky is the limit.”

United Wardrobe heeft ruim 2,5 miljoen gebruikers. Gebruikers die via een smartphone-applicatie elke dag duizenden tweedehands kledingstukken kopen en verkopen. Al dat kledingverkeer wordt in goede banen geleid vanuit de tweede verdieping van een bedrijfspand aan de Vinkenburgstraat in de Utrechtse binnenstad.

Fuck Fast Fashion

Daar werkt vijftig man zich, verdeeld over verschillende afdelingen, elke werkdag uit de naad om United Wardrobe naar een hoger plan te tillen. “Hier zit de Franssprekende klantenservice, daarachter de IT-afdeling en daar zitten de mensen van de sales”, noemt medeoprichter Thijs Verheul ze op, terwijl hij door het kantoor aan de Vinkenburgstraat loopt. Op de muren is de slogan Fuck Fast Fashion meermaals te zien. “We begonnen met het bedrijf met het motto sky is the limit in ons achterhoofd. Nu blijkt dat ook echt zo te zijn.”

Want United Wardrobe is veranderd, en hoe. “We begonnen echt vanuit duurzaamheidsperspectief”, legt Thijs uit. “Ons ‘product’, tweedehands kleding, sloeg echt aan. Na het analyseren van data blijkt dat klanten onze app tegenwoordig vooral gebruiken vanwege de lage prijzen en het snelle verdienen. Maar onze impact op de kledingconsumptie is daarmee alleen maar gegroeid.”

Beeld: United Wardrobe

Enorme groei

Samen met zijn compagnons Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis runt Thijs V, zoals ze hem binnen het bedrijf noemen, United Wardrobe nog altijd helemaal zelf. Ze vullen elkaar goed aan. Sjuul is het creatieve brein, Thijs S runt de IT en Thijs V neemt de marketing op zich. De vriendschappelijke werksfeer en jonge omgeving is misschien wel de grootste kracht van het bedrijf.

Begin 2017 sprak DUIC met Sjuul in het voormalige postkantoor, waar United Wardrobe destijds gevestigd was, over zijn plannen met het bedrijf. “Het klinkt misschien arrogant, maar we zitten er wel in om de grootste te worden. Dat begint in Europa en daarna heel de wereld. Ik geloof dat we het kunnen”, zei hij destijds. Inmiddels is die ‘arrogante taal’ doodnormaal. United Wardrobe timmert hard aan de weg om Europa te veroveren en kijkt stiekem al naar het grotere plaatje: de wereldmarkt.

Waar het bedrijf in 2016 200.000 kledingstukken verkocht, zijn ze in 2018 nu al over een half miljoen heen. En het jaar is nog niet klaar. “We verwachten 2018 af te sluiten met 250 procent groei”, voorspelt Thijs Verheul. Door flinke investeringen groeit het bedrijf gestaag. “Ik denk dat we hier aan het eind van het jaar met zo’n 150 medewerkers zitten.”

Beyoncé

Op het moment is Thijs bezig om United Wardrobe ook in Frankrijk tot een succes te maken. Daarbij komt een hoop kijken. Thijs: “Frankrijk, en vooral Parijs, vraagt om een andere aanpak dan in Nederland, Duitsland of België. Fransen zijn veel meer gereserveerd, maar we werken nu samen met een aantal Franse influencers. Dus dat gaat ons goed af.”

Na Frankrijk is Europa het volgende doel. “Proefsgewijs gaan we kijken in welke landen United Wardrobe aanslaat, en waar niet. We willen onze concurrenten wegspelen en de Europese markt domineren.” Waar het plafond van het bedrijf ligt volgens Thijs? “Binnen nu en twee jaar draaien we in Amerika campagnes met Beyoncé en Kylie Jenner. Dat is geen droom, dat gaat gewoon gebeuren.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).