350.000 euro opgehaald voor bijzondere verlichting Domtoren | De Utrechtse Internet Courant 350.000 euro opgehaald voor bijzondere verlichting Domtoren | De Utrechtse Internet Courant

350.000 euro opgehaald voor bijzondere verlichting Domtoren

350.000 euro opgehaald voor bijzondere verlichting Domtoren
Foto: Robert Oosterbroek
Met activiteiten als het Domdiner en Keys of Light heeft de stichting Utrechts EigenDom 350.000 euro opgehaald voor de restauratie van de Domtoren. Het geld gaat gebruikt worden om de aanlichting van het icoon van Utrecht nog mooier te maken.

Met activiteiten als het Domdiner en Keys of Light heeft de stichting Utrechts EigenDom 350.000 euro opgehaald voor de restauratie van de Domtoren. Het geld gaat gebruikt worden om de aanlichting van het icoon van Utrecht nog mooier te maken.

De Domtoren wordt de komende vijf jaar gerestaureerd. Het bouwwerk gaat schuil achter een indrukwekkend steigerwerk om de werkzaamheden mogelijk te maken.

Het bijzondere lichtkunstwerk In Lumine Tuo, waarmee de Domtoren wordt verlicht, is de komende jaren dan ook niet te zien. Maar als de steigers verdwijnen moet de verlichting, gemaakt door het Londense lichtkunstcollectief Speirs+Major, weer aangaan.

Als het aan de initiatiefnemers van stichting Utrecht EigenDom ligt moet het nog mooier worden. Daar wordt dan ook geld voor opgehaald.

350.000 euro

Door alle activiteiten in 2019 is er ruim 350.000 euro beschikbaar. Dit geld wordt gebruikt om de restauratie te ondersteunen op onderdelen waar eigenlijk geen geld voor was, dat geldt dus eerst voor de verlichting.

Voorzitter van de stichting Olav Rosenberg kijkt tevreden terug op afgelopen jaar. “Het evenement Keys of Light was een prachtig project om onze Domtoren op zo’n unieke manier in de schijnwerpers te zetten. Voor ons als stichting was daarnaast het Domdiner, waar 400 mensen kwamen dineren in de Domkerk, een groot succes.”

Bezoekerslift

Dit jaar moet de bezoekerslift, die in april in gebruik genomen wordt, het hoogtepunt worden. Iedereen kan een kaartje kopen voor de bezoekerslift waarmee de stichting weer gesteund wordt.

Rosenberg zegt: “We hebben a.s.r. als sponsor bereid gevonden om ons te helpen met het realiseren van de lift. Daar zijn we erg blij mee. Met de lift kan iedereen naar de kroon van de Domtoren, tot wel 110 meter hoogte.” De lift die in april toegankelijk wordt moet tot in oktober in bedrijf blijven. Het gebruik ervan is wel weersafhankelijk.

Een video van het lichtproject is hieronder te zien.

In Lumine Tuo… from Speirs + Major on Vimeo.

7 Reacties

Reageren
  1. Tanja

    Ik neem aan dat die lift ook rolstoeltoegankelijk wordt?

  2. Massegast

    Dit laat toch wel zien hoe gehecht de Utrechtenaar aan De Domtoren is. Massegast heeft er altijd het gevoel van: ‘hè, hè, weer thuis’ bij.

  3. ACTK

    ‘Nog mooier’ in de tekst is hoogst waarschijnlijk een eufemisme voor ‘nog commerciëler’. Er was namelijk niks mis met de verlichting van de Domtoren. Ja, die toren is even niet zichtbaar, maar dat heeft geen invloed op de verlichting die gewoon onder het normale onderhoudsbudget van de gemeente valt. En de verlichting was prima. Iedereen was tevreden…

    Waarom dit initiatief ineens uit de lucht is komen vallen, voor welk probleem dit een oplossing is, wat deze stichting nou eigenlijk echt wil is onduidelijk. Men wil met de lift graag gesponsorde bedrijfsuitjes naar de top van de toren organiseren. Zoveel is duidelijk. De Dom als promotiemateriaal. Dat moet dan ook weer geld opleveren dat aan de stichting ten goede komt. Geld is altijd welkom natuurlijk, maar als er geen probleem was, waarom dit fanatisme om geld in te zamelen? En wat als de bedrijven met geld zich straks verdringen voor de lift en de rolstoelers het nakijken hebben? Alle perverse prikkels lijken voor het oprapen te liggen…

    De Domtoren is van alle Utrechters. Wij, de gemeente, zijn met zijn allen eigenaar. Het is geen goed idee een uit de lucht gevallen stichting, vooral en bij voorkeur gefinancierd vanuit het bedrijfsleven, en met een zeer vage (om niet te zeggen ‘verborgen’) agenda, invloed te gunnen op het beheer en de vormgeving van de Domtoren. Met wijd open vizier is zij wellicht welkom, maar vooralsnog is de stichting onvoldoende duidelijk over haar bedoelingen op lange termijn.

