5000 boetes door milieuzone | De Utrechtse Internet Courant 5000 boetes door milieuzone | De Utrechtse Internet Courant

5000 boetes door milieuzone

5000 boetes door milieuzone
Sinds de invoering van de milieuzone in Utrecht hebben bijna 5000 automobilisten een boete gekregen.

Sinds de invoering van de milieuzone in Utrecht hebben bijna 5000 automobilisten een boete gekregen.

Sinds 1 mei worden boetes opgelegd aan automobilisten die met een personen- of bestelauto op diesel rijden van voor 1 januari 2001. Utrecht is de eerste stad in Nederland die in 2015 een milieuzone heeft ingevoerd.

Van 1 mei tot 1 juli heeft de gemeente in totaal 4812 boetes uitgedeeld, dat levert 433.080 euro op. Een boete kost op dit moment 90 euro voor een automobilist, dat bedrag zal later omhoog gaan naar 160 euro.

Er waren klachten dat de verbodsborden voor de milieuzone niet overal goed te zien waren. Maar het college is niet van plan om boetes ongeldig te laten verklaren. Mogelijk gaat Rijkswaterstaat de milieuzone nog vermelden op matrixborden boven de snelwegen rond Utrecht.

24 Reacties

Reageren
  1. Jiri

    Stijlloze diefstal door linksch tuig.

  2. Suzanne Eerbeek

    Je bent wel een enorme sukkel als je na alle publiciteit hierover nog een prent aan je broek krijgt!

  3. Joop

    @Suzanne Ga jij er niet ten onrechte van uit dat al deze automobilisten uit Utrecht komen ?

  4. Suzanne Eerbeek

    @Joop: ook landelijk is e.e.a. behoorlijk in het nieuws geweest. Daarnaast zijn er verbodsborden, en flitst er een “nee” op als je met een oude diesel Utrecht binnen rijdt…

  5. Geologic

    “Utrecht is de eerste stad in Nederland die in 2015 een milieuzone heeft ingevoerd.”
    Fout. De milieuzone bestaat al veel langer, maar dit was hiervoor slechts beperkend voor vrachtwagens. Één van de redenen dat het wagenpark van diensten als stadswerken/stadsreiniging enige tijd is vervangen in vele steden.

  6. Bill

    @Suzanne: Dit is natuurlijk absurd om het zo te stellen. De gemeente moet om zo’n project natuurlijk aan goede informatievoorziening doen, en daarbij blijven ze (bewust) in gebreke.. Het komt ze blijkbaar wel goed uit om niets te doen (Lees: incasseren). Doet mij denken aan het verkapte geld verdienen op de A2 bij Vinkeveen, door maar zo min mogelijk aan informatieoverdracht te doen. Een laffe manier van burgertje naaien.

  7. Suzanne Eerbeek

    @bill: onder welke steen heb jij gelegen Bill? Dit kan je niet ontgaan zijn. Er is naar mijn mening op geen enkele manier sprake van in gebreke blijven van de gemeente.
    Enkele links:
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/23992436/__Verbod_oude_diesel_Utrecht__.html
    http://www.utrecht.nl/verkeersbeleid/milieuzone/veelgestelde-vragen/
    http://www.duic.nl/nieuws/milieuzone-symbolisch-ingevoerd-in-utrecht/

  8. EA

    @Suzanne Dus als het maar in het nieuws is geweest, is het een goed iets ? Wist trouwens niet dat iedereen kranten moet lezen, dan wel het nieuws moet kijken.

    Blijft een bespottelijke maatregel. Klassenjustitie! Wat wordt het volgende waar je niet meer mag rijden?

  9. Erwin

    @ea: waarom klassenjustitie?
    U vraagt wat het volgende wordt waar men niet mag rijden. Wellicht wordt dat de stad Rotterdam. Dan weet u dat vast.

  10. Andreas

    Het is van de gemeente Utrecht natuurlijk een hele slimme zet geweest om als eerste zo’n maatregel in te voeren. Waardoor ze nu goed kunnen cashen.

  11. Gerben

    Boetes lopen via CJIB, komen dus bij het Rijk terecht, niet bij de gemeente(s).

  12. kees van oosten

    17 september wordt het beroep behandeld dat door de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) tegen deze uiterst kostbare en zinloze maatregel is ingesteld.

    Ook volgens de berekeningen van de gemeente (TNO) is het effect van maatregel op fijnstof en NO2 te verwaarlozen. Uit de jongste berekeningen van TNO blijkt dat de concentratie NO2 door de milieuzone waarschijnlijk juist toeneemt, wat het nog moeilijker maakt aan de EU-normen te voldaan.

