380 miljoen euro voor openbaar vervoer en woningen in Utrecht 380 miljoen euro voor openbaar vervoer en woningen in Utrecht

380 miljoen euro voor openbaar vervoer en woningen in Utrecht

380 miljoen euro voor openbaar vervoer en woningen in Utrecht
Minister-president Mark Rutte samen met minister Stientje van Veldhoven en wethouder Kees Diepeveen in de Merwedekanaalzone. Foto Bas van Setten.
De Rijksoverheid trekt samen met de regio Utrecht 380 miljoen euro uit om beter openbaar vervoer aan te kunnen leggen en meer woningen te bouwen. De bereikbaarheid van de regio moet beter worden en er moeten duizenden woningen komen tussen Utrecht Centraal, de Merwedekanaalzone en Nieuwegein.

De Rijksoverheid trekt samen met de regio Utrecht 380 miljoen euro uit om beter openbaar vervoer aan te kunnen leggen en meer woningen te bouwen. De bereikbaarheid van de regio moet beter worden en er moeten duizenden woningen komen tussen Utrecht Centraal, de Merwedekanaalzone en Nieuwegein.

Het doel is om voor 2030 het eerste deel van een nieuwe ov-ring te realiseren, waarmee woningbouw mogelijk wordt. Want zonder extra openbaar vervoer wordt woningbouw lastig.

Openbaar vervoer

De plannen vormen de eerste drie onderdelen van een ov-ring om Utrecht. De eerste is station Lunetten-Koningsweg: een combinatie van het bestaande station Utrecht Lunetten en een nog te bouwen station bij de Koningsweg. Dit station heeft de potentie om na Utrecht Centraal het grootste station van Utrecht te worden en daarmee Utrecht Centraal flink te ontlasten.

Het tweede onderdeel is de aanleg van een nieuwe, snelle ov-verbinding (een snelbus of tramlijn) tussen Leidsche Rijn en Utrecht Science Park via Westraven en station Lunetten-Koningsweg.

Het derde onderdeel is een verbeterde bereikbaarheid van nieuwe woonlocaties in Utrecht Zuidwest (de Merwedekanaalzone) en Nieuwegein.

Bereikbaarheid onder druk

De ov-ring moet Utrecht Centraal ontlasten en Utrecht Science Park beter bereikbaar maken. Wethouder Lot van Hooijdonk van de gemeente Utrecht: “Het is erg mooi dat we nu kunnen starten met de ontwikkeling van een ov-netwerk met meerdere knooppunten. Utrecht verdubbelt tussen 2000 en 2040 qua inwoners. Bij zo’n grote stad hoort een andere schaal ov. Het aantal reizigers op Utrecht Centraal groeit van 88 miljoen per jaar nu naar 100 miljoen in 2030. Daarnaast reizen elke dag 77 duizend mensen van en naar Utrecht Science Park. Utrecht wordt steeds groter, we redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.”

Woningbouw

De Merwedekanaalzone en Nieuwegein zijn belangrijke woningbouwlocaties om de groeiende vraag naar woningen op te vangen. Samen met het betere openbaar vervoer moeten maatregelen zoals deelmobiliteit, fietsinfrastructuur en parkeren op afstand de bouw van ongeveer 9000 woningen mogelijk maken.

Gedeputeerde Huib van Essen van de provincie Utrecht: “Onze regio groeit razendsnel en er is een grote behoefte aan woningen. We pakken die handschoen graag op en willen huizen bouwen, maar een goede bereikbaarheid is daarvoor een voorwaarde. Als provincie zijn we daarom blij dat er nu samen met onze partners stappen worden gezet.”

Geld

Eerder onderzoek toonde aan dat de drie onderdelen van de ov-ring een grote bijdrage leveren aan de bereikbaarheid en toekomstige groei van de regio. Daarom hebben Rijksoverheid, provincie Utrecht en Utrechtse gemeenten verenigd in de U10 nu afgesproken om te verkennen op welke manier deze plannen het beste uitgevoerd kunnen worden.

De partijen zullen nu 380 miljoen reserveren voor het uitvoeren van de maatregelen. De Rijksoverheid legt een bedrag van 210 miljoen euro opzij, de gemeente en provincie 170 miljoen euro. Het bedrag kan nog oplopen tot 500 miljoen euro. De voorbereidingen starten nu en in het voorjaar van 2020 volgt de officiële startbeslissing.

