1500 docenten demonstreren op het Stadsplateau in Utrecht - De Utrechtse Internet Courant 1500 docenten demonstreren op het Stadsplateau in Utrecht - De Utrechtse Internet Courant

1500 docenten demonstreren op het Stadsplateau in Utrecht

1500 docenten demonstreren op het Stadsplateau in Utrecht
Op het Stadsplateau in Utrecht stonden woensdagmiddag 1500 docenten stil om aandacht te vragen voor investeringen in het onderwijs. Om 12.05 uur hielden de docenten samen met een aantal leerlingen een ‘freezing flashmob’.

Op het Stadsplateau in Utrecht stonden woensdagmiddag 1500 docenten stil om aandacht te vragen voor investeringen in het onderwijs. Om 12.05 uur hielden de docenten samen met een aantal leerlingen een ‘freezing flashmob’.

“Wij hadden een vergunning voor 50-100 man aangevraagd, maar er waren ruim 1500 mensen”, zegt initiatiefneemster Brit van Setten van de Algemene Onderwijsbond (AOb).

Vijf minuten lang stonden rond 1500 docenten als etalagepoppen helemaal stil. In Utrecht zijn woensdag ruim 90 scholen gesloten door de landelijke staking in het onderwijs. Veel docenten en studenten namen de gelegenheid te baat om te gaan demonstreren naast Utrecht Centraal.

“We hadden nooit gedacht dat ons Facebook-bericht zo massaal gedeeld zou worden”, zegt Van Setten. Samen met Dorien König, hoofdbestuurder bij de AOb, was zij degene die de freeze-actie bedacht. Bij de actie stonden de deelnemers zo stil mogelijk: “We staan net zo stil als het onderwijs, als het kabinet, als de lonen, als de ontwikkeling van schoolgaande kinderen en pubers.”

Afgelopen vrijdag liet minister Slob weten 460 miljoen euro te investeren in het onderwijs. Hoewel deze toezegging op het eerste gezicht voldoende leek en de staking niet door zou gaan werd na spoedberaad bij de AOb toch opgeroepen om vandaag te staken.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Wim

    De onderwijs wereld weet dadelijk geen hemelse raad waar ze die 460 miljoen nou weer aan moeten besteden.
    Zorg nu eens eerst dat ondersteunende activiteiten er weer zijn door extra personeel dat geen onderwijs bevoegdheid nodig hebben dan is dat zo ingevuld.en leraren ga voltyd werken dan heb je ook aan het daarbij behorende salaris genoeg

  2. Frits

    @Wim
    Natuurlijk weten scholen dat niet. Stel, jij wilt groter wonen en zoekt naar meer inkomsten om de huur te betalen van het grotere appartement. Een familielid geeft je 1000 euro. Zo, probleem opgelost! Nu niet meer zeuren he.

  3. Lombokker

    Als je altijd maar loopt te klagen en te zeuren dat je het zo slecht hebt, dan is het natuurlijk niet zo vreemd dat er niemand meer leraar wil worden.

  4. Henk

    Dacht dat t protest op t Malieveld was, deze arme docenten hadden niet eens geld voor een treinkaartje

  5. Ton

    Wat zeg je nou weer Wim ? Ik ken alleen docenten die meer dan voltijds werken op een deeltijdcontract en voor een bescheiden deeltijd inkomen. En niet omdat hun baas dat van ze verwacht of omdat het hun ‘carrière-kansen’ zou vergroten..

  6. Yvon

    Laten we wel weten; leraren in het basis en voortgezet onderwijs verdienen al een prima salaris. Dus echt meer salaris hebben zij niet nodig. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs

  7. Thijs

    @Yvon vergeet niet dat een leraar met een contract van 1 fte in de praktijk 1,3 fte werkt he. Niemand in het onderwijs werkt evenveel of minder dan het aantal uren dat ze krijgen.

    @henk er was geen protest op het malieveld. Er waren veel acties door het land heen. In Den Haag was dat vóór het ministerie van OCW.

