Klantondersteuner leidt hulpvrager door procedures | De Utrechtse Internet Courant Klantondersteuner leidt hulpvrager door procedures | De Utrechtse Internet Courant

Klantondersteuner leidt hulpvrager door procedures

Klantondersteuner leidt hulpvrager door procedures
Als u in het leven een vraag heeft en hulp wilt, dan gaat u naar een hulpverlener. Die helpt u verder. Zo simpel is het, toch? De praktijk is vaak ingewikkelder, merken Martijn Vetketel en Rens Eijsink, klantondersteuners bij U Centraal. Als onafhankelijke derde bieden ze gratis begeleiding en advies aan mensen die hulp aanvragen of ontvangen van een buurtteam of het WMO-loket. “De aanvraagprocedure kan best complex zijn.”

Als u in het leven een vraag heeft en hulp wilt, dan gaat u naar een hulpverlener. Die helpt u verder. Zo simpel is het, toch? De praktijk is vaak ingewikkelder, merken Martijn Vetketel en Rens Eijsink, klantondersteuners bij U Centraal. Als onafhankelijke derde bieden ze gratis begeleiding en advies aan mensen die hulp aanvragen of ontvangen van een buurtteam of het WMO-loket. “De aanvraagprocedure kan best complex zijn.”

Alle gemeenten zijn verplicht om klantondersteuning te faciliteren; onafhankelijke deskundigen die uitleggen hoe de wereld van hulpverlening werkt, meekijken of een proces goed is verlopen en die desgewenst meegaan naar gesprekken met instanties. “Als je hulp aanvraagt, dan krijg je met ingewikkelde termen te maken: maatwerkvoorziening, algemene voorziening, mantelzorg, gebruikelijke hulp…” somt Rens Eijsink op. “Bovendien beslissen verschillende instanties over verschillende soorten hulp. Het buurtteam beslist over begeleiding, de gemeente over een traplift, de zorgverzekeraar gaat over wijkverpleging. Dat soort dingen zijn lastig uit te zoeken als je daar niet in thuis bent.”

Geen klachtencommissie

De klantondersteuners kunnen mensen in alle fasen van de hulpverlening bijstaan. Een gesprek helpen voorbereiden, meelezen met een hulpverleningsplan, uitleg bieden over bezwaarprocedures en daarbij helpen. Ze zijn geen klachtencommissie en kunnen ook geen besluiten terugdraaien, wel bieden ze ondersteuning bij klachten. Rens: “We hebben geen mogelijkheden die de klant niet heeft. Wel is het zo dat we de regels en instanties kennen en daardoor goed kunnen meedenken. Wij kennen de wegen, de termen, de instanties en bieden een frisse blik. Dat is voor klanten heel waardevol.”

Mensen die in de gemeente Utrecht wonen of voor iemand zorgen die in de gemeente Utrecht woont, kunnen de Klantondersteuner bellen: 030 236 17 60. Meer informatie staat op www.ugids.nl/klantondersteuner . Woont u buiten Utrecht? Informeer dan bij uw gemeente hoe de klantondersteuning is geregeld.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).