37 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Meer openbaar vervoer ? Dan géén verbreding A27 !

  2. X

    Laat die nieuwe OV-verbindingen alsjeblieft tramlijnen of lightrail worden. De bus is zo’n omslachtig drama.

  3. trol

    Katja….juist wel, het idee is toch meer mensen de ring laten gebruiken en minder door de binnenstad te laten rijden. je kan niet en/ en…

    Wat betreft OV…..is nu zo tenenkrommend…ben benieuwd hoe men dat wil verbeteren. Alleen de trein is een aardig werkend concept op dit moment.

  4. Scherpschutter

    Wat een flauwekulbedrag. Voor 380 miljoen bouw je vrijwel niets….Laat staan een OV infrastructuur en huizenpark die geschikt zijn voor een dermate hoge groei aan inwoners.

    Duidelijk dat Utrecht niet serieus wordt genomen. Er is 10-25 miljard nodig. Geen fooi van 380 miljoen. De belastingbetaler eist waar voor z’n geld.

  5. Co

    Utrecht kan huizen bouwen en wegen aanleggen tot we een ons wegen, toch loopt het op een gegeven ogenblik aan alle kanten weer muurvast. Uitstel van executie denk ik.
    En meer stations? Er is nu al nauwelijks plaats in (met name de spits) trein.

  6. Michael

    Scherpschutter bouwt een marge van 15 miljard in.
    Vaak denk ik: waarom reageer jij?

  7. Piet

    @Scherpschutter

    Precies.
    Die 380 miljoen verdwijnt gewoon in de zakken van BAM vanwege de meerkosten van de Uithoflijn.
    Zal wel weer een of ander tenenkrommend “publiekscampagne” komen om het OV zogenaamd te stimuleren.

  8. Nina

    @ Katja

    We zullen de bevolkingsgroei in Nederland moeten faciliteren.
    Dus is het noodzakelijk o.a. huizen te bouwen en wegen aan te leggen.

    Dat gaat al honderden jaren zo; kijk maar eens naar de plattegrond van Utrecht door de eeuwen heen.

  9. Wim

    De firma zuurpruim slaat weer toe.
    De miljoenen vliegen om de oren.
    Geef toch eens toe dat we een overbevolkt landje zijn waar nog steeds vele vluchtelingen graag naar toe willen. Met als gevolg meer huizen meer wegen meer openbaar vervoer.
    Weg met de natuur.

  10. Massegast

    Binnenkort krijgen we volop de tijd om ons op al deze ‘noden’ te bezinnen. De welvaart van de afgelopen 10 jaar is – gekocht -. Met een lage rente en andere maatregelen van de ECB te Frankfurt. De eigenlijke, ondemocratische regering van de EU. Vroeg of laat komt de rekening en dat zal veel van de nu gevoelde urgentie wegnemen. Beste mensen, dispereert dus niet.

  11. Kadoendra

    @Michael

    Misschien heeft het te maken met de jarenlange enorme bezuinigingen op de GGZ.

  12. jos stelling

    Kees D. had de dag van zijn leven zo te zien. Zo moeilijk is dat blijkbaar niet.

  13. Harry

    Voor 380 miljoen krijg je net een halve Uithoftram. Openbaarvervoer is veevervoer.

  14. Katja

    @Nina, we moeten er juist voor zorgen dat de bevolking krimpt. Begin met afschaffen kinderbijslag e.d.

  15. JdV

    Zeer goed initiatief. Gezien het eclatante succes van de Uithoflijn (storingsvrij, binnen tijd en binnen budget opgeleverd) is het een heel goed plan om direct te starten met de aanleg van een volgende tramlijn. Ik weet zeker dat een hoop OV-fans hier op DUIC dat een prima idee vinden.

  16. Lombokker

    “Utrecht verdubbelt tussen 2000 en 2040 qua inwoners.”
    Als ze dan eindelijk besluiten om de A27 toch maar te gaan verbreden, blijkt het niet meer te kunnen omdat Amelisweerd in een favela is veranderd.

  17. Scherpschutter

    @Michael 11:13

    Na het lezen van reacties als de uwe vraag ik me dat ook wel eens af, moet ik u bekennen. Dear lord…

  18. sander

    Dus we hebben straks een nieuw ov knooppunt bij lunetten. Een plek die omringd is door natuur en waar dus geen grote stedelijke ontwikkelingen plaats mogen vinden(huizen bouwen enzo). Leuk zo’n groot station voor een handjevol mensen.

