De gemeente Utrecht heeft 46 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe fietsverbindingen. Daarom loopt er een onderzoek naar plekken in de stad waar nieuwe bruggen en tunnels kunnen komen. Er worden 35 locaties onder de loep genomen.
Utrecht is een echte fietsstad en er zijn dan ook al tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd om de stad zo goed mogelijk in te richten voor fietsers. De gemeente heeft nog een budget van 46 miljoen euro dat gebruikt kan worden voor nieuwe bruggen en tunnels.
De bruggen en tunnels zijn speciaal bedoeld om bestaande barrières, zoals vaarwegen, spoorwegen en autowegen te overbruggen. Op dit moment is er een lijst met 35 locaties. Een deel hiervan is al opgenomen in bestaande plannen en een deel bestaat uit nieuwe locaties. Voorbeelden van bruggen en locaties zijn: de Rotsoordbrug, Weerdsluisbrug, Paardenveld, Wolvenplein en SOIA.
Kansrijk
Het aantal wensen voor nieuwe fietsverbindingen is groter dan het budget van de gemeente. Daarom loopt er een onderzoek om van de lijst met 35 plekken een kleinere lijst te maken met de meest kansrijke bruggen en tunnels.
Op de lijst staat 26 bruggen en 9 tunnels. Bij het onderzoek wordt onder andere gekeken naar de technische uitvoerbaarheid, acceptatie in de wijk, betaalbaarheid en de meerwaarde voor fietsers. Uiteindelijk moet er een lijst komen met ongeveer 5 tot 10 bruggen en tunnels en het meest kansrijk zijn.
Begin 2020 moet het onderzoek klaar zijn. Bekijk de volledige lijst in deze pdf.
42 Reacties
ReagerenGeld genoeg voor alles wat fietst. Maar geld om een bussluis weg te halen op verzoek van de buurt ho maar.
Meer verbindingen tussen Oost en West van de Centraal Station en spoor. Dus Nicolaas Beetsstraat als numeer 1. Darnaa verbindingen tussen Merwede zone en de rest van de stad, minstens een van de 28-30. Dus pakken echte barriers: water, spoor en snelwegen. Rest van de wegen anders aanpakken, zodat stad leefbaar op maaiveld niveau blift.
Utrecht is echt een Wereld Fietsstad in vooruitstrevendheid en voorzieningen.
Nicolaas Beetsstraat! Daar is een tunnel echt heel hard nodig. Van de Moreelsbrug tot aan de Bleekstraat is er geen enkele mogelijkheid om het spoor over te steken.
Nicolaas Beetsstraat! Absolute nummer één. Moreelsebrug is niet geschikt als fietsroute.
ik pak vast de popcorn erbij…. (wacht op anti-links, anti-fiets, anti-autohatende-potitici en pro-auto opmerkingen) @alle-vaste-reaguurders: kom er maar in!
Demkabrug!
Een tunnel bij de Uithoflijn is te duur??? Dan maar door de Cicerolaan en 32 keer per uur wachten totdat de Uithofboemel voorbij is? Vragen om ongelukken.
Onvoorstelbaar…In 2007 had de Gemeente zowaar nog wat geld op de bank staan. In slechts iets meer dan 10 jaar heeft links de stad en haar inwoners opgezadeld met een schuld van meer dan een miljard! Geld dat vooral is opgegaan aan het immobiliseren van Utrecht. En nu weer 50 miljoen voor fietstunnels met nul rendement. Zucht…
Je vraagt je soms wel eens af of het niet gewoon de bedoeling van de bestuurders van deze stad is om failliet te gaan…
Er zullen waarschijnlijk wel fietstunnels nodig zijn om de uithoflijn over te steken.
Als die lijn met een frequentie van 12 of meer trams per uur (per richting) rijd, dan zullen de spoorbomen meer dicht dan open zijn denk ik.
Dus bij zwembad Krommerijn bijvoorbeeld.