  8. Erwin

    @Thijs: je maakt een kardinale denkfout. Het klopt dat onderwijzend personeel dat een contract heeft voor 36 uur in de praktijk meer werk, en wel ongeveer 41 uur in de week.
    Echter: die “overuren” komen terug, en wel in de vorm van vakantie. 12 weken vakantie per jaar wel te verstaan.
    Overigens, en daar wees @Yvon al op, is het met de salarissen helemaal niet zo gek gesteld.

  9. peter

    Er wordt iets over het hoofd gezien.
    Na 36 jaar in het onderwijs werkzaam te zijn geweest ben ik wat eerder met pensioen gegaan. Voornaamste reden :
    Leerlingen en OUDERS ( !!!) worden steeds vervelender en zogenaamd “assertiever”.
    Dat is m.i. een voorname reden dat mensen ( jongeren) niet het onderwijs in willen.
    Dit wordt zelden benoemd.
    Werkdruk ? Dat valt wel mee Salaris ? Is prima.
    Klassegrootte ? Tientallen jaren 30 tot 32 ( en dat zonder klasse-assistent of stagiaire).

  10. Joske

    Achgut

    De boeren die kunnen niets fout doen en het zijn nu dezelfde mensen die dat vinden, die nu massaal een andere werkende klasse (zelfs) aan het aanvallen zijn? De klasse die wel even hun kinderen iets moet leren, maar vooral moet opvoeden omdat veel ouders dat tegenwoordig vertikken zelf te doen.

    Het moet echt niet gekker worden.

    Zekert als je inhoudelijk gaat kijken. De boeren ZIJN vervuilend en hebben zelf door lobby’s actief beleid dat nodig is uitgesteld en uitgesteld en uitgesteld, waardoor men nu met de gebakken peren zit. Het zijn de eigen naar voren geschoven bestuursleden en politici geweest die dit bewerkstelligt hebben. Men richt economische schade aan met hun acties (denk aan alle files en mensen die koters werkdagen hebben gehad en vooral wat dat maatschappelijk heeft gekost!!!!).

    Bij de leraren: er zitten enorme weeffouten in hoe schoolbesturen de boel bestieren. Marktwerking in het onderwijs heeft tot zakkenvullende bestuurders en directies geleid, die lumpsum zelf mogen bepalen hoe en waaraan de jarenlange extra miljoenen te hebben mogen uitgeven (aan zichzelf en aan prestige). De meeste leraren zijn nog harder moeten gaan werken tegen een minder reëel inkomen, nullijn en salarissen die niet meegenomen zijn in inflatiecorrectie. Onderwijsvernieuwing na vernieuwing, die eigenlijk verslechtering na verslechtering betekende (inhoudelijk ook vooral); dat hebben de leraren allemaal moeten doorstaan. De gemiddelde leraar moet PART TIME werken, omdat fulltime helemaal niet kan. De gemiddelde leraar werkt 50 uur (soms 60 uur), terwijl hij daar misschien maar 32 uur voor betaald krijgt. En misschien is het startsalaris niet slecht; er zit nauwelijks groei in.

    Van leraren wordt verwacht dat ze alle maatschappelijke problemen maar even opruimen. Dat is er ook allemaal bijgekomen.

    En ze krijgen inderdaad steeds slechter opgevoede kinderen in de klas en ouders rondom de klas.

    Deze staking gaan niet in de eerste plaats voor meer geld voor de leraren zelf en zoethoudertjes, maar over structureel ingrijpen in de zogenaamde onderwijsmarkt, een markt die door het neo-liberaal denken is ontstaan.

    De boerenbedrijven staakten omdat ze geen terugval in hun eigen (meer dan prima) inkomen wilde (veel boeren zijn miljonair). Puur eigenbelang. De meeste leraren staken, omdat ze willen dat er structureel iets veranderd in onderwijsland. Daarom weigeren de meeste leraren ook de eenmalige salarisverhoging, om maar eens wat te noemen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).