    Dat station kan beter ergens komen waar we verwachten dat er ook bevolkingsgroei plaats zal vinden.

    en daarnaast op een plek waar er in de toekomst nog gebouwd mag worden vanwege de stikstof.

  19. Utrechter2

    @JdV: goed gezien!

  20. Utrechter2

    @Jdv: reactie hiervoor was niet sarcastisch bedoeld. Helemaal met jou eens!

  21. ACTK

    Ik neem aan dat die 380 miljoen is geoormerkt voor de promotie en het aanzwengelen van al die projecten? Want dat gaat net passen. Blijft de vraag waar we het verder van gaan doen… 🙂

  22. Kadoendra

    @Scherpschutter

    U bent gezegend want u komt duidelijk in de naam van de Lord……

  23. Firma Bam

    Namens firma BAM bedankt voor eventuele opdracht . Hiermee kunnen we de arbeiders weer eens een kerstpakket geven ,die ze al enkele jaren niet hebben gehad .

  24. trol

    Katja, ben het nu wel met je eens… beter nog: laten we belasting op kinderen gaan heffen. (vanaf 2e kind)

  25. Metropool Utrecht

    Eindelijk lijken er nu echte keuzes gemaakt te worden. Echter wat natuurlijk noodzakelijk is een grondig totaal onderzoek na een goed functionerend Metropool tram net , waarbij ook de Randstad rail samenhang moet worden geregeld. Voorbeelden van studies Metro Utrecht zijn op internet al jaren te vinden.
    Uit eerder onderzoeken is gebleken dat als de Metropool Utrecht , pakweg de U10 en nog enkele kernen een metro net zouden hebben dat dan de file druk rondom Utrecht stad afneemt met 30 %. Veel weg verbeteringen zijn dan niet noodzakelijk.
    Utrecht heeft jaren last gehad van Calimero denken waarbij steeds kleine uitbreidingen ov werden gedaan waardoor men permanent planmatig achter loopt op de werkelijke behoeft.
    Vergelijk de Metropool Utrecht met nu al 1 miljoen inwoners met steden in Duitsland zoals Hannover of Stuttgart dan is het contrast aan rail infra enorm groot.
    Alleen met grondig meerjaren begroting en planmatige realisatie kan op langer termijn de achterstand vrees ik echt in gehaald worden.
    snelle bus verbindingen zijn tijdelijke oplossingen, een vrij railnet heeft een veel hogere capaciteit in groei.
    Utrecht zal moeten verdichten om de groei aan te kunnen. De groei behoefte komt niet alleen door autonome groei in Nederland, maar ook doordat de gehele Randstad met name Amsterdam en Utrecht zeer belangrijke economische motoren zijn voor NL.
    Het is een internationale trend dat succesvolle jongeren in de grote steden willen wonen en niet in de provincie steden .

  26. Angelique

    Kun je geen tramlijn van betalen natuurlijk, dus wordt de nieuwe HOV-baan meer dan een busstrook op de A12?

  27. Don

    9000 woningen in de Merwedekanaal zone dat worden nog meer meer lelijke flats en nog meer mensen die zich over de Utrechtse fietspaden en wegen voort gaan persen.

  28. Kadoendra

    @Katja

    Nederland heeft een groot probleem en dat is de vergrijzing en als mensen oud zijn dan hebben ze meer verzorging nodig en die verzorging wordt meestal gegeven door jongere mensen.

    De vergrijzing is onder andere ook een reden waarom Nederland vrij soepel omgaat met het toelaten van nieuwe Nederlanders.

  29. Koel Hoofd

    Tot 2000 had de gemeente gemiddeld 233.000 inwoners, dus een verdubbeling komt neer op 466.000 inwoners, waarvan er nu al meer dan 350.000 zijn gearriveerd. Dus Utrecht denkt nu nog ruimte te hebben voor 116.000 nieuwe inwoners, zonder dat omringende gemeenten hun kostbare grond gaan afstaan om hun bestuurlijke vrijheid op te geven.