Absoluut in de top 3: de oversteek vanaf de Sartreweg over de Kardinaal de Jongweg (Kardinaal Afrinkplein). Dit is een zeer gevaarlijke en zeer beruchte locatie. Onlangs weer een fietser zwaar gewond. Het fietsverkeer is t.g.v. de aanleg van de nieuwbouwwijk Veemarkt enorm toegenomen daar, terwijl er nauwelijks momenten zijn dat je kunt oversteken t.g.v. het drukke autoverkeer (dat er ook vaak nog ‘ns heel hard rijdt). Het is niet goed te praten, maar mensen steken dan maar over door rood met alle gevaar vandien. De wachttijden zijn hier vaak ook heel erg lang. Daarom deze plek zeker een tunnel aanleggen! Ook heel veel kinderen die hier de weg oversteken van/ naar de nabijgelegen wijken en sportvelden!
En de voetganger dan. De bestrating in de binnenstad kan wel een opknapbeurt gebruiken. Voor voetgangers een ramp. Voetgangers eerst en dan pas de fietsers zou ik zeggen.
Die 46 miljoen is niet nu beschikbaar, maar is volgens het gelinkte document het totaal dat men tot 2040 wil investeren. Dat komt helaas dus neer op slechts 2,3 miljoen per jaar.
De genoemde knelpunten zijn in ieder geval heel herkenbaar, en het zou fantastisch zijn als die worden aangepakt. Zelf zou ik nog toe willen voegen dat de verbinding naar Lunetten een stuk beter zou worden (minder klimmen en bijna een kilometer korter) door het fietspad van het Oosterspoorbaanpark door te trekken onder het spoor door tot het Houtensepad.
Jammer dat er tot 2040 dus slechts 5 tot 10 tunnels of bruggen bijkomen, wat mij betreft zou hier we wat sneller geld naartoe mogen!
Met stip op nummer 1! Weg tot de Wetenschap – Platolaan. Of 100 meter meer naar westen ter hoogte van wandelpad achter Kromhoutkazerne.
Drukste fietsroute van NL!
@remco
De meeste reacties geven blijk het wel door te hebben dat het de gemeente nog veel meer geld gaat kosten als alle fietsers niet meer de fiets gaan nemen maar de auto.
Nr 9 brug over de vecht bij zwanenvechtlaan,
Is dat de zelfde brug die er in de jaren 70 al zou komen?
Je ziet het bijna per dag drukker worden in Utrecht. Dit jaar neemt de bevolking van NL met 100.000 toe. Dit cijfer is het saldo van immigranten en emigranten. En die nieuwkomers gaan echt niet allemaal in Oude Pekela wonen, maar in de Randstad. Utrecht als economisch sterke stad merkt dat natuurlijk. Om één of andere reden heeft de politiek koudwatervrees om dit bespreken, zodat men over enige jaren voor een paar harde voldongen feiten komt te staan. Te laat. Er zullen tegen die tijd groteske maatregelen nodig zijn. En een tunneltje meer of minder doet er dan niet meer toe.
@scherpschutter, we rijden niet allemaal rond in ronkende testosteronmobielen. wie een beetje nadenkt kiest binnen utrecht gewoon de fiets, meestal het snelst en je beweegt nog eens wat
Ik kan nu al voorspellen dat al het geld voor tunnels en bruggen naar centrum, oost en zuid gaat. Verwacht geen oplossingen in bijvoorbeeld Overvecht en Zuilen, daar woont Lotte zeker niet
Gemiste kans! De mogelijkheid van een tunnel onder de trambaan/ kruising van de Platolaan met de Weg tot de Wetenschap wordt blijkbaar niet onderzocht.
Juist hier is een tunnel DE oplossing voor alle fietsers naar Kampong, Utrecht Science Park en Maarschalkerweerd. Zeker omdat juist hier de komende jaren een forse toename van de fietsers wordt verwacht gezien de ontwikkelingen van Utrecht Science Park en Maarschalkerweerd.
Lijkt mij dat Gemeente utrecht wakker moet worden en deze tunnel aan de lijst moet toevoegen! Deze tunnel kan levens redden van kinderen die naar Kampong moeten.
Brug van DE naar SOIA? Wie heeft dat bedacht? 1e besparing gevonden
Dus mbt de MWKZ zou het missschien slim zijn om er maximaal 2 hierin op te nemen en dan te kijken of de overige 5 echt nodig zijn.
Nicolaas beetstraat op nr.1 idd. Een tunnel daar heb je alleen niet voor een paar tientjes denk ik……..
