Rectificatie: De gemeente heeft laten weten dat er een fout in het onderzoek is geslopen. Niet één op de zes Utrechters woont op een plek met meer dan 55 decibel geluid, maar 61 procent van de Utrechters. Eén op de zes daarvan heeft ook daadwerkelijk last van het lawaai, zo blijkt uit onderzoek.
Ruim 57.000 inwoners van Utrecht hebben te maken met geluidshinder, zo blijkt uit berekeningen van de gemeente. Zo’n 8600 bewoners hebben ook ‘s nachts te maken met geluidshinder. Verkeerslawaai vormt de belangrijkste bron van de hinder in Utrecht.
De gemeente heeft geluid boven 55 decibel van verkeer, spoor en industrie op meer dan een miljoen punten met berekeningen in kaart gebracht. Het geluidsniveau van 55 decibel volgt uit de EU Richtlijn Omgevingslawaai.
Het onderzoek wijst uit dat één op de zes Utrechters (17 procent) woont op een plek met meer dan 55 decibel, ofwel 57.800 van de circa 339.000 inwoners van de stad. “Het is een verbetering ten opzichte van 2011 maar nog steeds een aanzienlijk deel van de bevolking”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “De impact van geluidshinder is groot. Het heeft effect op de gezondheid van mensen en de leefbaarheid van de stad. We onderzoeken welke maatregelen nog meer mogelijk zijn om de situatie verder te verbeteren.”
Verkeer, spoor en industrie
De meeste geluidshinder wordt veroorzaakt door drukke doorgaande wegen in de stad. Hier is het plaatsen van geluidschermen niet mogelijk. Smalle woonstraten, bestraat met klinkers, dragen ook bij aan de totale hoeveelheid geluidshinder in de stad. De berekeningen van de gemeente laten zien dat maatregelen in de stad, zoals snelheidsverlaging en een stiller wegdek, een positief effect hebben gehad op de lawaaiigste plekken in Utrecht.
Het verkeer op de snelwegen, Waterlinieweg en Noordelijke Ringweg Utrecht produceert veel geluid. De gemeente laat weten dat geluidschermen langs deze wegen, maar ook langs spoorwegen, veel van dat geluid kunnen tegenhouden. De stalen spoorbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal veroorzaken ook nog steeds veel lawaai. Het Rijk bereidt momenteel extra geluidsmaatregelen voor langs het spoor en snelwegen. Industrielawaai blijft vrijwel overal binnen de perken.
Gegevens zijn basis voor Actieplan Geluid
De gegevens uit het geluidsonderzoek vormen de basis voor het Actieplan Geluid van de gemeente, dat in de loop van 2018 gereed is. Het actieplan, waarin ook maatregelen die effect hebben op geluid uit andere beleidsplannen worden meegenomen, richt zich op de aanpak van de overlast van gemeentelijke wegen, zoals bijvoorbeeld door het aanleggen van stiller wegdek.
18 Reacties
ReagerenVlak motoren niet uit, die met heidens kabaal in de binnenstad en net naast het centrum optrekken. Ook s’nachts Als er een grote ergernis is, dan is het dat wel, of de Quad rijdertjes die eindeloos heen en weer crossen. En da tis alleen de geluidsoverlast.
Dat men geluid hoort, betekent nog niet dat men er last van heeft.
Woon zelf al jaren zonder last langs een drukke lawaaiige straat.
5 op de 6 inwoners van een grote stad heeft dus minder dan 55dB geluid te verwerken. Lekker bezig Utrecht!
Heb de laatste tijd enorm veel last ‘s nachts van vliegtuigen… zijn de aanvliegroutes veranderd? Slaap erg slecht hierdoor…
Bij passelijke foto, op die plek is het namelijk extreem lawaaiig. Als je door de straat fietst moet je zowat schreeuwen om jezelf verstaanbaar te maken. Ik zou zeggen gemeente doe er wat aan 😉
@Sjaak,
Dat vraag ik mij dus ook sinds enige tijd af. Ik slaap er gelukkig wel doorheen.
Vaak wanneer ik vroeg in de ochtend met mijn hond wandel en er nog weinig verkeer is dan hoor en zie ik vliegtuigen in mijn beleving erg laag over de stad vliegen.
Overdag valt het mij niet zo op, terwijl ik vaak van A naar B fiets.
De spoorlijn kan ik mee leven.
De constante bromtoon (met trilling) van het laagfrequent geluid hier, dat sloopt me echter volledig.
