12 arrestaties, 21 spoedritten ambulance en tientallen autobranden in Utrecht 12 arrestaties, 21 spoedritten ambulance en tientallen autobranden in Utrecht

12 arrestaties, 21 spoedritten ambulance en tientallen autobranden in Utrecht

12 arrestaties, 21 spoedritten ambulance en tientallen autobranden in Utrecht
Vuurwerk. Archiefbeeld DUIC
In Utrecht zijn tijdens Oud en Nieuw 12 arrestaties verricht, hebben 30 auto’s vlam gevat en moest de ambulancedienst 21 spoedritten verzorgen. Grote incidenten bleven uit. Burgemeester Sharon Dijksma spreekt van een relatief rustig verlopen nacht.

In Utrecht zijn tijdens Oud en Nieuw 12 arrestaties verricht, hebben 30 auto’s vlam gevat en moest de ambulancedienst 21 spoedritten verzorgen. Grote incidenten bleven uit. Burgemeester Sharon Dijksma spreekt van een relatief rustig verlopen nacht.

De Utrechtse burgemeester is afgelopen avond en nacht in de stad geweest en heeft verschillende plekken en organisaties bezocht. “Na twee coronajaarwisselingen konden we de oud en nieuw eindelijk weer écht samen vieren. De inzet van de politie, brandweer, jongerenwerk, ambulancedienst, toezicht en handhaving, en niet te vergeten onze stadsgenoten die zich belangeloos als vrijwilliger hebben ingezet, was onmisbaar. Helaas waren er wel enkele incidenten en zijn er weer meerdere auto’s in brand gegaan, maar het was verder was een relatief rustige nacht.”

Ruim 250 vrijwilligers, inwoners van verschillende Utrechtse buurten, hebben in de periode voorafgaande aan de jaarwisseling en vannacht geholpen de buurten zo veilig en rustig mogelijk te houden. Zij surveilleerden ‘s avonds en ‘s nachts op straat en spraken buurtbewoners aan op hun gedrag.

Cijfers

Onderstaande cijfers (over de periode 31 december 18.00 uur tot en met 1 januari 06.00 uur) zijn gebaseerd op de voorlopige rapportages van de politie, brandweer en de ambulancedienst over het verloop van de jaarwisseling. Van grote openbare ordeverstoringen is volgens de gemeente geen sprake geweest. In de loop van januari volgen de cijfers over onder andere de schade aan de openbare ruimte en het aantal vuurwerkmeldingen.

*Van de 30 branden zijn er ongeveer 20 opzettelijk veroorzaakt. De andere branden zijn ontstaan door overslaand vuur als gevolg van harde wind.

 

69 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Zo zie je maar; maandenlang gejank over vuurwerk en Oud & Nieuw hier in de commentpanelen (je zou denken dat Utrecht een oorlogsgebied is), en in werkelijkheid gebeurt er eigenlijk vrijwel niets. Een rustig nachtje. Wederom.

    Een mooi voornemen om in 2023 alle irrationele angstpsychoses eens achter u te laten, dames en heren?

  2. [email protected]

    Jammer dat er altijd mensen zijn,die niet met de vrijheid van feestvieren kunnen omgaan,echt heel erg jammer.
    Toch wil ik iedereen, links,rechts,centrum georiënteerd, een bijzonder gezond Nieuwjaar toewensen, en dat we vooral doorgaan met reaguren op de Duic.

  3. Pol

    Het lijkt wel het plot van de film “The Purge”: “One night a year, all crime is legal.”
    Het is één keer per jaar dat de burgers hun gang kunnen gaan zonder gestraft te worden.

  4. Lachgas

    We vinden dit dus volstrekt normaal? Rustige nacht? Denk dat heel wat mensen dit niet eens zijn met de burgemeester. Misschien dit yoch iets met meer kracht verwerpen. Rustige nacht, ja ja.

  5. G. de Vries

    “Helaas waren er wel enkele incidenten en zijn er weer meerdere auto’s in brand gegaan, maar het was verder was een relatief rustige nacht.”
    Naar welke relatieve maatstaven, burgemeester? De uwe?
    Vermoed dat menige Utrechter het er niet mee eens zal zijn.

  6. Len

    Ah ja die ouderwetse Hollandsche gezelligheid, met een glas champagne in de ene hand en een oliebol in de ander al hossend op de Snollebollekes toekijken hoe je auto uitbrandt en de brandweer vervolgens traditiegetrouw wordt gehinderd en bekogeld met munitie. En dan de volgende dag met je kater het feit ondergaan dat je maar 5 euro hebt gewonnen op je straatje oudejaarsloten. En na de eerste cheat op je goeie voornemen na de eerste week van januari, het tragische besef langzaam maar zeker opdoemt dat alles eigenlijk allemaal maar gewoon doorgaat zoals het gaat, en je daar weer een heel jaar over kan klagen.

    Heerlijk, dat vertrouwde gevoel.

  7. Peet

    We zijn het normaal gaan vinden

  8. Luus

    Volkomen eens met de reageerders die geschokt zijn door de relativering van de burgemeester. Een treffender statement zou zijn geweest:
    “Tja, toch volledig uit de klauwen gelopen in Utrecht m’n stadje. Hulpverlenes bekogeld ook weer, niet te bevatten gewoon. Joost mag weten wat ons nog meer boven het hoofd had gehangen als die ruim duizend (neem ik toch aan, maar mooie vraag aan de burgemeester hoeveel hulpverleners – politie, brandweer, dokters, verpleegkundigen – en vrijwilligers in totaal zich eigenlijk hebben moeten inzetten) de jaarwisseling gezellig met hun eigen gezinnetje of vrienden hadden gevierd. Ik moet er niet aan denken… Toch eens prakkezeren over een vuurwerkverbod voor komend jaar.”