Nadat een paar van deze Politieke projectjes in de overschrijdingen en vertraging donderen worden we vanzelf weer een artikel 11 gemeente. Dan is het snel afgelopen met al deze luchtfietserij.
Ja. Ik pleit ook voor de Beetsstraat op nr 1. De Oost-West verbinding klopt niet, want alles gaat nu nog door de flessenhals van de Sijpesteijntunnel/Leidseveertunnel. En dat wordt alleen maar erger als de Merwedekanaalzone in ontwikkeling gaat.
Een betere ontsluiting voor het Oost-West verkeer is van groot belang voor de stedelijke mobiliteit.
Het hele Westplein mag van mij onder de grond, wat ooit het plan was. Er worden geregeld mensen aangereden, het is er ontzettend onoverzichtelijk en alle routes die daar elkaar kruisen worden intensief gebruikt.
Klopt Cico Westplein moet hoognodig aangepakt worden onoverzichtelijk niet berekend op de steeds verder toenemende verkeersstromen. Vandaag ook weer iemand van de fiets gereden. Net zoals elke dag gevaarlijke situaties. En dan graag door een professionele projectmanagement organisatie uit laten voeren anders gaan we inderdaad @ Harry weer richting de art. 11 gemeente.
@ Erik
Daar heb je wel een punt. Wanneer wordt de Lijnmarkt nu eens herbestraat? Struikelpad eerste klas.
Dan zet je een digitaal document met kaart online voor de gemeenteraad en dan is de kaart niet schaalbaar. Prutsers.
Maar op stip met 1 uiteraard de Beetsstraat. En wat mij betreft daarna ex-aequo de Demkabrug, Boorstraat en Bielsstraat.
Verder snap ik niks van een idee als die SOIA-brug. Als je dat te ver omfietsen vindt mankeert er iets aan je. En ik mis een tunnel onder de trambaan bij de Koningsweg. Het kruispunt bij de Platolaan is niet op te lossen met een tunnel, maar wel minder druk en gevaarlijk met een alternatief via de Sophocleslaan-Xenophonlaan-Louis Davidslaan en Archimedeslaan.
Hans…. Dus omdat mensen door rood lopen/fietsen moeten zij beschermd worden. Ik zie dat eerder als natuurlijke selectie. Als iemand niet eens in staat is om aan het verkeer deel te nemen….kan diegene beter binnen blijven of een pil van drion bestellen. Voor de rest: hoe erg is wachten bij een kruispunt tot je mag oversteken?
@Trol, zoals ik al schreef: het is niet goed te praten… Maar het gebeurt. Los van de mensen die door rood fietsen daar wil de gemeente graag dat mensen de fiets pakken. Gezien de zeer grote aantallen fietsers daar gebeurt dat ook volop. Alleen jammer dat de Kardinaal de Jongweg zo’n obstakel is voor fietsers die van noord naar zuid moeten. De oversteek daar houdt enorm op en zorgt voor tientallen fietsers die staan te wachten, zowel aan beide kanten als op het middenstuk op drukke momenten. Wel eerst een grote nieuwe wijk neerzetten en de sportvelden uitbreiden, maar geen aanpassingen doen om veilige fietsverbindingen te maken: daar is gewoon niet goed over nagedacht. De gemeente investeert wel in een extra loopbrug iets verderop waarvan de hele wijk zich afvraagt wat die toevoegt (alleen voor enkele mensen die daar een wandeling gaan maken). Overigens wel eens met anderen dat er ook meer veilige oversteken moeten komen onder het spoor in het centrum en de oversteek richting De Uithof verdient ook een veiligere oplossing.
Toch jammer dat de gemeente zich zo laat inpakken door de zeloten van de Fietsersbond. Die willen maar één ding: de fiets moet in alle gevallen voor iedereen en overal.
@Marco Knol
Kruispunt Platolaan is zeker op te lossen met tunnel. Kracht van Utrecht heeft in 2016 al verkeerskundig ontwerp laten maken. Drukste fietsroute van NL verdient zeker plek op de lijst en grootstedelijke aanpak.
@DirkPrins, sluit me hier bij aan;
Weg tot de Wetenschap – Platolaan is knelpunt.
