Het Oudkerkhof gaat weer de glans krijgen die het verdient | De Utrechtse Internet Courant Het Oudkerkhof gaat weer de glans krijgen die het verdient | De Utrechtse Internet Courant

Het Oudkerkhof gaat weer de glans krijgen die het verdient

Het Oudkerkhof gaat weer de glans krijgen die het verdient
Op het toekomstbeeld van de gemeente zijn geen parkeerplekken te zien
Het Oudkerkhof gaat opnieuw ingericht worden. De gemeente geeft hiermee gehoor aan ondernemers in de straat die willen dat de straat weer de glans krijgt die het verdient.

Het Oudkerkhof gaat opnieuw ingericht worden. De gemeente geeft hiermee gehoor aan ondernemers in de straat die willen dat de straat weer de glans krijgt die het verdient.

De glans moet terugkomen door vrij zicht te maken op de monumentale gevels en een opgeruimder straatbeeld te creëren. Dit laatste moet gebeuren door het straatmeubilair te verminderen en parkeerplekken uit het zicht te halen.

Door de nieuwe inrichting moet de straat meer gaan uitnodigen om om door te lopen vanaf de Korte Minrebroederstraat en de Vismarkt. Het ontwerp stelt voor om het parkeren net als eerder in de Korte Jansstraat, Domstraat en de Twijnstraat op de stoep te plaatsen om de toekomstbestendigheid te vergroten.

Sinds 2012 werkt de gemeente aan de herinrichting van belangrijke straten in de binnenstad. De aanpak van het Oudkerkhof is vooraf gegaan door de herinrichting van de Mariaplaats, de St. Jacobsstraat, de Korte Jansstraat, de Domstraat en de Schoutenstraat. Momenteel wordt de herinrichting van de Twijnstraat en de Zadelstraat afgerond.

Het huidige straatbeeld
Het huidige straatbeeld

26 Reacties

Reageren
  1. cico

    Wat is dat toch met die obsessie voor auto’s als de bron van al het kwaad? Het lijkt wel op het dieetgedrag van mensen die denken van die pens af te komen door vogelzaad te eten.

    Oudkerkhof ietwat vervallen? Waar staan die ruïnes dan? Waarschijnlijk wordt er gedoeld op de leegstand en de pop-up plaag van zinloze winkels die een ‘experience’ bieden.
    De leegstand komt niet omdat er auto’s staan geparkeerd, maar omdat steeds minder mensen de behoefte hebben om te winkelen. Dat komt weer door een homogeen winkelaanbod, omdat de helft van de mensheid er sowieso niet zo van is (mannen), omdat je de auto nergens kwijt kan, omdat het te massaal is geworden, omdat winkelen duur is tov andere vrijetijdsbestedingen die nu wel populair zijn getuige al die festivalletjes en andere evenementen in de stad.

  2. Charles

    Prachtig allemaal. Maar al die verdwijnende parkeerplaatsen waar niets voor terugkomt. Ondernemend Utrecht is weer het kind van de rekening.

  3. Marko

    Goed idee. Zoals je op de foto kan zie staan er in de hele straat max 20 automobielen en dat zijn hoogstwaarschijnlijk niet eens klanten voor de Oudkerkhofwinkels. Kortom slechts een enkeling maakt gebruik van de auto om een Oudkerkhof-winkel te bezoeken. Voor de uitstraling van de straat 9en dus de ondernemers) is het dus beter die paar ontsoerende parkeerplaatse helemaal te verwijderen en er een prettiger verblijfsomgeving van te maken.

  4. herman

    Goed nieuws!
    Als je ziet hoe mooi bijvoorbeeld de Mariaplaats en de Zadelstraat geworden zijn.

    Die paar auto’s zijn zo enorm gezichtsbepalend en dat is zonde van onze mooie stad. Het “omdenken” van auto naar fiets-ov en auto als niet anders kan, is voor velen een enorme stap, logisch ook. Maar uiteindelijk zullen we daar ook wel weer aan wennen en wordt de stad zoveel mooier.