    Het schrikbeeld? Te vrezen valt dat de toren van een kerktoren zal veranderen in een reclamezuil die vooral nog als symbool zal worden gebruikt voor marketing doeleinden.

    Utrechters betalen fors mee aan de restauratie van deze toren. Die voor hen een stukje van hun identiteit levert. We moeten er voor waken dat met een naar verhouding kleine gift vanuit het bedrijfsleven via deze stichting de balans in invloed op de toekomst, het uiterlijk en de functie van de toren verschuift naar partijen die het hart niet bij het monument, maar bij hun portemonnee hebben zitten. De Domtoren als prachtig symbool van Utrecht is uiteraard prima. Maar het moet wel ieders symbool kunnen blijven en als zodanig kunnen blijven voelen.

    Als de stichting van mening is dat het bovenstaande betoog geen hout snijdt kan zij uiteraard via publicaties laten weten wat precies (en dan bedoelen we PRECIES) haar plannen zijn. Vage termen over ‘nieuwe verlichting’ zijn dan onvoldoende. De Utrechtse bevolking (en de schenkers naar ik aanneem) zullen zeer benieuwd zijn naar wat dat die verlichting nou precies gaat inhouden. En welke rol al dat andere geld dat nog opgehaald moet worden, gaat spelen…

    Utrecht is al bijna 640 jaar blij met haar Domtoren. Er hoeft geen andere te komen. Er hoeven geen knipperende EIffeltorenlampjes in. Als Utrechter mag je er best trouwen. Omdat het onze toren is. Maar de prijs daarvoor hoeft niet omhoog omdat burgers moeten concurreren met een Rabobank die er een kick-off wil houden. We hoeven ook geen projecties op de muren. Tenzij die van een groot maatschappelijk belang zijn misschien. Maar sponsoren kiezen maar een andere weg om hun trots te tonen. Een beetje eerbied voor de oude dame…

    De Domtoren bestaat bijna 640 jaar. Er is tijd genoeg geweest om het lichtplan op papier te zetten. Wie naar de Dom wijst moet er op bedacht zijn dat een paar honderdduizend Utrechters kritisch meekijken. Laat maar zien dat eerste stapje van deze stichting. We willen wel zien of dit kindje echt lopen moet…

  4. The True Vlerk

    Mooi bedrag! Kan het ook met 50k minder? Die kan mooi naar voedselbanken!

  5. Kees Truijens

    Ach, ik dacht dat we van die spookverlichting af zouden zijn, maar hij wordt nog “mooier”. De domtoren is van zichzelf zo mooi dat bescheiden aanstraling in het donker genoeg is.

  6. Hetty

    The True Vlerk, dat is, wat ik ook dacht. In deze DUIC staat ook het verhaal van Eugene, die samen met haar vier kinderen moet rondkomen van Euro 70,00 per week. Als je dan ziet, hoeveel er voor de verlichting van de Domtoren is opgehaald, moet ik toch wel even slikken. Naar mijn mening had dit geld ook veel beter besteed kunnen worden aan mensen zoals Eugenie, en aan de Voedselbanken. Deze verlichting van de Domtoren heeft naar mijn mening wel een duistere kant. Kees Truiens, U heeft ook groot gelijk. De Domtoren word meer en meer een kermisattractie met al die over-the-top verlichting, terwijl het helemaal niet nodig is. De Dom puur, met wat bescheiden verlichting, is veel mooier. En je houd nog 350,000 Euro over, die aan die inwoners van Utrecht, zoals in het artikel over armoede beschreven, geschonken kan worden.

  7. wollie

    @massegast utrechtenaren hadden het niet zo op de domtoren en -kerk… er werden er achttien gewurgd na veroordeling wegens sodomie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).