Oplossing: breek een deel van de Waterlinieweg af: van Berenkuil tot afslag Rijnsweerd.
Bij Berenkuil dus niet meer linksaf naar A12 maar rechtaf, rechtsaf naar snelwegen.
Bij Rijnsweerd niet meer rechtsaf naar Berenkuil, maar linksaf richting snelwegen. Dit stukje gebruiken voor voetpaden/fietspaden van Centrum via Oost naar Utrecht Sciencepark. Een oversteekbaar wegdeel openhouden voor hulpdiensten, verder geen autoverkeer.
Groene strook achter revalidatiecentrum Hoogstraat tot St. Barbara wordt zo verbonden met Park Bloeyendaal en de fiestpaden die daar lopen kunnen nu doorgetrokken worden naar kantorenpark Rijnsweerd zo Science Park in (niet meer omfietsen). Snelle route en de Platolaan en gevaarlijke oversteek Weg van de Wetenschap ontlast.
Afwikkeling auto’s via snelwegen en deze drukke weg langs woonwijken en door groen gaat dan stukje dicht.
Ik hoop ECHT dat nu het beschikbare geld optimaal besteed wordt. Dus niet uitbesteden aan vriendjes van het gemeentebestuur, en geen betaling maar boetes voor vertragingen en plotseling meerwerk. Dan komt het wel goed met onze fietsstad….
Voor een goed plan is altijd geld. Vergeet niet dat ook de provincie potjes heeft om fietsinfrastructuur te versterken. Zonder plan komt dat geld niet los, dus heel goed dat de gemeente ambitie laat zien en plannen maakt.
utrecht is helemaal geen fietsstad. Ik sta altijd maar te wachten als ik van A naar B ga. De auto heeft nog steeds ruim baan zeker in Utrecht west.!
02 Weerdsluisbrug. Ik sloeg gelijk aan. Dat gaan ze toch niet flikken hè?
Uit de geboden tekening noch de pdf link is duidelijk te krijgen waar en hoe die Weerdsluisbrug dan precies komt te liggen. En niet onbelangrijk. Wat voor brugwordt het; (quasi) modern, historisch ‘ingepast’, louter functioneel beton?
waar precies?
Van de Weerdsingel o.z naar de Weerdsingel w.z of de Nieuwekade? Tussen de noord en zuid sluisdeuren?
Alles net zo mogelijk als onzinnig. En, m.i. uit oogpunt van historisch stadsgezicht zeer onwenselijk.
Utrecht fietsstad. Is het echt te veel gevraagd om dat kleine stukkie om de sluis heen te rijden via de Zandbrug, Stenenbrug, Jacobibrug, Weerdbrug of die prachtige draaibrug naast de zuidelijke sluisdeur?
Mag de kwaliteit van de pdf omhoog aub?
Utrecht maakt de fietsroutes veiliger? Naar mijn mening is de herinrichting van Maliesingel en al die andere straten, waar de auto te gast is, nou niet bepaald veiliger voor fietsers, integendeel. De gemeente wil ook het fietspad op de Nachtegaalstraat weghalen, en om over die her-ingerichte rotondes bij t Goylaan en op Kanaleneiland maar te zwijgen. Ook de drukbezochte Ina Boudier Bakkerlaan, waar een grote school aan ligt, heeft een enorme groenstrook, een breed trottoir, een smalle rijweg, maar er is geen zelfstandig fietspad aangelegd. Iets, dat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Laat de gemeente daar ook eens naar gaan kijken, voordat die 46 Euro in allerlei bruggen en (onveilige) tunnels word gestopt.
46 Euro? Ik bedoel natuurlijk 46 miljoen euro, foutje bedankt!
Geef de fietsers ook verkeersles, is heel hard nodig.
In plaats van die idiote Moreelsebrug (met de fiets aan je hand omhoog en omlaag moeten sjouwen, wat een armoe…) hadden de centjes inderdaad beter besteed kunnen worden aan een fatsoenlijke fietstunnel tussen de Nicolaas Beetsstraat en de Jan van Foreestraat. Het centrum is nu vanuit westelijke richting veel te slecht bereikbaar per fiets. Vrijwel alle fietsverkeer moet nu door een veel te smalle Van Sijpesteijntunnel.