  5. Gerben

    Prima. Wat mij betreft mag in ieder geval 1 rij auto’s weg, liefst beide. Er staan overigens veel auto’s van de ondernemers zelf. Ook bijzonder.

  6. Frank

    En dan verdwijnen de parkeerplaatsen en daar komt wegens onvoldoende parkeermogelijkheden dan weer een zee van Babboes en fietsen met transportbanden voor terug.

    Tactisch natuurlijk, om de foto van de kant van de Stadhuisbrug richting Korte Jansstraat te maken, precies op de plek waar de parkeerplaatsen verdwijnen. Wie goed kijkt en de plattegrond in het functioneel ontwerp bekijkt, ziet dat rechts een verzamelplek voor fietsen en daarachter en links alsnog auto’s komen. Midden in de straat komen 8 parkeerplekken, veel fietsparkeerplekken, terrassen en laad- en losplekken. Tel uit je winst als het gaat om ‘vrij zicht maken op de monumentale gevels en een opgeruimder straatbeeld’. Ammehoela. Ik voorzie hierdoor nog meer auto’s die het rondje Oudkerkhof, Korte Jansstraat, Minrebroederstraat, Korte Minrebroederstraat gaan rijden op zoek naar een vrijvallend parkeerplekje. Maar nu in een nog smaller Oudkerkhof.

    Ik zou op z’n minst adviseren om er een stopverbod in te stellen. Maar dan wel met continu een handhaver erbij. Want die leegte die die nieuwe situatie laat zien gaat gegarandeerd opgevuld worden met mensen die tegen hun partner zeggen: “haal jij effe…. binnen, dan blijf ik hier effe staan…”
    Maar ja, als je het aantal verkeersborden tot en minimum wilt beperken en het eenrichtingverkeer, betaald parkeren en 30 km gebied is, dan heb je zo alweer een aantal borden te pakken.

  7. Eva

    Wat is dat toch met die obsessie van sommige mensen voor auto’s als enig acceptabel vervoersmiddel om de binnenstad in te rijden? Goed dat hier wat aan gedaan wordt! De binnenstad nog autoluwer maken en meer ruimte voor voetgangers (en dus winkelend publiek) zorgt voor een veel prettiger straatbeeld en een betere winkelervaring. Staat gewoon meer uitnodigend. Auto’s in het winkelgebied zijn voor mij echt een afgang als ik een citytrip maak. Irritant, lelijk en soms ook gevaarlijk.

    Natuurlijk is niet iedereen in de gelegenheid om op de fiets of lopend naar de stad te komen. Daarom moet de stad ook meer investeren in manieren om je auto buiten het centrum te kunnen parkeren en snel in de binnenstad te kunnen komen. Zelf woon ik 30 km. van Utrecht vandaan, maar ik kom er regelmatig. Ik parkeer de auto altijd bij P+R Westraven, wat ideaal is, maar nog veel beter zou kunnen. De tram stopt op een totaal onhandige plaats, waardoor je het hele station door moet lopen om in het centrum te komen. Daarom kies ik altijd voor de bus, maar die doet er soms wel erg lang over, zit soms stampvol, en/of je moet er lang op wachten. Hier is zeker ruimte voor verbetering! Meer P+R locaties met een betere verbinding naar het centrum bijvoorbeeld.

  8. Johannes

    Herinrichtingsobsessie, waarbij herinrichting eufemisme is voor autoverwijdering. De groenlinkse agenda. En op zich is er niet eens zo veel op tegen om de auto’s van straat te halen. Maar dan moet er wel een alternatief zijn. En dat is er niet, aan de oostkant van de binnenstad.
    Langzamerhand de dood in de pot.

  9. cico

    @Eva: ik neem aan dat je kritiek een beetje aan mij is gericht, gezien het identieke begin van je zin?