  9. Claire Obscur

    Zet dat gejank om een algeheel verbod nou eens door dan en laten we dan zien hoe het loopt. Dat verbod is een keer bedacht door weer zo’n theoretische béta vanachter zijn bureau ergens op een kantoortje.
    Geen besef of idee van de echte wereld.
    Heerlijk die verbazing en verontwaardiging elke keer weer als de werkelijkheid toch anders blijkt te zijn. Ik wil al die handhavers zien rennen, hollen en vliegen om alles maar een beetje bij te kunnen houden.

  10. Katja

    “Relatief rustig verlopen nacht”. In elk ander weekend zou zij de holle frase “onacceptabel” gebezigd hebben (zie ook de WK-rellen). Dus als er komend weekend, zeg 20 auto’s in de hens gaan, is er niks aan de hand. NL is ziek.

  11. Mark

    @Luus, zullen we voetbal ook verbieden? Bij het WK was er ook een hoop onrust en tijdens reguliere wedstrijden worden hulpverleners ook vaak lastig gevallen?

    Vuurwerkverbod gaat niet helpen. De onrust komt van mensen die dronken op straat hangen en/ of illegaal vuurwerk gebruiken of zelfgefabriceerde zooi laten ontploffen. Met een vuurwerkverbod doet deze groep nog steeds wat ze normaal ook doen (zie corona jaren…).

  12. Nico

    Voordat de goeden weer is onder de minderheid van kwaden moet lijden denk ik pak de rotzooi makers nu is een keer aan. En dan echt aanpakken. Dus niet ergens in Utrecht papierprikken een uurtje of tig. Geef is bij slopen van zaken of hinderen van hulpverlening een zware boete en verhaal de kosten tot de laatste cent.
    En met flinke boete denk ik aan minimaal 3000 euro voor het minste vergrijp. Wie weet helpt dat en dan kunnen de normale mensen gewoon leuk vuurwerk afsteken.
    Kan dat nu niet volgens de wet of wat dan ook dan word het tijd die is aan te passen aan de tijd en gajes waar de normale burger klaar mee is.
    Fijn 2023 allen…………….

  13. Rob H.

    En dat allemaal dankzij de scherpschutters van deze wereld. De auto-apologeten die het normaal vinden dat de auto, van een ander!, in de fik gestoken wordt.

  14. [email protected]

    Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en laat onze burgemeester nou ook zo’n zachte heelmeester zijn blijkbaar.
    Geweld tegen hulpverleners ia gewoon onacceptabel.

  15. Kaat

    En dan is er nog niks vermeld over lichamelijk letsel van burgers en hulpverleners door zwaar vuurwerk.

    Ieder willekeurig incident is toch echt één teveel…

  16. Zuiderland

    @Scherpschutter,

    Ik weet niet waar U woont, maar hier in Utrecht was het afwachten of de volgende ongemeen harde klap – geen rotje of gillende keukenmeid, maar iets dat kwa geluid inderdaad meer doet denken aan oorlogstuig – niet toevallig mijn brievenbus of auto trof.

    @Knalvuurwerkjongere (want ik neem aan dat je gewoon te jong bent om beter te weten),

    Wat is daar nu de lol van, dat harde knallen? Siervuurwerk, daar kan ik me nog iets bij voorstellen: dan heb je iets om naar te kijken. Maar dat je wat aansteekt dat snoeihard *boem* doet, met als enige effect het overlijden aan een hartaanval van een handvol kleine vogels en het trauma van huisdieren, wat is daar leuk aan? Leg me dat nu eens uit.

  17. Bart van Dam

    @luus Je kan als burgemeester moeilijk zeggen dat het volledig uit de klauwen is gelopen als je een paar weken geleden over rellen tijdens het wk doet als er niet veel aan de hand is en het allemaal wel op te lossen is met een bezoekje en een kopje thee. Er is meer ophef bij onze burgemeester als er een vrouw wordt nageroepen dan als er auto’s in de fik worden gestoken en winkels vernield. Prioriteiten he

  18. Hans

    Citaat uit Trouw van vanochtend. Spreekt voor zichzelf:

    Nu de kruitdampen van de jaarwisseling zijn opgetrokken, blijven twee uitspraken hangen: justitieminister Dilan Yesilgöz die het vieren van oud en nieuw met vuurwerk een ‘mooie traditie’ vindt. En korpschef Henk van Essen die zegt dat de ‘vuurwerktraditie er één is geworden waarbij agenten elk jaar blijvende gehoorschade en ander letsel oplopen’.

    Na twee vuurkwerkluwe jaarwisselingen liep deze editie weer ouderwets uit de hand. Er waren ongeregeldheden door het hele land, gewonde agenten en vuurwerkslachtoffers. Oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam spreekt over een ‘ouderwetse horrornacht’. Hij zag in de nieuwjaarsnacht zeker 23 patiënten voorbijkomen. Tegen deze krant zegt De Faber: “De mensen wier ogen we mogelijk nog kunnen redden zijn nu eerst aan de beurt. Het voelt als een triage in oorlogsgebied.”

    Wat is uw verstandige conclusie, beste DUIC-lezer?

