Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft Bestuur Regio Utrecht (BRU) ruim honderd miljoen euro toegekend voor verkeer- en vervoerprojecten en de exploitatie van het openbaar vervoer in 2013.
Van dat bedrag is 90 miljoen vrij te besteden; 10 miljoen is bestemd voor specifieke projecten. De negen samenwerkende gemeenten hebben besloten een bedrag van 2 miljoen euro van de vrij te besteden middelen aan plaatselijke initiatieven te besteden.
Uithoflijn
BRU besteedt ongeveer 90 miljoen euro per jaar aan verkeer- en vervoerprojecten. Circa 60% van het bedrag gaat naar het openbaar vervoer in de regio. Met dat bedrag wordt een substantieel deel van de concessies betaald, waardoor het kaartje voor het bus- en tramvervoer, ten opzichte van andere regio’s, redelijk goedkoop kan worden aangeboden. Ook wordt een deel van het geld besteed aan de aanleg van de Uithoflijn.
De rest van het bedrag is bestemd voor infrastructurele projecten in de regio. Deze zijn opgenomen in het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV). Vanuit dit programma worden, binnen het kader van het verdeelbesluit, gelden gereserveerd voor concrete projecten zoals fiets-, bus-, tram- en autoprojecten in de regio.
BRU betaalt daarvoor jaarlijks, net als de andere deelnemende partijen, een aanzienlijk bedrag.
Specifiek
Van het jaarlijkse geldbedrag wordt in 2013 10 miljoen euro specifiek bestemd. De helft van dit bedrag gaat naar het actieprogramma regionaal OV. Hierin zijn onder andere opgenomen de HOV Utrecht CS – Leidsche Rijn, het bustraject Utrecht-Zuilen-Overvecht en de Westtangent Nieuwegein-Papendorp-Leidsche Rijn-Lage Weide-Maarsen. De andere helft is bestemd voor het groot onderhoud en de vervanging van de trams van de SUNIJ-lijn.
Lokaal Maatwerk
Ten slotte wordt er in het RUVV ook een bedrag van circa 2 miljoen euro gereserveerd voor de negen deelnemende BRU-gemeenten. Zij kunnen het geld, dat wordt toegekend volgens een vooraf vastgestelde verdeelsleutel, besteden aan plaatselijke projecten. Deze verkeer- en vervoerprojecten vallen onder het zogeheten Lokaal Maatwerk.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.