    Ik rij zelf nooit met de auto in de binnenstad en heb daar nog nooit geparkeerd/gereden. Ik neem altijd de fiets, want ik woon immers in het centrum. Voor andere steden: de trein. De auto is voor werk, een dagje uit of praktische vervoerszaken. De auto’s op Oudkerkhof zijn volgens mij de auto’s van het winkeleigenaars zelf. Maar jezelf als uitgangspunt nemen is nooit goed. Dat was mijn kritiek op dit plan: het is allemaal gebaseerd op de de beleveniswereld van Groenlinksers. Die, zoals Eva, het OV nemen vanaf een P+R en een dagje gaan winkelen. Omdat ze jong, vermogend en vitaal zijn. Er zijn heel veel mensen die dat niet zijn en daarom blijf ik mij verzetten tegen de gedachte dat OV alles zal vervangen.

    Tevens is Utrecht een stad waarin niet alleen wordt gewinkeld, maar ook gewerkt en gewoond. Het moet een mix blijven en niet een groot entertainmentparadijs voor dagjesmensen die slechts de kas van hippe winkeltjes en horeca spekken. Nu zijn het nog mensen uit de provincie, dat is geen enkel probleem. Maar de drommen internationale toeristen worden al hierheen gelokt door de gemeente en dan krijgen we Amsterdamse taferelen met 90% Nutella winkels, ijssalons, souvenirs en andere pretpark attracties.

  10. Harold

    De plannen zien er mooi uit, maar een oplossing voor het parkeren van je auto wordt niet of nauwelijks geboden. En dan heb ik het niet over bezoekers, winkelend publiek of wat dan ook. Maar over bewoners die nu al een kwartier tot half uur rondjes rijden over hetzelfde Oudkerkhof. Dat wordt dus nog vaker rondjes rijden over een stuk waar men dat juist niet wil… Een oplossing is wellicht het samenvoegen van de parkeerdistricten Janskerkhof en Nieuwegracht om zo meer flexibiliteit te creëren, waarmee piekbelasting makkelijker opgevangen kan worden.

  11. Jeroen de vries

    Prima dat er niets in de binnenstad meer per auto te bereiken is. Die enkele keer dat mensen nog iets willenkopen gaan ze san gewoon naar de randgemeenten waar volop wordt geinvesteerd in bereikbaarheid en variabel winkelaanbod. In zeist of nieuwegein zitten tegenwoordig ook veel speciaalzaken. Die in de binnenstad sterven langzaam uit en kunnen dan worden vervangen door gezellige pop up stores of nog een extra biefstuk restaurant of japanse vreettent, want daar kun je er tenslotte nooit genoeg van hebben.

  12. zadelstraat

    namens ondernemersvereniging Zadelstraat:
    Oudkerkhof gefeliciteerd, dat komt er mooi uit te zien. Hopelijk zijn jullie straks net zo tevreden als de winkeliers in de Zadelstraat: op dit moment veruit de mooiste straat van Utrecht 🙂
    Samen maken we het winkelen rondom het kernwinkelgebied leuk voor mensen die iets anders zoeken dan de grote (inter)nationale winkelketens.

    vriendelijke groet,
    Arjan ten Pas
    namens ondernemersvereniging Zadelstraat

  13. Freek

    De binnenstad hoeft geen parkeergarage te zijn om goed bereikbaar te zijn. Prima dus om die 15 langparkeerders daar weg te halen, ten gunste van een mooier straatbeeld voor duizenden passanten.

  14. Bart van der Hiel

    @cico

    Wie niet vermogend is maar toch met de auto naar de stad komt om op het Oudkerkhof te winkelen, moet dringend contact opnemen met een budgetcoach. En wie niet vitaal genoeg is om met het OV te komen (buslijn 2 rijdt letterlijk langs het einde van het Oudkerkhof) lijkt me ook niet zo’n prettige automobilist.

  15. Willem

    @Charles: ondernemers het kind van de rekening? Het zijn juist de ondernemers die hierop hebben aangedrongen. Lees anders het artikel nog ff.
    Denk je overigens dat ondernemers in bijv de Steenweg beter af zouden zijn als deze weg weer per auto bereikbaar zou zijn en zowel links als rechts parkeergelegenheden zou hebben?