  19. Scherpschutter

    @Zuiderland 2/1/2023 – 7:43

    Statistisch gezien is de kans op een aardige geldprijs in de staatsloterij velen malen groter dan de kans dat uw auto of brievenbus door vuurwerk geraakt wordt. Wel, bent u heel Oudjaarsdag in opperste extase omdat u ervan overtuigd bent dat u veel geld gaat winnen die dag? Nee toch zeker? U weet namelijk hoe klein de kans is…. Waarom zou u dan in vredesnaam WEL voor helemaal niets in totale angst zitten over een mogelijke beschadiging van uw auto of brievenbus met een kans van 1 op vele duizenden…? Het is wel zo belachelijk irrationeel.

    Herken dat u door angst geregeerd wordt. U bent niet langer in controle over uw eigen gedachten. Dat is niet de schuld van vuurwerk en het verbieden van vuurwerk gaat uiteraard ook niets oplossen aan dit werkelijke probleem. De enige oplossing is dat u ZELF gewoon stopt met die zinloze angsthazerij door uw emoties weer de baas te worden. Man up, buttercup!

  20. Janah

    Ik begrijp dat @scherpschutter een cursus psychologie heeft gevolgd. Dat geeft de burger moed.

  21. Anne Marie ten Berge

    Weer een rustig jaar wat betreft gezond verstand.

  22. Hetty

    Geen grote incidenten? 30 autos in brand gestoken of geraakt, de Rietendakschool bijna afgebrand, een jongen van 11 met een zo n toegetakelde hand en oog, dat hij beide moet missen….geen grote incidenten ??? Mevrouw de Burgemeester lijkt al aardig gewend te zijn geraakt aan de elk jaar terugkerende Oudejaarsnacht-terreur, helaas.

  23. JdV

    Dit jaar zijn er op de wintersport al meer doden en gewonden gevallen dan met het vuurwerk. Wintersport is uiteraard een volledig overbodige activiteit, zeker geen traditie want pas sinds enkele decennia een gewoonte. Kost veel geld door alle verwondingen en ziektekosten en verloren arbeidsuren. Ik pleit derhalve voor een landelijk verbod op wintersport, liefst europees want anders halen mensen hun wintersport over de grens.

  24. Moniek

    Ik zou wel eens willen weten hoe de burgemeester “relatief rustig” definieert. Persoonlijk vond ik het qua geluid op oorlog lijken. 21 Spoedritten met de ambulance. De mensen die daar werk aan hadden, zouden denk ik liever een normale nacht hebben doorgebracht; paraat weliswaar. Zodat ze zich b.v. konden richten op zieken die dringend hulp nodig hadden. En dan 30 autobranden… Wat je maar “relatief rustig” noemt… Ik denk zomaar dat we ook volgend jaar “gewoon” doorgaan met deze waanzin. Handel is handel…

  25. Rene Ratio

    Noem 1 rationele reden waarom we nú onze huidige vuurwerk traditie zouden invoeren?

    In plaats van deze discussie gaan voeren op basis van emotie (‘man up, stel je niet aan’, ‘het is traditie, moet je behouden’), is het interessant eens te kijken naar ratio. Wat levert het ons op? Echt gelukkig worden we er niet van, van dat zelf vuurwerk afsteken. Doen we het om alle stress van ons af te stampen? Onder het motto: 1 dag mag alles stuk? Dan kunnen we beter gaan sporten: samen hardlopen of sparrend boksen.

    Op basis van de cijfers vind ik het ook niet relatief rustig.

  26. Janah

    @JdV Vervang “wintersport” vanaf de tweede regel van uw betoog door “oudejaarsvuurwerk” en ik ben het volledig met u eens.

  27. Wendy

    @JdV….
    Wederom volslagen onzin wat je schrijft .

  28. Clara

    Het was hier een hel aan lawaai en lichtflitsen. Ook een zware bom. Ik dacht dat mijn raam eraan ging (5e et.).
    Aub verbieden.

  29. ilvy

    Een rustige nacht kan ik het niet noemen. Schandalig dat er auto’s m brand gestoken worden.

  30. Wim Vreeswijk

    Wat gaan we doen met al die pyromanen, voor zover deze aangehouden zijn? Want van een kale kip kun je immers niet plukken

  31. Scherpschutter

    @Moniek

    “Ik denk zomaar dat we ook volgend jaar “gewoon” doorgaan met deze waanzin.”

    Je hehe. Uiteraard gaan “we” door!! Nu al zin om ook volgend jaar weer een berg prachtig vuurwerk de lucht in te knallen! Genieten geblazen.

  32. Mark

    @Wendy, hij heeft wel gelijk. Genoeg andere dingen dan oud en nieuw die ook tot veel natuuroverlast en/of letsel leiden. Alle skipistes slopen de biodiversiteit in de Alpen, veel gewonden elk jaar etc. En dan voetbal met regelmatig rellen en de vervuilding om iedere keer voetbalspelers en supporters van A naar B te brengen…

    Dat jij niet houd van vuurwerk betekent niet dat oud en nieuw het enige slechte is. Als je oud en nieuw verbied kun je net zo goed sport, uitgaan en vakanties ook gaan verbieden.

    Maargoed er is nu eenmaal en groepje die graag alles verboden wilt hebben waar ze zelf niet van houden.

  33. Hans

    Nogmaals hier, speciaal voor die merkwaardig wereldvreemde man, die man met zijn statiestiekjes en theorietjes uit Stadskanaal laat ik andermaal aan het woord (het betreft hier dus WEL een man van de wereld, en WEL eentje die met beide benen onweerlegbaar stevig in de realiteit staat, – in tegenstelling tot onze vriend uit de provincie).Hier dus, – in de herhaling, speciaal voor hem, voor onze man uit Stadskanaal met zijn wijsheden – hier dus die oogarts, iemand die WEL weet waar hij het over heeft. En dus recht van spreken heeft in alle opzichten:

    Oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam spreekt namelijk over een ‘ouderwetse horrornacht’. Hij zag in de nieuwjaarsnacht zeker 23 patiënten voorbijkomen. Tegen deze krant zegt De Faber: “De mensen wier ogen we mogelijk nog kunnen redden zijn nu eerst aan de beurt. Het voelt als een triage in oorlogsgebied.”

