‘Schrijven? Het is vaak een dingetje voor marketeers en zzp’ers’ | De Utrechtse Internet Courant ‘Schrijven? Het is vaak een dingetje voor marketeers en zzp’ers’ | De Utrechtse Internet Courant

‘Schrijven? Het is vaak een dingetje voor marketeers en zzp’ers’

‘Schrijven? Het is vaak een dingetje voor marketeers en zzp’ers’
Ben je marketeer of ondernemer en publiceer je soms op LinkedIn, maar levert het je weinig op? “Je bent niet de enige.”, vertelt schrijfcoach Hannah Jansen Morrison. “Schrijven uitstellen tot vrijdagmiddag 15:00 uur is heel normaal. Dit is hoe je het anders kan doen.”

Ben je marketeer of ondernemer en publiceer je soms op LinkedIn, maar levert het je weinig op? “Je bent niet de enige.”, vertelt schrijfcoach Hannah Jansen Morrison. “Schrijven uitstellen tot vrijdagmiddag 15:00 uur is heel normaal. Dit is hoe je het anders kan doen.”

“Een neef van mij is marketeer. Superleuke man, altijd gezellig, vol verhalen, iemand met wie je graag een biertje drinkt.”, vertelt Hannah. “Nu kreeg ik laatst een mailtje van hem met de vraag of ik een keer een blogpost met hem wilde meelezen. Ik twijfelde echt even of het dezelfde persoon was. Het was een mechanische tekst, met allerlei saaie woorden als integreren en optimaliseren. Ik dacht dat ik in slaap viel!”

In haar praktijk als schrijfcoach komt Hannah ze vaak tegen: saaie teksten. Of marketeers en zzp’ers die héél lang met hun teksten bezig zijn en het schrijven steeds maar uitstellen. “Ik ken een zzp’er die letterlijk zondagavond aan het schrijven ging, omdat de tekst maandag af moest en hij het al een week voor zich uit aan het schuiven was. Hoe vervelend is dat! Hij had ook lekker uit eten kunnen gaan.”

Het probleem is vaak dat schrijven geen core business is, het is iets wat marketeers en zzp’ers ook moeten kunnen. Hannah: “Bovendien is dat computerscherm vaak zó leeg. Dat is intimiderend. En met woorden kun je eindeloos puzzelen, ze kunnen in allerlei volgordes op papier staan. Als je een beetje perfectionistisch bent of onzeker of je het wel kunt, dan kun je makkelijk twintig minuten op een woord blijven hangen. Zonde van je tijd en energie”, vindt Hannah. Ze geeft tips om het makkelijker te maken.

  1. Blok 2 uur per week voor schrijven

Ik sprak laatst een ondernemer die het te veel tijd vond om een uur per week aan haar teksten te werken. Een uur! Dat is toch niet veel? Realiseer je je wel dat goede content serieuze omzet kan opleveren? Mijn advies: blok 2 uur per week om te schrijven aan je posts. Behandel schrijven als een belangrijk onderdeel van je business, niet als iets wat je even tussendoor doet.

  1. Maak een ’woordboard’

Geen moodboard dus, maar een ‘woordboard’. Stel, je wilt iets schrijven over vergeetachtigheid bij ouderen. Schrijf die woorden op en ga 20 minuten associëren. Verhalen die je kent over het onderwerp, dingen die je hebt meegemaakt, iets wat je in het nieuws hebt gezien. Voor je het weet heb je een lijst aan onderwerpen.

  1. Schrijf alsof je een gesprek voert

‘Easy writing’ noem ik dat. Iemand als mijn neef schrijft ineens heel anders dan dat hij praat en dat werkt vervreemdend. Kies voor woorden die je ook in een gesprek zou gebruiken. Sterker, hou ook de volgorde van een gesprek aan. Dat komt veel natuurlijker over en bovendien is het nog makkelijk om te schrijven ook!

Wil jij ook meer uit je teksten halen? Hannah Jansen Morrison geeft op 25 oktober een LinkedIn Engagement Training in Utrecht. Aanmelden kan hier!