Een kijkje in de keuken bij Festival deBeschaving | De Utrechtse Internet Courant Een kijkje in de keuken bij Festival deBeschaving | De Utrechtse Internet Courant

Een kijkje in de keuken bij Festival deBeschaving

Een kijkje in de keuken bij Festival deBeschaving
Festival deBeschaving kan niet bestaan zonder de hulp van de vrijwillige crew. De twee crewcoördinatoren Veerle Rümke en Anne Swinkels interviewen elkaar speciaal voor DUIC en vertellen waarom vrijwilligers zo belangrijk zijn voor een festival als deBeschaving en waarom werken op deBeschaving een bijzondere ervaring is.

Festival deBeschaving kan niet bestaan zonder de hulp van de vrijwillige crew. De twee crewcoördinatoren Veerle Rümke en Anne Swinkels interviewen elkaar speciaal voor DUIC en vertellen waarom vrijwilligers zo belangrijk zijn voor een festival als deBeschaving en waarom werken op deBeschaving een bijzondere ervaring is.

Anne: Jij bent al vanaf 2008 actief bij deBeschaving. Jij weet dus precies hoe het is om betrokken te zijn als crewlid van deBeschaving. Hoe was dat voor jou?

Veerle: Ik heb mij in 2008 aangemeld omdat ik erg benieuwd was hoe het er aan toe ging achter de schermen van een festival. Een week nadat ik me had opgegeven zat ik al met een aantal andere crew-leden te brainstormen over de aankleding van het festival en ontstond een hechte club. Je leert elkaar goed kennen wanneer je het hele festival op- en afbreekt met zijn allen. Ik heb hier echt vrienden voor het leven gemaakt.

In al die jaren dat ik er bij ben, heb ik bijna alle functies bekleed die je kan bedenken. In elke functie zie je weer een andere kant van het festival en dat is wat voor mij het werk zo mooi maakt. Dit jaar is voor mij het eerste jaar dat ik verantwoordelijk ben voor de coördinatie van alle vrijwillige crew-leden. Juist omdat ik al vanaf 2008 verbonden ben aan het festival, weet ik hoe het is om op vrijwillige basis te komen werken bij dit mooie festival.

Anne: Wat vind jij bijzonder aan deBeschaving?

Het vindt plaats in de Botanische Tuinen in Utrecht en een mooiere locatie kan ik me niet bedenken. Het ene moment sta je op het veld te kijken naar een bandje en het volgende moment loop je tussen de bijzondere bloemen en leer je weer iets nieuws. Het voelt bijzonder dat we te gast mogen zijn in de tuinen en volgens mij merken onze bezoekers dat ook. Er wordt nauwelijks afval op de grond gegooid, en anders zorgt ons eco-team dat het snel weer verdwijnt.

Veerle: Veel festivals kunnen niet meer zonder de hulp van vrijwilligers. Waarom is het voor deBeschaving zo belangrijk om met vrijwilligers te werken?

Anne: deBeschaving bestaat uit een klein team van professionals dat het hele jaar bezig is om het festival neer te zetten. Naast dat team is er een grote groep crewleden dat in de voorbereiding naar het festival toe en tijdens het festival zelf komt helpen. Dit zijn zo’n 300 crewleden – een grote groep vrijwilligers dus. Naast het feit dat ze een heleboel taken vervullen voor -en tijdens het festival, is het voor deBeschaving ook een manier om hen de kennis en sfeer van het festival door te geven. deBeschaving is ook een goed platform om in door te groeien. Het festival biedt dan ook de kans aan vrijwilligers om zich te ontwikkelen binnen het festival en de organisatie. Veerle, jij bent hier een goed voorbeeld van. Erg tof!

Veerle: De vrijwillige crew van deBeschaving voelt zich verbonden met het festival, hoe doet deBeschaving dat toch?

Anne: deBeschaving is erg blij met alle crewleden die helpen en dat belonen we met t-shirts, eten en drinken en een eventuele vergoeding, maar de belangrijkste beloning die deBeschaving aan de crewleden meegeeft is dankbaarheid en vriendschap. We houden de relatie met de crew warm door het hele jaar door contact met ze te houden en ze te betrekken in de voorbereiding naar de volgende editie toe. Inmiddels komt de volgende editie dichterbij en is er nog plek voor nieuwe crewleden die willen meehelpen om deBeschaving te realiseren. Kijk voor meer informatie even op onze website, daar kan je je ook meteen aanmelden of ons mailen als je ons iets wilt vragen.

4 Reacties

Reageren
  1. Annelies

    Dit is dus geen nieuwsitem maar een “advertorial” vermomd als nieuwsitem, waar De Beschaving dus blijkbaar voor betaalt! Het moet niet gekker worden bij Duic.

  2. Cees Verploeg

    Dit is een advertorial zoals ook staat vermeld bij het artikel. Een volkomen normaal verschijnsel in de journalistiek. Ik begrijp werkelijk niet waar deze Annelies zich druk over maakt. Verder is het ook nog een aardig artikel, maar dat terzijde.

  3. Annelies

    @cees: volslagen normaal? Nog nooit een commerciele boodschap vermomd als artikel in de Volkskrant zien staan. Maar weet natuurlijk niet wat deze Cees als referentie heeft

  4. @Annelies

    Ga jij lekker je azijnbode lezen dan,. wat is er nou erg aan dat ze zo nu een dan advertorials schrijven voor een Utrechtse ondernemer. Ze moeten toch ook wat verdienen en ze zetten er toch bij dat het een advertorial is?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).