SMC030 bijeenkomst The Sixth Screen - De Utrechtse Internet Courant SMC030 bijeenkomst The Sixth Screen - De Utrechtse Internet Courant

SMC030 bijeenkomst The Sixth Screen

SMC030 bijeenkomst The Sixth Screen
Foto: Monika Pejkovska
Voorbij is de tijd dat we met z’n allen aan de buis gekluisterd zaten om naar een programma te kijken. Iedereen kan nu zelf bepalen wat, wanneer en hoe hij of zij media consumeert. Computers, laptops, tablets, smartphones en smartwatches. Ieder scherm heeft weer een andere rol.

Voorbij is de tijd dat we met z’n allen aan de buis gekluisterd zaten om naar een programma te kijken. Iedereen kan nu zelf bepalen wat, wanneer en hoe hij of zij media consumeert. Computers, laptops, tablets, smartphones en smartwatches. Ieder scherm heeft weer een andere rol.

De KPI is verschoven van kijkers naar abonnees. Maar wat doet dit met lineaire TV? Voor welke doelgroepen is TV nog steeds het eerste scherm? Hoe ziet Social TV er uit in een tijdperk van vloggers en makers?

Tijdens de SMC030 bijeenkomst ‘The Sixth Screen’  op woensdag 28 juni, namen sprekers Marc Putman (OUTtv), Joost Geurtsen (Endemol Shine Group) en Kenneth Stamp (TradeCast) de aanwezigen mee in de wondere wereld van TV. Ieder met een duidelijk andere mening over de toekomst van televisie. Een avond over community brands, crossmediale concepten en turnkey interactive tv-channels.

De community bepaalt

OUTtv is het eerste crossmediale platform dat zich specifiek richt op de gay community. Het Nederlandse kanaal begon als een samenwerking met OUTtv uit Canada, het wereldwijd eerste 24-uurs LGBT-televisiekanaal, waarbij het merk en veel van de programma’s in licentie werden overgenomen. In Nederland bestaat OUTtv uit een lineair TV kanaal en een online radiostation, welke te ontvangen zijn via de pluspakketten van Ziggo, Telfort, KPN, Caiway en Fiber. Negentig procent van de content is internationaal. Ze zijn mediapartner van onder andere de Amsterdam Gay Pride, IDFA en Milkshake Festival. Oprichter Marc Putman komt ‘gewoon’ uit Utrecht. Bij UPC, Casema en Ziggo was hij al goed in het bedenken van nieuwe TV-formules. Inmiddels bereikt hij met zijn ‘GayFlix’ ruim vijf miljoen huishoudens wereldwijd.

Marc Putman, founder en eigenaar OUTtv : ‘Als commerciële zender wil je een propositie aanbieden. Maar mensen zitten niet meer op een vast moment TV te kijken. Hoe bereik je ze dan? Er is een trend naar ‘subscription based’ modellen als Netflix, Spotify, Peerby en Hellofresh. Hierdoor wordt het mogelijk om content aan te bieden zonder tussenkomst van derden. Daar willen we met OUTtv in meebewegen.’ aldus Putman. Reality TV heeft een korte levenscyclus, dus OUTtv richt zich meer op de ‘long term formats. Gay films waren lang afhankelijk van niche subsidies. Dat leverderde korte arthouse films en documentaires op. Na de premiere ging dit materiaal snel verloren, omdat het nergens terug te vinden was. Marc: ‘Ons platform verzamelt frisse, professionele kwaliteit content en maakt deze opnieuw beschikbaar. We zoeken graag de grenzen op. Het mag best een beetje sexy en uitdagend zijn. Via de app kunnen we straks verschillende datastromen mixen voor waardevolle output. Denk bijvoorbeeld aan een integratie met Facebook en Grinder, zodat we op basis van je kijkgedrag een goede match kunnen voorstellen.’

Het verdienmodel van OUTtv is vraaggestuurd en niet afhankelijk van subsidies. Niet de afzender, maar de community bepaalt wat ‘hot or not’ is. Branded video content is een kapitaal intensief en bewerkelijk product. ‘Rechten zijn een sleutelwaarde in TV-land. We willen een community brand zijn die zich niet laat beperken door politiek, dus gaan steeds op zoek naar mogelijkheden om de doelgroep inspraak te geven in het aanbod.’ legt Marc uit. ‘Er wordt momenteel hard gewerkt aan het ontwikkelen van een app, waarmee de doelgroep zelf content kan beheren. Deze zomer starten we een grote crowdfunding campagne in samenwerking met de LGBT-community. Het doel is om straks een wereldwijde zender te worden. Komende winter gaan we naar de beurs. Via een IPO kan de doelgroep straks letterlijk een aandeel krijgen in het bedrijf.’