    Eén van de hoofdbezwaren van de SSLU is dat de milieuzone door de gemeente wordt gebruikt om niets te hoeven doen tegen de groei van het autoverkeer in Utrecht, dat voornamelijk wordt veroorzaakt door verkeer van buiten Utrecht.

    Een ander bezwaar is dat de milieuzone het toppunt is van de wegwerpmaatschappij doordat auto’s veel sneller vervangen worden door nieuwe auto’s. De extra uitstoot van CO2 (klimaat) speelde in de besluitvorming van de gemeente geen enkele rol. Het is voor de lucht, het milieu en het klimaat veel beter minder te rijden dan op grote schaal auto’s te gaan vervangen (hoe graag de automobielindustrie dat ook zou willen).

    Als de rechtbank het beroep van de SSLU gegrond verklaart, zal de gemeente alle boetes moeten vergoeden. Helaas zal de belastingbetaler daar voor opdraaien.

  13. Wim Vreeswijk

    Die hele milieuzone is gewoon een ordinaire belastingtruc om de ongesubsidieerde, reeds zwaar belaste automobilist (BPM 25%!, wegenbelasting, superhoge accijns op de benzine/diesel nòg een extra trap na te geven en nòg verder te belasten !

  14. Suus

    @wim vreeswijk: klopt helemaal! En wat is daar mis mee? Weg met die vieze diesels uit, ook míjn, centrum!
    Ga jij toch lekker met je gore diesel ergens anders rijden, wat moet je met dat ding in het centrum! Pak de fiets man met je rechtse gezever altijd!

  15. Utrechter

    @Suus: heb je de reactie van Kees van Oosten gelezen? Als je zo graag schonere lucht wil in het centrum, is de milieuzone zowat het minst effectieve wat je kan doen. En ‘ergens anders rijden of de fiets pakken met je gore diesel’ is soms niet makkelijk, als je buiten Utrecht werkt, ook kinderen moet wegbrengen en geen geld hebt voor een auto nieuwer dan 2001. Oh ja, werk, laat me raden, dat is iets waar jij nog nooit van gehoord hebt? Jij kan ‘s ochtends lekker met de bakfiets naar je yogales aan de gracht en daarna thuis genieten in je gesubsidieerde woning van biologisch op zonne-energie gekookte verpakkingsloze quinoa?

    Het is weer echt zo’n typisch stukje peperdure GroenLinks-symboolpolitiek. Doe wat aan de uitstoot van de 200.000+ auto’s dagelijks op de ringweg langs de woonwijken. Het centrum is misschien wel het schoonste stukje Utrecht. Of wees een held en investeer in innovatieve maatregelen, i.p.v. onwetende burgers te beboeten.

  16. SchoneLuchtNu

    @Utrechter: Het centrum het schoonste stukje utrecht? Laat me niet lachen!
    En als je nog steeds “onwetend” bent mbt deze maatregel zoals je beweert, dan schort er wel iets aan je, zoals hierboven al uitgebreid aan de orde is geweest.

  17. Utrechter

    Je longen zijn beter af in het Museumkwartier dan in Rijnsweerd, Lunetten, Voordorp, Marnixlaan, Thomas a Kempisplantsoen of wat dan ook. Dus ja, de Twijnstraat heeft nou eenmaal minder verkeer dan de A12.
    Daarnaast denk ik niet dat veel geïnformeerde Utrechters als wij in de milieumaffia-boetefuik zijn gereden. Maar wat als je uit een andere provincie komt en je even je moeder van het station wil halen? Of als spoorwegfanaat met je familie een dagje uit wil naar het spoorwegmuseum en (hoe onhandig ook) de auto pakt? Wij weten toch ook niet of andere Nederlandse steden niet zoiets van plan zijn? Als elke gemeente zijn eigen zones en eigen regels in elkaar gaat knutselen en toegelaten voertuigen waarvoor gewoon belasting wordt betaald, gaat weren, dan noem ik ‘aan de orde’ zijn in het lokale sufferdje niet echt voldoende.