    Dat betekend dat nieuwe inwoners zullen worden opgehokt, als laboratorium ratjes in peperdure betonnen kooitjes op elkaar gestapeld met af en toe uitzicht op een zielig verpietert plantje. Deze staan in de volksmond bekend als flats en ‘betondorp’. Maar de elite prefereert de term ‘appartement’ en ‘duurzaam leven’ want dan doet het minder pijn dat ze er minimaal ruim 4 ton voor zullen moeten neertellen, zonder dat ze er een auto kunnen parkeren omdat ze er niet in mogen rijden. De bittere pil verguld met de moraal van ‘het leven in een metropool’.
    Terzijde, gewone mensen in de metropolen Hong Kong, Londen, Parijs, New York, en zelfs nu ook Amsterdam, plegen een moord voor een huisje met een tuintje in het groen, met een minimum aan toeristen en de vrijheid van een eigen betaalbare auto….

    Voor €380 miljoen Euro kan Utrecht niet eens een simpel tramlijntje bouwen, laat staan een complete OV ring met complex samengesteld station op grond wat ze nog niet hebben. Dus dat zal wel €3.8 miljard worden terwijl NL net economisch is platgelegd door milieu- en klimaatdrammers, door de ECB wordt gesommeerd om te betalen voor de arme corrupte landen in het zuiden en oosten van Europa, en vreemdelingen knuffelen (asielzoekers, expats en toeristen) soelaas moet bieden voor de verwende (hoogopgeleide) Hollander die alleen maar minder wil werken voor meer loon zodat ze in een betonnen kooitje kunnen wonen.

    Veel succes met het betalen van de prijs van de globale democratie van het groot kapitaal en neoliberalisme onder ontzielde leiding van de wetenschappelijke waan van de dag.

  30. Toine Goossens

    @ Inderdaad Metropool,

    Het geld geld inzetten voor grondige studies, onderzoek naar mobiliteits behoefte en noodzaak. In het mobiliteitsplan met die moeilijke naam is daar volledig aan voorbij gegaan. In 2040 telt Utrecht 80.000 ouderen waarvan, schatting van de gemeente, 60÷ niet mobiel is. Dat zijn 48.000 mensen die afhankelijk zijn van automobiliteit. Tel daar de andere niet mobiele anderen bij, dan kom je op 60.000 ‘a 70.000. Voor hen geen OV, niet lopen en niet fietsen.
    Voor hen is geen plaats in de plannen. O, jawel, toch wel. ‘We zullen rekening met u houden’. Daar moeten zij het mee doen. Zij zijn geen core business.

    En ja Jos, waarom doet de wethouder mobiliteit het woord over de bouw van 9000 woningen, opeengepakt in de Merwede zone? Waar is Kees D?
    Hoeveel zou Kees van die 380 miljoen krijgen? Een schijntje denk ik. Anders blijft er voor mobiliteit helemaal niks over.

    Utrecht wordt in Den Haag niet serieus genomen. Een benauwde visie, leidt tot een benauwd budget.

  31. Martina

    Ja lachen, dat geld gaat naar een project dat natuurlijk weer een paar keer over moet zoals gebruikelijk hier in Utrecht.

  32. Jose

    @ Metropool Utrecht?

    Hahaha
    WTF?!?!?!?!

    Provinciestad Utrecht vergelijken met Stuttgart of Hannover?

    Hahaha, ik kom niet meer bij

  33. Inez

    Een oplossing kan ook zijn: mensen ontmoedigen in Utrecht te komen wonen, en alles juist downsizen. Niet steeds meer, meer, meer. Het is nu al ongezond om hier te wonen.

  34. MJPD

    @Metropool (?) Utrecht
    Utrecht is een groot uitgevallen dorp en ik zie “jongeren” hier vooral succesvol zijn in plofkraken, autobranden, vandalisme, graffiti, autoinbraken, zwerfafval produceren, intimidatie, et cetera.

  35. Kadoendra

    @Jose

    Je moet Utrecht niet los zien van de gehele Randstad.
    Utrecht valt dus niet meer los te zien van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag daar het een belangrijk deel is van de Randstad!

  36. Trol

    Kadoendra…leuk dat Nederland al die mensen toelaat. Tot nu is inderdaad gebleken dat het merendeel een absolute toevoeging is. Ze zijn allemaal aan het werk in de bouw, zorg en onderwijs….ow wacht…

  37. Metropool Utrecht

    @ José…Wakker worden..!
    Met bijna 1 miljoen voertuigen per etmaal op de ringweg en de grootste OV hub van NL…kunnnen we niet handelen als een provincie stad.
    Mischien een goed om ook eens Leidse Rijn en Science Park te bezoeken ??

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).