    Pak ‘m beet, ouwe.

  34. Jan Parein

    Dit lijkt heel erg. En wordt door de diensten gedramatiseerd… maar in werkelijkheid stelt het in een enorme stad als Utrecht hélemaal NIETS voor. met zoveel inwoners, maar vooral zoveel STUDENTEN en JONGEREN uit ‘bepaalde wijken’ die het áltijd weer verzieken voor mensen die vredig willen feestvieren. Ook leuk dat wij weer wegtrilden omdat anderen zonodig hun muziek hard moeten hebben zodat wij niet normaal met ons gezin tv konden kijken …. blijkbaar willen studenten hun manier van leven óveral opdringen. Vorig jaar hebben wij via de buurt whatsapp 40 verschillende klachten te lezen gekregen over 1 studentenhuis van de SSH . Nu weer zo’n 28. 1 huis dat Oud en Nieuw verpest door hun muziek zo gruwelijk hard te zetten dat andere mensen niets meer kunnen horen van hun eigen tv, of hun eigen muziek niet meer kunnen volgen. Was dit nog eventjes, dan is dit niet erg. Nee, het begint om 8 uur ‘s avonds en het eindigde om half 10 in de ochtend. Dát is pas erg. Dat je rond 12 uur een kwartiertje of half uurtje je muziek wat harder zet dan normaal: helemaal prima, maar dan weer zo dat andere ook oud en nieuw op hun manier kunnen vieren, met het gezellige geknal van het vuurwerk op de achtergrond. Wij wilden De pop schlager parade (internationaal) volgen. Dat ging niet omdat we continu bonk bonk bonk bonk bonk bonk bonk hoorden. Heel verdrietig. Mijn schoonouders zijn weggegaan die werden er letterlijk ziek van , mijn kinderen onrustig, die haatten dat soort eencellige muziek. Dit is dus ook een vorm van vandalisme. Een ander zijn feestvreugde ontnemen door bonkbonkbonk bassen de hele avond, en een ander niet gunnen oud-en-nieuw op zijn eigen manier te kunnen vieren. We zijn met meerdere mensen aan de deur geweest. Niemand doet open. Logisch omdat de muziek zo hard stond dat de ramen stonden te trillen. Discolichten aan, drugskoeriers bleken ook al aan de deur geweest te zijn. En de gemeente Utrecht doet er niets aan. Vorig jaar zijn er vele buren geweest uit de Sweelinckstraat en de omliggende straten zoals Kruisstraat en Biltstraat (waar het pand is gevestigd) en dit jaar doet men het gewoon weer. Dan denk ik. Waarom gunnen jullie een ander nou geen gezellig oud en nieuw, en zetten jullie je muziek zo hard, dat het straten ver nog te horen is? Waarom? … Waarom een andermans avond verpesten? Voor de 2e keer op rij? …. We hebben al iemand tegen moeten houden (een buurman uit die rustig met zijn zieke vrouw en zijn kinderen haar laatste oud en nieuw vierde) op eigen binnenterrein omdat dit al de 2e keer was dat ze dus weg moesten uit eigen tuinhuis …. omdat de muren stonden te trillen. Dan denk ik. wat is er mis met mensen, waar komt dit vandaan, maar vooral, waar is de verhuurder: SSH ? Die op de hoogte is van de overlast die dit pand veroorzaakt richting omwonenden die hier al 40,30,20,18 jaar wonen? .. Hebben zij geen rechten?

  35. Louise Greefarm

    Het grootste probleem zijn de jongeren. Ze weten van geen wijken. Vooral studenten zijn heel erg. Ons weekend is verpest door een studentenhuis die de ‘muziek’ lees: pokkeherrie zo hard had staan dat we weg moesten uit ons eigen huis naar mijn schoonzus. Wij wonen er naast en dachten tot een uur of negen: goh het blijft stil. Sinds vorig jaar hebben we enorme overlast van ze. De verhuurder : een bekende verhuurder op studentengebied doet niets aan die overlast. Ons kind van 2 hield het niet uit , de schilderijen trilden letterlijk van de muren af. Bierflesjes vlogen in het rond, stonden te plassen in onze tuin, pleegden huisvredebreuk, kotsten voor onze deur, scholden mijn vrouw uit voor H*er etc….. Andere buren waren totaal overstuur. Blijkbaar is dit normaal geworden. door deze ‘studenten” huisvester. Vorig jaar hebben wij de gemeente ook al ingelicht, ik ben zelfs langsgeweest bij de desbetreffende verantwoordelijken en die zouden er een oogje op houden. Niet dus. We ondervinden normaal al veel overlast van deze enorme stadspanden, waarin mooie gezinnen zouden kunnen wonen. Helft huur, Helft koop die wel op een respectabele manier met hun medemens omgaan. Zo zie je. Het hoeft dus niet altijd een autobrand te zijn. Het is voornamelijk het asociale gedrag van prinsjes én prinsesjes die álles maar mogen van papa en mama en nooit eens in de boeien geslagen worden en heel heel heel hardhandig de politiecel in gegooid worden voor een dag of 3 ……. dát moet er gebeuren. Grote bek tegen je buren ? Schreeuwen? Harde muziek? Meekomen !