Naakte TV

Na een korte pauze is het tijd voor een interview tussen Mischa Coster van SMC030 en Joost Geurtsen van Endemol Shine Group. Joost is bedenker en conceptontwikkelaar op het gebied van innovaties en branded content. Daaronder valt ook ‘digital products’, een categorie waarin hij nauw betrokken is geweest bij het ontwikkelen en exploiteren van crossmedia concepten. Na het winnen van een Duitse pitchwedstrijd voor short content op YouTube, ging hij in 2012 ‘on tour’ om bij partners te lobbyen voor het nieuwe ‘Premium Network’ concept Endemol Beyond. ‘Dat was een leuke, maar soms ook lastige periode. We waren een soort verkenningsbootje voor het slagschip Endemol. In het begin hadden we veel aanvaringen, maar dat was ook leerzaam. Veel pilot concepten van toen zijn nu opgenomen in het vaste aanbod.’ zegt Joost.

Werken jullie veel met influencers? 

‘Ja, dat is niet nieuw. Bijvoorbeeld met Gordon, omdat hij een eigen groep volgers heeft. Zo werkt online ook. Maar wij geloven heilig in de kracht van onze eigen content. Daarom gebruiken we influencers voornamelijk als marketingtool om traffic mee te genereren. Je merkt dat TV-makers hun content steeds meer richten op social media. Kort geknipte filmpjes met een hoog ‘in your face’ gehalte. Het is geen hand-held smartphone kwaliteit: er is goed over nagedacht en met professionele apparatuur gewerkt, maar de rauwe randjes zitten er nog aan. Dat werkt goed op YouTube, Instagram en Facebook.’

Hoe heb jij de mediaconsumptie zien veranderen? 

‘De industrie loopt achter het kijkgedrag aan. Tien jaar terug hadden mediabedrijven weinig kaas gegeten van social media. Het updaten van een Facebookpagina met meer dan driehonderdvijftigduizend volgers werd toen nog aan een stagiair overgelaten. Dat is inmiddels wel veranderd. TV is nu transmediaal geworden – er is altijd een digitale component via een app of website en daar zit ook een volledige redactie op. Het verschil tussen TV, online en de bioscoop wordt in stand gehouden door de industrie, maar is voor de consument al niet meer relevant. Mensen kijken de content die ze willen op het scherm dat ze willen.’

Wat is het nieuwe verdienmodel?

‘Je krijgt een heel sponsorpakket, ook via social media en op de app. Het voordeel is dat je de TV veel ‘schoner’ kunt houden, omdat de reclame-inkomsten op andere plekken gegenereerd worden. De meeste omzet komt van partners, maar soms betaalt de gebruiker, bijvoorbeeld als we met Netflix samenwerken. Ik verwacht dat we over een paar jaar alleen maar naar branded content zullen kijken, omdat het anders simpelweg niet te betalen is.’

Hoe zit het met objectiviteit? Ontstaat er straks een tegenbeweging?

‘Het omroepstelsel in Nederland is vrij uniek. De publieke omroepen zijn de enige die nog zonder branded content werken. Ik hoop dat zij TV kunnen blijven maken voor niche doelgroepen. Formats als BOOS en Drugslab werken goed, omdat ze volledig naakt zijn en daarmee ook geschikt voor YouTube. Dat zouden we bij Endemol Shine wel willen, maar het lukt ons financieel gewoon niet.’

Hoe gaat het proces van het bedenken en ontwikkelen van een nieuw concept?

‘Ideeën komen overal vandaan. Meestal worden ze op een lokaal niveau ontwikkeld en dan doorvertaald een wereldwijd format. Agenten die in contact zijn met bepaalde merken en adverteerders schrijven dan de briefing wat wel en niet werkt. We geloven in de gedachte ‘think global, act local’. Het succes van een ‘big idea’ hangt altijd samen met de cultuur en wie de lokale helden zijn. Natuurlijk is de online component hierbij onmisbaar als graadmeter voor succes.’

Hoe doen jullie onderzoek naar mediaconsumptie?

‘Vroeger had je van die analoge kastjes bij huishoudens door het hele land. Samen met de ongezouten mening van je tante op een verjaardag, was dat de enige manier om het kijkgedrag te meten. Nu alles digitaal is geworden, heb je veel meer bruikbare data. Niet alleen rationele feedback, maar ook realtime gegevens van kijkgedrag en kijktijden. Je ziet wanneer ze afhaken, wanneer ze iets delen en welke content activerend werkt. We hebben een team van growth hackers in dienst genomen met een meer agile aanpak. Die hebben het onderzoek echt verbeterd. Je kunt de variabelen gelijk aanpassen en bijsturen. Omdat het interactief is, gaat het veel meer leven. Dat is voor TV-makers erg interessant.’

Wat verwacht je van de toekomst?