  16. Bart van der Hiel

    Geweldig dat nu de schone-lucht-en-schone-lucht-is-groenlinks-en-groenlinks-is-slecht asfaltlobby zelfs de ondernemers niet meer aan hun zijde weet 🙂

    Dag auto’s, dag irrationele VVD-zurigheid!

  17. Thijs

    Nog los van de hele auto-discussie, waar ik pas slecht tegen kan: mensen die 30km buiten Utrecht wonen die denken iets te zeggen te hebben over hoe hier eea wordt ingericht omdat ze hier eens in de maand komen shoppen. Sorry Eva…

    In algemeenheid word ik treurig van de sluipende Disneyfication waar Utrecht langzaam aan ten prooi valt. Rot op met je ambities om hier hordes toeristen binnen te halen, daar komt alleen maar ellende van, kijk naar Brugge, kijk naar centrum Amsterdam… die kant willen we als inwoners toch niet op?

  18. Dirk

    Lijkt me een no-brainer: ~15 plekken worden opgeruimd waar tegenover staat dat voor duizenden bezoekers een overzichtelijkere, ruimere straat overblijft.

    Het is verfrissend om te zien dat er ook ondernemers blijken te zijn die kansen zien in het geven van meer ruimte aan voetgangers en fietsers.

  19. Joris

    Naar aanleiding van dit artikel maar eens door de Zadelstraat gefietst. Schitterend!! Ik kan me voorstellen dat de ondernemers daar blij mee zijn, ik zal er iig wat vaker naar toe gaan.
    Als het Oudkerkhof op dezelfde manier wordt aangepakt dan beloofd dat veel goeds!
    Auto’s uit de binnenstad behalve als je een invalidenkaart hebt.

  20. Michiel B

    @Thijs, maar dat zijn juist de mensen waarvoor we de stad zo bereikbaar moeten houden met de auto? Of neemt u ook de auto als u daar om de hoek woont? Waarom moet je anders hier met de auto heen?

    Ik ben blij dat ook het Oudkerkhof deze ‘behandeling’ zal ondergaan, want – zoals ook Steenweg, Lange Elisabethstraat, Zadelstraat, Choorstraat en Lijnmarkt hebben ondervonden – zijn locaties zonder autoparkeerplekken plezante en drukbezochte looproutes. Het aantal voetgangers neemt gestaag af zodra men bij autoparkeerplekken komt, wellicht een kwestie van tijd voordat de rest van de Oudegracht er ook aan moet geloven. Ik pleit overigens al jaren voor deze herinrichting, die eindelijk de allure van deze dure winkelstraat eer aan doet.

    Op naar een fijnere binnenstad.

  21. RB

    Hebben de bewoners hier ook nog wat over te zeggen? Buiten het feit dat het onmogelijk is om het centrum te bereiken met de auto zonder 40+ minuten om te rijden, er geen parkeerplekken te vinden zijn, de overlast van zwervers blijft toenemen en er nu ook weer stemmen op gaan om de fiets te verbieden in een aantal straten in de binnenstad is inspraak van de daadwerkelijke bewoners van Utrecht weer niks gevraagd.

    Bouw de hele binnenstad maar om naar een Disneyland voor toeristen en dagjesmensen. Waar hebben we nog bewoners voor nodig als we maar de klassieke gevels zo mooi mogelijk kunnen laten zien. Langzaamaan wordt de Utrechter zijn eigen binnenstad uitgepest door toeristen en het stadsbestuur. Een rijtje prachtige gevels, waarachter op de begane grond een nieuwe biologische ijswinkel opspringt, en de rest van het eeuwenoude pand leeg blijft staan omdat het men onmogelijk wordt gemaakt om daar te wonen.