  36. Wendy

    @Mark.Mensen die naar wintersport gaan doen dat uit eigen wil.Dus heeft niets te maken met de overlast die mensen ervaren van al dat zware vuurwerk.Ik heb niet gevraagd om al die overlast.

  37. Scherpschutter

    @Hans 13:35

    Ja, gut. We hebben allemaal wel eens een druk dagje op werk. Vervelend, maar if you can’t stand heat, perhaps you should not work in a kitchen.

  38. Moniek

    @Mark
    “Er is een groepje dat alles verboden wil hebben waar ze zelf niet van houden”.
    Houdt u soms wél van verbrande auto’s? Nodeloos vernielde ogen?
    Of vindt u dat maar bagatellen?

    @Stadskanalers: berg je maar vast voor volgend jaar. Uw medebewoner heeft er nu alweer zin in zijn geld te verspillen aan bergen vuurwerk en opnieuw hevig te genieten.
    Primitief genot, maar ja, moet kunnen.

  39. JdV

    @moniek: alsof 6 uur wat siervuurwerk en verbrande auto’s verband houden. Het is moeilijk maar probeer eens buiten je bubbeltje te denken. In landen zonder vuurwerk (frankrijk, belgie) zijn er veel grotere rellen, meer geweld tegen hulpverleners en meer brandende auto’s. Die 6 uur wat sierpotjes afsteken hebben daar geen enkel verband mee. Snap dat nou eens.
    @ wendy: zwaar vuurwerk was, is en blijft verboden. Verbieden om 6 uurtjes wat siervuurwerk af te steken gaat daar niks aan veranderen. Ga samen met moniek hulp zoeken zou ik zeggen.

  40. Herman

    Valt dus reuze mee,zeker als je meeneemt dat paar honderduizend endem feest hebben gevierd.
    Bij een wedstrijd van FC Utrecht met 15 duizend toeschouwers gebeurd ook heel veel en dat 18 keer per jaar…..

  41. Zuilenaar

    Dijksma: een relatief rustig verlopen nacht! 30 auto’s afgebrand! Nou, het zal jouw auto maar zijn waar je voor gespaard hebt! Geeft de gemeente een nieuwe auto? De normen en waarden van politici zijn niet meer wat zij geweest zijn!

  42. Kloek

    Ik wil even Scherpschutters eerdere reactie over legaal vuurwerk terugroepen, volgens hem zou legaal vuurwerk niet schadelijk kunnen zijn en niet echt tot slachtoffers en/ incidenten leiden.

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5356366/categorie-1-vuurwerk-kindervuurwerk-brandwonden-dorotka-roodbergen?fbclid=IwAR3VOIDPzvKXa0ppQFlfdYXO7tXBkUNyYPGs9ZJffBr93GOV_vX66q2vc9g

    Dit is slechts 1 voorbeeld.

    En wat de reaguurders hier weer eens niet lijken te begrijpen. Ja, inderdaad, 800 slachtoffers op 17,nogwat miljoen mensen lijkt niet zoveel te zijn.

    Echter. 800 mensen die in Nederland soort van tegelijkertijd in ziekenhuizen, EHBO posten en chirurgische afdelingen of gespecialiseerde ziekenhuizen (zoals het Oogziekenhuis in Rotterdam of het Brandwondencentrum in Beverwijk) geholpen moeten worden, dat vraagt nogal wat artsen in dienst tijdens oudjaarsnacht. En waarom? Omdat mensen zich niet kunnen gedragen?

    We hebben in Nederland: “In 2022 telt Nederland 69 ziekenhuisorganisaties inclusief 8 universitaire medische centra ( UMC Universitair Medisch Centrum (Universitair Medisch Centrum)’s). 113 ziekenhuislocaties (academische, algemene en kinderziekenhuizen) en 145 buitenpoliklinieken.”

    113 ziekenhuislocaties dus. Net iets meer dan 7 mensen met spoedklachten die geopereerd worden per ziekenhuis dus gemiddeld. Mensen die wellicht tegelijk geholpen moeten worden om wellicht in leven te kunnen blijven. Dat vergt dus 7 operatieteams ( a 6 mensen) en 7 operatiekamers per ziekenhuis, als men tegelijkertijd aan de slag moet.

    Nou, die capaciteit is er dus gewoonweg niet tijdens een nachtdienst. Wat denken jullie nu zelf eigenlijk? Even ambulances en traumahelicopters buiten beschouwing latende en de kosten die dit met zich meebrengt al helemaal.

    Hoeveel artsen denken jullie dat er aan het werk zijn tijdens oudjaarsnacht/ nieuwjaarsnacht? EN hoeveel denken jullie dat er aan het werk kunnen zijn? Voor medisch personeel zijn het ook feestdagen en blijft het nachtwerk. En hoeveel denken jullie dat dit eigenlijk kost, inclusief toeslagen die het personeel terecht krijgt tijdens dit soort diensten?

    Daarnaast dus inzet van ambulances en trauma helicopters om mensen acuut bij gespecialiseerde artsen en ziekenhuizen te krijgen.

    Komt bij dat de capaciteit voor reguliere incidenten (verkeersongelukken, hartinfarcten of aanvallen, beroertes en weet ik al niet) wegvalt en vergeet alle alcohol gerelateerde incidenten niet tijdens zo’n feestnacht. Daarnaast kunnen niet meerdere slachtoffers met spoed tegelijk geholpen worden.

    Ik zou maar hopen dat je niks buiten vuurwerk overkomt tijdens zo’n nacht, want er is een kans dat men geen capaciteit heeft om jou te helpen- (je zal maar iets ernstig krijgen onverwacht), omdat men dus een idioot aan het helpen is die met vuurwerk heeft gestunt. Of een slachtoffer van zo’n idioot.