  18. Els

    @utrechter: Als iemand met de auto naar het spoorwegmuseum gaat, dan spoort ‘ie niet 😉

  19. Utrechter

    @Els: helemaal mee eens 😉
    Treinen en fietsen is natuurlijk veel fijner. Maar een gemeente die je een boete van €90 geeft omdat je per ongeluk een stukje singel meepakt met je auto en onbedoeld de kruidentuintjes van de GroenLinksers voorziet van een vies roetlaagje, die spoort ook niet.
    Doe dan wat beters: centrum autovrij en gratis ov-fiets bij de P+R ofzo. Maar ja dat kost geld en bonnetjes schrijven levert op. En je moet ergens je (Groen)Linkse hobby’s van betalen…

  20. Leo

    Volgen mij weet half Nederland helemaal niks van die milieuzone af, niet iedereen kijkt of hoort het nieuws, om over buitenlandse toeristen nog maar te zwijgen. Trouwens toen ik voor het eerst het woord milieuzone hoorde op de radio, dacht ik dat ze een of ander natuurpark gingen aanleggen.

  21. Erwin

    @utrechter: volgens mij kan je voor 1€ buskaartje kopen (retour!) bij p&r om naar centrum te gaan. Prima toch?

  22. Toine Goossens

    @ Beste Kees van Oosten,

    Je bent een van de weinigen die niet anoniem reageert. Dat verdient alle lof. Ik ben het volstrekt met je eens, wat niet vaak voorkomt, de milieuzone is symboolpolitiek.

    @ Suzanne, Suus en SchoneLuchtNu,

    Kom eens met concrete cijfers en achtergrond van jullie mening. Kom uit de kast van de anonimiteit en toon aan dat wat je zegt hout snijdt.
    Mijn mening heb ik hier al vaak, grondig onderbouwd, geventileerd. Laatste onderzoek: ´Utrecht is populair onder nieuwe inwoners omdat de lucht zo schoon is´.

  23. Toine Goossens

    @ Sorry Suzanne,

    Je hebt niet anoniem gereageerd. Vraag aan je. Waar staan die ´Nee´ borden die oplichten en begrijpt een automobilist in het korte ogenblik dat die oplichten dat dat voor hem-haar bedoeld is en bij doorrijden een boete oplevert?

    Dat is namelijk de essentie van communicatie.

  24. Toine Goossens

    Laten we eens gezellig lachen over enkele reacties op dit thema op Binnenlands Bestuur (helaas niet met naam en toenaam):

    Door Henk (geen milieuterrrorist) op 8 juli 2015 14:09
    De start van de Tour de France, met al die volgauto’s, vrachtauto’s, bussen, motoren, auto’s van bezoekers, achtergelaten afval en heel veel meer, dat was goed voor het milieu. Of toch niet?

    Door V6 op 8 juli 2015 13:49
    Als je bedenkt hoeveel tijd en geld er in is gaat zitten om zo’n maatregel zonder meetbare laat staan merkbare effecten in te voeren en dat individuele weggebruikers hierdoor wel keihard merkbaar worden gepakt… wat een contrast. En hoe gaan de collegeleden die de zgn luchtverontreiniging dit allemaal waard vinden, straks met vakantie? Ja gewoon met de auto. Links laten liggen die stad.

    Door August (beroepsclown) op 8 juli 2015 13:11
    Afgelopen zaterdag nog werd het goede voorbeeld gegeven: een hele file met weggebruikers zonder (al te veel) roetuitstoot. Die schijnt ook nog errug goed voor de plaatselijke economie te zijn dan wel gaan worden……écht visiedragers daar in Utrecht!

    Door NOFEL (bezorgd) op 8 juli 2015 10:26
    Ik heb een bus van >15 jaar. Lekker voordelig in de bijtelling. Jaarlijks onderhoud en APK waar hij glansrijk doorkomt. Ook de roetmeting zit ruim binnen de normen die gesteld zijn door het rijk.
    Mag een gemeente een regeling instellen die boven de wetgeving staat die in ons NL geldt ??
    Zou de eerste uitspraken vand de rechterlijke macht weleens willen zien en vervolgens van de hoge raad. Mag dit allemaal wel??

    Door Jhr. Van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op 8 juli 2015 10:11
    Typisch beleid van een autistisch bestuur. Zakkenrollers en andere criminelen lopen een paar uur na hun arrestatie weer buiten in Utrecht, wie een eerlijke boterham als kleine ondernemer wil verdienen – bijvoorbeeld als marktkoopman – en die een oudere bestelbus heeft, wordt gestraft. Met zulke bestuurders is het niet gek dat de economie blijft steken en de werkloosheid niet daalt. Dan lijkt gebrek aan personeel ineens geen probleem meer om mensen te bekeuren ! Het lijkt wel een soort wraak van de bureaucraat jegens de kleine, vrije jongens die niet meelopen in het rijtje.

    Door JHAGM Sneuf van Toetellaere op 7 juli 2015 17:19
    En wat te doen als Sinterklaas komt? Die oude schimmel heeft geeneens een roetfilter. Dus geen intochten meer uit Utrecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).