Voortdurend wordt ‘Utrecht’ belast met de consequenties van slecht gepsychologiseerd verkeersbeleid. Ik heb het al zo vaak gezegd: ik ken eigenlijk geen stad waarin zo gejakkerd wordt als Utrecht. Jakkeren geeft herrie. Verkeer dat rustig voorttuft nauwelijks. Dus even een psychologische tip voor de halzen die het verkeer al jaren van rood tot rood laten rijden: Zorg voor rust door groene zones, zodat de mensen niet teveel gehinderd worden. Wedden dat het jakkeren dan allengs weer verdwijnt?
En wat dacht je van luchtvervuiling ? Ook daardoor leven mensen jaren korter.
@ Robert: dat klopt. Er lijkt in Utrecht weinig tot geen visie achter de werking van verkeerslichten te zitten. Ik ken zelfs een situatie waar je het eerstvolgende groene licht net mee kunt pikken, maar alleen als je belachelijk snel optrekt zodra het groen wordt.
@Angelique: het klopt wat je stelt dat lawaai niet per se tot hinder leidt. Zoals het gesteld is, is het artikel foutief. Het genoemde aantal berekende gehinderden is correct alleen is dat niet het aantal mensen met een geluidsbelasting hoger dan 55dB. Dat aantal ligt veel (4x) hoger. Recente inzicht in geluidsbelasting vind je hier: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/milieu/geluid/geluid-in-kaart/
Geluid wordt berekend naar bronnen en bovendien gemiddeld. De berekening naar bronnen zorgt ervoor dat je niet zomaar gehinderden kan optellen en dat de werkelijke geluidsbelasting niet altijd even duidelijk is. Een woning kan spoor- en weglawaai ondervinden, of een van beide. Het middelen zorgt ervoor dat piekgeluiden(van motoren bijvoorbeeld) geheel wegvallen. Als in je buurt enkele motorrijders voor zeer hoge piekbelastingen zorgen op zomeravonden zie je dat niet terug.
Weglawaai, spoorlawaai en industrielawaai worden in Utrecht berekend, gemiddeld over 24 uur en over de nacht. Ik zie niks terug van vliegverkeer, die belasting is misschien te laag (in de berekeningen dan…).
Een aantal bronnen wordt niet berekend, zoals bijvoorbeeld rond horeca of van luidruchtige buren. Ook de aard van het geluid (laagfrequent) speelt geen rol in deze berekeningen.
Niet iedereen ervaart overlast van lawaai. Hoe hoger de geluidsbelasting, hoe hoger het relatieve aantal mensen dat hinder ervaart. Hoe groot die aandelen zijn berekent (o.a.?) RIVM. Van vliegtuiglawaai is trouwens bekend dat ook als mensen geen hinder ondervinden, het lawaai toch de gezondheid kan schaden.
Het effect van groene golven is niet eenduidig. Op zwaar geluidsbelaste locaties kan het een positief verschil maken al staat er tegenover dat door meer verkeer de gemiddelde belasting in een veel groter gebied iets slechter wordt.
@Katja,
Die mythe is op DUIC allang aan diggelen gegooid.
Over welke soorten geluid spreken we dan:
dB(A) Beleving Voorbeelden
0 Hoordrempel
10 Net hoorbaar Normale ademhaling, vallend blad
20 Radiostudio, boomblaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 Erg stil Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 Rustig Licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoorkamer, regen, koelkast, in het bos
55 Koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel (50-60 dB)
60 Indringend Airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine (50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger, pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)
70 Storend bij telefoneren Verkeer op de snelweg, druk kantoor, elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB), geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand
75 Elektrische mixer, koffiemolen (70-80 dB), druk restaurant (70-85 dB), F16A straaljager op 3000 m hoogte (74 dB)
80 Hinderlijk Wekkeralarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor, zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel, rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine (65-95 dB), machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m, kamermuziekorkestje (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij
85 Handzaag, mixer met ijs (83 dB), foodprocessor (80-90 dB), F16A straaljager op 1500 m hoogte, geluid van vliegtuig door de geluidsbarrière (80-89 dB)
90 Zeer hinderlijk, gehoorbeschadiging na 8 u Zware vrachtwagen op 15 m, bulldozer op 15 m, druk stadsverkeer, mixer (80-90 dB), tractor, vrachtwagen, schreeuwend praten, gejuich bij rustig sportevenement, gillend kind, passerende motorfiets, kleine luchtcompressor
95 Elektrische drilboor, op de snelweg rijden met open dak, viool (84-103 dB), fluitspel van dichtbij (85-111 dB), trombone van dichtbij (85-114 dB), F16A straaljager op 600 m hoogte
100 Zeer luid Zware vuilniswagen, naar vuurwerk kijken, metro (90-115 dB), machine in fabriek, klas in timmerschool, motorfiets (95-110 dB), sneeuwmobiel, danszaal, boom box, diesel vrachtwagen, ketelslager, grote luchtcompressor, pneumatische beitel, krachtig spuitend gaslek, versnellingsbak auto, in de auto op drukke snelweg, F16A straaljager op 300 m hoogte
Er zijn ontiegelijk veel bronnen van geluid. Sommige bronnen hoor je continue, sommige bronnen hoor je alleen als piekgeluid.