    Dat ziekenhuizen ook capaciteitsproblemen hebben wanneer ladingen tegelijk een ziekenhuis inkomen vergat het reaguurdersvolk ook tijdens de pandemie al regelmaltig.

    En dankzij het neoliberale beleid in dit land (rechts beleid even voor de duidelijkheid) hebben we dus niet een oneindig aantal artsen en verpleegkundigen in Nederlandse ziekenhuizen rondrennen en zitten er beperkingen op IC capaciteit. Zeker tijdens de nacht. En dan gaat het met name over piekmomenten. Als meerdere patiënten tegelijkertijd geholpen MOETEN worden (omdat ze anders overlijden).

    Het zijn dezelfde trollen en reaguurrders die meteen klagen als de belastingen omhoog gaan en als blijkt dat de verzorgingsstaat steeds duurder wordt. Iets dat logisch als mensen steeds ouder worden.

  43. Wendy

    @JdV
    Leer eerst eens goed lezen.Mojn grootste bezwaar is ook het zware vuurwerk.En voor sociaal denken heb je geen hulp nodig hoor.Nu wachten op weer een steekhoudende reactie van je.

  44. Hans

    @ Scherpschutter, “ Ja, gut. We hebben allemaal wel eens een druk dagje op werk. Vervelend, maar if you can’t stand heat, perhaps you should not work in a kitchen.”

    Ik heb zelden zo’n reactie gelezen als bovenstaande. Er zit geen greintje empathie in. De wijze waarop de plank hier wordt misgeslagen is een demonstratie van onbenul die met groot gemak in aanmerking komt voor de hoofdprijs stomme opmerkingen.

  45. Scherpschutter

    @Kloek

    Zucht. Dat er 800 gewonden binnen zijn gekomen bij 113 ziekenhuizen betekent niet dat alle 800 ook geopereerd dienden te worden. Dat is je grootste denkfout. Alle lichtgewonden vallen ook onder de categorie…

    Dus zelfs als je er al vanuit gaat dat de helft geopereerd diende te worden (een belachelijk hoge aanname uiteraard), dan hebben we het over 3.5 operaties per ziekenhuis, waarbij die vermoedelijk al helemaal niet tegelijk uitgevoerd dienden te worden (je tweede kardinale denkfout), maar ook verdeeld over de dag, avond en nacht.

    Man man man. Waar heb je het nou toch over man? Peanuts.

  46. JdV

    @wendy: elders op duic zeg je dat wat jou betreft alle vuurwerk verboden mag worden. Dus niet alleen zwaar knalvuurwerk. Wellicht is dry januari een goed idee?

  47. Scherpschutter

    @Hans 16:38

    Uiteraard heb ik geen sympathie voor vuurwerkslachtoffers. Driekwart bestaat uit randdebielen die zichzelf opgeblazen hebben. Geen enkel medelijden mee. De rest bestaat uit omstanders. Pechvogels, maar wel pechvogels die bewust het risico namen om naar buiten te gaan terwijl vuurwerk afgestoken werd. Nu is het risico op gewond raken door vuurwerk van derden ronduit astronomisch klein natuurlijk, maar desalniettemin heb je de consequenties van je eigen keuzes (zoals minimaal risico nemen) te dragen. Overigens zijn het ook nog vaak mensen die geen deugdelijke vuurwerkbescherming droegen, zoals een bril of juist risicovolle situaties (groepen jongeren) opzochten.

    Ieder mens kan 100% voorkomen om geraakt te worden door vuurwerk. Wie 100% veilig wil zijn kan ervoor kiezen om binnen te blijven. Doe je dat niet, dan draag je de consequenties van je handelingen ook. Zo doen grote mensen dat, Hans.

    Tijd om een grote jongen te worden, Hans! Accepteer de realiteit zoals hij is. Het leven zit vol risico’s, de wereld is een plek vol gevaren, vervelende dingen horen bij het leven en uw medemens is een rationeel-egoïstisch wezen dat louter handelt uit eigenbelang en geen moer om u geeft. U kunt op uw kop gaan staan, maar vuurwerk blijft. De Sint bestaat trouwens ook niet. Weet u dat.

  48. Koel Hoofd

    Kloek werkt overduidelijk in de zorg…

    @Kloek
    Homo sapiens is een volkomen debiele diersoort.
    Als je ze verteld dat ze iets niet moeten doen, doen ze het toch,
    Als je ze verteld dat iets niet moeten doen omdat ze er dood aan kunnen gaan, dan doen ze het toch,
    Als je ze verteld dat ze zullen dood gaan, blijven ze toch leven.
    Intussen kan je niet veel meer doen dan ze weer oplappen en al doende ze recht in hun gezicht uitlachen want, geen beter vermaak dan leedvermaak.,..
    Niet aardig, maar het houdt meelijdende zorgverleners met beide poten op de grond.
    Want als ze zijn opgelapt, dan zijn ze weer helemaal klaar voor een volgende ronde totale achterlijkheid met alle drama van dien….

  49. Moniek

    @Kloek
    Hartgrondig mee eens! En zeker geen peanuts zoals iemand hier zonder kennis van zaken beweert. Zeker geen peanuts voor de slachtoffers die b.v. een oog moeten missen.

    Verder wil ik bewondering uitspreken voor artsen en medisch personeel die zonder klagen en zonder oordelen (tenminste dat doen ze niet hardop…) de gore specialistische klusjes uitvoeren die helemaal niet nodig waren geweest.

