45 miljoen euro voor bereikbaarheid Utrecht | De Utrechtse Internet Courant 45 miljoen euro voor bereikbaarheid Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

45 miljoen euro voor bereikbaarheid Utrecht

45 miljoen euro voor bereikbaarheid Utrecht
Archieffoto
Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en de Rijksoverheid stellen gezamenlijk 45 miljoen euro beschikbaar als eerste stap om de bereikbaarheid van Utrecht Science Park en de grote woningbouwlocaties in de stad te verbeteren.

Provincie Utrecht, gemeente Utrecht en de Rijksoverheid stellen gezamenlijk 45 miljoen euro beschikbaar als eerste stap om de bereikbaarheid van Utrecht Science Park en de grote woningbouwlocaties in de stad te verbeteren.

De overheden werken aan een pakket kortetermijnmaatregelen waardoor reizigers eenvoudiger en sneller naar Utrecht Science Park kunnen reizen.

Gedacht wordt aan snelle busverbindingen waarmee reizigers vanaf stations Overvecht en Lunetten direct naar Utrecht Science Park kunnen reizen en niet meer via Utrecht Centraal.

Ook onderzoekt de regio verbeteringen van de fietsverbindingen tussen de stations Bunnik en Bilthoven en Utrecht Science Park, een snellere busverbinding van Utrecht Science Park naar Zeist en verbeteringen van het fietsnetwerk in de stad en in de regio. Deze maatregelen zijn nodig om fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de druk op de autowegen te verminderen.

200 miljoen euro

De investering van 45 miljoen is onderdeel van een groter pakket van middellange termijnmaatregelen van ongeveer 200 miljoen euro, waarvoor de overheden in de komende jaren financiering zoeken. Dit pakket moet, naast bereikbaarheid van de grote werklocaties, ook huidige grootschalige woningbouw in de stad en regio Utrecht mogelijk maken en Utrecht Centraal als nationaal knooppunt verder ontlasten.

Op lange termijn zijn meer investeringen nodig om de regio bereikbaar te houden. In de documenten wordt bijvoorbeeld al gesproken over de mogelijkheid om de Uithoflijn door te trekken naar Zeist.

Metropoolregio Utrecht

De Houtense wethouder Geerdes, namens de Utrechtse regiogemeenten: “Deze aanpak is hard nodig. De metropoolregio Utrecht is de snelst groeiende regio van Nederland. Het aantal arbeidsplaatsen, inwoners en bezoekers aan Utrecht groeit en daarmee neemt ook het verkeer toe.

Tot 2040 is er behoefte aan meer dan 104.000 woningen in de regio. Het aantal banen in de provincie groeit naar schatting met 100.000 tot 2040. Deze groei zorgt voor een nog grotere druk op de regionale bereikbaarheid. Er is een forse investering nodig om de stad en regio Utrecht ook in de toekomst aantrekkelijk te houden, en om alle woningen te bouwen die nodig zijn.”

De provincie Utrecht, gemeente Utrecht en het Rijk zijn tot bovenstaande afspraken gekomen in het ‘bestuurlijk overleg MIRT’. In dit overleg zijn ook afspraken gemaakt over een onderzoek naar verbetering van de ov-verbinding tussen Leiden en Utrecht Centraal. Verder is afgesproken dat het Rijk gaat helpen om een aantal woningbouwlocaties versneld tot ontwikkeling te brengen, zijn er afspraken over een snelfietsroute tussen Amersfoort en Utrecht en extra stallingscapaciteit voor de fiets bij stations in de regio.

De Tweede Kamer debatteert op 29 november over de uitkomsten van het bestuurlijk overleg.

9 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Laten we Utrecht Science Park maar weer gewoon de Uithof noemen. Kost niks.
    Sommige verbeterpunten als het gaat om bereikbaarheid kosten ook letterlijk niks en zeker niks extra’s dan het geld wat er nu al voor was begroot. Maar ja, de Gemeente heeft alles zo’n beetje richting centrum verhuisd, dan moet je niet raar staan te kijken als het wat langer duurt als je ergens in het centrum moet zijn of het centrum moet doorkruisen.

  2. Bill

    De bus? Investeer nou eens in een uitgebreider tramnetwerk, die aansluit op het bestaande spoor. En ja gemeente en met name Lot, leer van die dure fouten!!!

  3. Gerard vd Vecht

    En maar bouwen en verkeer aantrekken en dan zegt de Gemeente (raad) dat de raad tegen de verbreding van de weg door Amelisweerd is terwijl Utrecht zelf de veroorzaker is.
    Op naar de 400 000

    Gerard vd Vecht

  4. Utrechter

    Tijd voor een fatsoenlijk tram- of metronetwerk! Er zijn al veel teveel bussen in de stad…

  5. Anthony

    N.m.m. is de huidige en sterk toenemende overlast bij het vervoer naar/van Utrecht Science Park het gevolg van een mismatch tussen deskundige planologen en politiek gedreven bestuurders. Benoem toch buiten/boven de partijen een beleidsorgaan met een sterke voorzitter die bewezen ervaring heeft op vervoersgebied, voor een heldere lange termijn visie maar ook voor selectie van de zgn. slimme korte termijn oplossingen.

  6. Mikel

    Bouw nou eens 20 studentenflats in de Uithof. Dat scheelt al enorm studentenverkeer.

  7. homie

    Inderdaad Mikel Ze moeten van de uithof eens een volwassen wijk maken voor studenten en mensen die daar werken. Zou zo veel schelen.

  8. R.v.t.

    Zou het dan toch nog gebeuren dat er een metro komt van CA.naar de uithof (O pardon,zien de park schijnt dat tegenwoordig te moeten heten

  9. Natte Otter

    Vraag me hoeveel meerdere baanswegen ze enkelbaans gaan maken met dit geld. Dat lijkt tot nu toe het beleid te zijn…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).