Facebook en het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken daagden studenten uit de hele wereld uit te onderzoeken hoe het gebruik van social media extremisme kan tegengaan. Dorine van de Klashorst (22) bedacht met een studentengroep Dare to be Grey. Ze presenteerden hun plannen aan Facebook en wonnen.
Het jaar van
Naam Dorine van de Klashorst
Leeftijd 22 jaar
Van Dare to be Grey
Moment wint Peer 2 Peer: Challenging Extremism
De Universiteit Utrecht (UU) deed als enige universiteit van ons land mee aan de wedstrijd Peer 2 Peer: Challenging Extremism met het U.S. Department of State en Facebook als sponsors. Dorine van de Klashorst zat in het team van de UU. In februari zijn ze begonnen met het opzetten en uitvoeren van de campagne, in mei dienden ze een rapport in bij een internationale vakjury. Op basis daarvan werden 16 van de 55 universiteiten uitgenodigd om in Washington D.C. hun campagne te presenteren. Van de Klashorst: “Dat was fantastisch leuk, maar ook erg spannend. Er zaten veel belangrijke mensen in de zaal, zoals Monika Bickert, de Head of Global Policy Management van Facebook.” Eenmaal op het podium verdwenen de zenuwen. “Toen was het knallen, we hadden het goed voorbereid.” Het team van Dare to be Grey versloeg samen met Afghanistan alle andere landen en kwam op de gedeelde eerste plek.
Dare to be Grey wil extremisme bestrijden door polarisatie tegen te gaan. “Het sterker worden van tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen vormt een belangrijke voedingsbodem voor radicalisering, daarom wilden we daar iets tegen doen.” De campagne promoot een open debat met ruimte voor genuanceerde meningen, twijfel en diversiteit. Dare to be Grey probeert een stem te geven aan de grijze massa tussen de kleine groepen zwart- en witdenkers die nu vaak het debat bepalen. Het team van de UU won behalve publiciteit ook 5000 dollar – ze zijn nog aan het bedenken hoe ze dat bedrag het beste kunnen gebruiken. Ook vloog een select groepje, onder wie Van de Klashorst, in september op kosten van Facebook opnieuw naar Washington om de campagne aan de Verenigde Naties te presenteren. “Minister Koenders had last minute andere verplichtingen, maar er waren wel veel anderen van buitenlandse zaken aanwezig. En Facebook natuurlijk.”
De Head of Global Policy van Facebook zat in de zaal
Dare to be Grey richt de campagne momenteel op scholen, want: “Daarmee bereiken we de toekomst van Nederland.” In februari gaat het ook een tijdschrift uitgeven, maar Facebook blijft het hoofdplatform. Volgens Van de Klashorst is de campagne geslaagd als Nederlanders weer op een ‘normale manier’ met elkaar kunnen praten. “Het zijn spannende tijden, want Trump, Brexit en de verkiezingen in ons land komen eraan. Ik hoop dat mensen beseffen dat ze elkaar uiteindelijk allemaal nodig hebben. We zullen naar elkaar moeten luisteren. Richting de verkiezingen zal de polarisatie toenemen, daarom is het tijd om je mening uit te spreken. Misschien twijfel je, of weet je het niet precies – maar juist dát genuanceerde beeld is belangrijk om te laten horen.”
Winnaar De Jonge 100
Dorine van de Klashorst won dit jaar ook ‘De Jonge 100’ in de categorie pioneers. Jongeren die problemen aanpakken, komen daarvoor in aanmerking. ‘Serieuze problemen die iedereen wat aangaan, maar waar niet iedereen naar omkijkt. Ze betreden onbekend terrein en pas later volgen anderen’, aldus de jury.
5 Reacties
ReagerenArme meid. Die polarisatie is al 1400 jaar oud. Wat weten die studenten eigenlijk weinig.
Gelukkig weet jij alles al Diederik 😉
Kansloos, de algoritmes van facebook zijn zo ingericht dat je alleen nieuws ziet dat ze voor jou relevant achten. Kijk en like je veel rechtse dingen, dan krijg je die automatisch te zien. De verzoenende boodschappen zullen daarmee nooit de revu passeren.
Wat is dat “Facebook” ?
Heel goed bedacht Dorine! Het wordt tijd dat we vanuit de polarisatie weer de beweging inzetten naar het midden. Een wetmatigheid, die met jullie statement een zetje meekrijgt in de goede richting. Dare to be Grey!