    Ik geloof niet dat ik hulp nodig heb, zoals iemand anders hierboven suggereerde. Dank echter voor uw meelevendheid.

  50. Gerard Brevier

    Ik sluit mij aan bij de mensen die overlast hebben van studenten. Dat is op zijn mist net zo erg als in de fik gestoken auto’s. Hoezo? Nou , als je weet dat je een terminale ouder hebt, of een ziek kind, of je bent zelf ziek, wil je misschien op je eigen normale manier oud- en nieuw vieren. Maar ook als je gewoon kleine kinderen hebt, of met z’n 2en een gezellige romantische avond wilt hebben met wat rustige muziek en vuurwerkgeluid….. waarom , echt waarom zijn mensen toch zo asociaal om hun leven aan een ander op te dringen. Om twaalf uur kun je een uurtje herrie maken of 2 .. is dat niet genoeg? De Reclame’s van niet nader te noemen supermarkt ook. Met z’n allen op een bovenhuis, heel koor. Leuk voor de onderburen? Misschien een alleenstaande buurman? .. Die niemand meer heeft en daar heel alleen zit? En dan het gebonk en de herrie aan moet horen? Het was tot 15, 20 jaar terug écht heel normaal gewoon rustig op de bank naar een nieuwjaarsconference te kijken met een hapje en een drankje, rustig, op een normale manier. Waarom kan dat niet meer? Wat is er mis? Is het dan toch drugsgebruik waardoor mensen geen medemenselijkheid meer tonen? Zet die bassen uit, draai normale muziek en schreeuw de boel niet bij elkaar. Dat kan 2 uur lang om 00.00 maar tot die tijd: hou rekening met elkaar. Maar vooral met je buren. Praat eens met ze. Nodig ze eens uit. En begrijp hun manier van leven eens. Denk niet dat de wereld alleen om jou draait. Want dat is niet zo. Echt niet. Vandaag of morgen wordt jij slachtoffer van je eigen asociale gedrag. Dus hou die muziek op een normaal niveau. Ga gezellig op de bank zitten , kijk wat tv. wacht 00.00 af, steek vuurwerk af, ga buiten even lekker uit je dag 2 uurtjes. en daarna lekker slapies doen. dát is de manier.

  51. Kloek

    @ SS

    Ja,daarom luiden de specialisten ookal jaren de noodklok.

    In tegenstelling tot jij zelf hebben deze daadwerkelijk ergems verstand van.

    Aangezien ik met gemiddeldes reken en er in sommige/ de meeste dunbevolkte regio’s uiteraard veel minder incidenten zijn met vuurwerk, ligt het aantal slachtoffers in ziekenhuizen in steden met een centrumfuctie in dichterbevolkt gebied zelfs hoger dan mijn genoemde gemiddelde aantal. Maar ja. Je hebt daadwerkelijk hersens nodig om juiste analyses te kunnen maken.

    En reken naar dat de meeste zwaar gewonden tussen 22 uur op 31 december en 02.00 uur op 1 jan vallen; en daar weer de meeste van tussen 0.00 en 1:00. Vrijwel tegelijk dus..

    Blijkt ook uit het feitelijke rapport waarvan ik de link 2 dagen geleden met je deelde en dat je dus niet gelezen hebt, zoals nu blijkt. Zonde, je had daadwerkelijk een kans om wel te weten waarover je sprak, maar dat is je doel uiteraard niet.

    Ik denk dat ik je in meer dan 5 jaar DUIC slechts 1x een feitelijke conclusie hen zien trekken in meer dan 10.000 berichten. Dat is ook een kunst. Zal wel meer toevap dan wijsheid zijn geweest. Beste wensen!

  52. Luus

    @Scherpschutter: “Statistisch gezien is de kans op een aardige geldprijs in de staatsloterij velen malen groter dan de kans dat uw auto of brievenbus door vuurwerk geraakt wordt.”

    Altijd grappig als appels met peren worden vergeleken, dat ligt er namelijk maar net aan waar iemand woont. Statisch gezien is de kans dat een auto in Utrecht in brand wordt gestoken/vliegt tijdens oud en nieuw vele malen groter dan de kans dat een auto (überhaupt) in brand wordt gestoken op een willekeurige dag de rest van het jaar door het hele land.
    En: statistisch gezien is de kans dat je auto in brand wordt gestoken tijdens oud en nieuw als je in een bepaalde buurt in Utrecht woont vele en vele en vele malen groter dan… nou vooruit, “de kans op een aardige geldprijs in de staatsloterij” in diezelfde buurt. (Laat staan dat de getroffen autoeigenaren net die ‘aardige geldprijs’ winnen.)

    @Mark: Zullen we voetbal ook verbieden?
    Nee dat mag wel blijven. Alleen die hooligans ook verbieden!

  53. Buurman van Hans

    Scherpschutter begrijpt niet wat het woord gemiddeld inhoudt in Kloek’s post. Hilarisch. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Op de rest van Kloeks helemaal correct dichtgetimmerde betoog heeft hij dan ook geen antwoord. Vandaar dat hij er een half zelf verzonnen compleet uit de context getrokken uitvergrootte quote uit probeert te halen. Poging mislukt.

    Lees zelf de reactie van Kloek maar eens terug. Daar staan niet de woorden in die Scherpschutter hem in de mond probeerde te leggen.