  22. Suzanne

    Maar Joris en anderen, ook ik vind minder auto’s in de binnenstad fijn, maar waar zet je nu je fiets neer als je, niet in het centrum wonend, maar wel in een wijk erom heen wonend en dus liever niet lopend naar het centrum gaat, naar een winkel in de Zadelstraat en omliggende straten wilt? Alle fietsrekken zijn weg…. Of -fiets- je alleen door de Zadelstraat en ga je er nu wat vaker naar toe om doorheen te fietsen? Ik snap de allergie met betrekking tot fietsenrekken in het straatbeeld totaal niet. Nederlanders/Utrechters fietsen superveel, wees blij en ondersteun dat met veilige parkeerruimte (niet parkeervakken waar geen mogelijkheid is om je fiets ergens aan vast te zetten) voor fietsen dicht bij winkels. De megafietsstallen zijn top, maar het is nog steeds best een heel eind lopen met je boodschappen/boeken/pakketjes e.d. De pop up fietsenstallingen liggen al iets beter maar zijn maar een beperkt deel van de dag geopend.

  23. Thijs

    @Michiel, mij gaat het er in dit geval om dat Eva in een eerdere reactie aangeeft hoe de binnenstad volgens haar ingericht zou moeten worden terwijl zij een zeer incidentele gebruiker is die niet eens in de stad woont. Daar kan ik me over opwinden.

    Persoonlijk vind ik de transformatie van de Zadelstraat geslaagd en ik juich deze ontwikkeling van Oudkerkhof toe. Ik loop of fiets altijd naar het centrum, dus ik zal de autoparkeerplaatsen niet missen… Maar, als deelnemer aan het stads”gesprek” (schoolvoorbeeld van voorgekookte afvinkparticipatie) over de uitbreiding van het voetgangersgebied kijk ik met argusogen naar de toeristische ambities en ontwikkelingen mbt het historisch centrum. Over tien jaar rijdt er een toeristentreintje over de Oudegracht en dien je je fiets ondergronds bij de Singel te stallen alvorens je je langs de door RB beschreven situatie mag zeulen.

  24. Harold

    @ Michiel B

    Het gaat hier niet om parkeren voor mensen van buiten de stad…. Er wordt hier door bijna iedereen vergeten dat de binnenstad ook bewoners heeft die een auto nodig hebben voor werk of wat dan ook. Deze bewoners hebben de afgelopen jaren al de nodige parkeerplaatsen ingeleverd, waarvoor geen vervanging is gekomen. Gevolg is dat het rondjes rijden via Oudkerkhof, Korte Jansstraat, Minrebroederstraat, Korte Minrebroederstraat enorm is toegenomen…. En dit wordt met deze plannen alleen maar erger! Alleen als we de overgebleven parkeerplekken dan toewijzen aan vergunningshouders (lees bewoners) blijft de binnenstad ook leefbaar voor de bewoners, die er mede voor zorgen dat de gevels er mooi uitzien!!

  25. BB

    @ Bart van der Hiel

    Welke ondernemers? De ijsjes- en ansichtkaarten verkopende middle of the road winkeltje die niets, maar dan ook helemaal niets aan de stad toevoegen. Utrecht loopt over van de middelmaar en heeft een chronisch gebrek aan kwaliteit. Het beleid richt zich meer en meer op toeristen en qua huisvesting op studenten en starters. Maar een stad heeft ook kwaliteit nodig. En diversiteit.

    En tav jouw impliciete stelling dat ook ondernemers bereikbaarheid voor auto’s niet meer belangrijk vinden: een van de laatste zich onderscheidende kwaliteitswinkels op het Oudkerkhof, Calzature, verkoper van exclusieve damesschoenen, gooit het bijltje erbij neer. Vanwege de slechte bereikbaarheid. Zal wel weer zo’n 13 in een dozijn winkeltje voor terug komen.

  26. MvdH

    Voor zover ik begrijp uit de diverse nieuwsgaring is de herinrichting in samenspraak en samenwerking gegaan met de ondernemersvereniging stadhuiskwartier, de ondernemers aan het oudkerkhof, bewoners, CMU en de Gemeente. Ik zie het probleem dan ook niet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).