12 weken geen tramverkeer in Utrecht vanwege grote werkzaamheden | De Utrechtse Internet Courant 12 weken geen tramverkeer in Utrecht vanwege grote werkzaamheden | De Utrechtse Internet Courant

12 weken geen tramverkeer in Utrecht vanwege grote werkzaamheden

12 weken geen tramverkeer in Utrecht vanwege grote werkzaamheden
Er gaan grote werkzaamheden plaatsvinden aan de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. De haltes worden aangepakt, de sporen worden vervangen en de huidige tramlijn wordt gekoppeld aan de nieuwe Uithoflijn. Door de werkzaamheden, die volgend jaar plaatsvinden, is er 12 weken geen tramverkeer mogelijk.

Er gaan grote werkzaamheden plaatsvinden aan de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. De haltes worden aangepakt, de sporen worden vervangen en de huidige tramlijn wordt gekoppeld aan de nieuwe Uithoflijn. Door de werkzaamheden, die volgend jaar plaatsvinden, is er 12 weken geen tramverkeer mogelijk.

De regionale tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein wordt volgend jaar zomer gemoderniseerd. Er komen nieuwe trams waarmee meer reizigers kunnen worden vervoerd, de haltes worden verlengd en verlaagd, en het merendeel van het spoor in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein wordt vernieuwd.

Door de tramlijn te koppelen aan de nieuwe Uithoflijn, kunnen reizigers vanaf eind 2020 zonder overstappen reizen tussen IJsselstein/Nieuwegein en P+R Science Park Utrecht.

Volgend jaar april begint al het ombouwen van twee tramhaltes in Nieuwegein en IJsselstein. Tussen 1 juni en 21 augustus 2020 is er door de werkzaamheden gedurende twaalf weken geen tramverkeer mogelijk en worden de reizigers vervoerd met bussen.

De volledige kosten voor de nieuwe trams en deze werkzaamheden worden geraamd op 150 miljoen euro.

14 Reacties

Reageren
  1. chantal

    Pfff ik word zo enorm moe van alle verbouwingen en werkzaamheden in Utrecht: Dom in de steigers, stadhuis in de steigers, werkzaamheden aan de werven, voormalig pand Randstad in de steigers, stationsgebied een grote bouwput, postkantoor in de steigers, tramstations worden verbouwd, enz enz enz

  2. Bernhard

    Huh, een paar jaar geleden was er nog groot onderhoud waarbij er weken geen tramverkeer mogelijk was?

  3. Ties

    Het is wel een eindje om vanuit Nieuwegein naar de Uithof helemaal via Graadt van Roggenweg.
    Vanaf Europaplein naar Vaartsche rijn mist eigenlijk nog…..

  4. JdV

    Heerlijk. 3 maanden geen tram. Lekker doorrijden zonder te hoeven wachten op OV. Super.

  5. Dakhaes

    Toch gek, is er iets met een tram, kan je geen kant op. Moet bus het weer doen. Lang leve de tram. Prorail kan zich zoiets niet veroorloven.

  6. Harry

    Geraamd 150 miljoen. Komt bovenop op de reeds uitgegeven 550 miljoen?
    Zitten we, zonder komende vertragingen en reparaties, toch weer op 700 miljoen.
    Nog even en het GL debacle uithoflijntje gaat ons 1 Miljard euro kosten.
    Waarbij het ergste is dat de verantwoordelijke wethoudertjes nog steeds op hun plekkie zitten.

  7. Henk

    Werven waren ingestort, Dom heeft echt een opknapbeurt nodig anders wordt het een gevaar, stadhuis werd verduurzaamt en verval werd tegengegaan. Station was veel te klein. Snelweg wordt water.

    Er zijn voor veel projecten wel goede redenen.

    En bereid je voor op de verbouwing van de planeet, smakkelaarsveld, woningen naast de seijp, jaarbeurspleingebouw en het beurskwartier.

  8. Henk

    Nou Chantal, dat snap ik wel. Resultaat is wel dat de boel opknapt (in de meeste gevallen) en de stad vooruit gaat.
    Dom en werven, wel fijn dat deze toekomstbestendig worden gemaakt en onze kleinkinderen later niet bij een verdrietig hoopje stenen staan.
    Postkantoor, tja. Ik weet nauwelijks dat ie werd gebruikt. Wel een heel groot pand net historische waarde waar gelukkig een bestemming voor is.
    Stationsgebied, ook zoiets. Of het nou echt allemaal even mooi wordt, daar kunnen we over discussiëren. Wel wordt er veel gebouwd in een complexe situatie, waarin veel ruimte is voor reizigers en stadsgenoten. Ja er gaan dingen niet altijd perfect. Alle andere keren wel en ik moet zeggen dat ik vooral dat laatste merk.
    Dan zijn er nog heel veel veranderingen in en om de stad waar iets over te zeggen is. De stad verandert, net zoals de tijd. Beïnvloed de ruimte die je geboden wordt of pak ruimte als je vindt dat zaken anders moeten. Of zwijg. Doe iets’

  9. sven

    @chantal, misschien moet je in een klein lieflijk dorpje langs de lek gaan wonen. In een grote stad wordt altijd iets gebouwd of verbouwd.

  10. Harry

    @Chantal: We kunnen ook nergens onderhoud aan plegen en dan wachten todat alles gewoon instort, er mee ophoudt of te weinig cappaciteit heeft. Lijkt dat je een een beter plan?
    Daarbij worden deze werkzaamheden ook nog in en rondom de zomervakantie uitgevoerd zodat zo min mogelijk mensen er last van hebben. Dus misschien iets minder azijn drinken en gewoon accepteren dat gebouwen en infrastructuur etc. gewoon eens in de X aantal jaar aangepast/vervangen/gerestaureert moeten worden. Het is tenslotte de eerste grote verandering aan het tramspoor sinds 1985. (kleine vernieuwingen in 2005 waarbij de te tram zoveel mogelijk door reed niet mee gerekend.)

  11. Hadjememaar

    @Harry, man, man, man, wat een dom gelul. Die 150 mln onderhoudskosten zijn niet voor de Uithoflijn. Dat weet je best.

  12. Herman

    Hopelijk heeft de opdrachtgever zijn zaakjes nu wel voor elkaar.
    Eerdere grote onderhoudsklussen zijn drama’s geweest, zowel qua tijd als qua geld zijn er grote overschrijdingen.
    In nieuwbouw is het blunderende opdrachtgeverschap nog actueel, ook daar gaat alles mis.

    Hopelijk laten de amateurs het opdrachtgevertje spelen nu over aan een professional als Prorail en gaan ze zelf thuis op hun zolder met de modeltrein spelen.

  13. koel Hoofd

    Klinkt als een verkapte actie om mensen te verplichten te gaan fietsen…

  14. Marcel

    @bernard

    Paar jaar geleden is het spoor van Utrecht Centraal tot de splitsing in Nieuwegein gedaan. Nu zijn de aftakkingen aan de beurt. En alle perrons op de hele lijn moeten omlaag ivm de nieuwe trams

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).