  54. Scherpschutter

    @Luus

    Waar heeft u het nou toch over? Denken, dan pas doen! Plaats dat nou eens in het juiste perspectief;

    Er staan 108.000 auto’s geregistreerd in Utrecht. Daarvan zijn er echt maar 30 in vlammen opgegaan! Dertig! Waarvan het gros overigens niet eens door vuurwerk! Belangrijke side note…Nogmaals: 30(!) op 108.000….De kans dat uw auto in Utrecht in rook op gaat met Oud en Nieuw is werkelijk astronomisch klein. Ongetwijfeld dat de kans in Lutjebroek nóg kleiner is, maar waar hebben we het nou toch in beginsel over? Wat is dit nou toch voor een ondoordacht gezwam?

    Doe uzelf een plezier en stop met die irrationele angsthazerij.

  55. Hans

    Hallo Buurman. Nee die Scherpschutter snapt er geen hout van. Ik heb het over empathie maar dat komt natuurlijk helemaal niet binnen bij die man. Ieder gezond functionerend mens kan uit de context van mijn reactie opmaken dat in zijn schrijfsels de empathie richting de betreffende arts(en) ontbreekt. Maar hij maakt er ‘sympathie voor de slachtoffers’ van. Zijn denkraam is te nauw. Zo zit dat. Zijn zelfbeschrijving is vrij accuraat: ’een rationeel-egoïstisch wezen dat louter handelt uit eigenbelang en geen moer om u geeft’. Bij ‘rationeel’ plaats ik evenwel een heel dik vraagteken.

  56. Wendy

    @JdV Dat het van mij verboden mag worden eil niet zeggen dat het moet.Maarja heeft wel mijn voorkeur

  57. Mark

    @Luus, je schrijft met: “Nee dat mag wel blijven. Alleen die hooligans ook verbieden!” precies wat ik bedoel. Rellen is al verboden, toch gebeurd het en zal het altijd blijven gebeuren.

    Als consumentenvuurwerk verboden wordt dan gaat de groep die wilt knallen over op illegaal (en dus al verboden) buitenlands vuurwerk. En als er een Europees verbod komt (wat er nooit zal komen) dan gaat die groep wel iets nieuws bedenken, zoals grote vuren maken of zelf iets knutselen.

  58. cas

    Altijd leuk zulke berichten en cijfertjes, maar ik wil het uitgesplitst hebben in ongelukken door illegaal vuurwerk en gewoon vuurwerk. Ook of het binnen de afsteek tijden is gebeurd of iemand de dag erop een gevonden ding heeft afgestoken. Daarnaast zijn er hele mooie dingen als gebruik een aansteeklont, gebruik een bril bij het afsteken en hou genoeg afstand (is soms lastig in een straat).
    Alles op een hoop gooien en klagen is een typische toegepaste truc die niet de waarheid weergeeft.

  59. Uuutje

    Kloek keurt zichzelf goed als buurman. Bravo!

  60. Moniek

    “Maar” 30 auto’s in vlammen opgegaan, zegt Scherpschutter badinerend.
    Hoe zou de eigenaar van zo’n auto daar over denken? Vast niet in de zin van kansberekening.

  61. Scherpschutter

    @Hans 2/1/2023 – 21:54

    Moeten we nou al empathie hebben voor een arts die doet waar hij voor betaald krijgt?! Wat stel je voor, Hans? Kwartiertje klappen uit het raam allemaal vanavond? LOL

    Man man man.

  62. Scherpschutter

    @Moniek 10:52

    Irrelevant, want dat verandert verder niets aan het gegeven dat er echt maar 30 auto’s in vlammen zijn opgegaan in Utrecht en de kans groter is dat je een leuke geldprijs wint in de Staatsloterij met Oud & Nieuw dan dat je auto in vlammen opgaat.

  63. Boze Bewoner van Utrecht

    We hebben het alleen maar over vuurwerk. Al die andere extreme overlast die er heeft plaatsgevonden vind ik pas erg. Ik lees hier ook een aantal verhalen terug die veel belangrijker zijn dan 2 ogen en een hand …. verhalen die blijk geven van terreur richting agenten en bewoners. Laten we het daar nu eens over hebben.

  64. Pee

    “relatief rustige nacht”
    Voor de daders van de ongeregeldheden en brandstichters maar voor de rest niet.

  65. Ton

    @Scherpschutter 3/1/2023 – 12:27
    Even ter informatie:
    Niet iedereen leeft en werkt als een robot.
    Zoals gelukkig de meeste artsen, om maar eens een voorbeeld te noemen.

  66. Eloise Camphuys

    @boze bewoner : het zijn hier grote ego’s ze lezen alleen wat hen uitkomt , maar idd ook wat Parein en jij schrijven: helemaal mee eens. Studenten zijn het ergste en yuppen qua overlast

  67. de echte Uuutje

    Hey Uuutje

    Wil je voortaan je eigen nicknames verzinnen?

    Gij rechts r*kkertje?

    En pot verwijt het keteltje?

    Hoeveel alter ego’s heb je hier inmiddels lopen als rechts reaguurderstrolletje? Een stuk of 35 of zijn het er al meer?

  68. Moniek

    Mogelijk is het een idee vuurwerk, vergelijkbaar als bij rookwaren, te voorzien van “vieze” foto’s van operaties zoals vingers en handen afzetten, ogen verwijderen.
    En ja, er is empathie nodig voor medici die ‘s nachts dit gore werk mogen opknappen, werk dat totaal onnodig is zonder vuurwerk. Artsen die zich écht niet zouden uitlaten in de zin van “eigen schuld, dikke bult”, maar die zich terecht afvragen welke waanzin hier speelt.

  69. Boze Bewoner van Utrecht

    @eloise ze lezen er over heen omdat het hen doet herinneren aan het eigen asociale gedrag dat men niet wenst aan te passen. En het moddergooien gaat er tussendoor gewoon door naar elkaar: onbegrijpelijk .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).