In de stad is het nooit stil. Er is altijd sprake van achtergrondgeluid. Als dat achtergrondgeluid te hoog is, dan is er sprake van veel last. Dat gebeurd bij een autosnelweg als de wind uit de verkeerde hoek komt. Ben je niet aan gewend, is zeer storend.
Piekbelasting door overlast van de buren lijkt mij de meest hinderlijke bron van geluid. Meestal zijn schuur- en zaagmachines dan de oorzaak, regelmatig wordt ook het gras gemaaid. Of zijn er schreeuwende kinderen en blaffende honden. De piekbelasting van uitrukkende hulpdiensten mag er ook zijn.
Met het verminderen van het niveau van het achtergrondgeluid (verkeerswegen) zal de hinder door piekbelasting toenemen. Hoe stiller het is, hoe sterker incidenteel geluid wordt. Neem de overlast van druk pratende of telefonerende medeburgers in een treincoupé, of het omzagen van bomen in het bos.
Er zijn dus ook ontiegelijk veel omstandigheden die de mate van overlast beïnvloeden.
Er zijn ook mensen die zeer gevoelig voor iets te hard geluid zijn. Dat zijn degenen die het meest onder geluidsoverlast te lijden hebben.
In de schone lucht discussie zijn we inmiddels zo ver dat de overlast van mensen met hypergevoelige longen de maatstaf zijn voor het constateren en benoemen van overlast. Na de brommers moeten nu ook de snorscooters weg van het fietspad. Zij zijn de nieuwe overlast.
Zo zal dat straks met de geluidsdiscussie ook gaan. Mensen die hypergevoelig voor geluid zijn, mogen eisen dat de buren de kinderen binnen houden, in de binnenstad verdwijnen alle terrassen uit het straatbeeld, treinen en trams krijgen een rijverbod. Alles wat geluid maakt wordt uitgebannen.
Wilt u dat?
Robert 19/12/2017 – 10:13
Men gaat een hoop van die wegen inrichten tot stadsboulevards. Dan rijdt het al rustiger en wordt er minder gejakkerd. Uitstekend verkeersbeleid dus.
@Rob H. Daardoor neemt de luchtvervuiling toe, dus dan gaan mensen daar weer eerder dood aan. Het is ook nooit goed 🙂
‘k Lees hier erg weinig over nachtelijke lawaaioverlast van schreeuwende, lallende, zingende etc. klanten van horeca-zaken zoals snackbar Huzur in de Voorstraat. Dat horeca lawaai neemt alsmaar toe. Sinds 2008 (invoering horeca rookverbod) is het echt erg geworden. Het keiharde lawaai wordt sindsdien niet meer binnen- maar buiten op straat ‘gevierd’, onder de slaapkamerramen van ‘gewone’ bewoners. En dat, deze snackbar, is nog maar één van de bronnen van nachtelijke lawaaioverlast hier ter plaatse.
Vooral het geluid van brommers is vervelend. Wij hebben nu dubbelglas en speciale ventilatieroosters van suskast die ook veel geluid tegen houden. Op drukke nachten of als ik slecht slaap gebruik ik daarnaast nog mijn 4ears slaap oordopjes en dan lukt het vaak nog wel om te slapen.
Ik vind fietsen en wandelen op heel veel plekken in NL niet leuk meer. Vanwege het enorme verkeerslawaai. Zeker in de randstad. Bijna overal heb je de geluidsdruk van een stofzuiger aan je hoofd. In de randstad is het eigenlijk nergens meer stil. Ook stukken wat dan “natuur” is, daar hoor je overal de snelweg op de achtergrond. Er zijn veel plekken waar je niet meer lekker buiten kan zitten. Kijk maar op de kaart waar je nog kan wonen als je minder dan 45 db in je tuin wilt. https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten;jsessionid=36ED803E675754C89AB77B802828E552?config=alo_kijken_10681&layers=cb4d8cff-942a-3073-a111-f8addcdd3e8d,1,0.8;&x=160000&y=450000&zoom=3&rotation=0&baselayer=992