‘Ik verwacht dat de budgetten gaan verschuiven. Het bereik en de waardering van TV en online zijn nu nog niet logisch, denk bijvoorbeeld aan Miljoenenjacht. Ik hoop dat die balans zich enigszins zal gaan herstellen. Endemol verdient nu nog veel aan lineaire TV. Online biedt veel kansen maar ook uitdagingen. Megaproducties als Masterchef (vijfendertig landen) komen steeds meer onder druk te staan. Crossmediale concepten hebben de toekomst. Daarom ben ik blij dat we vier jaar terug al met Beyond begonnen zijn.’

Content pushen

Dan is het tijd voor de derde en laatste spreker; Kenneth Stamp, voorheen verslaggever bij De Stentor en De Telegraaf, nu werkzaam als storyteller bij tech-startup TradeCast. Daar is hij verantwoordelijk voor het delen van de ontwikkelingen van het TradeCast-platform. Ook deelt hij verhalen over het wereldwijd razendsnel veranderende medialandschap en de manieren waarop TradeCast bedrijven helpt om hier op in te spelen.  

TradeCast is een SaaS-oplossing dat bedrijven en ondernemers de mogelijkheid geeft om zelfstandig interactieve tv-kanalen OTT (‘over the top’, dus zonder kastje van een leverancier) te lanceren, beherenen exploiteren. Via het dashboard is de content eenvoudig te beheren en kan interactiviteit en e-commerce toegevoegd worden. Hun missie is om de huidige markt van uitgevers, televisiezenders en websites voorgoed te veranderen. En dat lijkt te gaan lukken: ze hebben net een investeringsronde van 3,8 miljoen opgehaald en openen eind dit jaar hun eerste vestiging in Silicon Valley.

‘Wat TradeCast uniek maakt, is dat we videocontent op drie verschillende manieren bundelen en pushen: zowel lineair, on demand en live. Ons systeem plaatst alle balken en buttons. Je hoeft bij wijze van spreken alleen maar je filmpjes te uploaden en op een knop te drukken. Echt plug&play dus.’ vertelt Kenneth. ‘Een ander voordeel, is dat alle gegevens in eigen beheer blijven. Zo kun je een-op-een dataprofielen van je klanten opbouwen. Je hoeft niks te delen met grootmachten als Netflix, Amazon, Facebook, Google, Microsoft of Apple en daarmee ook geen last van hun ‘spelregels’. 

Toch ziet Kenneth TradeCast niet als vervanger van YouTube of Instagram. ‘Zolang je doelgroep zich op die platformen begeeft, moet je daar ook zichtbaar blijven. TradeCast vormt hier een aanvulling op en geeft ondernemers meer invloed op hun mediamix.’ Maar hoe zorg je er dan voor dat prospects naar jouw zender gaan kijken? Kenneth noemt hun klant Glamour als voorbeeld. ‘Een groot deel van de doelgroep van Glamour (jonge meiden), zat op Facebook. Glamour startte haar eigen TV-zender Beauty.tv en ging hier vervolgens content voor maken. Dit waren korte instructievideo’s (ongeveer 10 seconden) over make-up, fashion en trends, met als call-to-action ‘Blijf op de hoogte van dit onderwerp’. Vervolgens werden de geïnteresseerden uitgenodigd om de app te downloaden en zo een account bij Beauty.tv aan te maken. Deze combinatie tussen social media en eigen TV-kanaal werkte erg goed, omdat het inspeelde op de interesses en het kijkgedrag van de doelgroep.’

Alles draait om data. Hoe succesvol je bent, hangt af van hoe je data verzameld en wat je er vervolgens mee doet. Er bestaan wel bedrijven die hun eigen videoplatform hebben gebouwd, zoals bijvoorbeeld Albert Hein, Linda de Mol en Red Bull. Dat vraagt een grote investering die voor de meeste ondernemers in het MKB niet haalbaar is. De instapprijs voor TradeCast is €250,- per maand. Je moet alleen zorgen dat je genoeg content hebt. Voor bedrijven die daar hulp bij nodig hebben, heeft Kenneth ook een oplossing. TradeCast is namelijk ontstaan uit IQ Media, een reclamebureau dat video en tv-producties kan maken. Als ‘kers op de taart’ is het ook mogelijk om via automated trading je content te promoten op platformen van derden. TradeCast richt zich nu nog voornamelijk op bedrijven, maar in de toekomst zouden ook consumenten van het platform gebruik kunnen maken. Volgens Kenneth hebben ‘turnkey interactive channels’ (kant-en-klare interactieve TV-kanalen) de toekomst. Je zou bijna vergeten dat deze ‘disruptive tech-startup’ gewoon uit Zwolle komt.

Ter afsluiting konden de aanwezigen genieten van een goed verzorgde borrel in de kantine van OUTtv. Daar ging de discussie over de toekomst van televisie nog even door.

Auteur: Monika Pejkovska

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).